Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kind naar eigen bed krijgen, hoe?

Onze dochter van 1,5 slaapt bij ons, al best wel lang. En ook al vind ik het supergezellig, het zou wel fijn zijn als ze gewoon in haar eigen bedje in haar eigen kamer zou slapen. Maar dat doet ze dus niet want zodra we haar 's nachts in haar eigen bed leggen wordt ze wakker en gaat ze huilen, volgens m'n vrouw heel hard en heel lang. Niet meteen maar na ongeveer 1 uur. 
En omdat ik het niet altijd meteen opmerk (omdat ik dan slaap en niet goed hoor dus) is mn vrouw elke nacht de klos die er dan weer uit moet wat dan ook weer voor wrijving zorgt. 
Iemand tips om haar in haar eigen bed te laten slapen? 

Gebruik een slaaptrainer (google) die met kleuren aangeeft wanneer ze haar eigen bed uit gaat. 

Misschien is dit een stapje te snel. In dat geval, ga eerst bij haar liggen in bed. Ik denk dat ze moet leren wennen om alleen te slapen?

Ga gezellig op een matras op de grond naast het ledikantje slapen, zodat je vrouw een keer haar slaap kan pakken.

Of bind een 'billentikker' vast aan je kind.

https://youtu.be/e0ccFJdMd_U?si=J8OFPDdw4DCfQp_L

Nick90

Nick90

18-01-2025 om 02:39 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 17-01-2025 om 23:54:

Ga gezellig op een matras op de grond naast het ledikantje slapen, zodat je vrouw een keer haar slaap kan pakken.

Of bind een 'billentikker' vast aan je kind.

https://youtu.be/e0ccFJdMd_U?si=J8OFPDdw4DCfQp_L

Dan word ze nog wakker omdat ik niet meteen opmerk dat ze huilt. Wij hebben een babyfoon met lichtflitsen maar ik wordt daar niet meteen wakker door. 

Start ze wel in haar eigen bedje? 

Neem aan dat ze momenteel wel in haar eigen bedje slaapt maar dan in jullie kamer. Ik zou dat bedje steeds iets verderop zetten en daarna geleidelijk steeds een stukje verder een kamerscherm ervoor schuiven zodat ze toch een soort van eigen hoek heeft. Van daaruit lijkt de overgang naar haar eigen kamer kleiner.

Maar misschien werken geluiden beter. Reageert ze op de afwezigheid van jullie stemmen of gesnurk en voelt ze zich daardoor verlaten.

afrodite05 schreef op 18-01-2025 om 07:01:

Dit deden wij inderdaad altijd.  S avonds in eigen bed beginnen en er zo nodig naast blijven zitten of liggen en dan bij s nachts huilen tussen ons in verder laten slapen.  Maar zo te horen, moet TO zijn vrouw dan altijd het kindje ophalen, aangezien hij er niet snel genoeg van wakker wordt.  Als dat niet beter bevalt, zou ik het voor nu maar accepteren dat ze tussen jullie in ligt, want ik kan me goed voorstellen dat je vrouw vindt dat je makkelijk praten hebt als zij alles moet regelen, terwijl jij vindt dat jullie kind in haar eigen bed moet slapen.  Het tussen jullie inslapen gaat vanzelf een keer over.  

Happyapple schreef op 18-01-2025 om 07:37:

[..]

Dit deden wij inderdaad altijd. S avonds in eigen bed beginnen en er zo nodig naast blijven zitten of liggen en dan bij s nachts huilen tussen ons in verder laten slapen. Maar zo te horen, moet TO zijn vrouw dan altijd het kindje ophalen, aangezien hij er niet snel genoeg van wakker wordt. Als dat niet beter bevalt, zou ik het voor nu maar accepteren dat ze tussen jullie in ligt, want ik kan me goed voorstellen dat je vrouw vindt dat je makkelijk praten hebt als zij alles moet regelen, terwijl jij vindt dat jullie kind in haar eigen bed moet slapen. Het tussen jullie inslapen gaat vanzelf een keer over.

Dit, als het allemaal op 1 persoon aankomt is dat loodzwaar , uit eigen ervaring , Nick wordt niet wakker dus ik kan me indenken dat kind compleet overstuur raakt als het te lang duurt voor er getroost wordt en nog slechter slaapt.

Nick ik denk dat je of moet kijken voor een manier dat je zelf eerder wakker wordt of even geduld hebben tot de kleine in een gewoon bedje kan liggen dan kun je er naast gaan liggen als de kleine wakker schrikt , ik heb dit geprobeerd op de camping met een matrasje op de grond en dat werkte prima, dus hier wachten we nog een half jaartje en gaan dan over op een laag bedje voor de kleine tot die tijd ligt hij tussenin bij ons

Nick90

Nick90

18-01-2025 om 09:43 Topicstarter

afrodite05 schreef op 18-01-2025 om 07:01:

Nee dan gaat ze huilen. 

Nick90 schreef op 18-01-2025 om 09:43:

[..]

Nee dan gaat ze huilen.

Huilen op zich, in een veilige omgeving is niet zo heel erg, kinderen huilen verl.

En in haar eigen bedje als je erbij blijft?

Of gewoon accepteren. Maar al het andere zal eerst huilen opleveren.

Nick90

Nick90

18-01-2025 om 10:08 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 18-01-2025 om 08:49:

[..]

Dit, als het allemaal op 1 persoon aankomt is dat loodzwaar , uit eigen ervaring , Nick wordt niet wakker dus ik kan me indenken dat kind compleet overstuur raakt als het te lang duurt voor er getroost wordt en nog slechter slaapt.

Nick ik denk dat je of moet kijken voor een manier dat je zelf eerder wakker wordt of even geduld hebben tot de kleine in een gewoon bedje kan liggen dan kun je er naast gaan liggen als de kleine wakker schrikt , ik heb dit geprobeerd op de camping met een matrasje op de grond en dat werkte prima, dus hier wachten we nog een half jaartje en gaan dan over op een laag bedje voor de kleine tot die tijd ligt hij tussenin bij ons

Eerder wakker worden is lastig, heb wel geprobeerd om m'n hoorapparaten 's nachts in te houden maar dan heb ik de volgende weer een nieuw probleem omdat ze niet opgeladen worden. Wij hebben dus zo'n waarschuwingssysteem dat verschillende signalen afgeeft maar dat heeft voor mij nooit echt goed gewerkt. M'n vrouw wil haar naar haar eigen kamer hebben trouwens, ik vind het wel best zo.

Nick90 schreef op 18-01-2025 om 09:43:

[..]

Nee dan gaat ze huilen.

Niet starten in het eigen bedje is echt niet handig. Zou jij niet schrikken wanneer je in een andere omgeving wakker wordt, dan waar je bent gaan slapen. 

Ze zal het de eerste avonden niet leuk vinden opeens alleen te moeten slapen. Dat is normaal. Zoals eerder gezegd, kan je dat mogelijk oplossen door zelf bij haar op de kamer een matras te leggen. Of gewoon er naast te zitten tot ze slaapt.

Ik denk ook dat de sleutel ligt bij starten in het eigen bedje. Ja, dat is een kwestie van aanleren en door de zure appel heen bijten, maar uiteindelijk levert het veel op. Ik zou daar dus mee starten. En even huilen gebeurt bij ons ook, terwijl zoon hier al vanaf 2 weken op zijn eigen kamer slaapt. Natuurlijk zal het bij jouw dochter anders zijn omdat zij daar dus niet start met slapen (of overdag wel?). Maar dan kan je twee dingen doen: bij haar blijven tot ze slaapt, of even weggegaan en na een aantal minuten terugkomen. Tip: kijk dan echt op de klok. Bij ons dacht ik altijd dat hij al een kwartier lag te huilen terwijl het maar 3 minuten bleek te zijn. En ja, dat begin is lastig, voor beide partijen, maar het is ook een leerproces (ook voor beide partijen). Tenminste, zo ervaren wij het. 
Zoon is ongeveer even oud als jouw dochter. Hij huilt misschien 2 minuten, daarna is hij stil en 10 minuten na het weglopen uit de kamer slaapt hij vrijwel altijd. 

Maar ja, aan de andere kant: kinderen kunnen ook heel verschillend zijn, dus wat bij ons werkt, werkt bij anderen misschien niet. Maar zo heb je in elk geval weer een manier gelezen die je kan uitproberen. Wel minstens een aantal nachten/week volhouden zodat je vooruitgang kan zien. Als er geen vooruitgang is, kan je iets anders proberen.

Succes, het lijkt me lastig voor jullie alle drie.

Nick90 schreef op 18-01-2025 om 10:08:

[..]

Eerder wakker worden is lastig, heb wel geprobeerd om m'n hoorapparaten 's nachts in te houden maar dan heb ik de volgende weer een nieuw probleem omdat ze niet opgeladen worden. Wij hebben dus zo'n waarschuwingssysteem dat verschillende signalen afgeeft maar dat heeft voor mij nooit echt goed gewerkt. M'n vrouw wil haar naar haar eigen kamer hebben trouwens, ik vind het wel best zo.

En als je zonder gehoorapparaat op een matras naast haar slaapt, in haar eigen kamer? Zou je het dan wel eerder horen dan jouw vrouw?

Oh en nog een andere gedachtengang... Jouw vrouw wil dat dochter op zichzelf slaapt. Is dat omdat kind te veel woelt? Of ze er op een andere manier last van heeft? Dan zou zij ook in een ander bed kunnen slapen.

Zelf zou ik denk ik toch beginnen met proberen dochter op haar eigen kamer in slaap te laten vallen.

Hier lukte dat pas toen hij het zelf wilde.
1,5 is nog zo klein. Ik zou het zo laten tot je elkaar beter kunt uitleggen waarom.

Bij ons woog het af en toe een kind voelen echt heel lang niet op tegen er 's nachts uit moeten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.