Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Oorbellen bij baby: ja of nee?

Peiling

Oorbellen baby?
322 stemmen
4%
96%

Aviendha schreef op 20-05-2024 om 07:35:

Dat ze er zo gemakkelijk uitvallen bij kleuters vind ik juist een argument om het gelijk als baby te doen. Een jonge baby zit er ook niet steeds aan en gaat het ook minder snel ontsteken. Ordinair enz is allemaal subjectief.

Het beste argument wat ik heb gelezen vond ik dat je er zo'n leuk momentje van kan maken als ze wat groter is.

Ik ben verwonderd dat het feit dat een baby er niet zelf voor kan kiezen niet het beste argument is in jouw ogen. 

Ik herinner me het oorbellen schieten niet eens en was 11. Niks leuk momentje zover ik me herinner.

Aviendha

Aviendha

20-05-2024 om 09:01 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 20-05-2024 om 08:57:

[..]

Ik ben verwonderd dat het feit dat een baby er niet zelf voor kan kiezen niet het beste argument is in jouw ogen.

Ik herinner me het oorbellen schieten niet eens en was 11. Niks leuk momentje zover ik me herinner.

Ik vind het wel een goed argument maar niet het allerbeste. Want een baby kiest natuurlijk helemaal nooit ergens voor en ik zie oorbellen niet als iets ingrijpends. 

Aviendha schreef op 20-05-2024 om 09:01:

[..]

Ik vind het wel een goed argument maar niet het allerbeste. Want een baby kiest natuurlijk helemaal nooit ergens voor en ik zie oorbellen niet als iets ingrijpends.

Maar het is wel iets blijvends, je kunt het niet terugdraaien. Dus wel iets ingrijpends, net zoals iets besnijdenis vind ik het. Kind kan niet zelf kiezen maar moet er maar mee dealen. 

Je kunt het mooi vinden of niet mooi vinden, maar “ordinair”? Hoe kan een baby er nu ordinair uitzien?

Ik heb er zelf nooit om gevraagd maar er werd toen ineens gevraagd aan mij "wil jij ook zulke mooie oorbelletjes zoals je zus heeft" bedenk dan maar eens wat voor antwoord een kind van 6 zou geven. Dus wij naar de markt waar de oorbellen werden geschoten. Een paar dagen/weken later naar het ziekenhuis omdat mijn oorlel wel heel dik was geworden en ze het oorbelletje er niet meer uit kregen. 

Spuit 11 nog even: ivm met gebrek aan hygiëne door te jeugdige leeftijd, infectiegevaar/sepsis, zou ik er niet aan beginnen, tenzij ze er bewust voor kiest en er een jaar om zeurt.
Het gekrijs van het jonge kind uit wiens 4 keer vergrootte oorlel ik het vlindertje hielp verwijderen in de praktijk, staat me nog helder voor de geest. Ze heeft een fikse kuur gekregen en een hechting.

En dan snap ik niet dat na al die goede tips "het leuke momentje" dan vooraan staat als argument. 

Een leuk momentje vond ik het vroeger niet toen ik zes was. Daarvoor zou ik het niet doen. Het deed pijn en steeds dat druppelen en draaien aan de oorbellen tegen vastgroeien en ontsteking... Ik herinner mij het nog best goed, fijn is anders. Maar ik wilde gewoon een dame zijn dus daar lag het niet aan.  
Als jullie ervaring in de familie is dat baby's eraf kunnen blijven dan zou ik het gewoon doen als ze nog zo klein is. Die pijn gaat ze zich toch nooit meer herinneren net als een vaccinatieprik. Ik vind het wel mooi bij meisjes, ook babys. Ik vroeg net aan man wanneer onze dochter gaatjes mag. Hij zegt 12... nou zeker niet. Ik kijk wel wat mijn gevoel zegt als ze geboren is. 

Aviendha

Aviendha

20-05-2024 om 10:32 Topicstarter

Max88 schreef op 20-05-2024 om 10:04:

Spuit 11 nog even: ivm met gebrek aan hygiëne door te jeugdige leeftijd, infectiegevaar/sepsis, zou ik er niet aan beginnen, tenzij ze er bewust voor kiest en er een jaar om zeurt.
Het gekrijs van het jonge kind uit wiens 4 keer vergrootte oorlel ik het vlindertje hielp verwijderen in de praktijk, staat me nog helder voor de geest. Ze heeft een fikse kuur gekregen en een hechting.

En dan snap ik niet dat na al die goede tips "het leuke momentje" dan vooraan staat als argument.

Alle dramatische verhalen over ontstekingen gaan over kleuters, niet over baby's. 

Een speciaal moment er samen van maken was als argument om te wachten tot kind groter is, dat vond ik een goed argument ja. 

Aviendha schreef op 20-05-2024 om 10:32:

[..]

Alle dramatische verhalen over ontstekingen gaan over kleuters, niet over baby's.

Een speciaal moment er samen van maken was als argument om te wachten tot kind groter is, dat vond ik een goed argument ja.

En ga je er dan nu dus mee wachten?

Aviendha schreef op 20-05-2024 om 10:32:

[..]

Alle dramatische verhalen over ontstekingen gaan over kleuters, niet over baby's.

Een speciaal moment er samen van maken was als argument om te wachten tot kind groter is, dat vond ik een goed argument ja.

Huh, was je erbij dan?

Zilver_gray schreef op 20-05-2024 om 09:46:

Je kunt het mooi vinden of niet mooi vinden, maar “ordinair”? Hoe kan een baby er nu ordinair uitzien?

Misschien voor jou ondenkbaar. Maar ik vind dat er ook ordinair uitzien. Ik krijg ook een bepaald beeld bij baby's (van ouders) met oorbelletjes. Vaak toch uit een bepaald milieu. Niet dat ik vind dat ze dat daardoor niet moeten doen (laten vanwege een bepaald beeld is onnodig, ik vind oorbellen bij een baby wel onnodig) maar je voorkomt niet dat mensen bepaalde uitdragingen associëren met bepaalde milieus. Roderick woont nu eenmaal meestal niet in een woonwagen, mensen die hun hele gezicht vol getatoeëerd hebben zijn meestal geen advocaat. Is dat altijd zo? Nee natuurlijk niet. Maar mensen krijgen beelden bij bepaalde uitdragingen. Dat heb ik dus ook bij oorbellen bij jonge kinderen. Daar hoef je niks om te geven, sterker: ik hoop dat mensen doen waar ze zich blij bij voelen. Maar bepaalde beelden ontstaan nu eenmaal. (Wel goed als mensen er in het contact zich niet door laten beïnvloeden maar zo open mogelijk in gaan.)

Apiejapie schreef op 20-05-2024 om 11:20:

[..]

Misschien voor jou ondenkbaar. Maar ik vind dat er ook ordinair uitzien. Ik krijg ook een bepaald beeld bij baby's (van ouders) met oorbelletjes. Vaak toch uit een bepaald milieu. Niet dat ik vind dat ze dat daardoor niet moeten doen (laten vanwege een bepaald beeld is onnodig, ik vind oorbellen bij een baby wel onnodig) maar je voorkomt niet dat mensen bepaalde uitdragingen associëren met bepaalde milieus. Roderick woont nu eenmaal meestal niet in een woonwagen, mensen die hun hele gezicht vol getatoeëerd hebben zijn meestal geen advocaat. Is dat altijd zo? Nee natuurlijk niet. Maar mensen krijgen beelden bij bepaalde uitdragingen. Dat heb ik dus ook bij oorbellen bij jonge kinderen. Daar hoef je niks om te geven, sterker: ik hoop dat mensen doen waar ze zich blij bij voelen. Maar bepaalde beelden ontstaan nu eenmaal. (Wel goed als mensen er in het contact zich niet door laten beïnvloeden maar zo open mogelijk in gaan.)

Ik heb echt nog nooit een ordinair uitziende baby gezien omdat het oorbellen droeg. Dat zal persoonlijk of een kwestie van smaak zijn. Ik heb dan meestal niet direct een link met een bepaald milieu, wel met een andere culturele achtergrond. Daar het in sommige culturen normaal is om baby’s oorbellen te laten dragen.

Aviendha

Aviendha

20-05-2024 om 11:31 Topicstarter

ToetieToover schreef op 20-05-2024 om 10:42:

[..]

En ga je er dan nu dus mee wachten?

Ja Niet alleen vanwege dat argument natuurlijk, zoals ik in de OP heb gezegd ben ik ook voorstander van eigen keuze. 

Zilver_gray schreef op 20-05-2024 om 11:31:

[..]

Ik heb echt nog nooit een ordinair uitziende baby gezien omdat het oorbellen droeg. Dat zal persoonlijk of een kwestie van smaak zijn. 


Ordinair is ook deels een kwestie van smaak. Maar ordinaire baby's bestaan wel degelijk. Dagje pretpark in de zomer en je komt er wel een paar tegen. Ik denk alleen dat de baby niet zo zeer ordinair wordt van oorbellen, maar dat een baby uit een gezin met een ordinaire smaak eerder oorbellen krijgt. En dan in combinatie met gel, adidastrainingspakje, gouden ketting of armband, enz. wordt dat een ordinair uitziende baby ja.

Zilver_gray schreef op 20-05-2024 om 11:31:

[..]

Ik heb echt nog nooit een ordinair uitziende baby gezien omdat het oorbellen droeg. Dat zal persoonlijk of een kwestie van smaak zijn.

Ordinair is sowieso een kwestie van opvatting en smaak. 
ik vind oorbellen bij een baby ook een tikje ordinair. Maar dat is voor anderen natuurlijk volstrekt niet belangrijk. 
Er zullen ook mensen zijn die gouden tasjes en lippenstift bij peuters er leuk uit vinden zien, anders zou het niet bestaan. Leven en laten leven maar smaak is ook vrij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.