Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Oorbellen bij baby: ja of nee?

Peiling

Oorbellen baby?
322 stemmen
4%
96%

Ik snap dat dit soort uitingen cultureel zijn en dat meningen door de tijden heen en culturen heen aan veranderingen onderhevig zijn. Maar ik zeg dikke nee. De enige mensen die ik 'ken' die als hele kleine kindjes oorbellen hebben, zijn toch meer de wagen mensen. De mensen die als kampers worden weggezet. Ik associeer het daarom met ordinair.

Maar daarnaast vond ik mijn kinderen zo heel en gaaf, dat elke beschadiging aan hun lijfje me heel erg tegenstond. Ik wilde mijn kinderen heel houden, ondanks het feit dat ik zelf piercings en tattoos heb. Vond het best een beetje slikken toen mijn dochter voor haar tiende verjaardag oorbellen wilde (en kreeg). Toen mijn zoon met 15 oorbellen liet schieten, voelde dat al minder erg.

Wie een dochter wilt ‘versieren’, kan ook kiezen voor een gouden armbandje met haar naam gegraveerd.

JtM

JtM

15-05-2024 om 11:28

Grappig om te zien dat bijna iedereen dezelfde mening heeft.

Ik heb ook voor nee gestemd. Als je dochter met 4/5 zegt dat ze oorbellen wil is dat een prima moment imo.
Ik lees hier een aantal reacties dat ze wilden dat de kinderen wachtten totdat ze 18 waren. Dat vind ik nogal overdreven. 

" Ik zelf vind door baby oorbellen in te doen je als ouder echt herkenbaar een meisje/vrouw van je baby wil maken, dat vind ik erg vroeg."

Ben het niet per se met je oneens, maar het geslacht blijkt vaak al duidelijk uit de kleding. Zeker voor mensen die zoiets belangrijk vinden. 

Een kennis van mij deed bij haar vrijwel kale baby een strik op het hoofd "want anders kan niemand zien dat ze een meisje is". Waarop ik me inderdaad afvroeg waarom het van belang is dat mensen kunnen zien of jouw uk een meisje of jongetje is. De directe familie weet het, op enig moment weet het kind het zelf ook, dat lijkt me in principe wel voldoende. 

Maar ja. Mijn dochter droeg ook afdankertjes van grote broer en werd met haar korte haar regelmatig voor een jongetje versleten, uiteindelijk hebben we toch dat haar maar laten groeien, want heel jonge meisjes met kort haar, die zie je eigenlijk niet of nauwelijks. Dus het scheelde gezanik. Kwam natuurlijk wel weer ander gezanik voor terug (met dat lange dunne fluthaar).

Chantal2022 schreef op 15-05-2024 om 09:18:

[..]

het gaat om oorbellen bij een baby, de link met alcohol drinken zie ik niet zo want dan heb je het volgens mij over kinderen in puber leeftijd

Ik zelf vind door baby oorbellen in te doen je als ouder echt herkenbaar een meisje/vrouw van je baby wil maken, dat vind ik erg vroeg.

De meesten zijn er tegen vanwege de schade aan het lichaam en dat je er zelf voor moet kiezen. Maar alcohol schaadt ook het lichaam alleen dan natuurlijk in een andere leeftijdsfase. Ik vind het dus wel apart om te zien hoe stelling men tegen het een is en als je kijkt naar alcohol en kinderen onder de 18 dit vaak wel gedoogd wordt door (diezelfde) ouders.

Butterflywhy schreef op 15-05-2024 om 12:07:

[..]

De meesten zijn er tegen vanwege de schade aan het lichaam en dat je er zelf voor moet kiezen. Maar alcohol schaadt ook het lichaam alleen dan natuurlijk in een andere leeftijdsfase. Ik vind het dus wel apart om te zien hoe stelling men tegen het een is en als je kijkt naar alcohol en kinderen onder de 18 dit vaak wel gedoogd wordt door (diezelfde) ouders.

En hoe weet jij dat de alcohol-toestaande ouders dan net dezelfde zijn als de ouders die tegen oorbellen bij baby's zijn? 

Ik was denk ik een jaar of 6/7 toen ik gaatjes in mijn oren kreeg. Ik weet er niet zoveel meer vanaf, dus de impact op dat moment zal niet groot zijn geweest.
Toch had ik liever gehad dat mijn ouders dat niet hadden gedaan omdat mijn gaatjes inmiddels (o.a. door ontstekingen) flink zijn uitgescheurd.
Ik weet dat je dat kunt laten herstellen, maar dat zal voor twee gaatjes zo'n 1000 euro kunnen gaan kosten.

Mijn dochter is nu 13 en heeft nul interesse in oorbellen. Ik kleedde haar de eerste jaren in echte meisjeskleding maar zodra ze een eigen mening kreeg stopte dat, het is niks voor haar, ze heeft echt jarenlang alleen joggingbroeken aangehad. Nu een hele eigen stijl en oorbellen passen daar niet bij. 
Vriendin van mij heeft pas op haar 47e oorbellen genomen, ging prima. 
Ikzelf heb als kind gaatjes gekregen, vond het niks en droeg al heel snel geen oorbellen meer. Het is dichtgegroeid, maar nu 40 jaar later ontsteekt het ene 'gaatje' (meer een bobbeltje dan een gaatje) nog steeds wel eens. 

Ik zie dus geen reden om een baby gaatjes in haar oren aan te doen. 

Butterflywhy schreef op 15-05-2024 om 12:07:

[..]

De meesten zijn er tegen vanwege de schade aan het lichaam en dat je er zelf voor moet kiezen. Maar alcohol schaadt ook het lichaam alleen dan natuurlijk in een andere leeftijdsfase. Ik vind het dus wel apart om te zien hoe stelling men tegen het een is en als je kijkt naar alcohol en kinderen onder de 18 dit vaak wel gedoogd wordt door (diezelfde) ouders.

De meesten gedogen gaatjes in de oren ook vanaf dat het kind er zelf voor kiest. En/of hanteren een minimale leeftijd.

Ik denk dat de meeste ouders die alcoholgebruik gedogen dat ook pas doen vanaf een bepaalde leeftijd en als het kind er zelf voor kiest. Ik denk niet dat alcoholgedogende ouders een kind dat er niet voor kiest/ te jong is om te praten alcohol geven.

Ik vind oorbellen bij een baby altijd een beetje ordinair.
Ik zou het echt nooit doen, buiten dat het gewoon niet mooi is is het ook niet prettig bij die kleintjes. 
Ze slapen nog heel veel overdag en dan is het echt niet fijn die knopjes in je oren.
Mijn oudste dochter wilde ze toen ze 6 jaar was, helaas lagen ze er na een goede week al uit en wilde ze niet meer opnieuw. Met 14 jaar heeft ze ze opnieuw laten zetten en dit is goed gegaan. Jongste dochter kreeg ze met ruim 7 jaar en ook die vielen er weer uit. Met 10 jaar opnieuw laten zetten omdat ze het zelf heel graag wilde. Ben er zelf nooit zo dol op, temeer ikzelf altijd met ontstoken oorbelgaatjes liep maar bij een baby een echt no go.

ik vind ook dat een kind zelf mag kiezen

en ik vind het ook heel ordinair bij zo’n klein kindje

We waren laatst in het zwembad 
Als je ziet hoeveel volwassen vrouwen en mannen tatoeages hebben. Vreselijk gewoon. Ook zo ordinair
Wat doet de mens zichzelf aan !? 

Ik was 4 jaar toen ik oorbellen kreeg. Ik weet dat echt nog goed. Ik wilde dat zo graag. Ik had een nicht die 6 jaar ouder was en ik had zo'n bewondering voor haar. Zij had oorbellen en dat wilde ik ook. Ik kreeg ze ook van mijn moeder. Ik ben van 1965 en toen kreeg je eerst een paar weken zweerringetjes voordat je de echte oorbellen kreeg. Ik was stik blij en daarna werd ik ziek. Het bleek dat mijn amandelen geknipt moesten worden en dan voor de operatie moesten mijn zweerringetjes er weer uit! Dat deed zo'n pijn. Vandaar denk ik dat ik het altijd onthouden heb. Daarna was het lekker ijsjes eten. Ik was een kind van 4 en ijsje eten deed pijn.

honing14 schreef op 20-05-2024 om 00:00:

ik vind ook dat een kind zelf mag kiezen

en ik vind het ook heel ordinair bij zo’n klein kindje

We waren laatst in het zwembad
Als je ziet hoeveel volwassen vrouwen en mannen tatoeages hebben. Vreselijk gewoon. Ook zo ordinair
Wat doet de mens zichzelf aan !?

Ik vind dat echt niet vergelijkbaar. Die volwassenen kiezen zelf voor een tattoeage. De baby's niet voor oorbellen.

Daarnaast vind jij tattoeages ordinair, dat maakt ze nog niet ordinair. Ik heb geen tattoeages maar er zijn wel echt mooie tattoeages vind ik.

honing14 schreef op 20-05-2024 om 00:00:

ik vind ook dat een kind zelf mag kiezen

en ik vind het ook heel ordinair bij zo’n klein kindje

We waren laatst in het zwembad
Als je ziet hoeveel volwassen vrouwen en mannen tatoeages hebben. Vreselijk gewoon. Ook zo ordinair
Wat doet de mens zichzelf aan !?

En wat is daar nu weer ordinair aan? 

Aviendha

Aviendha

20-05-2024 om 07:35 Topicstarter

Dat ze er zo gemakkelijk uitvallen bij kleuters vind ik juist een argument om het gelijk als baby te doen. Een jonge baby zit er ook niet steeds aan en gaat het ook minder snel ontsteken. Ordinair enz is allemaal subjectief. 

Het beste argument wat ik heb gelezen vond ik dat je er zo'n leuk momentje van kan maken als ze wat groter is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.