Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Vaak worden in doopnamen de peetouders vernoemd. Als die bijvoorbeeld Jan en Ria heten, maak je er doopnamen Johannes Marie (m) of Johanna Maria (v) van.
Ik vind het hele concept peetouders een zeer achterhaalde vorm van institutionele ongelijkheid binnen families. Vroeger hadden kinderen heel veel ooms en tantes, tegenwoordig met kleinere gezinnen veel minder. Vroeger was het zo dat de peetoom en peettante (die ook lang niet altijd getrouwd waren) voor de kinderen zorg moesten regelen als de ouders er niet meer zouden zijn. Als er gezinnen van tien kinderen waren, is het logisch dat die verspreid werden, want mensen hadden doorgaans geen plek en geen geld voor tien extra kinderen. Tegenwoordig krijgen mensen doorgaans niet meer zóveel kinderen en willen we ze graag bij elkaar houden. Bij ons in de families was het gebruikelijk dat je van je peetoom/peettante een groter/duurder cadeau kreeg dan de rest met je verjaardag en dat je met sinterklaas ook van hun iets kreeg.

Ik heb al toen ik begin 20 was tegen mijn zus gezegd dat ik nooit peettante wil worden, omdat ik al haar kinderen gelijk wil behandelen en als zij en haar partner er niet meer zouden zijn, dan wil ik voor alle kinderen zorgen en niet voor de een wel en voor de ander niet. Ik ga ook niet voor de een een groot/duur cadeau kopen en voor de ander niet en dat de een met sinterklaas wel wat krijgt en de ander niet en meer van dergelijke voortrekkerij. Gelukkig was ze dat volkomen met mij eens.

Tegenwoordig vragen veel mensen ook een vriend of vriendin als peetouder voor hun kind. Dat is dus niet eens een oom of tante, snap ook niet zo goed waarom dat dat dan zo moet heten. 

Ik ben inderdaad katholiek en kom uit Limburg, dus vroeger was hier alles en iedereen katholiek.

Bij de doop wordt het kind in de kerkgemeenschap opgenomen, onder die namen. Vandaar doopnamen. De peetouders ook wel peter en meter of peetoom en peettante genoemd, waren er om er op toe te zien dat het kind een katholieke opvoeding kreeg. (Niet voor de extra cadeautjes buiten het doopgeschenk.) In oude sprookjesboeken lees je soms nog over de Petemoei, waarin moei volgens mij een afleiding is van moeder. 
En nu ik verder zit te denken vraag ik me af of je als doopnamen ook andere namen mag gebruiken als de officiële naam in het bevolkingsregister. En nog langer geleden, waren er al doopboeken voordat men in een bevolkingsregister werd ingeschreven. (als ik eens zin heb ga ik dat uitzoeken, nu weer terug naar de vreemde namen.

Aiden schreef op 15-03-2022 om 11:59:

[..]

Dat is toch met alle namen zo die je op een andere manier schrijft of uitspreekt? Is het bij Jenny nu jennie of djennie. Moeten we werkelijk gaan verplichten dat je een naam moet schrijven zoals je die uitspreekt en moet het in dit geval dan niet gewoon Djez zijn? Je wil toch niet hebben dat iemand de naam van je kind uitspreekt als Jas?

Het valt me op dat je eigenlijk geen enkele keer hebt gedeeld welke namen jij lelijk of grappig vindt, het enige wat jij post is reactie/discussie op andere mensen hun bijdrage. Erg storend om te lezen. Heb jij nog lelijke namen gehoord de laatste tijd?

Peetouders zien er op toe dat het kind een christelijk opvoeding krijgt en staan met spirituele raad en daad de dopeling bij. Extra cadeautjes en zo dat kan natuurlijk maar dat zal per familie verschillen. Dat zal inderdaad ook meer iets zijn van vroeger toen je vaker 20 neefjes/nichtjes had en dus ook meer je aandacht moest verdelen. Tegenwoordig hebben veel mensen maar een paar neefjes/nichtjes dus dan zal de hoeveelheid cadeaus en aandacht ook gelijker zijn. 

Laat je een kind dopen dan moet je vaak verplicht peetgouders hebben maar dat hoeven natuurlijk geen broers/zussen te zijn. De peetouders van mijn oudste kinderen zijn hele dierbare vrienden bijvoorbeeld.

Aan één kant hadden opa en oma zeven kleinkinderen, aan de andere kant drie, maar de jongste is een stuk jonger dan mijn zus en ik.
Mijn peetoom heeft zijn eigen kind überhaupt niet laten dopen, dus dat toezien op de christelijke opvoeding stelt niks voor. Daarnaast vind ik het niet aan andere mensen om zich te bemoeien met de mate van christelijkheid van de opvoeding.
In de tijd dat je dertig ooms en tantes had en twintig neefjes en nichtjes aan elke kant snap ik het systeem nog wel, maar het is echt niet meer van deze tijd vind ik.
Maar goed, in mijn tijd deed ook driekwart de communie 'omdat dat hoorde' en 'voor de cadeaus en het feest'. Tegenwoordig is dat voor de meesten nog steeds de reden trouwens, alleen zijn het er stukken minder dan vroeger.

Het idee van peetooms en tantes ken ik wel, stelt zeker nu inhoudelijk niet zoveel meer voor tegenwoordig (weet alleen van buurmeisje date een iphone voor haar 4e verjaardag kreeg van haar peetouders...)

Maar wat dan die extra naam ermee te maken heeft begrijp ik nog steeds niet. Nou ja, zoals zoveel gebruiken. Maakt ook niet uit hoor, maar ergens diep van binnen wil ik altijd alles logisch kunnen verklaren

Zebra04 schreef op 15-03-2022 om 14:05:

Het idee van peetooms en tantes ken ik wel, stelt zeker nu inhoudelijk niet zoveel meer voor tegenwoordig (weet alleen van buurmeisje date een iphone voor haar 4e verjaardag kreeg van haar peetouders...)

Maar wat dan die extra naam ermee te maken heeft begrijp ik nog steeds niet. Nou ja, zoals zoveel gebruiken. Maakt ook niet uit hoor, maar ergens diep van binnen wil ik altijd alles logisch kunnen verklaren

Mijn dochter heeft dus wel drie namen, niet vernoemd. Mijn zus en ik hebben afgesproken voor elkaars kinderen te zorgen als het nodig is. Daar is geen naam, vernoeming, doop of instituut voor nodig. Niet alle tradities hoeven behouden te blijven.

Mijn zus haar kinderen zijn ook niet gedoopt, want haar man en zij hebben eerder iets tegen kerk/geloof dan ermee. Onze dochter wordt meer met geloof en kerk opgevoed dan menig kind dat wel gedoopt is. 

Mijn vader heeft alleen een voornaam. Alle namen om naar te vernoemen waren al aan zijn oudere broers gegeven. Die hebben dus wel een tweede naam. Dat vond hij volgens mij als kind al stom. Mijn ouders hebben dus bewust beide kinderen een voor en tweede naam gegeven. We zijn trouwens niet vernoemd. Toen onze dochter werd geboren vonden we het ook gewoon mooi om haar ook een tweede naam te geven.

Wat ik trouwens echt vreselijk vind is hoe lange namen soms afgekort worden. Mijn schoonmoeder's naam was Elisabeth, maar haar roepnaam was Bets. Heb je een prachtige naam, maar je roepnaam klinkt als die van een koe. Nou was ze toevallig wel gek op koeien. 

Over vernoemen : in het AD stond laatst een artikel over het feit dat er zoveel tweelingen geboren worden in Volendam. En dan ook nog vaak met dezelfde achternaam.
Men doet ook graag aan vernoemen.
Bij de familie Bond werden twee jongens geboren. De eerste werd vernoemd naar de vader van vader, dus Jan, de tweede vernoemd naar de vader van moeder, dus ook Jan!!   Dat dat mag zeg! 
Uiteindelijk wordt één van de twee Janbond genoemd.  Maar het lijkt me een administratief drama zoiets.

(Ik  herinner  me dat 'the Incredible doctor Jan Pol ooit vertelde dat zijn broer ook Jan heet, ik dacht dat hij een grapje maakte...Hij is trouwens geboren in Drenthe).

Beterlaat2021! schreef op 15-03-2022 om 15:00:

Over vernoemen : in het AD stond laatst een artikel over het feit dat er zoveel tweelingen geboren worden in Volendam. En dan ook nog vaak met dezelfde achternaam.
Men doet ook graag aan vernoemen.
Bij de familie Bond werden twee jongens geboren. De eerste werd vernoemd naar de vader van vader, dus Jan, de tweede vernoemd naar de vader van moeder, dus ook Jan!! Dat dat mag zeg!
Uiteindelijk wordt één van de twee Janbond genoemd. Maar het lijkt me een administratief drama zoiets.

(Ik herinner me dat 'the Incredible doctor Jan Pol ooit vertelde dat zijn broer ook Jan heet, ik dacht dat hij een grapje maakte...Hij is trouwens geboren in Drenthe).

Dat een tweeling de zelfde achternaam heeft is toch onvermijdelijk?

De zelfde voornaam vind ik wel gek. Dat dat wordt geaccepteerd door de gemeente...

Meesje schreef op 15-03-2022 om 15:19:

[..]

Dat een tweeling de zelfde achternaam heeft is toch onvermijdelijk?

De zelfde voornaam vind ik wel gek. Dat dat wordt geaccepteerd door de gemeente...

Alle kinderen van dezelfde ouders hebben dezelfde achternaam. Onze dochter heeft de achternaam van mijn man. Alle (hypothetische) volgende kinderen hebben dan ook automatisch die achternaam. Als ik zou scheiden en met een andere man nog kinderen zou krijgen, kunnen we bij de eerste weer kiezen tussen mijn naam of die van mijn hypothetische nieuwe partner.

Dezelfde voornamen vind ik op zijn minst onhandig. Hoewel je van een naam als Johannes ook Jan en Hans kunt maken en van Hubertus Huub en Bert. 
Bij dezelfde geboortedatum zou ik nog extra opletten. Dat is voor een huisarts ook bijzonder verwarrend en maakt de kans op fouten fors groter. En op school is het ook onhandig.

Tara82 schreef op 15-03-2022 om 14:42:

Mijn vader heeft alleen een voornaam. Alle namen om naar te vernoemen waren al aan zijn oudere broers gegeven. Die hebben dus wel een tweede naam. Dat vond hij volgens mij als kind al stom. Mijn ouders hebben dus bewust beide kinderen een voor en tweede naam gegeven. We zijn trouwens niet vernoemd. Toen onze dochter werd geboren vonden we het ook gewoon mooi om haar ook een tweede naam te geven.

Wat ik trouwens echt vreselijk vind is hoe lange namen soms afgekort worden. Mijn schoonmoeder's naam was Elisabeth, maar haar roepnaam was Bets. Heb je een prachtige naam, maar je roepnaam klinkt als die van een koe. Nou was ze toevallig wel gek op koeien.

Tja, de afkorting van Richard is Dick, en dan heb je ook nog de jongensnaam Cock. Ben je dan ook klaar mee.

Doet me denken aan een waargebeurde anekdote. Koningin Beatrix was in de jaren '90 met een handelsdelegatie onderweg in het buiten, waarin onder meer Wim Kok en Wim Dik (toenmalig KPN). En toen moest ze die mensen voorstellen aan de gastheren/gastvrouwen: "Please, meet Mr. Kok, our Prime Minister, and Mr. Dik, President of Royal Dutch Telecommunications..." In het Engels klinkt dat héél bijzonder, en dat was ook op de gezichten van de gastheren/gastvrouwen af en toe te zien...

MamaE schreef op 15-03-2022 om 13:01:

Vaak worden in doopnamen de peetouders vernoemd. Als die bijvoorbeeld Jan en Ria heten, maak je er doopnamen Johannes Marie (m) of Johanna Maria (v) van.
Ik vind het hele concept peetouders een zeer achterhaalde vorm van institutionele ongelijkheid binnen families. Vroeger hadden kinderen heel veel ooms en tantes, tegenwoordig met kleinere gezinnen veel minder. Vroeger was het zo dat de peetoom en peettante (die ook lang niet altijd getrouwd waren) voor de kinderen zorg moesten regelen als de ouders er niet meer zouden zijn. Als er gezinnen van tien kinderen waren, is het logisch dat die verspreid werden, want mensen hadden doorgaans geen plek en geen geld voor tien extra kinderen. Tegenwoordig krijgen mensen doorgaans niet meer zóveel kinderen en willen we ze graag bij elkaar houden. Bij ons in de families was het gebruikelijk dat je van je peetoom/peettante een groter/duurder cadeau kreeg dan de rest met je verjaardag en dat je met sinterklaas ook van hun iets kreeg.

Ik heb al toen ik begin 20 was tegen mijn zus gezegd dat ik nooit peettante wil worden, omdat ik al haar kinderen gelijk wil behandelen en als zij en haar partner er niet meer zouden zijn, dan wil ik voor alle kinderen zorgen en niet voor de een wel en voor de ander niet. Ik ga ook niet voor de een een groot/duur cadeau kopen en voor de ander niet en dat de een met sinterklaas wel wat krijgt en de ander niet en meer van dergelijke voortrekkerij. Gelukkig was ze dat volkomen met mij eens.

Tegenwoordig vragen veel mensen ook een vriend of vriendin als peetouder voor hun kind. Dat is dus niet eens een oom of tante, snap ook niet zo goed waarom dat dat dan zo moet heten.

Ik ben inderdaad katholiek en kom uit Limburg, dus vroeger was hier alles en iedereen katholiek.

Maar die redenen (zorgen voor kind als de ouders komen te overlijden) zou toch precies ook zo moeten zijn bij protestanten? En daar doen ze er niet aan. Het heeft in de eerste plaats te maken ook met de opvoeding in het katholieke geloof. Pas in tweede instantie eventueel de zorg als de ouders komen te overlijden. 

Aviendha schreef op 15-03-2022 om 13:22:

[..]

Het valt me op dat je eigenlijk geen enkele keer hebt gedeeld welke namen jij lelijk of grappig vindt, het enige wat jij post is reactie/discussie op andere mensen hun bijdrage. Erg storend om te lezen. Heb jij nog lelijke namen gehoord de laatste tijd?

Waar slaat dat nu weer op? Ik vind dat er geen lelijke namen zijn en ik vind vooral dat we niet zo moeten oordelen en daarom reageer ik. Je mag alleen hier een bijdrage leveren als je een lelijke naam kent? Je kunt mij ook onder de negeerknop zetten hoor, jij bent nu wel heel erg off topic aan het reageren. 

Aiden schreef op 15-03-2022 om 18:43:

[..]

Maar die redenen (zorgen voor kind als de ouders komen te overlijden) zou toch precies ook zo moeten zijn bij protestanten? En daar doen ze er niet aan. Het heeft in de eerste plaats te maken ook met de opvoeding in het katholieke geloof. Pas in tweede instantie eventueel de zorg als de ouders komen te overlijden.

Ja hoor, ook bij protestanten doen ze er aan. Ik ben vernoemd naar mijn vader én mijn twee opa's, mijn broer is vernoemd naar mijn oma's (de mannelijke vorm van hun namen uiteraard) en een overgrootvader.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.