Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


JtM

JtM

22-01-2022 om 11:55

Aiden schreef op 22-01-2022 om 11:52:

[..]

Het moet ook niet te makkelijk zijn. Anders krijg je van die mensen die elke paar jaar van naam willen veranderen, net of ze een nieuwe tattoo willen.

Als ze die kosten zelf betalen, wat is er dan zo erg aan?

Bijtje82

Bijtje82

22-01-2022 om 12:20

Een nieuwe tattoo is goedkoper dan hem laten weghalen 🙈

Er zijn ook landen waar het vziw heel makkelijk is om je voornaam officieel te laten wijzigen. Die landen draaien heel behoorlijk, dus kennelijk kan je burgers gewoon die vrijheid geven zonder dat het de maatschappij ontregelt. Het Nederlandse systeem is gewoon enorm rigide. Dat er beperkingen zijn aan het geven van bizarre voornamen aan kinderen vind ik nog wel redelijk (zo'n wurm kan zich nog niet verdedigen), maar bij volwassenen zou het allemaal wel wat minder strikt mogen

Temet schreef op 22-01-2022 om 10:24:

Zusterclivia, een voornaamswijziging gaat via de rechtbank en voor zover ik dat kan zien hangt de kans van slagen van je verzoek dus af van de rechtbank waar je heen moet. Amsterdam doet bij mijn weten iha niet zo moeilijk, maar ik heb wel eens een uitspraak van de Bossche rechtbank gezien die veel strenger leek te zijn. Is wel van een tijd terug, weet niet hoe het nu is. Mooi afstudeeronderwerp...
Achternaamswijziging gaat dan weer niet via de rechtbank. Heel merkwaardig.

Klopt. Ik ben hier voor mezelf voor aan het sparen. Beetje afhankelijk van wat de rechter vindt (of het schriftelijk genoeg is of dat hij me wil zien) kost het tussen de €850 en €1500. Los van nog de kosten als een nieuwe idkaart, rijbewijs, administratie kosten her en der. 

Ik gebruik mijn nieuwe voornaam al wel. Ik wil hem veranderen wegens psychisch lijden. Mijn psycholoog zal hierin ook iets kunnen beteken mocht dat voor de rechter nodig zijn. Daarom denk ik wel dat het in mijn geval goed gekeurd gaat worden. Mijn "echte" naam is niet lelijk maar zodra ik hem hoor of lees wordt ik misselijk. Gelukkig komt hij weinig voor.


Zusterclivia schreef op 21-01-2022 om 17:30:

[..]

En dan spreken ze het uit als Sjonnie.

Sjoerd an sich vind ik een leuke naam. Dus dan liever Sjoerd Sjoerdsma.

Hie hoorde ik een jon-sjo ...

Ik had een paar jaar geleden bij een bedrijf waar ik een cursus gaf een Willem Willems in de groep. Jonge gast van halverwege de twintig. Op een gegeven moment moesten ze zelf een scenario bedenken voor een opdracht. Willem Willems zei toen dat hij niet zo creatief was, waarop een van zijn collega's heel gevat antwoordde met 'je ouders ook niet'. Kon mijn lach niet inhouden.

Valeria schreef op 21-01-2022 om 15:20:

[..]

Ik vind de meeste vrouwelijke namen met dat patroon lelijk als ze op een -a eindigen. Linda is een uitzondering, maar die letters vind ik mooier bij elkaar passen. Van Gerda, Helma, Herma, Magda, Hilda, Hanka krijg ik de kriebels.
Maar ik associeer ook cijfers en letters met kleuren, misschien heeft dat er deels mee te maken? 2 en e zijn rood, bijvoorbeeld.

Net zoals Valeria dus.

Leene

Leene

22-01-2022 om 20:06

Ideetje88 schreef op 22-01-2022 om 07:28:

In Zeeland is Dingeman een ouderwetse voornaam en Dingemanse een veelvoorkomende achternaam. Ik had een collega en haar man heette Dingeman Dingemanse. Als ze het over hem had, noemde ze hem altijd Ding. Ik kon er niet aan wennen.

ik kan een Zeeuwse vrouw met de naam Dingena. Haar dochter heet Inge zit precies in de naam van haar moeder maar geeft een heel ander gevoel dan de naam van haar moeder

Dingena heettede oudebuurvrouw van mijn man vroeger ook. Dat snap ik dan nog. Maar om je kind zo’n 25 jaargeleden nog dingeman te noemen,dat vond ik wel apart. En hij wordt nu als jongvolwassene ook echt voluit zo genoemd.

Ik sta voor de klas in Friesland. Veel bijzondere namen. Heb al eens een Ytsje in de klas gehad (en, ja, dat spreek je uit als ‘ietsje’) en  ook een Pytsje. Sjoerd is heel normaal maar ook Hylke en Sietse ( van de kameleon 😀). Heb al tig  Fardou’s in de klas gehad ( of Fardau, mag allebei)

Moet zeggen dat alles went. ( nou ja, bijna alles. Foute spellingen vind ik echt heel naar.  Djohn. Of Presilla. Dat soort dingen…brrrr.

ik ben trouwens qua 2e naam soort van vernoemd  naar mijn oma. Dat is Anja ( ontzettend truttig en saai vind ik zelf). Naar mijn oma, die Onje heette. Wat een prachtige, originele oud noord Nederlandse naam. Had ik  100 keer liever gehad als 2e naam…….  

Leene schreef op 21-01-2022 om 13:56:

Ik vind namen afgeleid van ouderwetse namen niet zo mooi. Zoals een jongen vernoemd naar zijn opa Jan. Werd Janko. Noem hem dan gewoon Jan.
Ook een hekel aan namen als Jarko of Jirko. Of John ipv Jan. Geboren: Jan Cornelis, we noemen hem John of nog erger Johnnie

Of Jhon. Die spelwijze heb ik al een aantal keer gezien. 

Knutselkei schreef op 22-01-2022 om 21:11:

Dingena heettede oudebuurvrouw van mijn man vroeger ook. Dat snap ik dan nog. Maar om je kind zo’n 25 jaargeleden nog dingeman te noemen,dat vond ik wel apart. En hij wordt nu als jongvolwassene ook echt voluit zo genoemd.

In mijn Zeeuwse familie is Dingeman een heel gewone naam. En omdat vernoemen ook nog volop gebeurt, hebben mijn ooms en neven allerlei verbasteringen van Dingeman als roepnaam: Dingo, Dinco, Dim, Dink - of combinaties van Dingeman en een andere naam zoals Jan-Dinco. 

IngridT schreef op 22-01-2022 om 23:09:

Heb al tig Fardou’s in de klas gehad ( of Fardau, mag allebei)

Ook Fries toch? Heb lang gedacht dat het een Arabische naam was. 

skik schreef op 21-01-2022 om 08:50:

Raarste namen die ik de laatste tijd heb gehoord zijn toch wel Skeet en Kiet. Vooral Skeet, serieus?

In sommige delen van Brabant is Skeet een scheet 😅

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.