Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Ik ben ooit op een lijst een Uuldrik Uuldriks tegengekomen. Aardige man trouwens. 

Een klasgenoot van zoon heet Jottum. Grote stoere knul van 18. Moet er elke keer weer even om grinniken eerlijk gezegd.

Durk vind ik ook zo gruwelijk. 

skik schreef op 21-01-2022 om 20:16:

Een klasgenoot van zoon heet Jottum. Grote stoere knul van 18. Moet er elke keer weer even om grinniken eerlijk gezegd.

Dat meen je niet! Als ik zo'n naam hoor, zie ik een blije labrador voor me ofzo, dat doe je een mensenkind toch niet aan 😂

Temet schreef op 20-01-2022 om 18:43:

Een c wordt uitgesproken als een s als hij geplaatst is voor een e of een i, en wordt uitgesproken als een k als hij geplaatst is voor een a, o, u of medeklinker.

Idem in het Frans (en vergelijkbaar in het Spaans en Italiaans)

In onthoudbaar rijmpje: "C met U met O met A, spreek je uit gelijk een K" ('cee met uu, met oo, met aa, spreek je uit gelijk een kaa')

Over Kees / Cees. 
Ik heb altijd gedacht dat Cees een afkorting is van Cornelis. 

---

---

21-01-2022 om 22:53

Ik dacht altijd dat Ferd een spelfout was van Fred tot ik bedacht dat je vast een tweeling hebt die Frederik en Ferdinand heten  

Ik kende ooit een Guust Augustijn. Ik vond altijd dat zijn ouders hem een lelijke kool gestoofd hadden.

Wat betreft het voorstellen met een andere uitspraak: ik heb zo'n naam die in veel landen voorkomt, ook overal hetzelfde gespeld. Ik heb ooit een jaartje in het buitenland gewoond, daar  stelde ik me ook vaak voor met de Engelse uitspraak van mijn naam, dan kon iedereen de naam meteen plaatsen. Als ik de Nederlandse uitspraak had gebruikt, had ik vervolgens moeten gaan spellen.

In Zeeland is Dingeman een ouderwetse voornaam en Dingemanse een veelvoorkomende achternaam. Ik had een collega en haar man heette Dingeman Dingemanse. Als ze het over hem had, noemde ze hem altijd Ding. Ik kon er niet aan wennen. 

In een Nederlandse  documentaire serie onlangs :  een jongetje met getinte huid en krulletjes : G-Shawn. (Ik verstond het niet en heb even de ondertitels er bij aan gezet).

Zijn onwaarschijnlijk bleke moeder had na hem nog een kind gekregen, blond, en dat kreeg een Bijbelse naam, Eliah of iets dergelijks....

Ideetje88 schreef op 22-01-2022 om 07:28:

In Zeeland is Dingeman een ouderwetse voornaam en Dingemanse een veelvoorkomende achternaam. Ik had een collega en haar man heette Dingeman Dingemanse. Als ze het over hem had, noemde ze hem altijd Ding. Ik kon er niet aan wennen.

Vroeger waren ze ook creatief hoor. In het museum kwam ik een mevrouw tegen met een voornaam Tesselschade. Ik meen als herinnering dat haar vader een boot bij Texel was kwijtgeraakt.

Zusterclivia schreef op 22-01-2022 om 09:54:

[..]

Vroeger waren ze ook creatief hoor. In het museum kwam ik een mevrouw tegen met een voornaam Tesselschade. Ik meen als herinnering dat haar vader een boot bij Texel was kwijtgeraakt.

Klopt inderdaad, Maria Tesselschade Roemers Visscher, een dichter en kunstenaar (vrij beroemd is ze). Haar vader verloor zelfs 44 schepen bij een ramp in 1593. Ze noemde zichzelf Tessel, zo is die voornaam ontstaan. 

Piratenkoningin schreef op 22-01-2022 om 10:07:

[..]

Klopt inderdaad, Maria Tesselschade Roemers Visscher, een dichter en kunstenaar (vrij beroemd is ze). Haar vader verloor zelfs 44 schepen bij een ramp in 1593. Ze noemde zichzelf Tessel, zo is die voornaam ontstaan.

Ja die. Ik kan mij ook voorstellen dat je gaat voor Tess of Tessa. Maar leuk om te zien dat dit vroeger ook gewoon was.

Dat je ambtenaar van de burgelijke stand iets te zeggen heeft over welke naam je kind kreeg (krijgt) is best wel raar. Maar ook dat het in Nederland niet eenvoudig is om je officiële voornaam te wijzigen. Want je moet een goede reden hebben, dus niet mooi zal wel niet mogen. Kost ook nog 1000 euro.

Zusterclivia, een voornaamswijziging gaat via de rechtbank en voor zover ik dat kan zien hangt de kans van slagen van je verzoek dus af van de rechtbank waar je heen moet. Amsterdam doet bij mijn weten iha niet zo moeilijk, maar ik heb wel eens een uitspraak van de Bossche rechtbank gezien die veel strenger leek te zijn. Is wel van een tijd terug, weet niet hoe het nu is. Mooi afstudeeronderwerp...
Achternaamswijziging gaat dan weer niet via de rechtbank. Heel merkwaardig.

Zusterclivia schreef op 22-01-2022 om 10:14:

[..]

Ja die. Ik kan mij ook voorstellen dat je gaat voor Tess of Tessa. Maar leuk om te zien dat dit vroeger ook gewoon was.

Dat je ambtenaar van de burgelijke stand iets te zeggen heeft over welke naam je kind kreeg (krijgt) is best wel raar. Maar ook dat het in Nederland niet eenvoudig is om je officiële voornaam te wijzigen. Want je moet een goede reden hebben, dus niet mooi zal wel niet mogen. Kost ook nog 1000 euro.

Het moet ook niet te makkelijk zijn. Anders krijg je van die mensen die elke paar jaar van naam willen veranderen, net of ze een nieuwe tattoo willen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.