Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Temet schreef op 20-01-2022 om 18:43:

Een c wordt uitgesproken als een s als hij geplaatst is voor een e of een i, en wordt uitgesproken als een k als hij geplaatst is voor een a, o, u of medeklinker.

Idem in het Frans (en vergelijkbaar in het Spaans en Italiaans)

Nooit geweten. 😱 Maar eigenlijk nooit twijfel over gehad. In veel namen zoals Cees of Carin, zie ik de C als vervanger van de K, dus vg die klank. Van bv Cecil weet ik dat het een S is. Alleen bij echt onbekende namen, dus geen afgeleiden, zal ik twijfelen.

Ik ken een Sipke, net zoals bij Lieve, ik vraag mij of men dan meer verwachtingen heeft. Onbewust.

Wopke is nu minister van buitenlandse zaken. Ben benieuwd wat er allemaal van gemaakt gaat worden. 

Mijn man had ooit een jongen in de klas die Kwak heette van de achternaam en die grapte altijd dat hij een eventuele zoon later Alfred Jodocus zou noemen.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

21-01-2022 om 11:25

Belgen hebben ook aparte namen, ik reed gister langs een geboortebord met de naam Hypoliet, had ik ook nog nooit van gehoord.

PriceyRook54

PriceyRook54

21-01-2022 om 11:34

En ik krijg net een email van Sisse (uit Denemarken) 

BlueFawn schreef op 21-01-2022 om 11:25:

Belgen hebben ook aparte namen, ik reed gister langs een geboortebord met de naam Hypoliet, had ik ook nog nooit van gehoord.

Al een heel oude naam. Ken hem volgens mij van een tv serie toen we alleen konden kiezen uit 1 Nederlandse zender of een Belgische. Ik schat zo'n 60 jaar geleden

Bijtje82 schreef op 21-01-2022 om 08:04:

Ik ken mensen die hun zoon Senna hebben genoemd en ken een meisje met dezelfde naam. Op zich niet echt een lelijke naam ofzo, maar onze hond heette ook zo. Dus voor mij klinkt het raar. Nu vind ik het wel beter bij een meisje passen.

Ken ook een jongen die Cortnie heet.

Mijn dochter heeft als tweede naam Xenna. Afgeleid van Senna. (zit een heel verhaal achter maar dat maakt me wel heel erg bekend ook omdat Xenna bijna niet voorkomt). X is ks klank. 

Vroeger in de straat was er een hond met dezelfde naam als mij. Heel verwarrend 🤣🤣. Maar ze was wel heel lief. 

Lieve is een naam die in België veel voorkomt.

In het krantje vandaag een Hopper.

Leene

Leene

21-01-2022 om 13:52

PinkFlower schreef op 21-01-2022 om 12:04:

Lieve is een naam die in België veel voorkomt.

In het krantje vandaag een Hopper.

In sommige dorpen in zeeland komt de jongens naam Lieven voor. Ik kende iemand die dan ook nog Lievense heette met zijn achternaam. Lievense is echt zo'n zeeuwse achternaam> Lieven Lievense dus. 
Toen vond ik het niet zo raar, nu denk ik "zou ik zelf niet doen"

Leene

Leene

21-01-2022 om 13:56

Ik vind namen afgeleid van ouderwetse namen niet zo mooi. Zoals een jongen vernoemd naar zijn opa Jan. Werd Janko. Noem hem dan gewoon Jan.
Ook een hekel aan namen als Jarko of Jirko. Of John ipv Jan. Geboren: Jan Cornelis, we noemen hem John of nog erger Johnnie 

Leene schreef op 21-01-2022 om 13:52:

[..]

In sommige dorpen in zeeland komt de jongens naam Lieven voor. Ik kende iemand die dan ook nog Lievense heette met zijn achternaam. Lievense is echt zo'n zeeuwse achternaam> Lieven Lievense dus.
Toen vond ik het niet zo raar, nu denk ik "zou ik zelf niet doen"

https://d66.nl/mensen/sjoerd-sjoerdsma/

https://www.ad.nl/woerden/egbert-egberts-weg-uit-woerden~af2aef79/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Janssen

De tweede naam van Sjoerd Sjoerdsma is Wiemer. Ik weet eigenlijk niet wat ik zou kiezen als ik de keuze had tussen deze twee voornamen in combinatie met deze achternaam.

Leene schreef op 21-01-2022 om 13:56:


Ook een hekel aan namen als Jarko of Jirko. 

Ik vind de meeste vrouwelijke namen met dat patroon lelijk als ze op een -a eindigen. Linda is een uitzondering, maar die letters vind ik mooier bij elkaar passen. Van Gerda, Helma, Herma, Magda, Hilda, Hanka krijg ik de kriebels. 
Maar ik associeer ook cijfers en letters met kleuren, misschien heeft dat er deels mee te maken? 2 en e zijn rood, bijvoorbeeld.

Na het zien van dit filmpje ben je blij dat je een zoon krijgt: 


https://www.youtube.com/watch?v=tuuJuBX5Qsg

Ainne schreef op 19-01-2022 om 21:10:

[..]

Ik ben team Kiep

Ik ook. Ik zou er werkelijk nooit op zijn gekomen op om Ilse uit te spreken met een korte i. 

Leene schreef op 21-01-2022 om 13:56:

Ik vind namen afgeleid van ouderwetse namen niet zo mooi. Zoals een jongen vernoemd naar zijn opa Jan. Werd Janko. Noem hem dan gewoon Jan.
Ook een hekel aan namen als Jarko of Jirko. Of John ipv Jan. Geboren: Jan Cornelis, we noemen hem John of nog erger Johnnie

En dan spreken ze het uit als Sjonnie. 

Sjoerd an sich vind ik een leuke naam. Dus dan liever Sjoerd Sjoerdsma. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.