Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


ilse de lange heet toch ook ilse? En niet ielse. 
En de alfabetvergelijking... we hebben leren uitspreken obv lettergrepen. Il-se. Dus ilse. 

Heb verder niks met die naam hoor. Maar ben verbaasd dat er hier zoveel ielse-zeggers zijn

(Edit: heb interviews opgezocht op YouTube, het is blijkbaar toch ielse. Weird). 

Is het niet gewoon regio afhankelijk?

Hier Noord-Holland en kip en geen kiep 

Bijtje82

Bijtje82

19-01-2022 om 20:08

Maakt verder ook niet uit, zolang ze haar maar Ilse noemen🤣

Hier team kip 😄. Ielse zeg ik echt nooit, daar zou ik bij na moeten denken.

Aviendha schreef op 19-01-2022 om 20:01:

ilse de lange heet toch ook ilse? En niet ielse.
En de alfabetvergelijking... we hebben leren uitspreken obv lettergrepen. Il-se. Dus ilse.

Heb verder niks met die naam hoor. Maar ben verbaasd dat er hier zoveel ielse-zeggers zijn

(Edit: heb interviews opgezocht op YouTube, het is blijkbaar toch ielse. Weird).

Hier oud klasgenoot van ilse. Het was destijds Ielse. 

Toch wel grappig om te lezen dat iets wat zo vanzelfsprekend lijkt het niet is. 

Als ik het zo lees denk ik ook kiep, maar vind kip wel mooier! 

PriceyRook54

PriceyRook54

19-01-2022 om 21:10

Wieder schreef op 19-01-2022 om 20:31:

Hier team kip 😄. Ielse zeg ik echt nooit, daar zou ik bij na moeten denken.

Ik ben team Kiep 

ik vind de meeste populaire namen niet leuk mede omdat ze zo vaak voorkomen maar ook gewoon omdat ze me niet aanstaan.

De namen van mijn nichtje en neefje staan hoog in de lijst populairste kindernamen. Mijn nichtje haar naam zelfs bovenaan. 

Miijn kinds naam is niet populair maar ik krijg er wel vaak leuke reacties op. Het is een bestaande naam maar de letters zijn gecombineerd vanuit onze eigen namen.

Ooit had mijn dochter een vriendinnetje, Faith genoemd. Uitgesproken als Fêt. Jammer van een op zicht leuke Engelse naam. En vroeger op de crèche was er een meisje dat de ouders een zelf verzonnen naam gegeven hadden: Sida. De Franse afkorting van Aids. Je hoopt dat ze nooit verliefd is geworden op een Franstalig iemand. 
En top tien namen: soms doe je dat onbewust. Als Française in Nederland, heb ik mijn kinderen Franse namen gegeven. Ik woonde niet meer in Frankrijk, las geen Franstalige babytijdschriften en toch bleek achteraf de naam van mijn dochter (nu 30) een top 10 naam in Frankrijk te zijn aan het begin van de jaren 1990, en de naam van mijn zoon is al 10+ jaar nummer 1 of 2 of 3 van de top tien in Frankrijk. Niet dat het me veel uitmaakt, maar er is toch zoiets als tijdsgeest.
Sini

Bij zoon op de opvang was er ooit een kindje dat - dacht ik - Krees - heette. Vond het al wat bijzonder, misschien een combi tussen Trees en Kees? Het bleek Grace te zijn. Dat is ook wel erg moeilijk uitspreekbaar voor Nederlandstalige peuters  

Bijtje82 schreef op 19-01-2022 om 18:02:

[..]

Maar waarom? 🤷‍♀️

Je zegt toch ook geen iemke, iengmar, of ienge?

Zal vast een Nederlandse taalregel voor zijn wanneer je ie of I zegt.

Bij Iris en Irene is het vrijwel direct duidelijk dat de I als ie uitgesproken moet worden.

Toch duidelijk? Als de i het einde van de lettergreep is, spreek je het uit als een ie. Dus ie-rene en Ie-ris. En im-ke en in-ge.

Dus Il-se. Geen Iel-se. Dat is inderdaad  volgens de  Nederlandse taalregels. 

Bijtje82

Bijtje82

19-01-2022 om 22:54

Kerstin75 schreef op 19-01-2022 om 22:42:

[..]

Toch duidelijk? Als de i het einde van de lettergreep is, spreek je het uit als een ie. Dus ie-rene en Ie-ris. En im-ke en in-ge.

Dus Il-se. Geen Iel-se. Dat is inderdaad volgens de Nederlandse taalregels.

Top uitleg!

Daar ga ik helemaal in mee 😜

Kerstin75 schreef op 19-01-2022 om 22:42:

[..]

Toch duidelijk? Als de i het einde van de lettergreep is, spreek je het uit als een ie. Dus ie-rene en Ie-ris. En im-ke en in-ge.

Dus Il-se. Geen Iel-se. Dat is inderdaad volgens de Nederlandse taalregels.

Ik vind dit ook super logisch dus begrijp niet waarom zoveel mensen Ielse zeggen!

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

19-01-2022 om 23:17

Taartjes schreef op 19-01-2022 om 23:05:

[..]

Ik vind dit ook super logisch dus begrijp niet waarom zoveel mensen Ielse zeggen!

www.ilse.nl was vroeger een zoekmachine voor Nederlandse sites en dat werd uitgesproken als Iel-se. Verder hoor ík Iel-se Warringa en Iel-se de Lange.

Bij Xavi hoor ik Zavi en niet Ksavi. Het is waarschijnlijk net met wie je de naam associeert.

Justin kan zijn met een J of een Dj aan het begin. Jay is per se een Dj en Jan per se een J. Kortom: sommige namen zijn eenduidig in de uitspraak, bij andere namen zijn er meerdere opties. 

Omgekeerd bestaat ook. Mijn voornaam is erg Nederlands en vanuit onze taalregels maar op één manier te spellen en toch spellen mensen het soms verkeerd. Ik vrees dat je daar alleen aan ontkomt als je 'Jan' heet of 'To'.

niet_rechts schreef op 19-01-2022 om 23:17:

[..]

Omgekeerd bestaat ook. Mijn voornaam is erg Nederlands en vanuit onze taalregels maar op één manier te spellen en toch spellen mensen het soms verkeerd. Ik vrees dat je daar alleen aan ontkomt als je 'Jan' heet of 'To'.

Met de creativiteit van ouders tegenwoordig hoeft het allemaal niet zo simpel te zijn. Ik voorzie een Jan, Jahn, Jhan, Jann, Yan, Yahn, Yhan en Yann. En op die manier ook To, Too, Tho, Thoh, Toh, Teau, Theau, Theauh en Teauh. De één nog erger dan de andere, maar het zou me niets verbazen. 

Hier ook team kip trouwens. Ik snap niet dat niet iedereen dat zo zegt vanwege de normale taalregels inderdaad. Veel mensen spreken het om de een of andere reden ook meer uit als ieuw-se, waardoor ik het geen mooie naam vind. En dat terwijl ik il-se wel mooi vind. 


Onze kinderen hebben Franse namen met Franse uitspraak, maar vooral de naam van de oudste wordt vaker niet dan wel goed uitgesproken. Dat komt vooral doordat de naam ook een Engelse uitspraak heeft en mensen nemen snel aan dat dat de uitspraak is.


De middelste heeft een top 200 naam. Bij het bezoek van de verloskundige in onze woonplaats na de geboorte zei ze dat ze de naam al een tijdje niet gehoord had, maar toevallig die week drie keer. Ik heb ook een keer bij het inloopspreekuur (dus de jeugdverpleegkundige moest kind opzoeken met naam en geboortedatum) op het consultatiebureau naar de groeilijn van een ander kind zitten kijken. We begrepen al niet waarom kind volgens de gegevens ineens twee kilo afgevallen was. Bleek dus dat één van de naamgenoten ook echt dezelfde geboortedatum had. Daarna nooit meer iets van gehoord, maar ik hoop stiekem dat ze niet bij elkaar in de klas komen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.