Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


niet_rechts schreef op 19-01-2022 om 23:17:

[..]


Omgekeerd bestaat ook. Mijn voornaam is erg Nederlands en vanuit onze taalregels maar op één manier te spellen en toch spellen mensen het soms verkeerd. Ik vrees dat je daar alleen aan ontkomt als je 'Jan' heet of 'To'.

To? Is dat met of zonder h? Met 1 of 2 o's? Namen volgen nu eenmaal vaak geen spellingsregels. De pest voor dyslecten. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

20-01-2022 om 07:14

BlauweVeer schreef op 20-01-2022 om 07:04:

[..]

Onze kinderen hebben Franse namen met Franse uitspraak, maar vooral de naam van de oudste wordt vaker niet dan wel goed uitgesproken. Dat komt vooral doordat de naam ook een Engelse uitspraak heeft en mensen nemen snel aan dat dat de uitspraak is.

Mijn collega heeft een Franse naam die door iedereen die hem niet kent Nederlands wordt uitgesproken: Roland. Tegenwoordig corrigeren anderen dat dan namens hem om te voorkomen dat hij er moedeloos van wordt. Hij hecht er waarde aan dat mensen hem bij zijn echte naam noemen, maar je merkt dat hij ook niet wil klagen. Extra complicerende factor is dat er ook nog een Nederlands uitgesproken Roland in het team zit die dan abusievelijk óók in het Frans wordt aangesproken.

niet_rechts schreef op 20-01-2022 om 07:14:

[..]

Mijn collega heeft een Franse naam die door iedereen die hem niet kent Nederlands wordt uitgesproken: Roland. Tegenwoordig corrigeren anderen dat dan namens hem om te voorkomen dat hij er moedeloos van wordt. Hij hecht er waarde aan dat mensen hem bij zijn echte naam noemen, maar je merkt dat hij ook niet wil klagen. Extra complicerende factor is dat er ook nog een Nederlands uitgesproken Roland in het team zit die dan abusievelijk óók in het Frans wordt aangesproken.

Al dit gedoe is er natuurlijk de reden van dat sommige mensen een afwijkende spellingswijze kiezen zodat je meteen weet hoe je het uitspreekt. 

Ik zou altijd Roland uitspreken op de Nederlandse manier. Dat kun je verwachten. Net als Ronald. 

JtM

JtM

20-01-2022 om 08:42

Hoe spreek je Roland uit op de Franse manier?

En ik zeg ook altijd Ielse... iemand in onze vriendengroep heet Ilse en die stelt zich ook voor als Ielse.

Rolán?  Zonder D?

maar nu ben ik benieuwd, wonen de Ielses en Ielsezeggers in het oosten van het land?

JtM

JtM

20-01-2022 om 09:13

Oja, dat is inderdaad een optie Beterlaat.

Nee Lollypopje, ik woon in Brabant.

Lollypopje schreef op 20-01-2022 om 09:09:

maar nu ben ik benieuwd, wonen de Ielses en Ielsezeggers in het oosten van het land?

Ja Twente. En idd Ielse. Dochter had bijna zo gegeten, maar ik vind de Iel klank niet mooi. Klinkt als iewwwlll (bah/vies) daarom is het niet geworden. Nooit gehoord met de i van kip hier. Was eigenlijk best een optie geweest haha. Maar denk dat dochter dan steeds had moeten uitleggen dat het geen iel is. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

20-01-2022 om 09:24

Brabant en ik zou ook Ielse zeggen. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

20-01-2022 om 09:38

PinkFlower schreef op 20-01-2022 om 09:19:

[..]

Ja Twente. En idd Ielse. Dochter had bijna zo gegeten, maar ik vind de Iel klank niet mooi. Klinkt als iewwwlll (bah/vies) daarom is het niet geworden. Nooit gehoord met de i van kip hier. Was eigenlijk best een optie geweest haha. Maar denk dat dochter dan steeds had moeten uitleggen dat het geen iel is.

In delen van Brabant zeggen we kiep als we kip bedoelen, dus ik ik vind Ilse met IE niet zo vreemd hoor.

Ik wacht bij een Ilse altijd gewoon af of het een Ilse of een Ielse blijkt te zijn. Al moet ik bekennen dat ik een collega heb die Ilse heet en dat ik eigenlijk niet weet of dat een Ilse of een Ielse is.

Ik zeg het met iets tussen -i- en -ie- in, volgens mij.

Regendrup.

Regendrup.

20-01-2022 om 10:31 Topicstarter

Ik zeg ook Ielse (Zuid-Limburg). 

Bijtje82

Bijtje82

20-01-2022 om 10:32

Kom uit het westen, maar hier zeggen ze ook vaak ielse. 
Onze oudste heeft een Franse naam, maar ook die wordt verkeerd uitgesproken. Heel vaak maken ze er de Engelse versie van. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.