Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Ik verbeter mensen gewoon als ze mijn naam verkeerd uitspreken. Sommigen zeggen het ergens in de eerste keren vaak een keer voor de grap in het Engels. Die corrigeer ik altijd gelijk, als in: het is gewoon X hoor, geen fratsen. Als ze het blijven doen, dan geef ik eerlijk aan dat ik het niet waardeer, want mijn naam is niet Y maar X. De meesten stoppen wel, de enkele die door wil gaan, want leuk geintje, wordt gewoon genegeerd.

Wat ik eigenlijk wilde zeggen, ik vind het niet erg als iemand het een keer verkeerd zegt, maar als ik merk dat het gemakzucht is of pesterig, dan druk ik dat gelijk de kop in.

Zo had ik een Turkse collega waarvan de meesten de naam te moeilijk vonden, en die spraken ze maar aan met Fred. Terwijl hij liever met zijn echte naam aangesproken werd, maar niet moeilijk wilde doen.

Hier (midden-limburg) komt ilse en ielse beide wel voor. Maar ik kijk gewoon naar wat iemand zelf aangeeft. Ik vind het nogal apart om voor een ander te bepalen hoe diens naam uitgesproken dient te worden.
Ik had vroeger op school een docente Frans die alle namen op zijn Frans uitsprak. 

Mijn vriend heeft een Engelse moeder, dus zijn voornaam wordt vaak op z'n Engels uitgesproken, met name door zijn familie.  Maar op z'n werk en door mij (en zelfs door hem zélf!) voornamelijk op z'n Nederlands.....  Hij zal nooit iemand verbeteren die het op z'n Nederlands doet.

MamaE schreef op 20-01-2022 om 10:39:

Hier (midden-limburg) komt ilse en ielse beide wel voor. Maar ik kijk gewoon naar wat iemand zelf aangeeft. Ik vind het nogal apart om voor een ander te bepalen hoe diens naam uitgesproken dient te worden.
Ik had vroeger op school een docente Frans die alle namen op zijn Frans uitsprak.

Zo’n leraar Frans hadden wij ook, en of je nu Johannes, John of Jan-Willem heette, bij hem was iedereen Jean. Dat hij dan 4 Jeans in de klas had deerde hem blijkbaar niet. 

Netherfield schreef op 20-01-2022 om 11:17:

[..]

Zo’n leraar Frans hadden wij ook, en of je nu Johannes, John of Jan-Willem heette, bij hem was iedereen Jean. Dat hij dan 4 Jeans in de klas had deerde hem blijkbaar niet.

Wat asociaal eigenlijk. 🤔 Het is erg raar om zomaar een andere naam of uitspraak te gebruiken. Maar als docent helemaal, aangezien leerlingen echt niet zo snel zullen zeggen dat ze het niet fijn vinden.

Hier Ielse, kom uit het westen

Maar namen gaan vaker niet volgens spellingsregels. Het ergste voorbeeld hiervan vind ik Cees, uitgesproken als Kees! 
En vroeger vond ik ook dat Petra met 2 e's moest, anders stond er Pet-ra

Mijn zoon heeft overigens een naam die al jaaaren in de top 10 staat (helaas, maar we konden echt niets beters verzinnen. De naam past wel echt bij hem trouwens)
Toch heeft hij maar 1 jaar bij een naamgenoot in de klas gezeten! Zegt dus niet zoveel... 

Bijtje82

Bijtje82

20-01-2022 om 15:03

Zebra04 schreef op 20-01-2022 om 14:53:

Hier Ielse, kom uit het westen

Maar namen gaan vaker niet volgens spellingsregels. Het ergste voorbeeld hiervan vind ik Cees, uitgesproken als Kees!
En vroeger vond ik ook dat Petra met 2 e's moest, anders stond er Pet-ra

Mijn zoon heeft overigens een naam die al jaaaren in de top 10 staat (helaas, maar we konden echt niets beters verzinnen. De naam past wel echt bij hem trouwens)
Toch heeft hij maar 1 jaar bij een naamgenoot in de klas gezeten! Zegt dus niet zoveel...

Ik zou Cees ook uitspreken als Kees.

Zou jij Sees zeggen dan? Dat vind ik echt zo stom klinken. 

Netherfield schreef op 20-01-2022 om 11:17:

[..]

Zo’n leraar Frans hadden wij ook, en of je nu Johannes, John of Jan-Willem heette, bij hem was iedereen Jean. Dat hij dan 4 Jeans in de klas had deerde hem blijkbaar niet.

Ik had een Stijn in de klas. Die noemde ze steevast Pierre (frans voor steen). Klaartje werd Claire. Kim werd Kiem genoemd en Myrthe werd Mierte. Benjamin werd met een frans accent uitgesproken. 

Ik vond het ook erg apart om opeens andere namen of uitspraken te gaan gebruiken. 
Tegelijkertijd was het verengelsen van namen wel 'in de mode' onder sommige leerlingen. 

Bij Cees weet ik het ook nooit. Ik ken beide varianten qua uitspraak. Sees vind ik dan weer echt niet klinken, maar er heten wel mensen zo.

Cees is inderdaad ingewikkeld. Volgens de Nederlandse regels is de uitspraak Sees. Maar het komt van Cornelis, dus met een K. Ingewikkelde stuff hoor, die namen, en hun spelling en uitspraak . Heerlijk voer voor ellenlange draadjes op een forum .

Bijtje82 schreef op 20-01-2022 om 15:03:

[..]

Ik zou Cees ook uitspreken als Kees.

Zou jij Sees zeggen dan? Dat vind ik echt zo stom klinken.

Nee hoor, Sees is echt heel lelijk maar volgens de regels zou het wel moeten (je zegt toch ook niet 'kentrum' of 'kentraal')

Siobhan schreef op 19-01-2022 om 16:28:

ik zat vroeger in de klas met 3 x dezelfde naam.

Bij mij destijds 4 jongens met de naam Johnny. Ook de naam Eric kwam meerdere keren voor. 

Bijtje82

Bijtje82

20-01-2022 om 17:58

Zebra04 schreef op 20-01-2022 om 15:33:

[..]

Nee hoor, Sees is echt heel lelijk maar volgens de regels zou het wel moeten (je zegt toch ook niet 'kentrum' of 'kentraal')

Nee, maar wel carrousel, climax, en croutons. Maar dat zijn geen Nederlandse woorden bedenk ik me nu. 

Bijtje82 schreef op 20-01-2022 om 17:58:

[..]

Nee, maar wel carrousel, climax, en croutons. Maar dat zijn geen Nederlandse woorden bedenk ik me nu.

Huh? Je kent de regel toch wel? 

Valeria schreef op 20-01-2022 om 18:06:

[..]

Huh? Je kent de regel toch wel?

Euh nee welke regel? Je doet net alsof iedereen een taalwonder is. We zijn niet allemaal goed in taal. 

Bijtje82

Bijtje82

20-01-2022 om 18:41

Ik ben redelijk OK met taal, maar ken niet alle regels. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.