Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


MamaE schreef op 13-01-2022 om 18:38:

[..]

Ik had een vriendinnetje op de basisschool van wie de ouders Peter en Petra heetten.

En in de buurt woonden een stel met de namen Jac en Jacqueline.

Wat ik nooit gesnapt heb is dat mensen hun kinderen dezelfde naam als vader of moeder geven. Dus vader heet Jan en de oudste zoon heet ook weer Jan. Das in één gezin toch behoorlijk lastig lijkt me. Of hetzelfde met net een andere spelling. Dus vader Harrie en zoon Harry of zo.

Weet niet hoe het cultuur-breed zit, maar bij de katholieken werd vroeger iedereen vernoemd. De oudste zoon naar vaders vader, de oudste dochter naar moeders moeder en daarna waren ooms en tantes meestal aan de beurt.

Zo heette mijn oom, opa en overgrootvader Jan en lopen er van andere takken ook nog verschillende Jannen rond. De achternaam is vrij specifiek dus als ik die achternaam hoor in combinatie met één van de veel gegeven voornamen uit mijn moeders gezin kan ik er geld op inzetten dat het een achterneef betreft.

Ja dat vernoemen ken ik wel, maar dan met grootouders, niet zozeer dezelfde naam in hetzelfde gezin. Het lijkt me gewoon heel onhandig. Dan roep je je partner en dan komt je kind aanzetten of andersom.

MamaE schreef op 13-01-2022 om 18:53:

Ja dat vernoemen ken ik wel, maar dan met grootouders, niet zozeer dezelfde naam in hetzelfde gezin. Het lijkt me gewoon heel onhandig. Dan roep je je partner en dan komt je kind aanzetten of andersom.

Heb ook twee ooms met dezelfde naam, maar dan omgedraaid. Johannes Theodorus (Jan) en Theodorus Johannes (Theo). Met 9 kinderen is de inspiratie op den duur zoek denk ik

Maar vroeger deden ze sowieso dingen die ik nu niet meer zou doen qua namen. Één van de kinderen van mijn oma overleed tijdens/kort na geboorte en het eerstvolgende kind kreeg diens naam 

MamaE schreef op 13-01-2022 om 18:53:

Ja dat vernoemen ken ik wel, maar dan met grootouders, niet zozeer dezelfde naam in hetzelfde gezin. Het lijkt me gewoon heel onhandig. Dan roep je je partner en dan komt je kind aanzetten of andersom.

Dat gebeurt met vernoemen als vader Jan heet en vader van moeder (grootvader dus) ook. Dan krijg je op den duur allerlei soorten Jannen in de familie: kleine, grote, lange, rooie, etc.  

Hier een Friezin....Hier worden hele ouderwetse namen nog steeds gebruikt.  Tryntsje,  Hiltsje, Kees, Jan, Herman, Lolkje....je raakt er aan gewend en het heeft wel wat.

De Engelse namen vind ik niet mooi, maar mijn kind heeft blijkbaar een kakkernaam maar dat zijn wij echt niet. 

MoederBarberin schreef op 13-01-2022 om 18:57:

[..]

Maar vroeger deden ze sowieso dingen die ik nu niet meer zou doen qua namen. Één van de kinderen van mijn oma overleed tijdens/kort na geboorte en het eerstvolgende kind kreeg diens naam

Schrijnend is dat inderdaad. Dat was vaak omdat degene naar wie het overleden kind vernoemd was dan opnieuw vernoemd moest worden. In mijn familie ooit vier keer dezelfde naam voordat het ‘lukte’.

Ja een naam 'hergebruiken' zou ik ook niet doen. Mijn man had wel ooit een leerling in de klas wier naam een combinatie was van de namen van haar tijdens de zwangerschap overleden tweelingzussen. Was een bijzondere naam maar ik vond hem wel mooi. 
Omdat de naam bijna niet voorkomt kan ik die hier niet echt noemen maar laten we zeggen dat de zussen Maud en Laura heetten en het meisje Maura.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-01-2022 om 20:40

Ik vind mijn eigen, volledige, voornaam afschuwelijk. Gelukkig waren er maar 6 zo genoemd tot 2015. Hopelijk zijn er niet meer bij gekomen. Meertens gaat maar t/m 2014.

Een nicht van mij heeft haar kind Djim genoemd. Ik vond dat ook zo stom maar het went heel snel en bovendien niemand spreekt zijn naam ooit verkeerd uit. Het wordt geen sjim. En zijn broek heet Jason dus misschien willen ze het voor zijn dat ook zijn naam vernederlandst wordt uitgesproken. 

Wat ik altijd raar vind, is dat jongens exact de naam kregen van hun vader (junior), maar dat dit bij vrouwen eigenlijk niet gebeurde...

Ik vind de uitspraak van Engelse namen in het Nederlands ook geen porum.  Jack wordt Sjak en George wordt sjors. Brrrr

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-01-2022 om 20:56

Zusterclivia schreef op 13-01-2022 om 20:51:

Wat ik altijd raar vind, is dat jongens exact de naam kregen van hun vader (junior), maar dat dit bij vrouwen eigenlijk niet gebeurde...

Denk dat dit te maken heeft/had met stamhouder. Eerste jongen krijgt dezelfde naam als pa en opa en alles daarvoor. Meisjes kregen vaak de namen van hun grootmoeders. 

MamaE schreef op 13-01-2022 om 18:38:

[..]

Ik had een vriendinnetje op de basisschool van wie de ouders Peter en Petra heetten.

En in de buurt woonden een stel met de namen Jac en Jacqueline.

Wat ik nooit gesnapt heb is dat mensen hun kinderen dezelfde naam als vader of moeder geven. Dus vader heet Jan en de oudste zoon heet ook weer Jan. Das in één gezin toch behoorlijk lastig lijkt me. Of hetzelfde met net een andere spelling. Dus vader Harrie en zoon Harry of zo.

Er is een periode geweest dat mijn broer en ik verkering hadden met iemand met dezelfde naam als mijn ouders. Dus zijn vriendin heette net zo als mijn moeder en mijn vriendje zoals mijn vader. Mijn andere broer was in diezelfde periode getrouwd met iemand wier broer dezelfde naam had als hij. Maar goed, dat was natuurlijk allemaal puur toeval.

Mijn moeder heet janneke en mijn oom Jan. Broer en zus Jan en Janneke.

Ik had ook ooit een klasgenoot, die had dezelfde naam als zijn vader. Ik moest klasgenoot bellen vanwege een werkstuk, en dat terwijl ik al een behoorlijke belangst had. Wordt er opgenomen, met naam. Dus ik begin een heel verhaal te houden. Was het de vader, die dus ook nog vrijwep dezepfde stem had. Als onzekere verlegem tiener met belangst, kon ik wel door de grond zakken. Ik was dan ook blij toen mobieltjes een beetje gemeengoed werden. Wist ik in elk geval zeker dat ik de juiste persoon kreeg

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.