Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Plantenbak schreef op 13-01-2022 om 21:28:

Mijn moeder heet janneke en mijn oom Jan. Broer en zus Jan en Janneke.

Mijn moeder ook uit gezin van elf....allemaal naam afgeleid van hannah en Jan....daar kun je veel uithalen is mijn ervaring 😄

BlueFawn schreef op 13-01-2022 om 17:39:

[..]

Hier is het nog steeds Sjan, Jack is ook vaak Sjak.

Iets zuidelijker dan waar ik woon heetten mannen vroeger soms Sjraar. Ik ga er toch vanuit dat dat ooit Gerard was. Dat trucje met die rare spellingen is dus niet nieuw.

Tickel schreef op 13-01-2022 om 20:56:

[..]

Denk dat dit te maken heeft/had met stamhouder. Eerste jongen krijgt dezelfde naam als pa en opa en alles daarvoor. Meisjes kregen vaak de namen van hun grootmoeders.

Mijn man is vernoemd naar zijn opa en die had dus een hele andere doopnaam dan roepnaam. In de trant van cornelis en dan heet ie Henk. Toen ik dat een keer aan schoonmoeder vroeg dat t wel wat raar was omdat t helemaal noet afgeleid was kreeg ik een felle opmerking. Zo heette opa ook! Punt. En niet alleen dus heeft bijna dezelfde naam als man. Zijn broer heeft dezelde doopnamen maar dan omgedraaid. Bij hem is zijn roepnaam wel afgeleid,want...zo heette opa.

Mija schreef op 13-01-2022 om 21:47:

[..]

Iets zuidelijker dan waar ik woon heetten mannen vroeger soms Sjraar. Ik ga er toch vanuit dat dat ooit Gerard was. Dat trucje met die rare spellingen is dus niet nieuw.

Broer van mijn tante heette zo. Heb die man nooit gekend, mar hoorde er wel eens over. Heb me heel lang afgevraagd hoe je die naam moest spellen. Tot op een dag het kwartje viel. En ik had een buurjongetje, toen ik als net kunnen lezer zijn naam geschreven zag staan wist ik echt niet dat met Pierre Pijèer bedoeld werd

Ik vind de naam Cock in deze tijd niet echt slim gekozen. Was een vernoeming. Maar toch. Doe dan tweede naam ofzo. 

soms kan je er ook niks aan doen. Mijn broer heet casper. Heel normale naam maar hij is geboren op 31 oktober en in Amerika vinden ze dat hilarisch want hoe kan je nou iemand die geboren is op Halloween naar een spook vernoemen. Volgend zijn Amerikaanse vrienden moesten mijn ouders hartstikke stoned zijn geweest toen hij werd geboren. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

13-01-2022 om 23:14

Die Amerikaanse vrienden van je klinken een beetje, tja, Amerikaans. Alsof de hele wereld 1. aan Halloween doet; en 2. bij Casper denkt aan een spook.

De vreemdste naam die ik hoorde, is vreemd om de combinatie van voor- en achternaam: Elle Lange.

Mijn vriendin was getrouwd met Nico. Ze kregen een dochter. Dochter is getrouwd met Niek, vernoemd naar zijn vader Nico, niet te verwarren met schoonvader Nico. Nicht gaat scheiden en jaren later loopt ze tegen de liefde van haar leven aan. Weer een Nico.

Mija schreef op 13-01-2022 om 21:47:

[..]

Iets zuidelijker dan waar ik woon heetten mannen vroeger soms Sjraar. Ik ga er toch vanuit dat dat ooit Gerard was. Dat trucje met die rare spellingen is dus niet nieuw.

Sjra of Sjraar komt inderdaad van Gerardus. Is echt zo'n typische Limburgse naam net als Bèr, Sjir, Sjeng, Sjang, Trui, Mie. In Limburg worden sowieso heel veel namen afgekort of verbasterd. Vooral vroeger, tegenwoordig is dat stukken minder. 
En omdat er zoveel dezelfde namen voorkwamen (door de grote gezinnen met in de familie tien keer dezelfde naam) kreeg je ook allerlei achtervoegsels met familie, beroep en woonplaats er in. Vraag me niet wat daar nu precies handiger aan is dan gewoon een naam kiezen die minder vaak in de familie voorkomt.

Ik had een collega die dezelfde voornaam had als zijn vrouw. Toen hun zoontje daarachter kwam (die een hele andere naam heeft) zei de toen 3-jarige: "ik wil ook een ....[naam van zijn ouders] zijn."
Bij mij in de familie zijn ook veel mensen die een afgeleide voornaam hebben van hun doopnaam. Als vond ik als kind zijnde sommige afgeleidingen wel eens onlogisch.

Bij dochter zit een zen in de klas. Naam is kort en krachtig, daar houd ik wel van, maar vind het wel een naam met risico's. Stel dat je kind helemaal niet 'zen' is, maar een losgeslagen projectiel?
Of Storm dat een heel saai en bleu kind blijkt?
Of Lieve die zich ontwikkeld tot uberbitch?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

14-01-2022 om 07:26

Een naam als Didier vind ik prachtig, maar omdat het ongeschreven meer klinkt als DJ, zou ik er niet voor kiezen.

Ik vind namen als Bibi of Kiki ook heel leuk, maar ik zou er wel een andere geboortenaam voor kiezen. Bijvoorbeeld Bibian, en dan Bibi als roepnaam. Met name onze oudste heeft een naam die op heel veel manieren verbasterd kan worden. En bovenop de verbasteringen die wij zelf hadden bedacht, heeft de omgeving er ook nog een aantal gevonden. Eén is een hele ouderwetse naam, denk aan Trees, en juist die wordt het meest gebruikt door vrienden en vriendinnen. Ooit liep ik met haar als kleuter in de super toen een klasgenoot haar zag en heel hard riep "Hé Trees"! Daarna rende hij op naar af. De blik van het wat oudere stel dat ook opkeek, was onbetaalbaar. Er sprak een soort afschuw uit. Dat vond ik stiekem wel grappig.

In mijn schoonfamilie hebben twee dames dezelfde naam.  En als je dan hoort ik heb "Lies" gesproken en je vraagt welke?  Dan wordt er gezegd "kleine Lies",  terwijl die ondertussen toch ook al ruim 30 jaar oud is...

Grappig... namen als Bibi en Kiki vind ik dus niet zo leuk, voor een kind gaat het nog wel, maar voor een volwassene vind ik dat helemaal niets.

niet_rechts schreef op 14-01-2022 om 07:26:

Een naam als Didier vind ik prachtig, maar omdat het ongeschreven meer klinkt als DJ, zou ik er niet voor kiezen.

Ik vind namen als Bibi of Kiki ook heel leuk, maar ik zou er wel een andere geboortenaam voor kiezen. 

Je bent erg dubbel i georiënteerd

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.