Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


Dank voor die tip van 7-5-3 minuten! Dat ga ik uitproberen met de volgende kolfsessie / kolfdag.
Een kolfbh heb ik al, ik zou ook niet weten hoe ik anders dubbelzijdig zou moeten kolven en tegelijkertijd op een knopje drukken van het apparaat. 
Ik zit ook nog te twijfelen of dubbelzijdig kolven nu handig is of niet. Normaal gesproken drinkt mijn zoon eigenlijk altijd maar van 1 borst tijdens een drinksessie, alleen heel soms ook wat van de tweede. Misschien overmorgen (morgen ben ik vrij) ook eens proberen als ik precies kolf zoals hij zou drinken, dus elke 2,5 uur één borst. 
En wellicht helpt het warme weer nu ook niet mee, dat hij nu eigenlijk meer drinkt dan hij normaal zou doen (waardoor ik normaal vaker zou aanleggen en de productie hoger zou zijn). 
Zoeken van ontspanning en minder focussen op output is denk ik ook een belangrijke.. door het werk wellicht ook wat meer gestresst aan het kolven dan tijdens het 'oefenen' voordat ik startte met werken. Het moet nog even wennen dat ik 'weg' moet ipv lekker door kan werken waardoor ik in mijn hoofd ook nog met werk bezig ben ipv kolven. 

@masatu als ontspanning schijnt het ook te werken om foto’s en video’s van je baby te bekijken. Ik weet eigenlijk niet of dat alleen helpt bij toeschieten of ook om meer te kunnen kolven. Zelf voldoende drinken bij dit warme weer is ook belangrijk. Verder hielp het bij mij om de borst eerst even te masseren. Maar ik heb maar kort borstvoeding gegeven/gekolfd. 
Qua slapen gaat het hier overdag slecht maar snachts slaapt dochter regelmatig 12 uur achter elkaar, 8 uur haalt ze sowieso altijd wel.

Wij zijn ondertussen begonnen met oefenhapjes. Dochter is niet heel enthousiast tot nu toe over groente. Ze duwt vakkundig alles er uit met haar tong. Fruit gaat steeds iets beter. Zo leuk om te zien 

@Masatu dubbelzijdig kolven wordt wel aangeraden dan zou de melk beter gaan stromen. Ik denk echt dat 7-5-3 al een heel verschil gaat maken. Ik kolf elke avond de laatste voeding en regelmatig heb ik dan veel te veel melk (en daardoor te waterig). Als ik dan 1 avond gewoon 15min kolf in plaats van 7-5-3 dan merk ik dat de volgende avond er minder melk is. Dat scheelt soms wel 50ml na maar één avond. Dus bij mij maakt het echt een wereld van verschil.

Jillz schreef op 06-09-2023 om 18:56:

@Masatu dubbelzijdig kolven wordt wel aangeraden dan zou de melk beter gaan stromen. Ik denk echt dat 7-5-3 al een heel verschil gaat maken. Ik kolf elke avond de laatste voeding en regelmatig heb ik dan veel te veel melk (en daardoor te waterig). Als ik dan 1 avond gewoon 15min kolf in plaats van 7-5-3 dan merk ik dat de volgende avond er minder melk is. Dat scheelt soms wel 50ml na maar één avond. Dus bij mij maakt het echt een wereld van verschil.

Wow, wat een enorm verschil!! 

Ik heb vandaag een keer extra gekolfd dan mijn zoon heeft gedronken en ik heb nu precies de hoeveelheid melk gekolfd wat hij heeft gedronken, dus dat is mooi. Morgen een dagje lekker thuis en alleen live voeden. Misschien nog 's ochtends na de voeding afkolven om een beetje extra voorraad te krijgen. En dan vrijdag weer een dag kolven.

@aphrodite haaruitval had ik ook heel heftig ongeveer drie maanden na de bevalling. Ik trok hele bossen eruit. Sinds een week is het ineens weer over. Het duurde dus niet heel lang. Qua ontwikkeling ging dochter ook ineens als een speer rond de 12 weken. Ze kon toen plots omrollen van haar rug naar haar buik. Dat doet ze sindsdien de hele dag door. Sinds dat moment echter is ze weer andere dingen aan het oefenen en het terugrollen heeft ze nog steeds niet onder de knie. Dat leid regelmatig tot frustratie want heel lang op haar buik liggen vind ze ook niet altijd leuk. Ze is wel sprongen vooruit gegaan met dingen vastpakken en rechtop zitten op schoot. Dus ik hoop dat ze binnenkort toch echt terug gaat rollen.

masatu schreef op 06-09-2023 om 19:34:

[..]

Wow, wat een enorm verschil!!

Ik heb vandaag een keer extra gekolfd dan mijn zoon heeft gedronken en ik heb nu precies de hoeveelheid melk gekolfd wat hij heeft gedronken, dus dat is mooi. Morgen een dagje lekker thuis en alleen live voeden. Misschien nog 's ochtends na de voeding afkolven om een beetje extra voorraad te krijgen. En dan vrijdag weer een dag kolven.

Wat fijn dat je nu hebt kunnen kolven wat hij gedronken heeft. Wat ik nog vergeten was het is ook het beste om de voedings tijden van zoon zoveel mogelijk aan te houden met kolven. Dus drinkt hij normaal om tien uur, probeer dan ook om tien uur te kolven.

Fijn dat je morgen weer een dagje live kan voeden. Dat helpt natuurlijk nog het beste om de productie op niveau te houden. Veel succes in elk geval.

Jillz schreef op 06-09-2023 om 22:07:

[..]

Wat fijn dat je nu hebt kunnen kolven wat hij gedronken heeft. Wat ik nog vergeten was het is ook het beste om de voedings tijden van zoon zoveel mogelijk aan te houden met kolven. Dus drinkt hij normaal om tien uur, probeer dan ook om tien uur te kolven.

Fijn dat je morgen weer een dagje live kan voeden. Dat helpt natuurlijk nog het beste om de productie op niveau te houden. Veel succes in elk geval.

Gistermiddag had hij even een clustermoment met elk uur vragen om voeding. Maar vandaag lijkt het kolven weer prima te gaan gelukkig ik heb nu een extra kolfmoment toegevoegd direct nadat ik hem bij de opvang heb afgeleverd. Dan heeft hij net een uur geleden ofzo live gedronken, maar is de opbrengst wel best hoog (240ml). De rest van de dag (elke 3 uur) heb ik elke kolfsessie nagenoeg dezelfde opbrengst gehad, net iets meer dan 1 flesje (140ml). Dus in principe hoef ik nu nog "maar" 60ml te kolven tussen nu en 00:00 uur (heb een feestje vanavond). Dat zou geen enkel probleem moeten zijn, en is tegelijkertijd wel erg fijn dat zelfs als het niet echt lukt op het feestje, er eigenlijk ook geen probleem is. 

Dank voor de 7-5-3 tip, dat lijkt inderdaad goed te helpen 💪

Leuk om jullie baby verhalen te lezen. 

@Masatu, ik kolfde ook na na de ochtend voeding. Dan had ik voldoende voor de dag. (Dus inderdaad een keertje extra). In de ochtend gaat kolven sowieso makkelijker. De meeste vrouwen kolven dan meer omdat de nachtrust helpt bij de productie. Geen idee of babies in de ochtend ook meer drinken.

Hoe begon de bevalling bij jullie?

Vorige x ingeleid dus ik heb geen idee wat te voelen nu. Inmiddels 35 weken  en 5 dagen en ik voel regelmatig druk op mijn bekken/pijn in onderrug. 

Sowieso gek want bij verloskundige wordt ze ondergemiddeld gemeten, bij ziekenhuis (na verwijzing) wordt juist bovengemiddeld gemeten én denken ze n.a.v. meting van de buik dat ik juist voorloop..dus mijn onrust schiet alle kanten op.  

Regendrup. schreef op 10-09-2023 om 19:05:

Hoe begon de bevalling bij jullie?

Vorige x ingeleid dus ik heb geen idee wat te voelen nu. Inmiddels 35 weken en 5 dagen en ik voel regelmatig druk op mijn bekken/pijn in onderrug.

Sowieso gek want bij verloskundige wordt ze ondergemiddeld gemeten, bij ziekenhuis (na verwijzing) wordt juist bovengemiddeld gemeten én denken ze n.a.v. meting van de buik dat ik juist voorloop..dus mijn onrust schiet alle kanten op.

Oh jeetje Regendrup, dat is balen! Stom die onzekerheid.

Ik heb even het zwangerschapstopic teruggezocht, en 1 dag voor de weeën begonnen schreef ik dit:

"Pffff mijn rug & banden aan ribben doen onwijs pijn en kan ook geen fatsoenlijke houding meer vinden. Sinds vannacht aan de diarree. Zoals de hele afgelopen week nu ook weer misselijk en zojuist ook nog overgegeven (enkel gal want ik had nog niet ontbeten). Baby, kom je alsjeblieft snel?.. Ik ben er een beetje klaar mee op deze manier "

Druk op bekken of onderrug kan ik mij niet herinneren.

masatu schreef op 10-09-2023 om 19:45:

[..]

Oh jeetje Regendrup, dat is balen! Stom die onzekerheid.

Ik heb even het zwangerschapstopic teruggezocht, en 1 dag voor de weeën begonnen schreef ik dit:

"Pffff mijn rug & banden aan ribben doen onwijs pijn en kan ook geen fatsoenlijke houding meer vinden. Sinds vannacht aan de diarree. Zoals de hele afgelopen week nu ook weer misselijk en zojuist ook nog overgegeven (enkel gal want ik had nog niet ontbeten). Baby, kom je alsjeblieft snel?.. Ik ben er een beetje klaar mee op deze manier "

Druk op bekken of onderrug kan ik mij niet herinneren.

Wat lief dat je het hebt opgezocht!

Het zouden natuurlijk ook indalingsweeën kunnen zijn.. als het vanavond/vannacht aanhoudt ga ik morgenochtend wel ff verloskundige bellen.

Regendrup. schreef op 10-09-2023 om 19:05:

Hoe begon de bevalling bij jullie?

Vorige x ingeleid dus ik heb geen idee wat te voelen nu. Inmiddels 35 weken en 5 dagen en ik voel regelmatig druk op mijn bekken/pijn in onderrug.

Sowieso gek want bij verloskundige wordt ze ondergemiddeld gemeten, bij ziekenhuis (na verwijzing) wordt juist bovengemiddeld gemeten én denken ze n.a.v. meting van de buik dat ik juist voorloop..dus mijn onrust schiet alle kanten op.

Druk en pijn in het bekken had ik al een paar weken voor de bevalling. De controle nadat ik dat voelde bleek dochter ingedaald. Ik verloor toen ook steeds veel slijm.

Anderhalve week voor de bevalling voelde ik mij heel erg beroerd. Misselijk, diarree en gewoon algeheel gevoel van malaise. Snachts ook regelmatig oefenweeen. Het verschil met echte weeën was dat ze verdwenen zodra ik wat ging doen. Ze voelde verder wel hetzelfde als de echte weeën, alleen die bleven.

Bij mijn eerste bevalling voelde ik mij ook al een hele week beroerd. Twee uur voor de bevalling moest ik spugen. En de bevalling begon met een klein scheurtje in mijn vliezen en direct daarna weeën.

Bij mij was baby 1 met 32 weken al ingedaald en liep al weken rond met 2 cm ontsluiting, steken, krampen, harde buiken, weet ik veel wat allemaal. Maar bevallen ho maar. Bij 41+3 is de baby uiteindelijk uit zichzelf gekomen. Het begon snachts en ik voelde duidelijk dat het dit keer echte weëen waren en niet de ongein die ik al weken had.  Dus op basis van mijn ervaring denk ik niet dat het een aanloop is naar je bevalling, Regendrup. 

Bedankt voor jullie reacties! Ik verwacht inderdaad dat ze aan het indalen is. Nog even geduld hebben dus. Hoop sowieso dat ze pas komt ná de verjaardag van de oudste. Nog eventjes wachten dus kleine meid!

afrodite05

afrodite05

10-09-2023 om 22:03 Topicstarter

Succes met wachten, Regendrup. Spannend wel!

Ik zit zelf weer eens met een paar issues. 

Zoon slaapt sinds we thuis zijn niet meer zo makkelijk in. Ik heb het idee dat we weer terug bij af zijn. In de nachten slaapt hij wel nog steeds lang door, maar overdag zijn het slaapjes van een half uur tot maximaal een uur. Hij zwiept veel met z'n beentjes en als die op het matrasje ploffen, wordt hij wakker. Strak instoppen doen we al, maar met deze temperaturen alleen onder een laken en dat trekt hij vrij makkelijk los. 

Ik vind het soms erg lastig om te begrijpen wat zoon wil, en dan is het moeilijk om een hele dag te vullen. Hij kan (nog) niet zichzelf vermaken. Nu weet ik ook wel dat je van een baby niet kan verwachten dat hij uren zelf speelt, maar 5 minuten ofzo moet toch kunnen? Ik voel me non-stop entertainer, maar we willen hem dus stimuleren om zichzelf een beetje bezig te houden. Hebben jullie hier ervaring mee/tips voor?

Nog een dingetje over mijzelf: ik heb de laatste weken van de zwangerschap flink veel striae gekregen. Part of the deal, prima. Maar na de keizersnede had ik al een erg gevoelige huid op de plekken waar ik de striae heb (boven de navel tot in de schaamstreek), het voelde als een grote schaafwond of flink verbrande huid. Zo voelt het eigenlijk nog steeds (zoon is deze week 14 weken oud). Klinkt dit bekend en zo ja, wat kan je eraan doen? Ik weet dat striae niet kunnen verdwijnen en dat hoeft van mij ook niet, ik schaam me er niet voor, maar ik vind die pijn/gevoeligheid wel heel vervelend. Ondergoed of een broek doet al zeer. 

Woensdag krijgt zoon trouwens zijn eerste vaccinatie. Ik hoop dat hij daar goed op reageert, dus niet ziekig wordt ofzo. Hoe was dat bij jullie?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.