Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


Je doet het prima hoor Afrodite qua wassen. Hier ook niet vaker dan om de dag een douche of bad. De rest met een washandje. Ik gebruik bij die minis ook zo min mogelijk sop of zeep. 

@suus de tijd vliegt inderdaad. Dit weekend is ze alweer 4 maanden. Wat fijn dat bij jou alles zo goed gaat en je dochters er ook van genieten. Zo leuk hoe baby’s en kleine kinderen op elkaar reageren.

Qua badderen deden wij dat eerst ook ongeveer 2 keer per week. Maar dochter vind het zo leuk dat er een vast onderdeel van hebben gemaakt in ons avondritueel. Nu is het ook een beetje een smeerkees. Ze heeft elke dag wel een spuitluier en dat blijft niet altijd in de luier. Ook geeft ze veel melk terug en sabbelt ze veel op haar handjes. Aan het einde van de dag is ze dus best plakkerig.

Hier gaat hij ongeveer 3x per week in bad. Vooraf eerst gezicht met washand poetsen en daarna de billetjes wassen met washand met zeep. In het bad zelf zit een beetje badolie.
Verder vind ik zijn kont best schoon blijven door gebruik van de wasbare billendoekjes.

Ik gebruik zelf wegwerpdoekjes maar vind het ook prima schoon te maken allemaal. Het is vooral het spugen en kwijlen waar ze vies van word. Ik verkleed haar al tussendoor, soms zelfs twee keer maar aan het einde van de dag is ze toch nat en plakkerig.
Qua zeep gebruik ik niets. Maar ik gebruik wel twee keer per week shampoo. Onze baby heeft een grote bos haar, het is vol, dik en al best lang. Gelukkig staat het recht overeind want anders zou het voor haar ogen hangen. Maar nu lijkt ze net zo’n verstrooide professor  Ze heeft net zoiets als de baby hier onder maar dan nog langer.

20161006-685.jpg



afrodite05

afrodite05

29-08-2023 om 06:58 Topicstarter

Haha, die baby lijkt op de Stampertjes uit Pluk van de Petteflat!

Hier een nieuw issue: wij zijn nu dus op vakantie en gisteren had ik zoon even in de draagzak. Hij had een uurtje daarvoor zijn voeding gehad en een schone luier. Maar ik voelde ineens nattigheid op mijn buik. In eerste instantie dacht ik dat hij gespuugd had, maar het bleek urine, hij was doorgelekt aan de bovenkant van zijn beentje (aan de kant van zijn buik). Lekker dan, voor zoon hadden we wel schone/droge kleren mee, maar voor mij niet. Maar in de avond hield man zoon ook een tijdje tegen zich aan, rechtop maar zonder draagzak, en toen voelde hij ook ineens nattigheid. Weer doorgelekt. 

Ik vraag me af hoe dit nou kan, we zijn net twee weken geleden overgestapt op een grotere maat luiers en dat gaat prima. De enige reden die ik kan bedenken na het internet afzoeken, is dat zoon misschien een te kleine romper aan had. Gelukkig heb ik ze ook in een maat groter mee. Vandaag dus de grotere maat aan en nog eens proberen, voor de zekerheid toch maar een extra t-shirt mee... Ik hoop dat dat het euvel is en dat het niet zo is dat zoon standaard doorlekt in de draagzak. 

He bah, dat is niet lekker, Afrodite! Ik heb hier 1x gehad dat hij was doorgelekt in de draagzak maar dat was bij de beentjes en daar werd ikzelf (of de draagzak) ook niet nat van. En waarschijnlijk was hij toen ook doorgelekt als hij niet in de draagzak zat. Dus ik heb geen tips voor je. Hopelijk helpt de grotere romper. Fijne vakantie nog!

Hier vanmorgen voor het eerst een paar uur gewend op het kinderdagverblijf. Hij heeft prima geslapen & een fles leeggedronken, dus dat is mooi. Onderweg naar huis (in de kinderwagen) is hij als een blok in slaap gevallen en heeft veel langer geslapen dan hij normaal zou doen.  Ben benieuwd hoe het morgen gaat, dan mag hij er een hele dag naartoe. En maandag begin ik weer met werken! Daar heb ik wel weer zin in. Maar ben wel benieuwd hoe het gaat met kolven & brengen/ophalen kdv!

Waar slapen jullie baby’s overdag? Hier wil smurfje niet in dr eigen kamer maar ze slaapt wel goed in het aanschuifbed maar we durven haar daar niet alleen te laten slapen dus om de beurt mogen we alle slaapjes zelf ook even slapen wat we hard nodig hebben want ze wordt om 3.00 wakker en gaat dan niet meer slapen tot zeker 10.00-11.00 iig na het bad en evt uitstapje naar de supermarkt oid. Verder wel echt een zonnetje, alleen in de nacht wat kriegel.

afrodite05

afrodite05

03-09-2023 om 22:05 Topicstarter

Momenteel slaapt zoon in zijn reiswieg, zegmaar de bak van de kinderwagen, maar dat is omdat we op vakantie zijn. Toen we hier aankwamen was hij zo over de rooie (slaaptekort, teveel prikkels, lange autorit, daardoor te weinig knuffeltijd) dat we hem niet ook nog in een onbekend ledikantje wilden leggen. Dus hij slaapt in die wagenbak. Thuis slaapt hij in zijn kamertje in zijn ledikantje, maar hij is al wel 3 mnd. In het begin waren wij ook zoekend. Eerst sliep hij overal, maar achteraf was hij toen ook overprikkeld. We hebben rust/regelmaat/inbakeren aangehouden en dat hielp. Boek over gelezen en alles braaf toegepast. Volgens dat boek is het het beste als een kind duidelijkheid heeft en dus maar één slaapplek of hooguit twee, dus overdag een andere plek, als het maar niet de box is. Grofweg: baby wordt wakker, krijgt meteen voeding, even knuffelen en daarna zelf spelen in de box (daar dus niet slapen) en bij de eerste slaapsignalen in bed leggen. Wakker wegleggen, zodat de baby ervaart dat dat een veilige plek is waar hij/zij mag slapen, geen negatieve ervaringen aan verbinden dus. Nouja, die duidelijkheid en voorspelbaarheid werkte erg goed voor onze zoon. Maar er zullen meer wegen zijn die naar Rome leiden. Wij houden wel van consequent zijn en die duidelijke voorspelbaarheid, vaste structuren. 

Bij ons sliep zoon overdag in de wagen minder goed, omdat we hem dan minder strak/stevig konden instoppen. Daarom hebben wij ook overdag de voorkeur voor het ledikantje, al houdt dat dus wel in dat je de hele dag naar boven heen en weer loopt. Maar misschien is het straks anders als we terug zijn van vakantie en accepteert hij de wagen dan overdag ook. 

afrodite05

afrodite05

03-09-2023 om 22:15 Topicstarter

Masatu, fijn dat het goed ging! Ik ben benieuwd hoe de eerste werkweek icm kdv is bevallen. En is er al meer nieuws over het oogje?

Hier gaat het eigenlijk heel goed. Zoon slaapt nu al een week de nachten door, klokje rond. Bizar, ik dacht dat dat pas veel later zou zijn. Maar ik weet ook dat het elke nacht weer bal zou kunnen zijn, dus we rekenen onszelf niet te rijk. Maar zoon doet ook al andere dingen die eigenlijk bij oudere kindjes passen: hij begint al met omrollen van buik naar rug, van rug naar zij en hij drinkt nog maar 4x per dag (200ml). Hij niest wel vaak, viel ons op, dus daar maar naar vragen als we naar het CB gaan. Binnenkort moeten we trouwens ook naar het ziekenhuis voor een echo van de heupen, standaard beleid bij stuitligging-baby's. Ik verwacht niets spannends, maar het is wel fijn om dan zekerheid te hebben over of het allemaal goed zit daar qua ontwikkeling. En anders zijn we er vroeg bij en kunnen we snel actie ondernemen.

Ik heb trouwens zelf echt mega veel haaruitval. Ik hou vast wel genoeg over, maar ik word gek van al die losse haren die ik overal vind. Weet iemand wanneer dat stopt? En/of doen jullie iets ertegen? 

Verder probeer ik langzaam aan weer iets te doen qua sporten. Ik ben wel afgevallen na de geboorte, maar dat was vooral zoon, placenta en wat bloedverlies/vruchtwater. Het is daarna blijven steken op nog steeds zo'n 10kg boven startgewicht. Dus ik ben op zoek naar dingen die ik kan gaan doen, maar ja, ik zit niet echt te wachten op dure abonnementen en ik hou sowieso al niet zo van sporten. Ik zoek vooral iets wat ik langzaam kan opbouwen met een laag risico op blessures. Hebben jullie misschien tips/adviezen?

Op vakantie gaan zo wil ik niet eens aan denken! We proberen haar overdag in haar eigen kamer te leggen voor het slapen maar dat wil ze gewoon niet. Dan gaat ze huilen. In het aanschuifbed valt ze direct in slaap als je er even bij blijft

afrodite05

afrodite05

03-09-2023 om 23:01 Topicstarter

Nick90 schreef op 03-09-2023 om 22:31:

Op vakantie gaan zo wil ik niet eens aan denken! We proberen haar overdag in haar eigen kamer te leggen voor het slapen maar dat wil ze gewoon niet. Dan gaat ze huilen. In het aanschuifbed valt ze direct in slaap als je er even bij blijft

Zoon is al wat ouder dan jouw dochter, wie weet is het over een paar weken weer heel anders. 

Maar: als dit voor jullie/haar werkt (nacht eigen kamer, dag aanschuifbed), dan is dat toch prima? Zeker omdat jullie de slaap ook goed kunnen gebruiken. Ze gaat het op den duur echt wel accepteren om op haar eigen kamertje te slapen. Ze zijn ook nog zo klein, sommige dingen leren we ze later wel. Zo staan wij erin, niet teveel strijd, al is het na elk sprongetje weer even uitzoeken wat nu dan weer de handleiding is. 


Is er een optie mogelijk om het veilig te maken dat ze alleen in het aanschuifbed ligt? Ik heb geen ervaring met dat soort bedden, maar misschien heb je iets nodig om te voorkomen dat ze jullie bed in rolt, een rekje ofzo? Dat in combinatie met een babyfoon misschien? 


Of, als je haar toch op haar eigen kamer wil: kan dat aanschuifbedje ook veilig "los" staan, zonder aan een bed te hangen? Dan zou je dat bedje op haar kamer kunnen zetten, misschien werkt dat. Geen idee hoor, ik probeer mee te denken, maar misschien is het totaal niet helpend wat ik schrijf. Ik geef deze suggestie omdat zoon in een mozesmandje lag, eerst naast ons, daarna met mand en al in zijn ledikantje, daarna met mand in ledikant op eigen kamer en sinds een paar weken zonder mand, want dat werd wat krapjes (ouderwetse mand met ouderwetse afmetingen). Dus misschien helpt het bedje verplaatsen bij jouw dochter ook.

afrodite05 schreef op 03-09-2023 om 23:01:

[..]

Zoon is al wat ouder dan jouw dochter, wie weet is het over een paar weken weer heel anders.

Maar: als dit voor jullie/haar werkt (nacht eigen kamer, dag aanschuifbed), dan is dat toch prima? Zeker omdat jullie de slaap ook goed kunnen gebruiken. Ze gaat het op den duur echt wel accepteren om op haar eigen kamertje te slapen. Ze zijn ook nog zo klein, sommige dingen leren we ze later wel. Zo staan wij erin, niet teveel strijd, al is het na elk sprongetje weer even uitzoeken wat nu dan weer de handleiding is.


Is er een optie mogelijk om het veilig te maken dat ze alleen in het aanschuifbed ligt? Ik heb geen ervaring met dat soort bedden, maar misschien heb je iets nodig om te voorkomen dat ze jullie bed in rolt, een rekje ofzo? Dat in combinatie met een babyfoon misschien?


Of, als je haar toch op haar eigen kamer wil: kan dat aanschuifbedje ook veilig "los" staan, zonder aan een bed te hangen? Dan zou je dat bedje op haar kamer kunnen zetten, misschien werkt dat. Geen idee hoor, ik probeer mee te denken, maar misschien is het totaal niet helpend wat ik schrijf. Ik geef deze suggestie omdat zoon in een mozesmandje lag, eerst naast ons, daarna met mand en al in zijn ledikantje, daarna met mand in ledikant op eigen kamer en sinds een paar weken zonder mand, want dat werd wat krapjes (ouderwetse mand met ouderwetse afmetingen). Dus misschien helpt het bedje verplaatsen bij jouw dochter ook.

Nee ze heeft tot nu nog niet in haar eigen kamer geslapen. ‘S nachts ligt ze in het aanschuifbed en overdag dus ook. Maar we willen haar overdag liever in haar eigen kamer leggen. Misschien dat het over een paar weken beter gaat, ze is er ook nog maar net natuurlijk. 

Hier slaapt hij sinds een week ook overdag in de cosleeper (aanschuifbedje dus), omdat het beneden te interessant werd. Maar daar slaapt hij gewoon alleen, dus als hij zou kunnen rollen, kan hij inderdaad z'n bed uit en komt hij op mijn matras. Maar voor hij daarna op de grond zou belanden is hij wel heel veel draaien verder, en dat verwacht ik niet. En met de babyfoon aan merk ik het natuurlijk ook als hij wakker wordt en begint rond te spartelen. Als hij begint te draaien zal ik het hekje omhoog zetten. Dat gaat nu niet omdat het bed klem is gezet tussen de muur en mijn bed zodat zoon er echt niet tussen kan vallen. 
Voordat hij in z'n bedje sliep, sliep hij beneden in het babynestje op de bank of in de wandelwagenbak.
Hij is nu 10 weken trouwens. 

Vervelend dat je dochter vanaf 3 uur niet meer wil slapen! Hier leg ik zoon altijd tegen mij aan (in mijn eigen bed) als hij niet meer wil slapen, en vrijwel altijd slaapt hij dan toch verder (en ik ook). Ik lig dan in de maternale houding (zie ook https://samenslapen.nl/hoe-samen-slapen/maternale-houding/). Qua veiligheid alleen aangeraden als je borstvoeding geeft, en verder in bed bijv geen dekbed maar laken + deken.

afrodite05 schreef op 03-09-2023 om 22:15:

Masatu, fijn dat het goed ging! Ik ben benieuwd hoe de eerste werkweek icm kdv is bevallen. En is er al meer nieuws over het oogje?

Het is best vermoeiend, maar gaat gelukkig ook best goed! Naast mijn ene dag ouderschapsverlof per week heb ik de eerste maand nog 8 uur extra verlof. Ik dacht er eerst aan om dit ook op een vaste dag in te zetten, maar na de eerste dag ben ik hier meteen vanaf gestapt. Ik neem nu 2 uur extra verlof per dag (dus 6 uur ipv 8 uur werk), en dan begin ik wat later, stop ik eerder of houd tussendoor langer pauze. Op die manier gaat het prima en is het ook goed te doen.

Zoveel kolven tijdens werktijd is nog wel even wennen. De melkopbrengst loopt vooral ook terug tijdens de dag. Bijvoorbeeld gisteren: om 10 uur 100+110 ml gekolfd (links+rechts), om 14 uur 80+70ml, om 17:30 40+50ml. Totaal dus 450ml, terwijl zoon in die periode 4 flesjes van 120ml heeft gedronken (dus 480ml). Normaal gesproken drinkt hij prima aan de borst en is ook altijd verzadigd, dus ik geloof niet dat mijn productie te laag is, maar vooral dat ik (nog) (net) niet goed genoeg kan kolven. En gezien mijn man gisteren per ongeluk een flesje van 120ml liet vallen met het erop draaien van de speen (waardoor alle inhoud over hem & zoon heen ging) zou ik eigenlijk (standaard) juist wat extra willen kolven.. Wellicht gaat het vandaag op een thuiswerkdag beter. Herkennen jullie dit misschien, en hebben jullie tips om genoeg melk te kolven? Ik heb trouwens een dubbele kolf van Medela (swing maxi), toeschietreflex krijgen is meestal geen probleem en dan kolf ik tot er (bijna) niks meer uitkomt, meestal is dat na 10 minuten.

Het gaat goed met zijn oogje! Over een paar weken weer terugkomen voor controle. Hij lijkt in elk geval best acceptabel te kunnen zien met dat oog (tijdens afplakken van het goede oog), wel minder dan met zijn andere oog maar dat trekt hopelijk nog wat bij. Zijn pupil blijft wel altijd kleiner, geen idee of dat nog wegtrekt. Binnenkort nog wel een bloed/DNA-onderzoek en algemene check bij de kinderarts om uit te zoeken of de verkleving niet een symptoom is van een afwijking of syndroom. Maar de oogarts verwachtte eigenlijk van niet.

En fijn dat het zo lekker gaat, Afrodite! Hier wordt zeker niet de hele nacht doorgeslapen, nog “gewoon” elke 3 uur voeding ‘s nachts, en overdag soms iets vaker. Alhoewel hij de eerste “nachtshift” (meestal 19-23) vaak 4 uur slaapt ipv 3. Hier dus nog 8 of 9 voedingen per dag. Overigens is hij hier soms ook al aan het proberen om te rollen van buik naar rug. Hij heeft dat vorige week ook 3x achter elkaar gedaan (maar daarna huilde hij steeds heel hard van de schrik of de “val”, en ik heb het sindsdien niet meer gezien).

Haaruitval heb ik geen last van.

Qua sporten heb ik zelf het banenzwemmen weer opgepakt, dat is over het algemeen blessurevrij. Ik heb (nog) geen abonnement maar betaal gewoon voor losse keren. Ook voor de lessen (aquasporten enzo) in het zwembad kan je hier gewoon losse lessen betalen en zit je nergens aan vast. Overigens doe ik dat zelf vooral voor conditie-opbouw, afvallen is niet relevant. Ik weeg nog ongeveer 3kg meer dan voor de zwangerschap, en dat is nu qua bmi op de grens tussen te laag & gezond, en ik vind het helemaal prima als dat zo blijft.

@Masatu heel herkenbaar dit had ik bij mijn eerste ook. Borstvoeding stortte al snel na het starten met werken helemaal in. Ik vond het ook heel demotiverend dat ik nooit genoeg wist te kolven. Maar goed dit keer een tijdje fulltime gekolfd en heb ik wel een paar tips wat ik anders heb gedaan.

Kolf niet een kwartier op vol vermogen. Maar doe tijdens één kolfsessie zeven minuten, vijf minuten, drie minuten. Tussendoor neem je een halve minuut pauze om je borsten te masseren.

Verder raad ik een kolfbh aan. Zo kun je bijvoorbeeld een boek lezen, filmpje kijken of desnoods werken. Zo voorkom je dat je te veel gefocust bent op de output.

Met name de laatste drie minuten voegen nauwelijks mililiters toe, maar zorgen dat je bij de volgende sessie weer genoeg hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.