Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


@afrodite ik herken die "baby duty" ook. Ik zou ook zo graag even een dagje geen baby om mij heen hebben. Zodat ik weer even mezelf kan zijn zonder het gevoel te hebben de hele dag aan te staan. Bij de eerste keek ik enorm op tegen weer werken, maar wat was ik happy na de eerste dag. Het was zo fijn om even wat anders aan mijn hoofd te hebben en ik merkte dat ik dan ook meer genoot van de dagen dat ze wel de hele dag op of aan mij lag. Dit keer dus bewust geen extra vakantie of ouderschapsverlof eraan geplakt en ik heb nu al dagen dat ik er naar uit kijk om weer aan het werk te gaan.

Ik reageer later wel weer even uitgebreid, nu even een vraagje tussendoor. 

Ik heb een tuinbroekje van de Prenatal, deze: https://www.prenatal.nl/babykleding-44-68/newborn/boxpakjes/prenatal-newborn-tuinbroek-136262.html

Maar ik snap de sluiting aan de onderkant geloof ik niet met het luier verschonen Er zitten drukknoopjes langs de beentjes. Bij andere boxpakjes is dat lekker makkelijk: knoopjes los, broekje omhoog naar de buik schuiven en verschonen maar. Maar bij dit broekje is de pijp onderaan bij de voetjes niet voorzien van een drukknoopje, je kan het wel een beetje zien op deze foto. Dan moet toch alsnog de hele broek uit bij verschonen en heb ik niks aan die knoopjes? Of zie ik iets over het hoofd?


136262_1362620150_2.jpg

masatu schreef op 08-08-2023 om 15:04:

Ik reageer later wel weer even uitgebreid, nu even een vraagje tussendoor.

Ik heb een tuinbroekje van de Prenatal, deze: https://www.prenatal.nl/babykleding-44-68/newborn/boxpakjes/prenatal-newborn-tuinbroek-136262.html

Maar ik snap de sluiting aan de onderkant geloof ik niet met het luier verschonen Er zitten drukknoopjes langs de beentjes. Bij andere boxpakjes is dat lekker makkelijk: knoopjes los, broekje omhoog naar de buik schuiven en verschonen maar. Maar bij dit broekje is de pijp onderaan bij de voetjes niet voorzien van een drukknoopje, je kan het wel een beetje zien op deze foto. Dan moet toch alsnog de hele broek uit bij verschonen en heb ik niks aan die knoopjes? Of zie ik iets over het hoofd?


136262_1362620150_2.jpg

Ik heb ook verschillende kleertjes waarbij dat zo is. Als je de knoopjes los maakt dan kan je het beentje wat terug buigen en het voetje door de onderkant van de broekspijp trekken. Het broekje hoeft dus niet helemaal uit.

afrodite05

afrodite05

08-08-2023 om 15:37 Topicstarter

Dat soort broekjes heb ik ook, boxpakjes idd. Ik heb wel een paar tuinbroekjes die helemaal geen pijpen bij de beentjes hebben. Needless to say dat zoon die vrijwel nooit draagt (1x voor de foto)...

Edit: oh wauw, dat zou heel raar zijn. Ik bedoel: die geen knopen bij de pijpen hebben en die dus helemaal uit moeten. Dat is dus heel onhandig en daarom pak ik die nooit 

Ah top, de oplossing van Yvaine werkt. Inderdaad past het voetje prima door het laatste stuk pijp als de knoopjes los zijn. Dom dat ik daar zelf niet aan had gedacht 

afrodite05 schreef op 08-08-2023 om 15:37:

Dat soort broekjes heb ik ook, boxpakjes idd. Ik heb wel een paar tuinbroekjes die helemaal geen pijpen bij de beentjes hebben. Needless to say dat zoon die vrijwel nooit draagt (1x voor de foto)..

Een tuinbroekje zonder pijpen klinkt helemaal onhandig, wat moet je daar nu mee.

Ik heb ook rompertjes met mooie plaatjes/patroontjes erop, die ik eigenlijk ook nooit pak. Misschien als het straks mooi weer is? Hij heeft een hekel aan dingen over z'n hoofd dus draagt alleen maar de combinatie omslagrompers + shirtje, en die mooie rompers zijn natuurlijk geen overslagrompers. Misschien als het straks weer mooi weer is en ik hem geen shirt aantrek oid?

afrodite05 schreef op 08-08-2023 om 15:37:

Dat soort broekjes heb ik ook, boxpakjes idd. Ik heb wel een paar tuinbroekjes die helemaal geen pijpen bij de beentjes hebben. Needless to say dat zoon die vrijwel nooit draagt (1x voor de foto)...

Edit: oh wauw, dat zou heel raar zijn. Ik bedoel: die geen knopen bij de pijpen hebben en die dus helemaal uit moeten. Dat is dus heel onhandig en daarom pak ik die nooit

Geen pijpen? Geen knoopjes bedoel je?


Hier vind dochter het ook niet leuk als er iets over haar hoofd gaat maar met wat afleiding is het tegenwoordig best te doen. Sinds deze week kan ze zich ineens heel goed vermaken in de box. Speeltjes vastpakken is ze druk aan het oefenen net als rollen. Heel schattig om te zien 🥰

Hoe gaat het ondertussen met jullie babies?

@Yvaine ben je al een beetje gewend aan weer werken?

Hier komen we eindelijk in wat rustiger vaarwater. Ons kleine meisje heeft eindelijk door hoe ze effectief uit de borst kan drinken. En dat is zo fijn, geen gedoe met kolven meer! Ik heb zo vaak op het punt gestaan om het op te geven en nu toch wel blij dat ik heb doorgezet. Ze is ook zo tevreden weer. Sinds een week gaat het slapen ook steeds beter. En als ze goed uitgeslapen is kan ze zo genieten van het om zich heen kijken in de box. Ze lacht veel en is nu haar handjes en voetjes aan het ontdekken. 

Man is ook veel meer betrokken. Voor hem was de fase van kolven en flesjes geven achteraf wel goed. Ineens had hij door dat borstvoeding niet betekent lekker lui bank hangen. Maar dat het zegmaar ook betekent dat je dus even niet naar de wc kan, geen broodje kan maken of drinken kan pakken. Hij komt nu thuis en vraagt eerst even wat ik nodig heb, baby even overnemen, eten maken, oudste dochter ophalen etc. In plaats van dat hij direct iets ging doen of nog erger ging zitten op de bank met de woorden even uitrusten. Als het echt een slechte nacht is dan neemt hij het halverwege over. We hebben ook ieder een beetje ons eigen ding. Hij doet haar graag in bad en gaat eindeloos met haar wandelen.

afrodite05

afrodite05

24-08-2023 om 23:02 Topicstarter

Fijn Jillz!

Hier gaat het redelijk. We lijken zoon steeds beter te begrijpen. De afgelopen dagen was het druk, elke keer net als hij slaapsignalen gaf, moesten we ergens heen en raakte hij over zijn slaap heen. Vandaag dus weer even terug in het gareel, veel geslapen. Hij slaapt sowieso goed, in de nacht maakt hij meestal een lange ruk. Hopelijk blijft dat zo. Vandaag wel veel gehuil, of nouja, voor zijn doen was het veel. Waarschijnlijk te weinig melk in zijn flesje, want twee uur na een fles van 180ml heeft hij nog eens 110 ml gedronken. Tijd om weer grotere flessen te geven, hoewel hij al veel dronk... Maar als hij meer drinkt, gaat hij misschien minder vaak drinken, dus dan verandert er onder aan de streep niet veel. Hij drinkt wel meer dan volgens de gemiddelde lijstjes, maar dat schijnt niet zo erg te zijn. We zien wel wat het met zijn curves doet, over een paar weken bij het CB.

Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat. Vanaf zondag gaan we op vakantie: eerst 3 nachten in een hotel, daarna 7 nachten in een appartement/huisje. In het hotel moet hij in zijn wagen slapen, in het huisje in een ledikantje van daar. Thuis slaapt hij eigenlijk alleen in zijn ledikantje echt goed (dan ligt hij ook ingebakerd), in de wagen zijn het korte hazenslaapjes. Ik hoop dat hij goed kan slapen op vakantie. 

En ik hoop dat het in de auto allemaal goed gaat, zowel het lange stuk rijden als alle zooi meenemen. Sinds gisteren hebben we een nieuwe (grotere) auto, maar pfff... Wandelwagen, maxi cosi, speciaal wiegje zodat zoon plat kan liggen in de auto tijdens de rit, teiltje om hem in te badderen, shitload aan melkpoeder en luiers (man heeft geen zin om daar op luierjacht te gaan en mogelijk plakken we er nog wat dagen aan vast), dan onze eigen kleding nog... 

Vorige week was hij een paar dagen heel erg huilerig / overstuur, vooral steeds niet willen slapen (maar wel moe zijn). Gelukkig deed de draagzak wonderen en was hij na een paar dagen weer een redelijk blije baby. Vast een sprongetje.
Het weekje kamperen ging prima! Hier heeft hij ook in de wagenbak geslapen. Maar dan wel op de grond (zonder onderstel) en opgemaakt als zijn bedje. 's Nachts was dat geen enkel probleem. Overdag slaapt hij toch al nooit in een bedje, maar waar het uitkomt (bijv in de box, op de bank, babynestje, wandelwagen, etc.). Op de camping sliep hij overdag regelmatig op een picknickkleed in de schaduw.

Onze 2e week kamperen moest helaas vroegtijdig worden afgebroken omdat er na artsenoverleg was besloten dat hij toch het beste zsm geopereerd moest worden aan zijn oog. Volgens mij had ik al eerder hier geschreven dat hij een verkleving in zijn rechteroog had, waarbij de iris zat vastgeplakt aan het membraan van de lens. Zijn rechterpupil kon daardoor niet wijd open, en in het felle licht (als de pupil klein is) nam de "vlek" ongeveer de gehele pupil in beslag waardoor hij niks kon zien. Ondanks de laatse paar weken druppelen (om de pupil wijder te krijgen) en soms met een sticker afplakken van het goede oog hielp dit niet voldoende en begon zijn rechteroog steeds meer achter te lopen op zijn linkeroog qua ontwikkeling. Na nog weer een extra afspraak met een andere oogarts is hij gisteren geopereerd door diezelfde arts. Heel erg spannend en niet leuk dat hij onder narcose moest Gelukkig is de operatie goed gegaan en konden ze de verkleving weghalen zonder de lens ook te moeten verwijderen. Zonder lens had hij wellicht maar 20-30% zicht met dat oog overgehouden (met kunstlens, contactlenzen, afplakken, etc.), nu valt het hopelijk mee. Maar informatie over de verdere behandeling krijgen we nog. Het is ook een vrij zeldzame aandoening zonder "naam", dus online kan je er ook niks over vinden. Gisteren na de narcose heeft hij veel geslapen en gehuild. Hij mocht gelukkig wel weer na een paar uur naar huis. Borstvoeding kostte hem nog teveel energie, dus steeds kolven & flesjes geven. Vannacht lukte het aanhappen aan 1 kant in elk geval wel weer, aan de andere kant zit er nog een oogkapje in de weg, die er vandaag als het goed is weer af mag. Erg spannend en vermoeiend allemaal, maar hopelijk kan nu zijn zicht weer goed ontwikkelen!

Jilz, wat fijn om zo'n positieve update te krijgen. Dat klinkt een stuk beter. Wat een verademing dat de bv nu goed loopt en je man ook zijn draai heeft gevonden. Jullie zijn echt goed bezig. 

Afrodite wat moet je allemaal mee slepen he voor zo'n kleintje..ik zie dat jullie een badje meenemen. Nemen jullie je zoon ook wel eens mee onder de douche? Dat vinden ze vaak ook heerlijk, scheelt weer wat bagage misschien  

Yvaine bij jou gaat het ook hard. Leuk he dat ze steeds meer kunnen.

Hier is onze zoon alweer 6 weken oud en een ongelooflijk lieve tevreden knul. We genieten enorm. Sinds een week gaat hij steeds meer lachen en hij doet ook pogingen tot kletsen..zo schattig weer. Hij is gek op zijn grote zussen en dat is andersom net zo. 

Oh Masatu we zijn tegelijk. 
Maar joh, wat pittig zeg! Best heftig zo een ingreep bij zo'n kleintje. Ik vind dat je altijd heel stabiel klinkt, respect hoe je het doet. Fijn dat hij de bv weer wat op lijkt te pakken, zorgt ook wel voor troost he. Ik hoop heel erg dat deze operatie voldoende was en het oog zich verder goed ontwikkeld.
En wat leuk dat jullie zijn gaan kamperen. Dapper, maar heerlijk er even uit!

afrodite05 schreef op 24-08-2023 om 23:02:

En ik hoop dat het in de auto allemaal goed gaat, zowel het lange stuk rijden als alle zooi meenemen. Sinds gisteren hebben we een nieuwe (grotere) auto, maar pfff... Wandelwagen, maxi cosi, speciaal wiegje zodat zoon plat kan liggen in de auto tijdens de rit, teiltje om hem in te badderen, shitload aan melkpoeder en luiers (man heeft geen zin om daar op luierjacht te gaan en mogelijk plakken we er nog wat dagen aan vast), dan onze eigen kleding nog...

Voor het in bad gaan: wij gebruiken de stokke flexi bath (thuis, maar dus ook op vakantie), die is inklapbaar en vrij klein mee te nemen. Destijds ergens gratis afgehaald via marktplaats. 

Maar inderdaad: je hebt veel spullen nodig met een baby! Hier heb ik bij de heen/terugweg van het kamperen op de achterbank gezeten (zodat ik onze zoon in de gaten kon houden / speentje kon geven etc). Op de bijrijdersstoel stonden ook spullen (vastgezet met spanband), en ook bij de "voeten" van zowel maxi cosi als bijrijdersstoel lagen ook spulletjes. En dan hadden we nog een kleine dakzak op het dak liggen. Maar goed, onze kampeeruitrusting is ook vrij groot (incl grote de Waard tent) en de reisafstand was beide keren +/- 2,5 uur.

@Jillz: wat ontzettend fijn dat de borstvoeding nu lukt! Ik ben er nu na één dagje fulltime kolven / flesjes geven / afwassen al een beetje klaar mee, laat staan als je dat continu moet doen. Respect dat je zolang hebt volgehouden.

afrodite05

afrodite05

25-08-2023 om 12:36 Topicstarter

Masatu, ik sluit me aan bij wat Suuus schrijft. Het lijkt me een enge operatie (maar ik vind alles eng met ogen), maar het klinkt alsof het goed is gegaan. Ik duim voor een zo goed mogelijke uitkomst. 

Suuus, ja, man heeft wel samen met zoon gedoucht, maar dat vond man niet erg prettig. Ook werd zoon er niet echt schoon van, man is dan meer bezig met zoon vasthouden dan met hem schoonspoelen/wassen. Dus tijdens het afdrogen kwam ik dan nog wel wat viezigheid tegen. Zelf heb ik nog niet met zoon gedoucht, maar dat is meer omdat man het afdrogen altijd aan mij overlaat. Misschien eens wisselen van taken. We nemen trouwens geen echt badje mee, maar een flexibele teil waar ik ook een handwasje in kan doen. Dus die gaat sowieso al mee. 

Hoe vaak wassen jullie je baby eigenlijk? Ik heb soms het idee dat wij dat te weinig doen. In bad proberen we op woensdag en op zaterdag of zondag, dus 2xpw. Maar die van woensdag schiet er soms bij in. Ik was zoon z'n gezichtje, nek, handjes en voetjes wel (bijna) elke dag met een hydrofiel washandje. Bij vieze plakhandjes (want die vingers zijn blijkbaar erg lekker om aan te sabbelen) maak ik ze bij het verschonen ook schoon met onze wasbare billendoekjes (soort washandje, vochtig door water). Maar zoon stinkt niet ofzo. Hij doet ook nog weinig waardoor hij vies wordt, dat gesabbel dus en soms wat melk knoeien. Zelf douchen we wel dagelijks, dus ik weet niet goed of zoon vaker badderen nodig is.

@afrodite wij wassen baby twee keer per week. Ze worden nog niet echt vies. En veel badderen is ook niet altijd goed voor de huid. Oudste is heel gevoelig voor eczeem en dan is het advies ook minder vaak in bad. Dus bij baby doen we bewust niet te vaak. 

@masatu het is inderdaad geen feest dat kolven. Ik hoop dat je snel weer volledig aan de borst kunt. Wat ik je als tip kan geven is om na iedere kolfsessie alleen alle onderdelen onder heet water af te spoelen en te bewaren in de koelkast. Dan hoef je maar eens per dag alles af te wassen. Let ook op dat je niet meer dan 1 extra voeding per dag kolft. Ik had uiteindelijk enorme overproductie en dat geeft uiteindelijk ook veel problemen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.