Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


afrodite05

afrodite05

31-07-2023 om 12:17 Topicstarter

Hoe is het met alle baby's?

Ik heb inmiddels het mozesmandje waar zoon in sliep, opgeruimd. Zoon slaapt nu in zijn ledikantje. Eigenlijk ging die overstap heel goed, waarschijnlijk merkte hij weinig verschil omdat het mandje al die tijd in het ledikantje stond. Het uitzicht is dus hetzelfde  Aan de ene kant heel leuk dat hij nu in het ledikantje ligt, anderzijds denk ik: jemig, je bent 2 maanden en nu al niet meer in je wiegje, wat gaat dat snel! Ik moet ook steeds meer kleding maat 56 wegleggen omdat het te klein is, tot mijn verbazing past maat 62 al best prima. 

Wat ik wel heel leuk vind: zoon begint steeds meer geluiden te maken, hij lijkt onze spraak na te doen qua tonen, heel schattig. En de lachjes zijn nu echte lachjes, niet meer van die onwillekeurige spiersamentrekkingen. Als zoon zichzelf in de spiegel ziet (ik laat hem altijd zijn outfit van de dag keuren in de spiegel), komt er een dikke vette lach 

Ik heb het idee dat man en ik hem ook steeds beter kunnen "lezen". Dus wat hij wil, wat hij nodig heeft etc. Dit had ik van tevoren nooit verwacht, dat wij dat zintuig zouden hebben. 

We zijn wel nog steeds op zoek naar een vakantie eind augustus/begin september. Als iemand tips heeft...? Initieel was het plan zon, zee, strand, vliegvakantie dus, maar we zijn ook op zoek naar een nieuwe auto (stationwagen) dus iets dichterbij is ook een optie. Moeilijk hoor...

Het gaat hier best goed Af en toe wel last van darmkrampjes, bijv. afgelopen nacht tussen 5 en 6. Maar het schijnt nu ook wel een beetje de piek te zijn (nu 6 weken oud), hopelijk wordt het weer snel beter. Ik verwacht niet dat hij snel in zijn ledikant gaat slapen, hij heeft nog ruimte genoeg in de cosleeper.
We hebben afgelopen weekend een een draagzak gekocht (ergobaby omni breeze), omdat hij dragen fijn vindt maar ik zelf de (stretch) draagdoek veel te warm vind (mijn man vind hem wel fijn trouwens). Nog wel even zoeken naar hoe strak deze moet: de draagdoek moet best wel heel erg strak, maar de zak wat minder lijkt het. Gisteren leek hij in elk geval wat moeilijker te ademen erin, vandaag een net andere afstelling proberen. In de winkel zat de zak met hem erin (en begeleiding van de verkoopster) wel perfect, dus komt vast goed. Verder is zoon sinds gisteren heel erg geïnteresseerd in zijn nieuwe boekje (Milo in zwart en wit) en zijn ook de speeltjes in de box boven zijn hoofd steeds leuker om naar te kijken.

Qua vakantie: wij gaan nog kamperen (in NL, want een id-kaart aanvragen bij de gemeente duurt heel lang, er was pas na 1,5 maand plek). Maar dat moet je maar net liggen. Van vrienden hoor ik vooral veel goede verhalen van een huisje in Center Parcs of Landal Green, met baby-voorzieningen in de huisjes zodat je niet zoveel spullen hoeft mee te slepen. En dan kan je makkelijk doen wat je thuis ook doet maar dan in een andere omgeving, en het zwembad schijnt ook leuk te zijn om uit te proberen. Sommige parken hebben ook een speciale eerste baby-zwemles of baby-uurtjes waarin het niet druk is.

afrodite05

afrodite05

31-07-2023 om 14:31 Topicstarter

Haha, Masatu, je schrijft veel bekends! Zwart-wit is inderdaad reuze-interessant! Wij hebben een spuuglelijk mobiel gekregen van een tante, zij had hem niet meer nodig voor de kleinkinderen en zei dat zij hem ook lelijk vond, maar de kinderen vonden het ding fantastisch. Gisteren uitgeprobeerd bij zoon en inderdaad: het was een dikke hit! Zat ook veel zwart-wit bij, en felle andere schreeuwerige kleuren. Ach, goed voor de stimulatie zullen we maar zeggen.

We hebben eind september inderdaad een huisje van Center parcs geboekt, om de redenen die jij schrijft, gewoon hier in NL. Maar we willen na al die jaren van ellende, verdriet en medische onmogelijkheden graag even naar een echt andere omgeving en de zon opzoeken. We waren al aan het kijken naar Center parcs achtige dingen in Zuid-Frankrijk maar die zoektocht levert al weken geen succes op, helaas.

De overstap naar het bedje is ook omdat zowel het mozesmandje als het ledikantje oude maten hebben en dus wat kleiner zijn dan de meubels die je nu kan kopen. Was ook nogal wat gedoe qua matrasjes en beddengoed, maarja. Zoon had nog maar 5cm ruimte over.

Die darmkrampen... ik hoopte ook dat we over de piek heen waren, maar ik merk nog niet echt dat het minder wordt. Vorige week was het een paar dagen heel klote voor zoon, na een half uur slapen werd hij wakker van de pijn, huilen, gillen, ontroostbaar. Zo zielig, want zichtbaar doodmoe naast die pijn dus. Hij keek me zo hulpeloos aan... Het gaat nu wel beter maar zo nu en dan heeft hij weer zo'n aanval. Zo stom dat je ze dan amper kan helpen   

Hier gaat het heel goed! Ze is vandaag verhuisd naar zo’n voorverwarmd bedje, gisteren mocht ik haar onder toezicht van de zuster in bad doen, dat ging heel goed, ze moest wel huilen, best hard ook. De sonde heeft ze ook nog omdat zelf zuigen best vermoeiend is voor haar. Ze heeft inmiddels haar broer, tante en oom en opa en opa z’n vriendin die geen oma genoemd wil worden ontmoet.
Ik heb haar luiers mee naar huis genomen om de hondjes vast voor te bereiden. 

 Met moeders gaat het ook best goed, ze heeft nog wel pijn maar ze loopt alweer rond, haar bloeddruk is weer normaal gelukkig. 

Onze baby doet het goed. Ze is in vergelijking tot mijn eerste zo tevreden. Ik kan haar af en toe even vijf minuten wakker neerleggen om even snel iets te eten/drinken/op te ruimen etc. Echt een heerlijk meisje is het. Ze is nu bijna zes weken en de krampjes lijken nu wel iets te komen, maar tot zover valt dat goed mee.

Wel ben ik helaas bijna fulltime aan het kolven. Ik vind het zo jammer dat het haar niet lukt om voldoende uit mijn borsten te drinken. Het ligt niet aan de productie want inmiddels ligt de hele vriezer vol. Ik blijf hopen dat het toch nog gaat lukken aan de borst. Ik heb zo genoten van de borstvoeding geven aan oudste. Dus ik mis het nu echt.

Daarnaast is het wel hard werken met het kolven erbij. Zes keer per dag ca. 20 minuten kolven en dan nog al het extra schoonmaak werk. Bovendien ging het drinken uit de borst ook sneller dan aan de fles. Nu ze ook steeds langere periodes wakker is en dan vermaakt wil worden vraag ik mij wel eens af waar ik de tijd vandaan moet halen. Ik zet nu regelmatig het kraambezoek in om de fles te geven zodat ik even mijn handen vrij heb. Sommige dagen denk ik eraan om over te stappen op nutrilon maar dan loopt het de volgende dag weer wat soepeler en dan wil ik het toch nog niet opgeven.

Fijn, Nick! Hoe vindt je zoon het? En lukt het een beetje om zowel thuis voor je zoon en hondjes te zorgen als in het ziekenhuis te zijn bij je vrouw en dochter? Hopelijk krijg je daarbij genoeg hulp van je familie. Wanneer is nu de verwachting dat je dochter van de sondevoeding af is en jullie naar huis mogen? Misschien goed om ook nog te informeren bij de kraamzorg organisatie, of zij dan ook nog langs kunnen komen. Als je lang in het ziekenhuis moet blijven heet dat volgens mij "uitgestelde kraamzorg". Lijkt mij best fijn om thuis nog wat opstarthulp & handigheidjes te krijgen, want thuis is alles natuurlijk net even anders dan in het ziekenhuis.

@Jillz, Ik kan mij voorstellen dat het heel vermoeiend is om zowel te kolven als flesjes te geven! Dan blijft er inderdaad weinig tijd over voor iets anders. Kun je "handsfree" kolven zodat je ondertussen de fles kan geven of iets anders kan doen? Ik heb daarvoor zelf zo'n kolfbh van Medela gekocht, dat werkt best wel handig. Bied je haar nog wel steeds de borst aan? Of misschien zelfs tegelijkertijd 1 borst kolven terwijl ze aan de andere borst zelf drinkt, en na het kolven de opbrengst van die borst direct per fles geven? 
In elk geval wel fijn dat ze nu verder een tevreden baby is!

masatu schreef op 02-08-2023 om 16:59:

Fijn, Nick! Hoe vindt je zoon het? En lukt het een beetje om zowel thuis voor je zoon en hondjes te zorgen als in het ziekenhuis te zijn bij je vrouw en dochter? Hopelijk krijg je daarbij genoeg hulp van je familie. Wanneer is nu de verwachting dat je dochter van de sondevoeding af is en jullie naar huis mogen? Misschien goed om ook nog te informeren bij de kraamzorg organisatie, of zij dan ook nog langs kunnen komen. Als je lang in het ziekenhuis moet blijven heet dat volgens mij "uitgestelde kraamzorg". Lijkt mij best fijn om thuis nog wat opstarthulp & handigheidjes te krijgen, want thuis is alles natuurlijk net even anders dan in het ziekenhuis.

@Jillz, Ik kan mij voorstellen dat het heel vermoeiend is om zowel te kolven als flesjes te geven! Dan blijft er inderdaad weinig tijd over voor iets anders. Kun je "handsfree" kolven zodat je ondertussen de fles kan geven of iets anders kan doen? Ik heb daarvoor zelf zo'n kolfbh van Medela gekocht, dat werkt best wel handig. Bied je haar nog wel steeds de borst aan? Of misschien zelfs tegelijkertijd 1 borst kolven terwijl ze aan de andere borst zelf drinkt, en na het kolven de opbrengst van die borst direct per fles geven?
In elk geval wel fijn dat ze nu verder een tevreden baby is!

Ik gebruik inderdaad een kolfbh. Toch lukt het niet om tegelijk een fles te geven want dan zit ze steeds tegen die kolfflesjes aan. Nu gebruik ik de kolftijd om de was aan te zetten, eten te koken of de vaatwasser uit te ruimen. Dus gelukkig kan ik ondertussen wel iets nuttigs doen. Snachts geef ik nog steeds de borst en dat gaat gelukkig wel redelijk goed. Overdag probeer ik ook 1 keer per dag de borst te geven. Vooral omdat ik dan een keer kolven kan overslaan. Daarna moet ik dan nog wel wat gekolfde melk bij geven. Mijn opbrengst per kolfsessie is gelukkig ruim meer dan ze per keer drinkt.

Nog wel een vraag aan iedereen die flesjes gebruikt. Hoe maken jullie deze schoon? Ik merk dat er een vetlaagje achter blijft wat er maar moeilijk uit gaat. 

afrodite05

afrodite05

02-08-2023 om 18:16 Topicstarter

Jillz: Over die flesjes: onze kraamzorg zei eerst met koud water afspoelen (voor de eiwitten?), dan met heet water afspoelen (voor de vetten). En daarna afwassen. Maar ik weet niet of je dat al doet? 

Wij zijn vorige week en vandaag bij een kdv geweest. Vorige week erg geschrokken, of nouja, dat is misschien wat overdreven, maar het viel ons wel tegen. Nogal mutserige leidsters, kids keken via tablet naar Peppa pig (of hoe heet dat), de weinige buitenruimte was betegeld en met kunstgras belegd. Tja. Vandaag het andere kdv gezien: veel (echt) groen, kleinschaliger, best wel anti schermen, gericht op gezond eten, kinderen stimuleren om zo zelfstandig mogelijk te zijn/worden, ze volgen dat waar het kind op dat moment aan toe is en dringen niets op als verplichte knutselwerkjes voor moederdag ofzo. Dus man en ik waren het snel eens: dit wordt hem. Bij beide kdv hadden we een plek, dus we moeten alleen die ene even afzeggen. 

Vandaag verder drama wat betreft de darmkrampen. Of tenminste, wij denken dat zoon daardoor zo krijste en ontroostbaar was. Verder huilt hij nooit, dus we wisten niet goed wat we met hem moesten, niets hielp. Hij ligt nu even rustig op zijn buik te slapen, maar fingers crossed dat het nu klaar is met die pijnaanvallen. Als iemand tips heeft: heel graag... 

zo zie je maar dat het goed is om bij minimaal twee kinderdagverblijven te kijken! Fijn dat de keuze gemaakt is Afrodite.
Ik kreeg dit filmpje toegestuurd mbt krampjes: https://www.instagram.com/reel/CiwpXebo6kY/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Je kan het op zn minst proberen 

@afrodite dank voor de tip dat doen wij dus niet dat spoelen met koud water.. eens proberen of het dan beter gaat.

Voor de krampjes kregen wij de tip om een kipkep woller te kopen dat is een pittenzakje speciaal voor babies met krampjes. Wij hebben er één via Marktplaats aangeschaft de hoesjes kun je gewoon wassen. Of het werkt tegen heftige krampen weet ik niet want bij dochter lijkt het allemaal heel mild. 

afrodite05

afrodite05

02-08-2023 om 20:18 Topicstarter

Thnx voor de tips! Man is meteen het filmpje aan het nadoen (terwijl ik het naast hem houd) en dat lijkt te helpen! Die Kipkep ga ik naar kijken, maar ik vraag me dan af: een gewoon pittenkussen kan dan toch ook? Of een klein kruikje? Lijkt mij tenminste. Maar goed, we gaan gewoon alles proberen. Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Leuk om jullie verhalen allemaal weer te lezen. Nick nog gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter, hopelijk mag ze snel naar huis.

Jillz dat klinkt als veel tijd die je kwijt bent aan het kolven. Wel fijn dat je zo’n rustig en tevreden meisje hebt, hopelijk zetten de krampjes niet door.

Afrodite, onze dochter had hele erge krampjes, soms wel 5 uur op een dag. Uiteindelijk hebben we heel veel dingen uitgeprobeerd, in badje, zo’n kipkep kruik maar dan een andere versie, liggen op de onderarm, fietsen met de beentjes, het buikje masseren etc. Maar helaas leek niets echt te helpen. Het enige dat haar eigenlijk wel altijd rustig kreeg was lopen met de draagzak. Soms huilde ze dan alsnog wel 10 minuten maar daarna viel ze dan in slaap. Helaas wil ze er sinds een paar weken absoluut niet meer in. 

Ik ben zelf ondertussen weer aan het werk en dat gaat best oké. Ik vind het lastig om dochter achter te laten. Wat niet meehelpt is dat mijn partner het niet trekt om de hele dag voor haar te zorgen. Daar kan hij zelf niet echt iets aan doen, maar het zorgt er wel voor dat ik er extra gestresst onder ben. Gelukkig zijn mijn ouders en schoonouders een grote steun en springen zij bij waar mogelijk. Wat ik wel lastig vind is dat vooral mijn schoonmoeder dingen anders doet dan ik wil. Ze staat op zich wel open voor feedback maar ik wil haar ook wel weer wat vrijheid geven. Hopelijk word het allemaal wat gemakkelijker als ze wat ouder is.

masatu schreef op 02-08-2023 om 16:59:

Fijn, Nick! Hoe vindt je zoon het? En lukt het een beetje om zowel thuis voor je zoon en hondjes te zorgen als in het ziekenhuis te zijn bij je vrouw en dochter? Hopelijk krijg je daarbij genoeg hulp van je familie. Wanneer is nu de verwachting dat je dochter van de sondevoeding af is en jullie naar huis mogen? Misschien goed om ook nog te informeren bij de kraamzorg organisatie, of zij dan ook nog langs kunnen komen. Als je lang in het ziekenhuis moet blijven heet dat volgens mij "uitgestelde kraamzorg". Lijkt mij best fijn om thuis nog wat opstarthulp & handigheidjes te krijgen, want thuis is alles natuurlijk net even anders dan in het ziekenhuis.

@Jillz, Ik kan mij voorstellen dat het heel vermoeiend is om zowel te kolven als flesjes te geven! Dan blijft er inderdaad weinig tijd over voor iets anders. Kun je "handsfree" kolven zodat je ondertussen de fles kan geven of iets anders kan doen? Ik heb daarvoor zelf zo'n kolfbh van Medela gekocht, dat werkt best wel handig. Bied je haar nog wel steeds de borst aan? Of misschien zelfs tegelijkertijd 1 borst kolven terwijl ze aan de andere borst zelf drinkt, en na het kolven de opbrengst van die borst direct per fles geven?
In elk geval wel fijn dat ze nu verder een tevreden baby is!

Ja het gaat allemaal wat moeizaam thuis en met zoon maar met vrouw en dochter gaat alles goed. De sonde is eruit, ze ligt nu in een gewoon bedje dus hopelijk mag ze snel naar huis. Dan keert de rust hopelijk een beetje terug thuis.

Nick90 schreef op 02-08-2023 om 20:54:

[..]

Ja het gaat allemaal wat moeizaam thuis en met zoon maar met vrouw en dochter gaat alles goed. De sonde is eruit, ze ligt nu in een gewoon bedje dus hopelijk mag ze snel naar huis. Dan keert de rust hopelijk een beetje terug thuis.

Wat fijn, hopelijk mag ze snel naar huis.


Hier heeft onze dochter ineens een bizarre sprong in ontwikkeling gemaakt. Ze sliep steeds de nachten door, soms al zo’n 10 a 11 uur achter elkaar. Maar ineens is ze daar mee gestopt en wil ze ineens weer snachts twee keer een voeding  Dus ik baalde al een beetje omdat ik ook weer aan het werk ben nu en een beetje nachtrust wel fijn vind. Ze heeft van de week de eerste vaccinatie gehad dus ik hoopte een beetje dat het daardoor kwam. 

Maar ik denk nu dat ze een grote ontwikkelingssprong heeft gemaakt. Ineens kan ze andere geluiden maken, en dat doet ze dan ook de hele dag. En ze kan nu ook soms een speeltje aanpakken, het lukt lang niet altijd maar soms met moeite gaat haar handje ineens de juiste kant op. Ook ziet ze haar handjes en voetjes ineens, heel grappig om te zien. Gisteravond legde ik haar in haar ledikantje en ging nog even iets pakken op zolder, kom ik terug ligt ze op haar zij. Vanochtend leg ik haar op de bank (ik zat er gewoon naast) en draait ze zich zo op haar buik. Dat doet ze sindsdien continue, maar terugdraaien dat kan ze niet.

Ik ben natuurlijk supertrots maar voel ook een frustrerende periode aankomen voor haar zolang ze niet terug kan draaien  Ik denk dat de tijd van in haar wiegje slapen nu wel ten einde is, want ze kan daar niet goed in terug draaien. Ik kan online dat het nog wel 3 maanden kan duren voor ze terug kan rollen.

afrodite05

afrodite05

06-08-2023 om 13:30 Topicstarter

Oh jeetje, Yvaine, als ik dat zo lees, staat ons nog heel wat te wachten!

Hier heeft zoon (soort van) zijn handen ontdekt (bijna 10w). Hij zit constant op z'n vingers te sabbelen, laatst bij man op schoot ging hij keurig het rijtje af van pink naar duim, alsof hij iets lekkers had gegeten en z'n vingers erbij aflikte  Wel jammer dat hij nu ook tijdens het drinken uit de fles z'n vingertjes erbij in z'n mondje probeert te proppen... 

Wat dat slapen betreft: hier een lange ruk gemaakt van bijna 9 uur. Nouja: HIJ heeft een lange ruk gemaakt. Ik zit inmiddels in een ritme en word dus rond 3.00/4.00 uur wakker en moet dan plassen. Daarna lag ik te wachten tot ik zoon hoorde, maar dat gebeurde dus niet. Om 5.00 gecheckt of z'n buikje nog op en neer ging. Ik zei al tegen man: zoon slaapt erg lang. Reactie: "Mooi toch", draait zich om en valt in slaap. 

Man heeft zoon net meegenomen naar zijn vader (andere kant van het dorp). Ik had geen zin in zijn vader en diens partner, vind het geen leuke mensen. Heb ik niet zo gezegd, uiteraard. Maar volgende week zien we ze ook al als ze naar mijn verjaardagsfeestje komen (simpel: koffie met taart). Plus: ik sta sinds de geboorte van zoon continu "aan". Telkens de oren gespitst of ik iets hoor, tijdens het bezig zijn met flesjes, de was, dingen opruimen/schoonmaken. Stilzitten doe ik amper en daar baal ik wel van, al doe ik het zelf. Man is alweer aan het werk en heeft dus een paar keer per week geen "babyduty". Ik zei dat ik dat ook even wilde, gewoon even niets hoeven. Vond man prima, op voorwaarde dat ik dan nu niet de flesjes ga uitkoken, de was ga vouwen en het huis ga stofzuigen (al jeuken m'n handen om dat te gaan doen... scheelt straks weer). Dus ik ben nu maar vakantieappartementen aan het zoeken, met een kop thee en tosti op de bank. Misschien zet ik straks een film aan.

Man kan beter afschakelen, die gaat gewoon gamen als hij vrij is terwijl ik rondren. Op die manier is er voor hem ook geen noodzaak om dingen op te pakken, ik geef hem die ruimte niet. Met andere woorden: ik moet vaker op m'n kont gaan zitten en man dingen laten doen. Het is namelijk geen onwil van zijn kant. Woensdag hebben we een kennismakingsgesprek met een schoonmaakhulp, hopelijk is dat een match en dan hoeven we ons daar niet meer druk om te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.