Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


Nog een vraagje trouwens.. wij gebruiken wasbare luiers, een tweedelig systeem met een voorgevormde binnenluier en daar overheen een waterdicht overbroekje. Met ons kampeerweekendje hadden we geen zin in de schone & vieze luiers meeslepen, dus hebben we wegwerp gebruikt. Maar wat een gedoe zeg! In die 3 dagen tijd 3x poep op de rug van de romper gehad,  dus elke keer weer omkleden. De (borstvoedings)poep lijkt er gewoon zijn uitgelopen oid? Dat heb ik nog nooit gezien bij de wasbare luiers, ik denk door het elastiek om de middel om alles binnen te houden. Alleen een keer dat er wat op het overbroekje zelf zat toen er echt veel was gepoept. Maar zo'n hoeveelheid poep was nu eigenlijk niet aan de orde. Is dit herkenbaar? Of zijn er tactieken om ervoor te zorgen dat alles binnen blijft? We hadden trouwens de Kruidvat luiers maat 2 (3-6 kg), hij weegt nu zo'n 4,5kg. Hij krijgt +/- elke 3 uur een schone luier (bij elke voeding), in +/- 5 van de luiers per dag zit poep.

Masatu je hebt kennis gemaakt met de welbekende borstvoeding spuitluiers. Goed om te horen dat dit met wasbare luiers dus wel goed gaat. Hier veel ervaring hoor.. beide dochters hadden het en ik voorzie het nu ook weer. Ik check de luier heel regelmatig en als ik zie dat hij poept verschoon ik direct. Bij middelste dochter ben ik wel een poosje overgestapt op luiers van Etos, die lekten minder erg door dan de kruidvat. 

Inderdaad het gevolg van borstvoedingspoep. Waar je wel op moet letten met wegwerpluiers is dat je de randjes goed naar buiten vouwt.

He bah, ik dacht dat ik gewoon wat verkeerd deed gezien dit zijn/mijn eerste wegwerpluiers waren (oke, op die 2 in het ziekenhuis direct na de geboorte na dan). Wat stom, je zou toch denken dat er dan van alles wordt bedacht om dit tegen te gaan als er blijkbaar zoveel mensen last van hebben. 
Met wasbaar hier dus tot nu toe geen problemen mee gehad. Enkel plas-lekkages (1× per week oid), meestal herleidbaar tot een overbroekje dat niet goed zat of te lang niet verschoont.

Van de wegwerp-billendoekjes was ik trouwens ook al geen fan van dit weekend. Een "vastgeplakt" stukje poep schoonmaken gaat maar lastig, voor mijn gevoel ook veel doekjes nodig om het goed schoon te krijgen. Thuis gebruiken we wasbare billendoekjes met een bak water ernaast (eigenlijk gewoon als een washandje dus), meestal heb ik genoeg aan 1 doekje per luier + 1 droog doekje om het af te drogen (die ik met de volgende luierwissel dan weer gebruik). Daarvan overweeg ik ze op de volgende vakantie wel mee te nemen, dat neemt ook niet zoveel plek in.

afrodite05

afrodite05

26-07-2023 om 11:30 Topicstarter

Ik herken dat lekken niet, maar zoon krijgt kunstvoeding dus misschien dat dat inderdaad het verschil is. Nog nooit een spuitluier gehad (moet ik dat afkloppen?). Hij poept ook maar 1x per dag. Dat randje op de rug naar binnen vouwen doe ik ook niet. Het lekken waar ik eerder over schreef, was plas, geen poep. Zoon draagt ook de luiers van Kruidvat, al een paar weken maat 2. Hij weegt nu 5 kg.

Onze dochter krijgt kunstvoeding maar heeft minimaal één keer per dag een spuitluier. Wij gebruiken pampers maar de kleding word vaak vies. Niet omdat de luier niet goed aansluit maar omdat het gewoon heel veel is en er ook heel hard uit  spuit.

Vanmorgen is onze dochter geboren dmv een keizersnede met bijna 35 weken, ze weegt 2490 gram en ze doet het heel goed! Ze heeft wel een sonde omdat ze nog niet veel kracht heeft om zelf te kunnen eten en ze ligt in een couveuse zodat ze lekker warm blijft maar ze doet het zo goed! Ik kan niet stoppen met kijken naar haar, zo klein maar zo perfect ❤️❤️. Met m’n vrouw gaat alles goed, haar bloeddruk is weer normaal, ze heeft nog wel pijn.
Andere moeders hier die een keizersnede hebben gehad? Ik zoek naar tips om haar zo goed mogelijk te helpen. En uiteraard wil ik m’n mooie nieuwe dochter spammen, zo trots op dat kleine smurfje die zo sterk is, en zo mooi! Ik was bang dat ik geen connectie met haar zou hebben maar niks is minder waar, de connectie was er meteen zodra ze eruit was en ademend keek ze naar me, er was een heel team voor haar maar ze keek naar mij! Ze heeft dezelfde
 ogen als haar moeder. En ze heeft heel veel haar❤️

Ik word haast een beetje emo van je bericht Nick, wat ontzettend liefdevol. Ik ben heel erg blij voor jullie! 

Zelf geen keizersnede gehad maar een goede vriendin van mij wel. Fysiek was het echt pittig qua tillen en traplopen, dat duurde wel 6 weken  Met baby de trap op ging niet zomaar. Dus mijn tip is haar gewoon zoveel mogelijk ontzien in huis en haar lekker laten herstellen. 

Ahh Nick90 gefeliciteerd!! Wat een mooi bericht. 
Geen ervaring met keizersnede maar wat lief dat je er zo over nadenkt! Heel veel geluk samen!! 

Aviendha schreef op 28-07-2023 om 17:09:

Ik word haast een beetje emo van je bericht Nick, wat ontzettend liefdevol. Ik ben heel erg blij voor jullie!

Zelf geen keizersnede gehad maar een goede vriendin van mij wel. Fysiek was het echt pittig qua tillen en traplopen, dat duurde wel 6 weken Met baby de trap op ging niet zomaar. Dus mijn tip is haar gewoon zoveel mogelijk ontzien in huis en haar lekker laten herstellen.

Ze is nog in het ziekenhuis, ze is nog zwak, dus nu doe ik alles voor haar. Zo trots op deze vrouw! 

Gefeliciteerd Nick!

Gefeliciteerd Nick! Wat een lief bericht. Fijn dat alles nu goed gaat, want het zal best even schrikken zijn dat je baby al zo vroeg geboren moest worden! Hopelijk mogen jullie snel weer naar huis.
Ik heb geen ervaring met een keizersnede, maar ik was zelf (ook) niet zo heel erg mobiel de eerste week. Toen vond ik het heel fijn dat bijvoorbeeld het aankleedkussen op ons bed lag en het badje ook op onze slaapkamer stond. Zo kon ik toekijken terwijl mijn man de verzorging deed ipv dat dat op een andere kamer zonder mij erbij gebeurde. Ook stond in die eerste week de cosleeper aan de bedkant van mijn man, zodat hij de baby in/uit bed kon tillen en daarna aan mij kon geven. Daarvoor had ik zelf toen nog niet genoeg kracht. Maar ik weet niet of jullie een cosleeper of wiegje hebben natuurlijk.

afrodite05

afrodite05

28-07-2023 om 18:23 Topicstarter

Gefeliciteerd Nick! Wauw, wat een liefdevol bericht 
Hier ervaring met een keizersnede, 8w geleden. Was wel een geplande en geen spoed, geen idee of dat verschil uitmaakt. Maar tips die ik heb/wat ik heb gedaan: 
-eerste dagen kauwgom kauwen om de darmen weer op gang te laten komen
-arnicadruppels nemen, die helpen bij het herstel van het litteken en onderliggende doorgesneden weefsels. Als ze borstvoeding geeft, geeft ze dat ook mee aan jullie dochter, is voor haar ook helpend.
-laat haar zo min mogelijk "onnodige" dingen doen die belastend zijn, zoals traplopen en dingen tillen, bukken etc. Hier liep man telkens voor mij om dingen van boven of beneden te halen. Ik voelde me bezwaard, maar had het echt nodig om zo veel mogelijk fysieke rust te nemen. Hoe meer rust in het begin, des te eerder ze straks hersteld is. Anders duurt het alleen maar langer, als ze te snel te veel wil. Dus die tip van een extra verschoonplek is ook een goede!
-gezond eten, dat is echt beter dan gemaksvoer, helpt ook bij het herstel.

En het allerbelangrijkste: heel veel liefde geven maar volgens mij zit dat wel goed!

Veel geluk, gezondheid en liefde met en voor jullie dochter toegewenst!

Edit: als de wond goed dicht is, dus zeg over een week of 4, 5, 6, dan geen gekke dingetjes erop smeren. Een beetje vaseline erop en dan het litteken als het ware een beetje vastpakken tussen duim en wijsvinger, dat is de tip van plastisch chirurgen. 

afrodite05 schreef op 28-07-2023 om 18:23:

Gefeliciteerd Nick! Wauw, wat een liefdevol bericht
Hier ervaring met een keizersnede, 8w geleden. Was wel een geplande en geen spoed, geen idee of dat verschil uitmaakt. Maar tips die ik heb/wat ik heb gedaan:
-eerste dagen kauwgom kauwen om de darmen weer op gang te laten komen
-arnicadruppels nemen, die helpen bij het herstel van het litteken en onderliggende doorgesneden weefsels. Als ze borstvoeding geeft, geeft ze dat ook mee aan jullie dochter, is voor haar ook helpend.
-laat haar zo min mogelijk "onnodige" dingen doen die belastend zijn, zoals traplopen en dingen tillen, bukken etc. Hier liep man telkens voor mij om dingen van boven of beneden te halen. Ik voelde me bezwaard, maar had het echt nodig om zo veel mogelijk fysieke rust te nemen. Hoe meer rust in het begin, des te eerder ze straks hersteld is. Anders duurt het alleen maar langer, als ze te snel te veel wil. Dus die tip van een extra verschoonplek is ook een goede!
-gezond eten, dat is echt beter dan gemaksvoer, helpt ook bij het herstel.

En het allerbelangrijkste: heel veel liefde geven maar volgens mij zit dat wel goed!

Veel geluk, gezondheid en liefde met en voor jullie dochter toegewenst!

Edit: als de wond goed dicht is, dus zeg over een week of 4, 5, 6, dan geen gekke dingetjes erop smeren. Een beetje vaseline erop en dan het litteken als het ware een beetje vastpakken tussen duim en wijsvinger, dat is de tip van plastisch chirurgen.

Ah dankjewel! Goede tips, we hadden in een extra verschoonplek in de badkamer ingericht op haar aanwijzingen maar die kan ik nu dus beter verplaatsen, wij hebben zo’n co sleeper en een mozesmandje geval en de eerste maanden zal ze bij ons slapen. Ze gaat nog steeds heel goed, ze is echt sterk😍 ze krijgt geen borstvoeding en doet het heel goed op de nutrilon die ze krijgt. Ook doet ze het op temperatuur houden heel goed! Ze heet Eva, ze heeft maar een naam. Echt nu al supertrots op haar!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.