Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


Welkom terug van vakantie Afrodite! Hopelijk was het leuk. 
Qua slaapjes geen tips. Hier slaapt hij overdag ook niet zolang, meestal rond de 3 kwartier en heel soms 1,5 uur. Ik heb daar niet echt problemen mee, hij is overdag wakker/actief genoeg en 's nachts slaapt hij vaak van 21 tot 7 (opvangdagen) of 10 (weekend / verlofdagen) met tussendoor 3x wakker om te drinken & soms een luier. Maar daarna slaapt hij direct weer door. Hier geen inbakerzakjes of slaapzakken in gebruik, maar vrienden waren erg tevreden over de Nunki lakentjes. Die kunnen ze niet van zich af trapppelen.

Hier kan hij zich prima een kwartier alleen vermaken in de box, of ruim langer als je af en toe even langsloopt en
een speeltje aantikt of muziekdoosje aanzet oid. Met name spiegeltjes (aan de zijkant of bungelend boven hem aan de babygym) en uitgebreid bestuderen van zijn eigen handen zijn interessant. De speeltjes boven hem probeert hij ook regelmatig aan te tikken met zijn handen. Ook z'n wipstoeltje is erg leuk, hij heeft steeds beter door hoe hij zichzelf heen en weer kan wippen. Verder leg ik hem regelmatig op een kleed op de grond om te oefenen met buikliggen en omrollen (maar daar blijf ik dan wel bij).

Vervelend van die striae! Hier geen ervaring mee.

Vandaag heeft ze in dr eigen bedje geslapen in haar eigen kamer, weliswaar overdag maar dat maakt voor het succesje niks uit.

Nick90 schreef op 13-09-2023 om 19:06:

Vandaag heeft ze in dr eigen bedje geslapen in haar eigen kamer, weliswaar overdag maar dat maakt voor het succesje niks uit.

Gefeliciteerd met je succesmomentje! 

@masuta wat leuk dat je kleintje al kan wippen  in het stoeltje. Hier snapt baby daar nog niets van. Zichzelf vermaken gaat wel steeds beter, tegenwoordig is haar sokken uittrekken en in haar mond stoppen het leukste.


De laatste weken zijn we veel aan het ondernemen en ik merk dat dochter dat heel erg leuk vind. Babyzwemmen, naar de bieb, op een terrasje zitten, op visite. Laatst liepen we langs een orkest dat aan het oefenen was en dat vond ze ook heel interessant. Ik merk dat haar wereld steeds groter word.

Nick90 schreef op 13-09-2023 om 19:06:

Vandaag heeft ze in dr eigen bedje geslapen in haar eigen kamer, weliswaar overdag maar dat maakt voor het succesje niks uit.

Fijn, Nick! Ben je zelf eigenlijk nog thuis of alweer terug aan het werk? Gaat het goed met het herstel van je vrouw?

Leuk Yvaine om van alles te doen! Babyzwemmen lijkt mij ook leuk om te proberen, volgens mij "mag" dat binnenkort als hij zijn eerste prik heeft gehad (met 3 maanden). Alhoewel dan eerst maar een paar keer gewoon met hem naar het zwembad. Voor de babyzwemles moet ik nog een beetje moed verzamelen denk ik  Dat is gelijktijdig (in het andere bad) met dat ik nu baantjes aan het zwemmen ben. Het zal gerust leuk zijn, maar ik moet nog even wennen aan het idee om met andere ouders kinderliedjes in het zwembad te zingen.

masatu schreef op 18-09-2023 om 22:11:

[..]

Fijn, Nick! Ben je zelf eigenlijk nog thuis of alweer terug aan het werk? Gaat het goed met het herstel van je vrouw?

Leuk Yvaine om van alles te doen! Babyzwemmen lijkt mij ook leuk om te proberen, volgens mij "mag" dat binnenkort als hij zijn eerste prik heeft gehad (met 3 maanden). Alhoewel dan eerst maar een paar keer gewoon met hem naar het zwembad. Voor de babyzwemles moet ik nog een beetje moed verzamelen denk ik Dat is gelijktijdig (in het andere bad) met dat ik nu baantjes aan het zwemmen ben. Het zal gerust leuk zijn, maar ik moet nog even wennen aan het idee om met andere ouders kinderliedjes in het zwembad te zingen.

Dank u! Ze heeft nu overdag sinds 12 dagen in dr eigen bed geslapen, ‘s nachts moet ze nog wel in het aanschuifbed maar dat gaat prima.

afrodite05

afrodite05

20-09-2023 om 12:06 Topicstarter

Hier gaat het slapen weer wisselend. Zoon is vandaag 16 weken, blijkbaar hoort dat bij de vierde sprong. Ik hou me niet zo bezig met die sprongen, maar man zei dat het volgens internet een nogal terrorsprong kon zijn. We gaan het zien. 

Ik heb vandaag voor het eerst banen gezwommen en hoewel ik een hekel heb aan zwemmen, voelt het nu achteraf wel goed. Oh en moe, maar dat ontkennen we maar... Ook al een paar dagen bezig met zoon oefenen in de draagzak, want zondag gaan we samen dansen (babydance) en dat is ook in draagzak. Volgende week gaan we een midweekje naar zee en dan lijkt me de draagzak ook prettiger dan de wagen. Maar zoon vindt het allemaal wel prima en valt na zo'n 10 minuten lopen in slaap. Top dus.

Gisteren kwam zijn babygym binnen en ik heb ook een zogenaamde activiteitenknuffel besteld. Benieuwd hoe hij dat gaat vinden. Ik merk trouwens wel dat veel mensen in mijn omgeving zo'n beetje alles voor hun kind nieuw kopen. Wij kopen veel tweedehands, via Marktplaats of Vinted. Ook bij de kringloopwinkel gekeken, maar die van ons heeft niet veel soeps voor kinderen.
Nieuw zouden we trouwens wel kunnen betalen, maar er staat zoveel online wat amper gebruikt is voor een fractie van de nieuwprijs. En het merendeel gaat toch eerst in de was, of het nu uit een winkel komt of dat het tweedehands is, dus ja, dan vinden wij het zonde van het geld om nieuw te kopen. Maar het voelt wel een beetje cheapskate omdat wij de enigen lijken te zijn die het zo doen. Kopen jullie ook veel tweedehands of ben ik hier ook de uitzondering? 

Wij kopen ook veel tweedehands, maar vooral kleren. En maxicosi was ook tweedehands. 
Meubels hebben we nieuw gedaan omdat de kans groot was dat die zouden doorschuiven naar volgende kind(eren). En was jij niet ook diegene met die vieze luieremmer? Of was dat Yvaine? Dat soort dingen doen wij ook nieuw om die reden. En spulletjes zoals flesjes enzo ook nieuw. 

Ik kijk wel eens in de kringloop voor leuk speelgoed maar zie daar niet echt pareltjes tussen zitten. Maar vind het zeker niet cheapskate! Zonde juist, om alles nieuw te kopen. 

Fijn Afrodite! Ik heb vandaag juist mijn wekelijkse zwemuurtje overgeslagen omdat ik te moe was en even geen zin. Deze week is mijn man een week weg dus moet ik het alleen redden en dat is (icm werk) best vermoeiend (en ongezellig ook trouwens).

Hier ook bijna alles tweedehands, via Marktplaats of doorgevertjes van familie/vrienden. Zo ongeveer alleen de kinderwagen, autostoel, newborn wasbare luiers (de grote maat wel 2ehands), 10 hydrofieldoeken, drinkflesjes en speentjes zijn nieuw. 
Verder heeft hij wel nieuwe boeken & speelgoed, maar dat hebben we allemaal cadeau gekregen. Op ons online verlanglijstje staat trouwens bovenaan dat we (juist ook) blij worden van 2ehands spulletjes, dus ook als cadeautjes wel wat 2ehands of zelfgemaakte dingen gekregen, maar toch voornamelijk nieuw.
Hier is geld ook totaal niet het probleem, vooral uit milieu-overwegingen dat we het niet nieuw kopen. Ik koop dus trouwens ook nooit 1 kledingstuk van Vinted oid, enkel een kledingpakket (of iets wat ik in de buurt op de fiets kan afhalen).

afrodite05

afrodite05

20-09-2023 om 14:42 Topicstarter

Dat van die luieremmer dat was ik inderdaad. Gelukkig is de geur eruit sinds ik hem zelf goed heb schoongemaakt en het gewoon bijhoud. Ik was iets te goed van vertrouwen daarbij, dat blijkt. Of gewoon nog een nitwit op het gebied van luieremmers. 

Fijn om te lezen dat ik niet de enige tweedehandse ben. Spenen en flessen hebben we wel nieuw gekocht inderdaad. Maar we hebben van een tante bijvoorbeeld tuitbekers gekregen die zij voor haar kleinkinderen gebruikte, die gaan wij ook gewoon gebruiken. Sowieso ben ik ook blij met op die manier aan tweedehands spullen te komen, zo hebben we ook een muziekmobiel en een babyfoon gekregen. Prima, hoefden we ons daar zelf niet meer in te verdiepen. 

Voor ons is kosten besparen het grootste argument om voor tweedehands te gaan, maar dat dat tegelijk ook beter is voor het milieu, speelt ook mee. 

Vandaag ben ik ook wezen zwemmen maar dan babyzwemmen. Het zwemmen zelf is erg leuk maar het omkleden nog even een dingetje.

Wij hebben alles nieuw. Niet per se omdat ik dat wilde maar man vond het wel fijn. Echter hebben wij bijna alles gekregen van familie, vrienden maar ook van onze werkgevers. Het enige dat we tweedehands hebben zijn een paar setjes kleding en een paar knuffels. Tweedehands spullen is niets mis mee en vind ik niet cheapskate.

afrodite05

afrodite05

20-09-2023 om 15:16 Topicstarter

Naar babyzwemmen heb ik ook geïnformeerd, maar dat is hier pas vanaf 6 mnd. Maar het leek mij ook onhandig qua omkleden: zelf omkleden in een hokje en je baby op een verschoontafel in de ruimte van het zwembad. Ok, vooraf snap ik dat, maar na het zwemmen lijkt het me heel onhandig. Sta je te blauwbekken omdat je eerst je kind weer aankleedt, of je gaat na het aankleden van je kind pas douchen (waar laat je je kind dan?), en sowieso: ze hebben geen grote hokjes waar je met maxi cosi in kan. Dus met alle (waarschijnlijk) moeders en evenveel maxi cosi's in een grote kleedkamer... lekker krap. Hopelijk is dat bij jullie zwembad beter geregeld, Yvaine. 

Wij gaan dus volgende week naar een huisjespark en daar gaan we voor het eerst met zoon zwemmen. Ik ben heel benieuwd hoe dat is, zowel logistiek als hoe zoon het vindt. Daar hebben ze gelukkig wel grote kleedhokken voor gezinnen, en sowieso kunnen we daar afwisselen omdat we met drie volwassenen zijn (dus iemand gaat al omkleden, een ander gaat met zoon douchen en geeft hem door als de eerste klaarstaat om zoon om te kleden).

@Afrodite ik vind je niet te goed van vertrouwen hoor, je hebt helemaal gelijk dat je het gewoon schoon kan maken en flesjes e.d. kan je ook gewoon uitkoken. Eigenlijk kan alles prima tweedehands want je kan uitkoken en kookwassen als t moet. Het is meer iets in mijn hoofd dat ik dingen met poep en speeksel nieuw koop. Maar wat ik van mensen krijg -vbijv. een paar flessen van schoonzus gekregen - wordt gewoon gebruikt. 

Als ik eerlijk ben koop ik tweedehands kleren vooral uit kostenoverweging. Een grote bundel op Vinted voor 25 euro is veeeeeel leuker dan 1 trui. Dan vind ik het leuk om op merken te filteren, maar als die persoon voor een appel en ei nog andere -merkloze- dingen in de kleerkast heeft gaan die ook in de bundel. Wasbare luiers was wel ook deels milieuoverweging, voornamelijk afval. Als we een weekje gemakkelijk deden heb je gelijk zo enorm veel afval dat ik dacht hmm... niet echt nodig. 

Bij het zwembad waar ik ga babyzwemmen zijn van die familiekamers. Op zich prima geregeld want er liggen een stuk of 5 aankleedkussens op een rij, en de ruimte is vrij groot. Maar de meeste mensen nemen toch een maxicosi of kinderwagen mee dus het staat meestal wel vrij vol. Verder vind ik het wel goed geregeld want er zijn bijvoorbeeld ook badjes waar je je baby in kan douchen en een box voor als je jezelf aan wil kleden. Tot nu toe heb ik geluk en is er steeds iemand die mij even meehelpt. Maar binnenkort ga ik een keer alleen en dan zal het wat lastiger zijn. Die baby’s zijn natuurlijk ook allemaal moe en hongerig na het zwemmen en dan moeten ze nog afgedroogd worden en aangekleed, er word heel wat afgehuild in de kleedkamer. Daar staat tegenover dat dochter het wel heel erg leuk vind om te zwemmen, ze begint nu ook wat meer haar beentjes te gebruiken in het water. Ik ga niet elke week maar ben nu een paar keer geweest en het gaat steeds wat gemakkelijker. Het voordeel is ook nog dat ze de rest van de dag dan wat meer slaapt. Op niet zwemdagen komt ze meestal met moeite aan twee uur over de dag verspreid. Maar na het zwemmen slaapt ze vaak twee uur aan een stuk en dan in de middag nog een keer een wat langer slaapje.

Dochter krijgt het eten van de proefhapjes nu trouwens echt onder de knie. Wortel, bloemkool, appel en banaan zijn favoriet. Maar pompoen vind ze heel vies en van peer moet ze steeds een beetje overgeven na een paar hapjes. Zijn jullie al begonnen met hapjes?

Mij lijkt het ook leuk om te gaan zwemmen met baby. Maar eerst even wachten tot de oogarts groenlicht geeft en we geen ontstekingsremmende oogdruppels meer hoeven te gebruiken. (vies) zwembadwater in zijn oog lijkt mij nog niet zo'n top plan.

Qua hapjes: hij is nu 3 maanden dus nog niet relevant. Maar ik las van de week toevallig dit artikel: https://www.groenevrouw.nl/blog/die-zes-maanden en daardoor denk ik er nu aan om nog even te wachten ipv het '4 maanden advies' klakkeloos op te volgen.

@masatu ik geef je helemaal gelijk met het oogje, daar zou ik ook geen risico mee willen lopen en een zwembad is nu eenmaal een bacteriebron. 
Qua hapjes snap ik wel wat je bedoelt. Ik vond zelf 4 maanden ook erg vroeg en las dezelfde blogpost. Maar voor mij is dat het dan ook, een blogpost geschreven door mensen die zichzelf expert hebben benoemd. Terwijl uit tal van wetenschappelijke artikelen blijkt dat het juist wel gunstig is om te beginnen met 4 maanden. Hoe dan ook, met dit soort dingen is er denk ik niet altijd een goed of fout. Doe wat voor jou goed voelt en als dat 6 maanden is dan is dat ook helemaal prima. Maar ik zou me niet al te veel baseren op dit soort websites want de onderbouwing ontbreekt vaak. En als jonge moeder kan je al zo snel onzeker worden over de keuzes die je maakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.