Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


afrodite05

afrodite05

05-10-2023 om 17:28 Topicstarter

Misschien een rare vraag, maar dragen jullie (weer) parfum? Ik droeg voorheen altijd een bepaald geurtje, of nouja, een in de zomer en een andere in de winter. Tijdens de zwangerschap niet gedragen want hondsberoerd en ik kwam toch niet buiten, maar sinds de bevalling draag ik mijn geuren nog steeds niet. Babyneusjes schijnen heel gevoelig te zijn en ze schijnen de geur van met name hun moeder goed te herkennen. Tja, ik twijfel dus wanneer ik weer m'n parfum kan spuiten. Nu deed ik sowieso nooit veel op (1x sprayen, wel eau de parfum), maar toch. Misschien beginnen met in de lucht 1x sprayen en daar doorheen lopen... Of misschien maak ik er een te groot ding van. Benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.

Oja, een deospray hebben wij niet, man en ik gebruiken allebei een kristalstick die geurloos is.

Het is de Joolz geo2, lees dat er veel problemen zijn geweest met krakende onderstellen. Hoop idd dat smeren wat gaat helpen. Thanks 

Wat deden jullie trouwens in die eerste weken? Baby al boven leggen of lekker bij je beneden houden? Ik neig naar bij ons houden zeker die eerste 6 weken maar ik wil ook nier onnodige slaapproblemen "creëeren" zoals we bij de oudste hadden.... 

afrodite05

afrodite05

05-10-2023 om 20:28 Topicstarter

@Regendrup: wij hebben ook de Joolz geo2. En dus ook tweedehands. Als ik jou was, zou ik die wd40 gewoon proberen. Nee heb je, ja kan je krijgen 

Wij hielden zoon die eerste weken veel bij ons. Sterker nog, wij hebben het met de kraamhulp helemaal niet over slaapritme, moe-signalen enzo gehad, hij sliep toen toch wel overal. Overdag was dat bij een van ons op schoot, of in de box of in de wagenbak. In de eerste helft van de nacht met name op man die op de bank zat, in de tweede helft bij mij (dan zat ik op de bank, we wisselden af). Ik weet eigenlijk niet goed meer wanneer we hem in zijn bedje gingen leggen, dus wanneer man en ik weer tegelijkertijd naar bed gingen. Ik denk na 2 of 3 weken, maar dat was ook omdat ik het stom vond dat man en ik nooit meer tegelijkertijd in bed lagen, we leefden toen echt langs elkaar heen. Toen zijn we zoon in elk geval in de nacht in zijn eigen bedje gaan leggen en overdag heeft hij eerst nog een poosje beneden in de wagenbak geslapen (of op ons), tot ik weer mobiel genoeg was om tig keer de trap op en af te kunnen. Ik heb daarvoor ook een tijdje boven "geleefd": drinken mee en op bed liggen lezen, zodat ik makkelijker naar zoon kon als er iets was. En verder speelden/knuffelden we samen op het grote bed. Dit was wel alleen op de kantoordagen van man (2x pw). 

Kort gezegd: ze willen graag bij je, die eerste weken, en wij vonden dat we daaraan moesten toegeven. Vonden we zelf fijn (verwennen snappen ze toch nog niet) en voor zo'n kleintje is dat een stuk vertrouwder dan een bedje, aangezien ze alleen de warme buik gewend zijn. Bij/op jou/je partner komt daar het dichtst bij in de buurt. En voor de band ontwikkelen is het ook prettig

Regendrup. schreef op 05-10-2023 om 19:59:

Wat deden jullie trouwens in die eerste weken? Baby al boven leggen of lekker bij je beneden houden? Ik neig naar bij ons houden zeker die eerste 6 weken maar ik wil ook nier onnodige slaapproblemen "creëeren" zoals we bij de oudste hadden....

Ze sliep bij ons. Meestal op ons maar ook regelmatig in het babynestje. Vanaf een week of 6 ging ze steeds vaker naar boven in haar wiegje, dat was vooral omdat ze beneden steeds wat lastiger sliep. Sinds 5 maanden slaapt ze op haar eigen kamer. Ik merk dat ze nu verbanden begint te leggen en het nu echt belangrijk begint te worden een slaapritueel te maken. Dat is wel lastig want ‘s avonds alleen in haar bedje gaat de ene keer super goed en de andere keer (zoals vanavond) is het drama. Dat moet ze zo hard huilen dat ze helemaal overstuur is en nat van de tranen. Zowel ik als mijn man trekken dat heel slecht en pakken haar dan toch even bij ons in het grote bed. Dan slaapt ze in een paar minuten. Alleen zijn in haar grote ledikant is soms nog te moeilijk voor haar. Maar ik ben me ook wel bewust dat een verkeerd slaapritueel zo aangeleerd is. Stiekem vind ik het zelf ook gewoon nog wel heel fijn om een slapend babietje naast mij in bed te hebben, maar daar moet ik toch niet teveel aan toegeven.

Qua geurtjes draag ik nog niets. Ik was daar tijdens COVID eigenlijk al mee gestopt. Voor mijn man hoeft het namelijk niet en voor mijzelf ook niet, tenzij ik een uitje heb. Laatst voor een feestje mijzelf weer eens opgetut, geurtje op, mijn haar mooi opgestoken, dat voelde wel weer goed. Maar ik vind het nog wat teveel moeite voor elke dag, vooral op de thuiswerkdagen. Ik ben tegenwoordig al blij als ik geen melkvlekken op mijn kleding heb.

Regendrup nog van harte! Fijn dat jullie meisje zoveel rust en blijdschap brengt. 
Slapen: lekker bij ons de eerste tijd, en nog steeds als het hem niet lukt zelf in slaap te vallen in zn bedje (bijna 3 maand). Babys kun je, zeker op de leeftijd van jullie dochter, nog niet verwennen. Je kan over een poosje eens proberen of ze zelf in slaapt valt in de wieg..je merkt snel genoeg of ze er aan toe is

Masatu, je verhaal is erg herkenbaar. bij beide dochters hetzelfde gehad qua slapen/drinken. Rond de 4 maand / toen ik weer ging werken. Slopend vond ik het.
Flesvoeding of verdikken van voeding heeft hier (helaas) het verschil niet gemaakt, daar gingen ze niet beter van slapen. Bij andere babys helpt dit wellicht wel hoor. Het duurde bij mij erg lang voordat ze echt gingen doorslapen. Laat je niet gek maken door andere moeders. Je doet het fantastisch!

Parfum, ik draag het niet dus geen advies. Maar na een paar maanden zou je vast wel weer wat kunnen opdoen toch. 

Parfum gebruikte ik niet en nu dus nog steeds niet. Deo gebruik ik wel, eigenlijk ook niet echt over nagedacht.

Balen van je wandelwagen, Regendrup! Hopelijk helpt een smeerbeurt.

Hier heeft zoontje de eerste tijd geslapen waar wij waren. Overdag vaak op 1 van ons, in het babynestje op de bank of in de wandelwagenbak in de woonkamer. 's Nachts in de cosleeper of soms deel van de nacht bij mij (maternale houding, zie veilig slapen richtlijnen). Rond de 10 weken viel hij opeens nauwelijks meer in slaap in de woonkamer en heb ik hem een keer overdag in de cosleeper gelegd. Daar viel hij direct in slaap en sindsdien slaapt hij (bijna) altijd daar. Viel (toevallig?) ook samen met een sprongetje, week ervoor ook heel veel gehuild. We hebben hem niks hoeven leren ofzo, dat ging gewoon vanzelf. Op zijn eigen kamer in zijn eigen ledikant heeft hij nog nooit geslapen. Op de opvang schijnt hij trouwens ook zonder problemen te slapen.
Als we weg zijn slaapt hij in de wagenbak, zijn autostoeltje of in de draagzak.

Suuus schreef op 05-10-2023 om 22:25:

Regendrup nog van harte! Fijn dat jullie meisje zoveel rust en blijdschap brengt.
Slapen: lekker bij ons de eerste tijd, en nog steeds als het hem niet lukt zelf in slaap te vallen in zn bedje (bijna 3 maand). Babys kun je, zeker op de leeftijd van jullie dochter, nog niet verwennen. Je kan over een poosje eens proberen of ze zelf in slaapt valt in de wieg..je merkt snel genoeg of ze er aan toe is

Masatu, je verhaal is erg herkenbaar. bij beide dochters hetzelfde gehad qua slapen/drinken. Rond de 4 maand / toen ik weer ging werken. Slopend vond ik het.
Flesvoeding of verdikken van voeding heeft hier (helaas) het verschil niet gemaakt, daar gingen ze niet beter van slapen. Bij andere babys helpt dit wellicht wel hoor. Het duurde bij mij erg lang voordat ze echt gingen doorslapen. Laat je niet gek maken door andere moeders. Je doet het fantastisch!

Parfum, ik draag het niet dus geen advies. Maar na een paar maanden zou je vast wel weer wat kunnen opdoen toch.

Dankjewel voor je reactie! Dan gaan we gewoon lekker door met wat we doen en wordt het vast vanzelf weer beter 😉 

Hier is het opeens sinds vorige week DRAMA om in bad te gaan (hij gaat 3x per week in bad). Zodra zijn billen het warme water raken, krijst hij het uit. Terwijl normaal in bad gaan een favoriete bezigheid was met lekker rondspartelen, chillen en vrolijk kletsen.. Dacht eerst dat het eraan lag dat hij wat moe was, maar gisteren was hij lekker wakker, uurtje geleden drinken gehad, hartstikke vrolijk met uitkleden op het aankleedkussen, en dan toch direct krijsen in bad. Toch even erin, snel wassen, en daarna op het aankleedkussen met afdrogen direct weer helemaal vrolijk... iemand tips? Wassen met washand is trouwens geen probleem.

Parfum: ik droeg het niet toen ik nog bv gaf, dat waren de eerste 9/10 maanden. Daarna werd ik wat makkelijker. 

Badje: Misschien denk ik te letterlijk, maar heb je al eerst voeten geprobeerd ipv billen? Of kan douchen helpen? Wij douchen vaak samen (één ouder douchen en de ander pakt hem dan over voor afdrogen) gaat ook lekker snel en is efficiënt. Maar het is wel jammer als de baby eerst zo van badderen genoot!

wat gek Masatu! 
Ik zou ook douchen proberen. Dan is hij in ieder geval bij 1 van jullie. 
Heeft hij miss last van zn billetjes? Ziet het rood of schraal?

afrodite05

afrodite05

09-10-2023 om 21:52 Topicstarter

Masatu: Kan dat bad-probleem niet ook bij die rare "sprong" van rond de 4 mnd horen? Waar die slaapproblemen ook bij horen? Geen idee verder hoor, helaas ook geen andere tips dan die hierboven al werden gegeven (voetjes eerst, of douchen, of anders washandje wat je al deed).

Over die slaap-issues van rond de 4 mnd: een vraag aan de meer ervaren ouders/ouders van iets oudere kinderen: hoe lang houdt die periode aan? 

Wij hebben zoon gisteren voor het eerst "echt" eten gegeven: een stukje broccoli. Hij greep het wel vast (volgens mij per ongeluk) maar deed het zeker niet in zijn mond. Hij onderzocht het ook niet op een andere manier. Toen wij het bij z'n lippen hielden, gebeurde er ook weinig. Prima, we hebben het geprobeerd. Hij is er blijkbaar nog te jong voor, snapt het nog niet. Rechtop zitten in de kinderstoel was misschien al spannend genoeg. 

Oh en ik heb een kinderkapstokje gemaakt voor in de gang. Zo schattig, nu met die kleine jasjes. Intussen ben ik druk bezig met wantjes breien en dan nog zo'n touwtje eraan, want die kon ik nergens voor een normale prijs vinden. Dus dan maar zelf maken. 

Daarnaast ben ik op zoek naar zo'n poster van de sterrenhemel op het moment van de geboorte van zoon. Maar er zijn zo veel sites die dat aanbieden (van goede en minder goede kwaliteit), dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Heeft een van jullie toevallig ervaring met zo'n site? Aanraders/afraders?

Afrodite bij ons hadden we eigenlijk de eerste 15 maanden veel ups en downs met slapen. De eerste 6 maanden was 2 x per nacht eruit gewoon normaal. Dan tel ik om 12 u eruit ook mee als nacht, want dan lag ik net te slapen. "Droomvoeding" geven als ik zelf naar bed ging hielp hier niks. Ik herinner me niet specifiek de vier maanden, maar de echt erge nachten (niet gelijk weer gaan slapen, of juist elk uur wakker) duurden vaak maar een paar dagen

Het wordt vanzelf beter maar het gaat langzaam. Nu is meneer 2 en nog steeds gaat het niet perfect helaas. Hebben nu twee goede nachten erop zitten maar daarvoor werd ie weer een paar nachten huilend wakker. Maak me soms wel een beetje zorgen voor als de baby er straks is, hoe dat moet als de kinderen elkaar afwisselen met janken. Man bij zoon in de kamer slapen en ik bij baby ofzo? 

Dank voor de suggesties, we gaan maar wat dingen uitproberen met dat bad! Hij heeft trouwens geen luieruitslag of schrale plekken oid (en uitgebreid met een washand wassen is ook helemaal prima). Mijn man dacht nog dat we misschien ook de temperatuur van het water konden aanpassen als experiment, net wat kouder oid.

Ohjee, een jasje is een kledingstuk dat we hier nog helemaal niet hebben. Wanneer heeft hij die eigenlijk aan, Afrodite? Hier in de wandelwagen of fietskar leggen we alleen een dekentje om hem heen. Op de camping hebben we hem wel een vestje aangedaan, maar verder heeft hij elke dag eigenlijk romper + shirt lange mouwen + broek + sokken aan. Wellicht binnenkort eens kijken of er ook nog wat warmere kledingstukken in zijn kast liggen.

Bedoel je trouwens echt rechtop zitten, of in zo'n babyschaal? Als ik hem hier rechtop zittend houd (of bijv tegen mijn benen of borst aanleunend), bungelt hij nog alle kanten op met hoofd/nek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.