Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


Pff wat balen masatu. Hoe oud is je baby nu? Bij ons duurde dit geinige ritme wel even helaas, weet niet meer precies hoe lang maar sowieso toen ik al aan het werk was zat ik regelmatig 2/3 x per nacht te voeden. Is het een optie om ouderschapsverlof te nemen? Want het is echt killing. mijn werkgever wou destijds niet dat ik ouderschapsverlof ging nemen want hij was bang dat ik blijvend minder wilde werken. Inmiddels werk ik blijvend ergens anders en ga ik extra ouderschapsverlof nemen straks. Goed dat je je hebt ziek gemeld! 

Aviendha schreef op 04-10-2023 om 13:45:

Pff wat balen masatu. Hoe oud is je baby nu? Bij ons duurde dit geinige ritme wel even helaas, weet niet meer precies hoe lang maar sowieso toen ik al aan het werk was zat ik regelmatig 2/3 x per nacht te voeden. Is het een optie om ouderschapsverlof te nemen? Want het is echt killing. mijn werkgever wou destijds niet dat ik ouderschapsverlof ging nemen want hij was bang dat ik blijvend minder wilde werken. Inmiddels werk ik blijvend ergens anders en ga ik extra ouderschapsverlof nemen straks. Goed dat je je hebt ziek gemeld!

Dankje! Hij is nu 3,5 maand, bijna 16 weken. 

Ik heb een 40 uur contract en werk nu 4 dagen per week (en dus 1 dag ouderschapsverlof). Daarnaast had ik nog een week bevallingsverlof staan die ik nu gespreid opneem (+/- 2 uur per dag) en daarnaast nog kolfverlof natuurlijk. Dus effectief werk ik nu +/-  5 uur per dag. Dat bevallingsverlof is inmiddels bijna op, maar ik denk dat ik op deze manier nog even doorga en extra ouderschapsverlof inzet.  Werkgever doet daar gelukkig helemaal niet moeilijk over, hij is allang blij dat ik er weer (deels) ben.

Dat soort fases zijn niet fijn Masatu. Hier had onze dochter dat ook rond de 16 weken maar het werd vanzelf weer beter. Ik zou inderdaad wat extra ouderschapsverlof opnemen, fijn dat je werkgever daar niet moeilijk over doet.

Hier is ondertussen weer een volgende fase aangebroken met doorbrekende tandjes en ik moet zeggen dat ze er best wat last van heeft. Ze heeft al een paar keer per ongeluk op haar vinger gebeten, en last van vreemde ontlasting (dat kan erbij horen). Zo’n tandje groeit trouwens best snel, ik keek in haar mond en er was nog niets te zien, twee dagen later zat het tandje er ineens. Wel nog een heel klein ribbeltje natuurlijk.

In elk geval wel fijn om te horen dat jullie het herkennen. Om mij heen is de meest gestelde vraag “slaapt hij al door”, en dat is dus echt niet zo (ook niet voordat deze periode begon). Over het algemeen valt hij wel gewoon direct weer in slaap na voeding of speentje, en door de cosleeper kost het ook niet heel veel moeite.
Zelf heb ik er trouwens ook niet zoveel problemen mee, alleen 3-4x per nacht voeden vind ik een beetje veel van het goede Er wordt ook vaak gezegd dat het ligt aan borstvoeding en dat kindjes op flesvoeding veel sneller doorslapen? Herkennen jullie dat? Niet dat ik daardoor van plan ben om met borstvoeding te stoppen hoor, dat is nog veel te fijn en het voelt ook gewoon heel “natuurlijk” oid.

Hier voel ik ook een duidelijk “ribbeltje” zitten direct onder het tandvlees (voortand bovenkaak). Kwijlen, alles in zijn mond stoppen en “bijten” op alles wat hij tegenkomt (bij voorkeur harde dingen, maar een stuk hydrofieldoek of knuffeldoekje verdwijnt ook regelmatig in de mond) zijn ook favoriete bezigheden momenteel.
Het zal wel niet lang duren voor ook hier een tandje tevoorschijn komt.

Ik kan het lastig zeggen omdat dochter hier niet zo lang borstvoeding heeft gehad en ik verder geen kinderen heb. Hier sliep ze met 10 weken ongeveer 8 uur door en daarna is het per week opgelopen naar zo’n 11 nu in totaal. Meestal heeft ze geen nachtvoeding nodig, nu met het tandje is ze soms wat onrustig en komt ze soms wel rond een uur of 3 voor een voeding. Meestal slaapt ze van 8 uur ‘s avonds tot 7 uur ‘s ochtends. Ik klaag dus absoluut niet. 

Er staat wel tegenover dat ze overdag lastig slaapt, het zijn vaak maar kleine slaapjes van een half uur. Ze heeft er niet genoeg aan maar het lukt niet om dan weer in slaap te vallen. Soms slaapt ze ineens wel langer achter elkaar. Vandaag is ze in de ochtend heel lang wakker geweest want we ging nogal op een ongelukkig moment zwemmen. Daarna heeft ze drie kwartier geslapen en zijn we op bezoek geweest. Kennelijk was het allemaal zo uitputtend dat ze nu al bijna 2,5 uur in de kinderwagen ligt te slapen. Ik vind het wel een keer lekker rustig   

Nog een vraagje, wij gaan binnenkort voor het eerst op vakantie met onze baby. Zijn jullie al op vakantie geweest? En wat vond je echt essentieel om mee te nemen? We gaan naar een centerparcs huisje, box en Babybed staan er al dus dat scheelt.

Dat ritme klinkt fijn, Yvaine! Hier is het slapen overdag vrij wisselend, maar meestal slaapt hij zo’n 3-4x, vaak 2-3x kort (3 kwartier tot een uur) en 1x lang (2-3 uur). Hij valt altijd vrijwel direct in slaap als je hem in bed legt & speentje geeft. Alleen soms matcht zijn “wakkertijd” en slaaptijd niet altijd lekker met zijn voedingsritme. De momenten dat hij én honger heeft én moe is, zijn het stomst.

Qua vakantie zijn we hier 3x wezen kamperen, een keer 2 nachtjes naar een B&B en dan nog logeren bij ouders. Hij sliep hier tot nu toe steeds in de wandelwagenbak. Alhoewel hij thuis alleen onder een lakentje + deken ligt, stop ik hem op vakantie wel vaak in een slaapzak (dat is hij wel gewend vanuit de opvang). Zeker in de wagenbak werkt het instoppen met een lakentje niet zo goed, en voor mijn gevoel slaapt hij dan beter in de slaapzak.
Voor overdag ligt hij thuis regelmatig in de box, die heb je natuurlijk niet op vakantie. Een kleed & wipstoeltje gingen daarom ook steeds mee. Wipstoeltje kan je ook makkelijk op tafel neerzetten tijdens het eten oid. Verder hadden we ook de luieremmer mee, maar dat is wellicht minder relevant bij wegwerpluiers (t.o.v. wasbaar). We hadden ook altijd thermometer + zetpil mee voor het geval dat (niet nodig gehad). En daarnaast altijd de draagzak mee voor het geval hij er even geen zin meer in had.
Ook niet vergeten om de regenhoes van de wandelwagen mee te nemen en evt de maxi cosi adapters. En natuurlijk de babyfoon.

Wij willen eind oktober / begin november ook nog een weekje naar een huisjespark. In elk geval iets met een ligbad in het huisje en een zwembad. Hebben jullie nog tips voor leuke parken?

afrodite05

afrodite05

04-10-2023 om 18:39 Topicstarter

Tips voor leuke parken: van Center Parcs schijnt Eperheide (BE) leuk te zijn met kleine kinderen. Ook inclusief gratis babypakket bij aankomst (bedje, badje, box, buggy). Nog geen ervaring mee, maar wij willen in de meivakantie daar naartoe. 

Wat betreft die bedjes: onze zoon (nu 18w) wilde vorige week in Center Parcs niet in dat ledikantje, ondanks dat we ons eigen beddengoed voor hem mee hadden. Was allemaal te vreemd, nieuw, eng. Dus wij hebben hem in de wagenbak laten slapen. In Oostenrijk ging het ook zo. Hopelijk slaapt hij in de meivakantie wel in zo'n ledikantje, want dan past hij niet meer in de wagenbak, dan is hij 11 maanden...

Wij hadden wel een boxkleed mee zodat zoon op de grond kon spelen (ok, en zijn babygym zodat hij zichzelf ook kon vermaken) en een paar xl hydrofielen voor op het boxkleed en voor op de bank, dan kan je je baby naast je leggen. Verder een beetje biotex voor een eventueel handwasje, mocht er ineens gespuugd worden en je hebt te weinig kleding mee. Sowieso had ik al zijn kleding mee in die maat (is niet extreem veel, maar toch). Oh en toen wij in Oostenrijk zaten, was net een grotere flesspeen wenselijk,  daar hadden we geen rekening mee gehouden en ons merk verkochten ze daar niet. Even denken... wij hadden ook het muziekdoosje mee dat we in eerste instantie alleen in de nacht, maar inmiddels bij elk slaapje gebruiken. Babyfoon is ook zoiets wat wij bijna waren vergeten. 

afrodite05

afrodite05

04-10-2023 om 18:45 Topicstarter

Zoon gaat hier redelijk goed. De nachten zijn een beetje wisselend. Vorige week sliep hij keurig door, rond 19/20 naar bed, rond 23/00 wakker maken voor een fles en dan rond 7 wakker maken voor de eerste fles. Maar sinds we thuis zijn, spookt hij weer en is hij rond 3/4 onrustig. Dan moet er een speen in die kwijt was en dan een half uur later soms nog een fles. En om 6/7 weer honger. Zal idd wel dat sprongetje zijn. Vandaag dronk hij telkens maar 100-150ml terwijl hij normaal 200ml drinkt, dus dat was ook weer onhandig, want dan komt hij ook niet lekker in het ritme. Maar goed, we gaan het zien hoe het vannacht dan weer gaat. 

Ik ga morgen even naar mijn werk. Ik zag dat ze mijn hele jaarplanning waar ik voor mijn verlof zo druk mee bezig was geweest praktisch in de prullenbak hebben gemieterd. Lekker dan... Mogen ze zelf de rest van de jaarplanning afmaken, ik ga geen puinruimen/dubbel werk zitten doen. Maar ik neem zoon mee, even showen, wat dingen printen en hopelijk niet degene tegenkomen die bovenstaande heeft veroorzaakt. 

Ik zie hier veel dingen die op het vakantielijstje gaan. Wij gebruiken wegwerpluiers maar een luieremmer is denk ik wel handig. Wat zijn jullie al vaak op vakantie geweest Masatu en Afrodite, wat leuk. Ik vond het tot nu toe wat te spannend maar heb er nu wel echt zin in. Beide grootouders komen ook nog een nachtje.
Het huisje zelf is wel luxe met een badkuip, box, ledikantje en wasmachine dus dat scheelt al. Een kleed en wilstoeltje zet ik ook alvast op het lijstje. En dan maar hopen dat dochter in het vakantiebed wil slapen.

afrodite05

afrodite05

05-10-2023 om 06:32 Topicstarter

Yvaine schreef op 04-10-2023 om 21:48:

Ik zie hier veel dingen die op het vakantielijstje gaan. Wij gebruiken wegwerpluiers maar een luieremmer is denk ik wel handig. Wat zijn jullie al vaak op vakantie geweest Masatu en Afrodite, wat leuk. Ik vond het tot nu toe wat te spannend maar heb er nu wel echt zin in. Beide grootouders komen ook nog een nachtje.
Het huisje zelf is wel luxe met een badkuip, box, ledikantje en wasmachine dus dat scheelt al. Een kleed en wilstoeltje zet ik ook alvast op het lijstje. En dan maar hopen dat dochter in het vakantiebed wil slapen.

Wij gebruiken ook wegwerpluiers maar ik zou geen luieremmer meenemen. Die gooiden wij gewoon meteen weg. En normaal gesproken gebruiken wij thuis wasbare billendoekjes, maar onderweg en op vakantie gebruiken we wegwerp, wel zo makkelijk. Je zou evt een aparte vuilniszak mee kunnen nemen voor de luiers en die ergens buiten kunnen neerleggen (met een steen ofzo erop zodat hij niet wegwaait of openwaait). 

Wij hebben speciale luierzakjes die mee gaan op vakantie. Gooien we de luier eerst in een zakje en dan in de vuilniszak. We namen geen luieremmer mee.

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je zelf comfortabel vind en welke ruimte je hebt. 
Wij zijn met de eerste meerdere malen op vakantie geweest. Meestal met gelimiteerde bagageruimte (vliegtuig, ov, fiets). Ervaring leert dat met name de basics (kleding,luiers, toiletspullen) +speen+een paar (grote) hydrofielen essentieel zijn. Daarbij 1 boekje, knuffel en 1 speeltje maar ervaring leert dat een pan, garde,lepel, doekje met een knoop erin en de nieuwe ruimte al genoeg speelgoed/te ontdekken biedt. Ow en voor hotels hebben we een klein draagbaar nachtlampje zodat je niet gelijk de grote lamp aan hoeft te zetten. 

Grootste uitdaging is, nu ze ouder is, de reis want zo lang stilzitten is saai. 

Mocht je naar het buitenland gaan check dan ook even wat er beschikbaar is in het land qua basics. Het reist een stuk fijner als je weet dat er eventueel extra flesvoeding is als je toch te weinig hebt. We waren een tijd terug in Oostenrijk en daar is kinderparacetamol alleen op recept te krijgen dus hebben we voor de zekerheid een extra doosje meegenomen.

Heh getver, ik baal zo. We gingen net voor ons eerste wandeling naar buiten. Eindelijk die mooie (2e hands) kinderwagen uitproberen. Merken we nu dat hij enorm kraakt. Ja dat merk je niet als je gaat kijken 

Regendrup. schreef op 05-10-2023 om 15:59:

Heh getver, ik baal zo. We gingen net voor ons eerste wandeling naar buiten. Eindelijk die mooie (2e hands) kinderwagen uitproberen. Merken we nu dat hij enorm kraakt. Ja dat merk je niet als je gaat kijken

Kan je er niet wat wd40 tussen sprayen? Misschien alles even vastdraaien? Uit elkaar schroeven en schoonmaken? Onze wagen is ook al wat meer gaan kraken in het bijna half jaar dat we hem hadden en hij was nieuw toen we hem kochten.

afrodite05

afrodite05

05-10-2023 om 17:15 Topicstarter

Wij hebben die van ons (ook tweedehands) ook eerst met wd40 behandeld, maar dat was meer vanwegen het stroeve inklappen van sommige onderdelen. Verder geen gekraak opgemerkt, vooralsnog 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.