Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


Yvaine schreef op 22-09-2023 om 20:21:

Dat met dat kolven herken ik. Mij werd ook van alle kanten aangeraden dat ik moest gaan kolven vanaf dag 3 om het goed op gang te krijgen. Maar dat kolven voelt zo eenzaam. Wat Afrodite schrijft ervaarde ik ook zo, ik stond een beetje buiten het gezin omdat ik alleen maar aan het kolven was. Ook de hulp met het aanhappen steeds en het sonde slangetje dat we moesten gebruiken als ze eindelijk aangehapt was hebben het voor mij wel een beetje verpest. Mocht er nog een tweede komen dan wil ik het wel nog een keer proberen. Maar dan wel op mijn manier, dan zou ik bijvoorbeeld wel bij willen voeden maar niet dat eindeloze kolven willen doen.

Op dag 3 had onze beeb ondertemperatuur en hapte niet aan. We hadden geen kruik gedaan omdat hij 3 uur daarvoor nog boven de 37 graden had en in ons tabelletje stond dat dan geen kruik hoefde. Tabelletje gekregen van de kraamzorg notabene, maar bleek dat de kruik de eerste week ALTIJD moest. Anyway, tot zover de verdediging over de ondertemperatuur.

Baby hapte dus niet aan want koud en suf. En de kraamverzorger vroeg of ik poedermelk in huis had. Ging ze dat erin werken en daarna lekker met een kruik naar bed en daarna weer borst. En ik dacht NOOoOOOOooooOoo ik wil kolven! Nu al kunst is uit den boze! Maar het mocht niet van haar. "Je gaat niet kolven, dat is helemaal niet goed daar zijn je borsten nog niet aan toe, hij krijgt nu kunst."

Ik was eigenlijk super blij met haar. Zo'n nuchtere 60+ vrouw met 40 jaar ervaring die alles al gezien had. Echt precies wat ik nodig had. 

De baby heeft kunst op dag 3 prima overleefd. En op dag 4 kwam de stuwing goed op gang en kon ik gewoon druk afkolven en had ik dus voorraadjes. 

Ik vertel het niet van kijk hoe goed het ging, maar dat bij een evt 2e je je niet hoeft te laten dwingen om gelijk te kolven. 

Aviendha schreef op 23-09-2023 om 09:26:

[..]

Op dag 3 had onze beeb ondertemperatuur en hapte niet aan. We hadden geen kruik gedaan omdat hij 3 uur daarvoor nog boven de 37 graden had en in ons tabelletje stond dat dan geen kruik hoefde. Tabelletje gekregen van de kraamzorg notabene, maar bleek dat de kruik de eerste week ALTIJD moest. Anyway, tot zover de verdediging over de ondertemperatuur.

Baby hapte dus niet aan want koud en suf. En de kraamverzorger vroeg of ik poedermelk in huis had. Ging ze dat erin werken en daarna lekker met een kruik naar bed en daarna weer borst. En ik dacht NOOoOOOOooooOoo ik wil kolven! Nu al kunst is uit den boze! Maar het mocht niet van haar. "Je gaat niet kolven, dat is helemaal niet goed daar zijn je borsten nog niet aan toe, hij krijgt nu kunst."

Ik was eigenlijk super blij met haar. Zo'n nuchtere 60+ vrouw met 40 jaar ervaring die alles al gezien had. Echt precies wat ik nodig had.

De baby heeft kunst op dag 3 prima overleefd. En op dag 4 kwam de stuwing goed op gang en kon ik gewoon druk afkolven en had ik dus voorraadjes.

Ik vertel het niet van kijk hoe goed het ging, maar dat bij een evt 2e je je niet hoeft te laten dwingen om gelijk te kolven.

Ik had ook zo'n kraamzorg. Oudste dochter heeft dag 2,3 en 4 kunstvoeding bij gekregen. Nooit enorme stuwing gehad. Uiteindelijk negen maanden borstvoeding kunnen geven. Ze heeft echt geen last gehad van dat beetje kunstvoeding.

Bij mijn jongste heb ik gekolfd in de laatste weken van de zwangerschap. Kleine beetjes met het idee dat bij te kunnen geven. Dat was uiteindelijk niet nodig omdat de borstvoeding dus al iets (1-2 ml per keer) op gang was. Ook ditmaal geen stuwing gehad. 

Maar goed ik ben verder ook niet anti kunstvoeding. Het is leuk als het kan met de borst en het bied voordelen. Maar er zijn ook legio voorbeelden waarbij kunstvoeding toch echt beter is. 

voor iedereen bij wie de borstvoeding niet soepel ging / gaat

afrodite05

afrodite05

28-09-2023 om 08:52 Topicstarter

Zondag ben ik met zoon gaan dansen in een speciaal dansgroepje (baby's in draagzak). Dit was een eerste/proefles, de echte lessen starten in november. Maar ik vond het super leuk! Zoon viel bij het eerste dansje al in slaap, net als de meeste andere baby's. Daarna gezellig nakletsen met de anderen, heel leuk. Dus ik ga er zeker mee door!

Deze week zitten we in een huisjespark aan zee. Al een paar keer met zoon richting zee gewandeld, over het strand in draagzak (ook even op het strand gezeten en oh, die voetjes in het zand...) en over de boulevard in de wagen. Dinsdag zijn we in het zwembad geweest. Leuk met zoon in het pierenbadje, ging prima en hij vond het allemaal heel interessant. Daarna hem gedoucht en aangekleed en met fles bij z'n oma geplant, terwijl man en ik van de wildwaterbaan gingen. Na het aankleden van onszelf heeft zoon lekker lang geslapen na alle indrukken en prikkels. Misschien gaan we vanmiddag weer naar het zwembad, anders gaan we in het huisje in bad. 

Wat klinkt dat heerlijk Afrodite!

Ik hooooop vandaag officieel te kunnen aansluiten bij dit topic. Heb weeën sinds gisteravond, zijn sinds deze ochtend om de 10 min dus ik hoop dat het snel doorzet! 

afrodite05

afrodite05

28-09-2023 om 09:12 Topicstarter

Overigens is dit voorlopig wel de laatste keer dat we "oma" (mijn moeder) meenemen naar zoiets. Ik word helemaal gek van haar. Ze doet dingen met zoon die wij niet willen, dan gaat ze tegen zoon kletsen:"ja dat mag niet van die strenge moeder van je" Heel irritant. Maar ook kleine dingen: vroeger dwong zij ons om bijvoorbeeld ons bord leeg te eten, met als resultaat dat je nog lang aan tafel zat in je kinderstoel terwijl iedereen al van tafel was, en dat je neus werd dichtgeknepen zodat je je mond opende, waarna er een hap eten naar binnen werd geperst. Ik wil dat absoluut niet voor mijn zoon, hij mag zelf aangeven wanneer hij vol zit. Mijn zus en ik hebben hierdoor ook eetproblemen gekregen en dat wil ik echt niet doorgeven. Maar zij zet die fles in zoon z'n mond en houdt hem in de houdgreep, dus zoon kon de fles niet wegduwen. En bij melk spugen vond zij dat hij geen schoon shirtje aanhoefde want dat rook hij toch niet, zij rook het zelf immers ook niet. Nou, het was een en al zurigheid en als dat in je nek zit... Ik vond het gewoon zielig, heb hem iets schoons aangetrokken. Maar ik vind het sowieso irritant dat ze alles wat ik zeg met betrekking tot zoon, in twijfel trekt, bediscussieert, ondermijnt, zegt dat ik me aanstel, dat men dat vroeger helemaal niet zo deed, dat alles door sociale media komt... Terwijl zij degene is die fake news niet van echt nieuws kan onderscheiden en degene is die constant met haar telefoon zit, ook als zoon op schoot zit (terwijl wij zoveel mogelijk de schermen bij zoon weghouden, want niet nodig bij een baby). 

Ok, tot zover even spuien. Is dit herkenbaar trouwens, dit gedrag van oma's/opa's? 

afrodite05

afrodite05

28-09-2023 om 09:14 Topicstarter

Regendrup. schreef op 28-09-2023 om 09:07:

Wat klinkt dat heerlijk Afrodite!

Ik hooooop vandaag officieel te kunnen aansluiten bij dit topic. Heb weeën sinds gisteravond, zijn sinds deze ochtend om de 10 min dus ik hoop dat het snel doorzet!

Spannend, Regendrup! Veel succes 

Regendrup. schreef op 28-09-2023 om 09:07:

Wat klinkt dat heerlijk Afrodite!

Ik hooooop vandaag officieel te kunnen aansluiten bij dit topic. Heb weeën sinds gisteravond, zijn sinds deze ochtend om de 10 min dus ik hoop dat het snel doorzet!

Heel veel succes! Het einde van de zwangerschap eindelijk in zicht!

@Afrodite ik wilde net reageren dat jullie uitje super leuk klinkt, en toen zag ik je tweede bericht. Pfff, wat een horror. Mijn zusje is ook zo flauw met dingen als "dat mag niet van die strenge moeder van je". Alsof zij de leuke tante is maar dat is ze helemaal niet want ze doet al nep kokhals als mijn zoontje vieze handen heeft. Gelukkig heeft mijn zoontje ook andere ooms en tantes die niet zo doen. Mijn moeder heeft wel een sterke mening en de neiging tot alles bediscussiëren maar daar is ze zich eindelijk iets meer bewust van geworden, hoe irritant het is. Dus ik merk dat ze echt actief haar tong eraf moet bijten soms. Dus dan weet ik alsnog dat zij het anders zou doen maar ze doet haar best. Mijn eigen moeder is trouwens streng dus haar mening is dat wij soft zijn, en mijn schoonmoeder het tegenovergestelde  dus die vindt dat wij te streng zijn en vindt werkelijk alles zielig. Zoon gooit eten op de grond, man:"Naam Zoon! Dat mag niet!" 
Schoonmoeder heel zielig: "hij is 2."
Ik zou over dit onderwerp wel uren kunnen doorgaan ik denk dat wij voorlopig helemaal niemand niet zouden meenemen op een gezinsvakantie. 

@regendrup wat spannend!!! Ik moest nog aan je denken deze week. Jij bent nu 37/38 weken toch? Ik zit ook op wacht... heel veel succes <3

Aviendha schreef op 28-09-2023 om 09:46:

@regendrup wat spannend!!! Ik moest nog aan je denken deze week. Jij bent nu 37/38 weken toch? Ik zit ook op wacht... heel veel succes <3

38+1 ja! Hoop echt dat het doorzet. Lijkt nu weer klein beetje in te lakken 

En jij? Heel veel succes ook voor jou!! 

Ah Succes Regendrup, ik hoop voor jou dat het doorzet.

Afrodite, leuk dat dansen!
En herkenbaar mbt oma. Wij hebben er echt onze weg in moeten vinden. Ik ben hierin ook een paar keer heel duidelijk en eerlijk naar mijn moeder geweest. Na een poosje ging het al veel beter. Maar weekendjes weg doe ik nog steeds niet (mijn oudste is 7). Veel te veel bemoeienis in een te klein huisje. Moet er niet aan denken. 

Even een update! Onze kleine meid is 29 september geboren!

Het gaat bizar goed met ons. Zo slecht als ik me mentaal voelde tijdens de zwangerschap, zo goed voel ik me nu. Het is een ontzettend tevreden meisje, ze brengt zoveel rust in huis, het is bijna eng.

De bevalling was in aanloop heel heftig, duurde heel lang, maar uiteindelijk toch ingeleid en toen is het vrij snel gelukt en kon ik gaan persen. En nu is het alleen maar genieten. Behalve de stuwing, die is op dit moment echt killing. Maar ze drinkt goed, is heel tevreden, slaapt heerlijk. Wat willen we nog meer!

We zijn allemaal helemaal verliefd. Grote zus is de grootste fan en dat is zó geweldig om te zien. Mijn hart is meer dan verdubbeld in portie liefde

heel erg fijn om te horen regendrup!! Lekker genieten samen

Gefeliciteerd! Hopelijk begint de stuwing inmiddels weer wat weg te trekken.

Hier is het sinds 1,5 week vrij waardeloos. Waar we daarvoor op zo'n 6 of 7 voedingen per dag zaten en hij 's nachts vaak het ritme 21-3-7 had, zitten we nu weer op 9-10 voedingen met 's nachts elke 2-3 uur honger. En ook daartussen vaak wakker voor een verloren speen of wat dan ook. Hopelijk gaat de slaapregressie of sprong of wat dit dan ook mag zijn weer snel weg, dit is namelijk wel vrij vermoeiend icm werk. Daarnaast voel ik mij vandaag vrij belabberd met hoofdpijn, spierpijn en koortsig gevoel, dus maar ziekgemeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.