Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


afrodite05

afrodite05

10-10-2023 om 07:02 Topicstarter

Ach, die jasjes hebben wij ook pas net aangeschaft en ook bewust in een (nog) te grote maat. Als zoon inderdaad in romper met lange mouw, broekje en shirtje met lange mouw ligt, vind ik dat in de wandelwagen wat te fris, zeker in de ochtend als het nog onder de 16 graden is zegmaar. Hij is erg beweeglijk en het eerste wat hij doet als we hem instoppen, is die deken plus laken weer wegtrappen. Tja, dan vind ik het echt te koud voor hem. Dus dan krijg hij een soort overall aan. Die had ik ook bedacht voor in de draagzak, als we het niet combineren met het draagvest. Als we straks overstappen op het zitje in de wandelwagen ipv de wagenbak, hebben we wel de bijbehorende voetenzak, maar dan is dat bovenlijfje onbedekt. Dus voor dan heb ik een teddyjasje en als het straks echt koud wordt een echt winterjasje. Maar ik verwacht dat hij over een paar weken al in dat zitje wil. Liggen vindt hij niet zo leuk meer. 

Ik bedoel echt zo'n babyinzet, dus dat hij rechtop zit. De babyschaal is net naar zolder verhuisd. Hij kan zijn hoofd al een aantal weken heel stevig rechtop houden, dat kon hij vrij snel al. We dragen hem ook veel rechtop (achteraf misschien iets te vroeg mee begonnen, geen idee, maar hij deed het prima), dan moet hij ook zelf zijn hoofd rechtop houden. Als hij zit, houden we ofwel alleen zijn handjes vast (als we tegenover hem zitten) of we ondersteunen zijn rug. In de babyinzet van de stoel heb je hetzelfde effect: een rugleuning en zo'n balk aan de voorkant bij z'n buik. Maar onze zoon is volgens mij wel wat ouder dan die van jou, Masatu. Even opgezocht: morgen 19w.

Met het oog op de (waarschijnlijk ooit) naderende koude dagen: Ik vind trouwens dat veel babykleding zo dun is, vooral de broekjes. Wel handig voor onder zo'n overall, maar verder... Qua broekjes heb ik tot nu toe alleen bij de Hema wat dikkere joggingbroekjes ontdekt, verder is het van dat dunne pyjamabroekachtige spul. Dat was tot nu toe best oke met het weer dat we hebben gehad, maar straks toch niet meer? En ook shirtjes met lange mouwen vind ik vaak dun. Is op zich wel makkelijk met aankleden, maar dan is het straks romper met lange mouwen (ook niet heel dik), shirtje met lange mouwen, daar nog een trui of vest overheen. Al die lagen en al dat geworstel met die mouwen... liever gewoon één wat dikker shirtje of truitje. Man is ook niet zo'n held met die mouwen, dan blijkt de mouw van de romper helemaal opgerold in de oksel of elleboog. Gedoe dus. Wanneer kunnen ze zichzelf aankleden? 

Dat de kleertjes vrij dun waren, was mij ook al opgevallen! Lange mouw rompers hebben we hier wel liggen maar heeft hij eigenlijk alleen in de eerste weken & op de camping gedragen. Dat wordt straks de eerste "stap" richting warmere kleren denk ik. Qua broeken gebben we hier trouwens nog wel aardig wat van wat dikker joggingpak-achtige stof. Die zijn wel warm. Daarnaast verwacht ik dat de kleding in de winkels ook steeds meer bij het seizoen past, en dus dikker wordt. Ik zag dat ze bij de hema nu net allemaal herfst-motiefjes (met paddenstoelen enzo) hadden liggen die natuurlijk dikker zijn dan de zomercollectie.

Hoera! Hij is gisteren in bad geweest zonder te krijsen en hij leek het op een gegeven moment zelfs weer een beetje leuk te vinden. Dit terwijl het dinsdag (toen mijn man hem in bad neemt) nog veel erger werd, toen zette hij het al op een krijsen toen hij (naakt) de badkamer in werd gedragen en het water nog niet eens had aangeraakt.
Ik ben uiteindelijk eerst een paar keer de badkamer met hem ingewandeld (gewoon met kleren aan) en een beetje samen in de spiegels gekeken enzo. Dat was allemaal prima. Later heb ik hem uitgekleed en hem naakt in een leeg bad gezet (in het newborn inlay stoeltje). Dat vond hij niet zo leuk, maar met een paar keer uit bad halen / troosten / afleiden had hij geloof ik door dat er echt niks aan de hand was. En daarna heb ik met de douchekop rustig hem een beetje nat gemaakt en zo ondertussen het badje gevuld (met ook wat kouder water dan normaal). Hij keek daarbij heel erg verschrikt maar heeft uiteindelijk niet gehuild. Toen het bad vol genoeg zat heb ik het stoeltje weer weggehaald en hem "normaal" in bad gedaan (dus gewoon vasthouden / liggend). En toen begon hij er weer steeds meer lol in te krijgen  Ik heb echt geen idee waarom hij nou moest krijsen, maar ik geloof dat hij nu weer wat over z'n 'badangst' heen is.

afrodite05

afrodite05

17-10-2023 om 08:05 Topicstarter

Fijn Masatu! Hopelijk meer is zoon inderdaad over zijn angst heen.

Ik heb weer eens iets in m'n hoofd. In de auto trapt zoon vaak zijn dekentjes van zich af (maxi cosi). Dus ik zat te kijken naar een voetenzak, ook omdat het straks kouder wordt en de auto niet snel opgewarmd is. Nu is er van Koeka een speciale voor in de maxi cosi, maar zij hebben er ook een van 20cm langer voor in de buggy. Ik wil die eigenlijk kopen, ook omdat zoon aan de lange kant is, maar ik weet niet zeker of die ook in de maxi cosi of in de iets grotere autostoel past. Voor in de wandelwagen heb ik de Joolz voetenzak, maar die past niet in de maxi cosi. 

Wat doen/hebben  jullie?

@masatu Fijn dat het beter gaat met het badje!

@afrodite Ik moffelde de deken onder zn billen, en verder had ie ook sokken, slofjes en een jas aan. Als ie dan de deken van zich aftrapte, jammer dan. Uiteindelijk is de auto wel opgewarmd en het is natuurlijk ook geen newborn meer die gelijk een ondertemperatuur krijgt. 
Wat we s avonds wel gebruiken, is een Lodger slaapzak die je kan openen zodat de gordel vd maxicosi erdoorheen kan. Dan kan zoon vaak gelijk door naar bed. 

Ik ben trouwens morgen uitgerekend maar heb niet het idee dat er wat gaat gebeuren eigenlijk. Denk dat het nog ruim een week duurt, net als bij zoon.

afrodite05

afrodite05

17-10-2023 om 10:04 Topicstarter

Spannend, Aviendha! 

Tja, zoon heeft vaak (ijs)koude handjes en sokken schopt hij uit of stopt hij met voet en al in zijn mond (gevolg: koude, natte voeten). Vandaar dat ik naar iets van warmte zoek.

Ik stop zelf ook gewoon de deken wat onder de voetjes en aan de zijkant in. Ik heb ook een deken waar de gordels doorheen kunnen die je vervolgens dicht kan vouwen, dat zit ook lekker warm maar word al bijna te klein.

Dit soort slofjes blijven bij onze dochter goed zitten: https://www.hema.nl/baby/babykleding/slofjes/newborn-sloffen-gewatteerd-gebroken-wit-33236450OFFWHITE.html?gbraid=0AAAAADiojoCLVR0Of3U_MFOFRWPNmFhrZ&gclid=EAIaIQobChMIodzT0Nv8gQMVwgaLCh3UlAnYEAQYBCABEgKdJvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Hier ook alleen een dikkere hydrofiel xl of dekentje. Momenteel zit ik de meeste autoritten ook nog naast hem op de achterbank en kan ik dus zelf het dekentje goedleggen mocht hij hem wegtrappen (wat hij tot nu toe niet echt doet). Voor koude handjes trek ik nog wel eens sokken overq z'n handen bij gebrek aan wantjes.

Spannend Aviendha! Veel succes alvast

ik heb bij mijn oudste dochter wel een warme voetenzak gekocht van Jollein die ook in de Maxi cosi kan. Ik gebruik hem ook in de reiswieg als deken. Die gebruik ik voor kind nr 3 weer en heb hem tussendoor ook uitgeleend..Kortom 1 van de betere aankopen. Als je hem voor zoon in zijn maat kan scoren zou ik het zeker doen, heerlijk voor de koude maanden. 

Spannend Aviendha!

afrodite05

afrodite05

17-10-2023 om 19:28 Topicstarter

Suuus schreef op 17-10-2023 om 17:21:

ik heb bij mijn oudste dochter wel een warme voetenzak gekocht van Jollein die ook in de Maxi cosi kan. Ik gebruik hem ook in de reiswieg als deken. Die gebruik ik voor kind nr 3 weer en heb hem tussendoor ook uitgeleend..Kortom 1 van de betere aankopen. Als je hem voor zoon in zijn maat kan scoren zou ik het zeker doen, heerlijk voor de koude maanden.

Dan ga ik het toch doen. In principe willen wij na zoon nog een kind of misschien zelfs twee, of dat lukt is natuurlijk een tweede verhaal, maar ik denk ook telkens: kan door voor de tweede ronde. Dan ga ik nu wel voor de grote versie, mocht er een tweede baby in de winter komen, haal ik dan wel de kleine erbij.

afrodite05

afrodite05

18-10-2023 om 16:00 Topicstarter

Vandaag heeft zoon zijn eerste wen-dagje (4 uurtjes) gehad op het kdv. Best wel wat mensen vroegen of ik dat niet spannend/emotioneel zou vinden, maar daar hadden man en ik allebei totaal geen last van. Zoon heeft het prima naar zijn zin gehad en wij lieten hem in goed vertrouwen achter. Hij was wel heel moe, dus na een fles ligt hij nu alweer een uur te slapen. Veel nieuwe indrukken natuurlijk. Volgende week ga ik weer werken, dus dan gaat hij voor het eerst een hele dag, 2x per week. 

Hoe vonden jullie zo'n eerste keer? Wel dikke tranen of viel dat ook mee? 

Hier vond ik het ook niet spannend of emotioneel. Wel had ik de eerste dagen een wat gek gevoel dat ik steeds "iets" vergat. Maar dat had er meer mee te maken dat ik 3 maanden lang bij hem in de buurt was geweest (op een enkele keer een uurtje na). Ook zoon vermaakt zich prima op het kdv, hij gaat er 3 dagen heen. De eerste week viel hij na een dag opvang direct als een blok in slaap, maar dat is inmiddels ook niet meer.

Kijk je ernaar uit om weer aan het werk te gaan na zo lang afwezigheid? Mag je meteen weer in je eigen functie terug of moet je je eerst nog weer vermaken met inval/administratief werk?

masatu schreef op 09-10-2023 om 08:39:

Hier is het opeens sinds vorige week DRAMA om in bad te gaan (hij gaat 3x per week in bad). Zodra zijn billen het warme water raken, krijst hij het uit. Terwijl normaal in bad gaan een favoriete bezigheid was met lekker rondspartelen, chillen en vrolijk kletsen.. Dacht eerst dat het eraan lag dat hij wat moe was, maar gisteren was hij lekker wakker, uurtje geleden drinken gehad, hartstikke vrolijk met uitkleden op het aankleedkussen, en dan toch direct krijsen in bad. Toch even erin, snel wassen, en daarna op het aankleedkussen met afdrogen direct weer helemaal vrolijk... iemand tips? Wassen met washand is trouwens geen probleem.

Hier nemen we ze mee onder de douche, kan wel alleen als we met twee zijn. We hebben er zo’n antislip handschoen voor

afrodite05

afrodite05

19-10-2023 om 07:40 Topicstarter

masatu schreef op 19-10-2023 om 04:37:

.

Kijk je ernaar uit om weer aan het werk te gaan na zo lang afwezigheid? Mag je meteen weer in je eigen functie terug of moet je je eerst nog weer vermaken met inval/administratief werk?

Ik sta voor de klas, dus ik krijg nu weer "gewoon" drie klassen die tot aan de herfstvakantie door collega's zijn opgevangen. Ernaar uitkijken: aan de ene kant wel, want weer iets anders doen, maar de taken die mijn werk voor mij leuker/afwisselender maakten, zijn van me afgenomen. Was niet zo netjes van school om dat tijdens mijn verlof ineens te wijzigen, lang verhaal. Ik ga dus ook geen stap extra zetten, voel me eigenlijk gewoon genaaid. Maar ik ga nu ook even geen andere baan zoeken, eerst het evenwicht tussen werk en privé herontdekken, het is ook wel lekker om eea op de automatische piloot te kunnen doen (juist omdat ik er al een aantal jaar werk) als zoon een nacht heeft liggen spoken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.