Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


Hi dames, eindelijk mag ook ik melden dat ik ben bevallen! Ons meisje is maandag toch spontaan geboren bij 41 + 5. En alles gaat goed met ons

gefeliciteerd! Wat een geduld heb je moeten hebben. Geniet van deze mooie tijd.

afrodite05

afrodite05

03-11-2023 om 14:14 Topicstarter

Gefeliciteerd Aviendha!

afrodite05

afrodite05

03-11-2023 om 14:23 Topicstarter

Zoon is vorige week voor het eerst voor een "normale" week naar het kdv geweest. Man aan het werk, ik weer aan het werk, zoon 2 dagen kdv. Nou, dat hebben we geweten. Dit weekend was hij ziek, koorts liep flink op ondanks paracetamol, ineens was hij een slap poppetje dus HAP gebeld. We mochten langskomen, maar moesten daar nog een uur wachten. Zit je daar met een huilend en oververmoeid kind... Had dan gezegd dat ze uitliepen... Nouja, uiteindelijk werd daar ook een beginnende oorontsteking geconstateerd, dus advies om extra paracetamol te geven, een hogere dosis dan volgens de verpakking mocht. Intussen werden wij zelf ook snotterig. Zoon is sinds dinsdag beter, woensdag nog een beetje hangerig, vandaag weer naar de opvang. Maar wij ontdekten dat we nu dus corona hebben... Dat verklaart het snotteren, de keelpijn etc. Waarschijnlijk heeft zoon dat dus meegenomen van het kdv. Leuk welkomstcadeau   

Verder zijn we aan het oefenen met de hapjes. Hij begint het afhappen en kauwen van stukjes groente en fruit steeds beter te snappen, maar dat hij het daarna kan doorklikken, begrijpt hij nog niet zo goed. Ook dat hij het zelf kan vastpakken is nog een dingetje. Als ik iets vasthoud en hem dat aanbied, trekt hij wel mijn hand met het stukje peer/banaan/avocado/bloemkool/... naar zich toe, maar zelf pakken doet hij dus niet. Ach, komt wel. Allemaal onderdeel van de training. 

Aviendha schreef op 03-11-2023 om 11:53:

Hi dames, eindelijk mag ook ik melden dat ik ben bevallen! Ons meisje is maandag toch spontaan geboren bij 41 + 5. En alles gaat goed met ons

Gefeliciteerd! 

Nog net een oktober baby   Fijn dat alles goed gaat

Gefeliciteerd Aviendha. Je hebt er even op moeten wachten maar fijn dat ze spontaan geboren is. Nu heerlijk genieten van de verse baby.

Onze dochter heeft eindelijk geleerd terug te rollen. Ze kon al meer dan drie maanden van haar rug naar haar buik rollen maar terug durfde ze niet. Ineens heeft ze de slag te pakken. Ze is nu ook een stuk mobieler. De plek waar ik haar neer leg is niet meer per se de plek waar ik haar terug vind. Ik verbaas me er elke keer weer over hoe snel de ontwikkeling gaat. Zo’n eerste jaar vliegt wel voorbij zeg, ik zit alweer op de helft.

Aviendha schreef op 03-11-2023 om 11:53:

Hi dames, eindelijk mag ook ik melden dat ik ben bevallen! Ons meisje is maandag toch spontaan geboren bij 41 + 5. En alles gaat goed met ons

Gefeliciteerd!! 

dankjewel allen. Heb een vraagje, ben benieuwd hoe jullie daarnaar kijken.
Momenteel hebben wij een cosleeper. Ligt een laken op en wel 4 dekentjes waarvan eentje nog dubbelgevouwen. Dat moest ook van de kraamverzorgende. Anders was het niet warm genoeg.
Maar icm borstvoeding zou samen slapen ook heel makkelijk zijn maar dat mag officieel niet met dekbed. Ik heb een relatief dun zomerdekbed. Hoezo mag dat niet en een hele stapel dekens wel?

Wat een onzin zeg, 4 dekentjes. Onze zoon ligt in een romper, slaapzak en onder 1 dekentje. En gedurende nacht komt hij bij mij in bed ivm de borstvoeding. Ik slaap gewoon onder een dekbed. Ik zorg dat hij iets hoger ligt dan ikzelf zodat hij niet onder het dekbed komt. Het zal niet volgens alle veiligheids adviezen zijn maar dit gaat prima en zo slapen we allebei.
Als je een 'koukleum' hebt zou ik eerder investeren in een wollen romper met legging, en een dikker slaapzakje. 

Gefeliciteerd Aviendha! Fijn dat je geen inleiding etc. nodig hebt gehad!
Maar dat zijn veel dekentjes zeg! Hier slaapt baby (nu 4,5 maand) meestal onder een lakentje + 1 deken. Qua kleren heeft hij romper lange mouw + tshirt lange mouw + lange broek + sokken aan. Als het kouder is krijgt hij nog een dunne slaapzak met lange mouwen aan (en gaan z'n sokken uit). Het niet toestaan van een dekbed heeft voor zover ik weet te maken met rebreathing, dus dat er (uitgeademde) lucht van je baby in het dekbed blijft hangen (als het dekbed over het hoofd ligt) en vervolgens weer wordt ingeademd. Dat kan bij een deken niet gebeuren. 
Ik slaap nu zelf met een laken van voeteneind tot schouders, en daaroverheen een normaal dekbed tot min of meer heuphoogte (ingestopt aan de onderkant) en een dubbelgeslagen deken tussen heuphoogte & schouderhoogte (of iets lager als zoon bij mij in bed ligt). Die deken is trouwens een ledikantdeken die we al in huis hebben voor 'later' (100*150cm, dubbelgeslagen dus 100*75cm), want ik heb geen eenpersoons-deken. Maar ik had hier recent een topic over geopend waar je meer tips kunt vinden: https://www.viafora.nl/forum/3-babytijd/samen-slapen-borstvoeding-in-de-winter 

Hier net terug van een week vakantie in een Landal huisje. Het was heel erg leuk! Vooral het zwemmen was echt een succes. Dat deden we daar met hem voor het eerst, en meteen 4x geweest die week. We hebben een Swimtrainer band waarin hij op z'n buik ligt. Na 2 dagen had hij door dat hij zijn benen kon optrekken en daarna weer kon strekken en zo vooruit kon komen met z'n voetjes op de vloer van het peuterbadje. Ook in het grote bad lukte het zo al een beetje om vooruit te komen. Helaas wel thuisgekomen met een voedselinfectie / buikgriep voor mijn man en 2 dagen later ook voor mij. Inmiddels weer aardig herstellende. De combinatie borstvoeding, diarree & overgeven is niet zo'n heel fijne. Gelukkig viel het bij mij nog mee (t.o.v. man).

afrodite05

afrodite05

07-11-2023 om 17:56 Topicstarter

Wat overdreven, al die dekens! Tenminste, dat is mijn eerste reactie, maar onze baby is van eind mei en toen was het in de nachten misschien veel minder koud. Zoon slaapt nu in een romper met lange mouwen, een slaapzak (herfstdeel 4seizoenen puckababy) en een lakentje met een dun fleecedekentje (ooit uitgezocht door zijn opa/mijn vader die vorige maand overleed). 

Maar toen zoon net geboren was, moesten we zijn bedje op temperatuur houden/brengen met kruiken, niet met een stapel dekens. Lijkt me qua gewicht ook zwaar/onprettig voor zo'n klein moppie... 

Toen dochter pas geboren was toen hadden wij een lakentje, dun dekentje en dubbelgeslagen dik dekentje. Dat met een dekbed is volgens mij ook omdat ze er gemakkelijker onder kunnen verdwijnen. Zo’n Co-sleeper maak je als het goed is toch kort op met die dekentjes zodat hij niet naar onder kan schuiven. Onze dochter lag de eerste paar weken stil maar daarna begon ze toch aardig te bewegen in haar bedje. Ik ben wel eens met haar in slaap gevallen in ons bed en toen ik een paar uur laten wakker werd lag ze met haar gezicht tegen het dekbed. Gelukkig was er niets aan de hand maar dan ben ik toch wel van geschrokken. Hier sliep ze al vrij snel in een slaapzakje maat 50 die ik wat had ingenomen. Ze kon zichzelf gelukkig wel aardig goed op temperatuur houden.

Wat leuk dat de vakantie een succes was Masatu, wel jammer van de buikgriep. Zwemmen is hier ook altijd een hit. Binnenkort mag ze zelfs afzwemmen met babyzwemmen 😅 

Thanks voor jullie reacties! ze is nu 9 dagen oud, en die dekens in de kraamweek begrijp ik wel. Ze kon zelf haar temperatuur nog niet regelen, dan is 1 zo'n lakentje en dekentje echt koud. Slaapzak had ik op dag 1 al gedaan (geleerd bij kind 1 dat dat super fijn is dus wilde het nu gelijk doen) maar daardoor kreeg ze ondertemp omdat de kruikenwarmte haar niet kon bereiken (wij mochten snachts naar huis zonder kraamzorg die vervolgens veel te laat kwam sochtends want bij een 2e heb je de wijsheid in pacht natuurlijk... ) en ze had echt die externe warmtebron nog nodig. Volgende week ofzo durf ik de slaapzak weer aan.

Vannacht ging goed in haar eigen bed. Had wel zelf 2 pyjamas over elkaar aan voor als het niet goed zou gaan en ze bij mij moest. Wat ik dan ga doen is maternale houding, en haar toedekken onder mijn eigen (zomer)dekbed. Die kan ik aan mijn kant strak tussen de co-sleeper moffelen en de andere kant kan ze niet pakken want daar ligt mijn man onder. Ik heb dan tot mn heupen geen dekbed maar wel 2 pyjama's en dan pak ik zo'n dekentje van haar voor over mn schouders. Dat moet toch veilig zijn. 

Zo doe ik het ook Aviendha, zoals je als laatste beschrijft. Vannacht heeft dochter ook zo naast me geslapen. Anders vond ze haar rust echt niet (bijna 6 weken oud is ze nu). Slaap is me heilig, dus als het op die manier veilig kan: vooral doen!

De bevalling is nu dus bijna 6 weken geleden en ik vloei nog steeds. Herkennen jullie dit? Bij de eerste was ik er al veel eerder mee gestopt dacht ik... 
Ik wil namelijk zó graag in bad. En vraag me ook wel af of het normaal is, het vloeien is sinds 2/3 weken wel een stuk minder, maar niet weg. Ik kan niet zonder maandverbandje. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.