Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby niet welkom op bruiloft


Envelop schreef op 05-07-2023 om 14:43:

[..]

Dat jij er anders over denkt wil toch niet zeggen dat iedereen zo moet zijn? Het is toch zijn goed recht om op zijn dag te kiezen voor een bruiloft waar geen kinderen bij passen.

Zoveel mensen zoveel wensen, een beetje respect voor mensen die het anders doen als jij zou willen is ook op zn plaats.

Ik snap alle 'gezeur' over de keuze van broer niet zo. Dat is hun keuze en to kan zelf beslissen wat daarmee te doen. (Wat zij ook prima doet)

Dit is helemaal prima. Maar dan moet hij niet uitspreken dat hij verwacht dat zus komt...

bieb1963 schreef op 05-07-2023 om 16:13:

[..]

Dit is helemaal prima. Maar dan moet hij niet uitspreken dat hij verwacht dat zus komt...

Wat had hij dan moeten zeggen? 

Naamgenootje schreef op 05-07-2023 om 16:11:

[..]

Het gaat toch ook helemaal niet om jaloers zijn op?

Als het bruidspaar hun eigen bruiloft kindvrij wil vieren dan is dat hun recht. Hun grote dag, hun beslissingen. Een van de enige dagen in hun leven dat het echt om hen draait.

Ik ben van mening dat men vaak niet doorheeft wat voor stempel kinderen ergens op drukken. Ik vind kinderen helemaal niet leuk en probeer zulke situaties ook echt te vermijden. Ja, mensen die kinderen niet leuk vinden bestaan ook nog. Ik hou niet van de herrie, het gekrijs, het gedram, geren, gezeur.. ik word er altijd raar om aangekeken dat ik er zo in sta, maar goed, ook niet iedereen vindt honden en katten leuk. Het schijnt alleen een rariteitenkabinet te zijn als je dat over kinderen zegt.

Een bruiloft hoeft niet per se "perfect" en "volgens het boekje" te zijn zoals hierboven staat. Maar een bruiloft is volgens wens van het bruidspaar want zij zijn degenen die in de belangstelling staan. Het draait om hen. Als dat betekent dat ze geen kinderen en dus ook geen baby's op de bruiloft willen dan so be it.En ja, voor TS is dat even moeilijk nu, dat klopt. Ik vind het netjes opgelost/een net aanbod, daar niet van, maar het bruidspaar staat toch volledig in zijn recht.

Natuurlijk staan ze in hun recht. Maar dan ook geen “Ja maar het is de belangrijkste dag van ons leven!” als mensen er dan voor kiezen om thuis te blijven. Het is namelijk niet de belangrijkste dag van andermans leven. 

Daddy_gijs schreef op 05-07-2023 om 10:24:

[..]

Ligt dit aan mij? Ik begrijp dit dus helemaal niet.
Juist een trouwerij is in mijn beleving een familie-feest. Uitsluiten van 80-plussers of 5-minners begrijp ik niks van. Komt er een striptease of zo...
Wat geeft het als bij het ja-woord er opeens een baby het op een krijsen zet? Dan gaat die moeder de zaal uit en vraagt de ambtenaar het opnieuw...
Echt stomverbaasd dat je broer, die weet dat jij dan een baby hebt, de baby en daarmee impliciet jou uit te sluiten.

Alleen daarom al, zou ik thuisblijven

Voor mij heeft een bruiloft dan weer niets te maken met een familie feest. Ik vind het bv ook altijd heel raar als ik lees dat er neven en nichten worden uitgenodigd die men al jaren niet heeft gezien, omdat moeder of tante van het bruidspaar dat belangrijk vindt en er dan lekker bijgekletst kan worden. Daar is een bruiloft niet voor. 

Ik als genodigde vind bruiloften zonder kinderen echt veel ontspannender en hoe vaak ik niet heb gezien dat jonge kinderen door de ceremonie heen krijsen (of op een ander moment vervelend zijn) en amper gecorrigeerd worden.

Maar ik vind tegelijkertijd ook dat TO zich echt niets hoeft aan te trekken als mensen er wat van vinden als ze dan niet komt. Het klinkt als veel moeite, terwijl de band daar misschien wat te koel voor is. Het is gewoon niet leuk hoe broer nu weer neutraal reageert, terwijl zij hun best doen om een oplossing te vinden. Ik lees dat hij zich eigenlijk niet goed kan inleven in TO en haar situatie en daarom ook geen waardering uit voor haar moeite

Nick90 schreef op 05-07-2023 om 16:14:

[..]

Wat had hij dan moeten zeggen?

I.i.g. niet dat hij dat verwacht. Hij zou dat anders moeten formuleren (en vinden....): "Heel leuk als je komt, maar ik begrijp uiteraard dat dat misschien niet mogelijk / te doen is."

Ze kunnen toch prima aangeven dat ze zus er heel graag wel bij willen? Er zijn wat opties genoemd zoals een huisje of hotel, een oppas, tussendoor ernaar toe. Dat is geen optie voor TS helaas,  maar er zouden theoretisch gezien wel mogelijkheden zijn zodat zus en/of partner er toch (deels) bij kunnen zijn.

Natuurlijk wil je graag dat je zus erbij is. Die heeft net een baby gekregen en dat kun je nou eenmaal niet anders maken.
Een uitzondering maken voor deze baby.. ik snap dat ze dat niet willen. Het zal ongetwijfeld een braaf ding zijn maar doorgaans kan er een flinke dosis herrie uitkomen en dat is nou juist wat een bruidspaar dat een kindvrij huwelijk wil liever niet wil.

Ik snap partij bruidspaar erg goed, ik snap TS heel goed, hopelijk een middenweg zo.

Naamgenootje schreef op 05-07-2023 om 16:21:

Ze kunnen toch prima aangeven dat ze zus er heel graag wel bij willen? Er zijn wat opties genoemd zoals een huisje of hotel, een oppas, tussendoor ernaar toe. Dat is geen optie voor TS helaas, maar er zouden theoretisch gezien wel mogelijkheden zijn zodat zus en/of partner er toch (deels) bij kunnen zijn.

Natuurlijk wil je graag dat je zus erbij is. Die heeft net een baby gekregen en dat kun je nou eenmaal niet anders maken.
Een uitzondering maken voor deze baby.. ik snap dat ze dat niet willen. Het zal ongetwijfeld een braaf ding zijn maar doorgaans kan er een flinke dosis herrie uitkomen en dat is nou juist wat een bruidspaar dat een kindvrij huwelijk wil liever niet wil.

Ik snap partij bruidspaar erg goed, ik snap TS heel goed, hopelijk een middenweg zo.

Ik vind het nog al wat dat een gast voor een bruiloft maar een hotelkamer moet boeken en een oppas betalen omdat je wil dat ze er wel bij zijn maar hun kind niet welkom is. 

bieb1963 schreef op 05-07-2023 om 16:19:

[..]

I.i.g. niet dat hij dat verwacht. Hij zou dat anders moeten formuleren (en vinden....): "Heel leuk als je komt, maar ik begrijp uiteraard dat dat misschien niet mogelijk / te doen is."

Hij hoopt dat ze erbij kan zijn. Waar staat dat hij verwacht dat ze erbij is?

Naamgenootje schreef op 05-07-2023 om 16:21:

Ze kunnen toch prima aangeven dat ze zus er heel graag wel bij willen? Er zijn wat opties genoemd zoals een huisje of hotel, een oppas, tussendoor ernaar toe. Dat is geen optie voor TS helaas, maar er zouden theoretisch gezien wel mogelijkheden zijn zodat zus en/of partner er toch (deels) bij kunnen zijn.

Natuurlijk wil je graag dat je zus erbij is. Die heeft net een baby gekregen en dat kun je nou eenmaal niet anders maken.
Een uitzondering maken voor deze baby.. ik snap dat ze dat niet willen. Het zal ongetwijfeld een braaf ding zijn maar doorgaans kan er een flinke dosis herrie uitkomen en dat is nou juist wat een bruidspaar dat een kindvrij huwelijk wil liever niet wil.

Ik snap partij bruidspaar erg goed, ik snap TS heel goed, hopelijk een middenweg zo.

De relatie is koel, dus misschien is het wel een geval, leuk als je er bij bent, maar zo niet, ook prima.

Ik begrijp wel dat mensen het vervelend vinden als alle aandacht uitgaat naar kinderen die aanwezig zijn. Ik zou dat ook storend hebben gevonden op mijn bruiloft als alle gasten alleen met hun eigen kinderen bezig zouden zijn en ze overal tussendoor rennen, krijsen en gillen. 
Ik vind de gemiddelde bruiloft niet de meest geschikte gelegenheid voor kleine kinderen.

Zat ooit in de kerk bij een doopsel waar de aanwezige neefjes/nichtjes van de dopeling telkens voor het altaar langs renden, gilden, huilden, ruzie maakten etc. Heel irritant vond ik dat. Ze werden ook niet gecorrigeerd. Het leidde enorm af van datgene waar het om ging en ik kon de helft van wat de pastoor zei niet verstaan. Op het feest daarna was hun aanwezigheid geen probleem, dat was bij een zaal waar ook een speeltuintje naast was en waar ze konden spelen. 

Ik zou het wel snappen als mensen ver weg wonen/geen oppas hebben/een heel jonge baby hebben dat ze dan niet kunnen komen en dat ook niet per se verwachten tegen elke prijs.

Niet alles gelezen, maar als je volledige bv geeft gaat het eenvoudig niet een hele dag van huis. Ik ben naar een bruiloft geweest toen mijn oudste vijf maanden was. Baby was prima onder dak bij een vriendin, en was al aan de hapjes naast de bv.
Na een paar uur had ik pijnlijke knaltieten, de rechter duidelijk veel groter dan de linker en een vochtige plek op mijn mooie jurk. En dit na twee uurtjes al, met nog een diner en een feest voor de boeg. Bij twee maanden had ik echt onmogelijk weggekund, omdat baby's geen klok kunnen kijken voedde ik op verzoek. 

Geef je fv dan zou een oppas in de buurt van de bruilot kunnen zoeken. Toen mijn zoon twee maanden was, overleed mijn vader. Toen heeft een buurvrouw van een tante een paar uurtjes  tijdens de uitvaart opgepast . En heel eerlijk, van de kwekkende kleuter tijdens de dienst was ik niet gecharmeerd. Dus als mensen liever geen kleintjes op een bruiloft hebben snap ik dat wel.

" Het is de last-minute off-hand mededeling naar je eigen zus waarvan mijn wenkbrauwen overeind schieten. Daar heb je het toch maanden van tevoren over? Dan denk je toch even mee met een oplossing?"

Dat is nou ook wat mij het meest verbaast. Zowel een kind als een bruiloft komen gewoonlijk niet onverwacht, dat weet je al maanden van tevoren. En nu komt die leukerd met de mededeling dat hij het kind er niet bij wil hebben? Dat had hij moeten zeggen toen zijn zus aankondigde wat haar uitgerekende datum was. 

Kijk naar dat voorbeeld dat Jonagold geeft "o shit, mijn huwelijksdatum blijkt dezelfde te zijn als de uitgerekende datum van mijn goede vriendin. Nou ja, dan schuiven we de bruiloft twee maanden op". En als de zwangerschap wordt aangekondigd nadat de bruiloft al gepland is en niet meer kan worden verzet, dan heb je iha ook nog maanden om met een fatsoenlijk plan te komen. 

Ik vind de oplossing die de man van TS heeft bedacht een hele sjieke, en dan mag broer echt niet mopperen.

AppleTree schreef op 05-07-2023 om 16:23:

[..]

Ik vind het nog al wat dat een gast voor een bruiloft maar een hotelkamer moet boeken en een oppas betalen omdat je wil dat ze er wel bij zijn maar hun kind niet welkom is.

Waar staat dat dat móet? Ik gaf aan dat er wel mogelijkheden waren. Ik zie nergens staan dat broer dit eist. Bruidspaar nodig gasten uit, en aan de gast te beslissen hoe ze het inrichten allemaal -of niet. Ik vind het bijvoorbeeld fijn bij een bruiloft om ergens in een hotel te slapen. Mijn keuze. Echter volgens de randvoorwaarden van het bruidspaar.  Willen ze dat iedereen zonder kind komt? Prima. Is er een dresscode? Ook prima. En is er iets waar ik me niet in kan vinden dan is het aan mij om te zien hoe en of ik daarmee om ga of dat ik niet ga.

MamaE en kenfan, zo een voorbeeld is inderdaad echt iets wat ik zo irritant vind. Wat moet een klein kind ook op een begrafenis?

Naamgenootje schreef op 05-07-2023 om 16:55:

[..]

Waar staat dat dat móet? Ik gaf aan dat er wel mogelijkheden waren. Ik zie nergens staan dat broer dit eist. Bruidspaar nodig gasten uit, en aan de gast te beslissen hoe ze het inrichten allemaal -of niet. Ik vind het bijvoorbeeld fijn bij een bruiloft om ergens in een hotel te slapen. Mijn keuze. Echter volgens de randvoorwaarden van het bruidspaar. Willen ze dat iedereen zonder kind komt? Prima. Is er een dresscode? Ook prima. En is er iets waar ik me niet in kan vinden dan is het aan mij om te zien hoe en of ik daarmee om ga of dat ik niet ga.

MamaE en kenfan, zo een voorbeeld is inderdaad echt iets wat ik zo irritant vind. Wat moet een klein kind ook op een begrafenis?

Hangt ervan af van wie de begrafenis is. En of het kind zich weet te gedragen. Mijn dochter van toen vijf vond het heel fijn om bij de begrafenis van mijn oma te zijn. Ze heeft geen kik gegeven en zelfs nog mijn moeder, dus haar oma, getroost met een knuffel terwijl ik aan het speechen was. Mijn zoontje van toen een paar maanden oud was erbij en zodra hij wakker werd is mijn man met hem naar buiten gegaan. Ik vond het zelf ontzettend leuk dat mijn kleine nichtjes bij onze bruiloft waren.  Het probleem in die voorbeelden hierboven is niet dat er kinderen waren, maar dat het slecht opgevoede kinderen waren met onvoldoende toezicht.

Maar kinderen zijn onvoorspelbaar: het zijn geen robots. Ze kunnen onverwacht gaan krijsen,  huilen, of er vandoor vliegen. Ik ben het met je eens dat het voor een groot deel opvoeding is (en dat in mijn omgeving veel onopgevoede koters zijn), maar uitsluiten kun je zoiets niet. Het blijven kinderen. En daarom zijn er mensen die gewoon het risico niet willen lopen.

Het gros van de kinderen die ik ken zou zich bij een begrafenis niet netjes kunnen houden. Laat staan echt begrijpen wat er aan de hand is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.