Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Veel stress van ex


Ik denk dat hij moet bedenken welke rol hij - op duurzame wijze - kan en wil vervullen in het leven van het kind en welke verplichtingen hij wel en niet aan kan.
Dan moet jij nog bedenken welke rol je hem wil geven in het leven van je kind en welke rechten je hem wel en niet wil geven. 
Het belangrijkste voor je kind is stabiliteit en duidelijkheid. Ook voor jou is dat fijn.
Ik zou vooral niets verwachten. Kijk wat hij wil en kan bieden en of jij je daar in zou kunnen vinden. En weet dat nee ook een antwoord is. Erkennen bijvoorbeeld. Of een omgangsregeling waarbij het kind zonder toezicht bij hem thuis verblijft.

Ik zou hem niet laten langskomen maar op een neutrale plaats afspreken.
In een park, in een kroeg, wherever ... Maar niet bij je thuis.

En uiteraard mag hij altijd komen praten, maar je hebt uiteindelijk normaal gezien nog een aantal maanden, dus je kan rustig zijn woorden overdenken.
Je hoeft niet gelijk te antwoorden of beslissingen te nemen.

Bovendien kan hij duidelijk al maanden heel goed praten, maar tussen praten en effectief laten zien zit nog een heel verschil en de situatie kan over 3 maanden of bij de geboorte alweer anders zijn.

Hij beloofde ook meerdere keren mee te betalen aan de kosten, nu klinkt het weer dat hij daar geen zin in heeft omdat jij het hebt uitgemaakt.

Ik zou hem dus best willen aanhoren en - in gedachten - noteren maar tegelijk iets hebben van "we zullen wel zien wat ervan komt eens kind er is".

Hoezo wil hij bijvoorbeeld mee beslissen in de naam als hij al maanden elke steek die hij kan laten vallen als toekomstig vader laat vallen? Weken niets laten horen en als het geslacht hem dan bevalt wil hij ineens wel terug contact en "praten"?

Wat mij opvalt is dat hij meteen begint over de naam van je kind en dat hij daar invloed op wil. Het gaat hem dus niet perse over wat hij kan doen om goed voor het kind en/of jou te zorgen, maar het eerste wat hij zegt als hij weer in de lucht komt is iets wat hij op zijn manier wil doen. Als het ware even zijn stempeltje erop zetten, zodat iedereen ziet dat het zijn kind is, zonder dat hij ook maar iets doet om je erbij te helpen. 

Niet echt passend bij iemand die een goede vader wil zijn, wel bij iemand die wil dat dingen op zijn manier gaan.

Probeer er daarom alles aan te doen om zelf wel het gesprek te laten draaien om wat is goed voor het kind. (Hint; de naam door de verwekker laten bepalen is dat niet). Houd het zo neutraal mogelijk, omdat je weet dat deze man heel goed is in jou a beloven en daarna b doen.  Neutrale plek, iemand erbij die minder emotioneel betrokken is, opschrijven en aangeven dat je er later op terugkomt; dat kan allemaal helpen om goed na te denken. 

Over de inhoud van de afspraken; jij moet nog minimaal 18 jaar voor dit kindje zorgen. Dan is het wel fijn dat je in die tijd niet afhankelijk bent van het toevallig even nuchter en beschikbaar zijn van verwekker om besluiten te kunnen nemen in het belang van je kind. Die besluiten gaan van medische behandelingen, welke school en sport tot je kind meenemen op vakantie naar het buitenland.  

Is dat prettig, als je dan altijd van hem afhankelijk bent? Of is het fijner als je hem dan kunt informeren over wat er met je kind gebeurt, zonder dat je moet wachten op zijn reactie of goedkeuring? Zie je jezelf altijd wachten op of hij nuchter is en het hem goed uitkomt om langs te komen- of kies je voor je leven met je kind samen inrichten? 

Catwoman

Catwoman

31-03-2022 om 08:22 Topicstarter

niet_rechts schreef op 30-03-2022 om 22:15:

[..]

Zeker, maar houd dat in jouw ladenkastje. Wat hij wil moet hij zelf vragen. Je hoeft niet voor hem te denken of hem zaken aan te gaan reiken. Ik denk dat Tickel dat bedoelt.

Ik snap het. Ik ga ook het gesprek niet beginnen, hij mag eerst zijn zegje doen. En ik ga alleen daarna zeggen wat ik verwacht van hem en dan inderdaad nadenken over zijn voorstel

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

31-03-2022 om 08:29

Catwoman schreef op 31-03-2022 om 08:22:

[..]

Ik snap het. Ik ga ook het gesprek niet beginnen, hij mag eerst zijn zegje doen. En ik ga alleen daarna zeggen wat ik verwacht van hem en dan inderdaad nadenken over zijn voorstel

Maar wat verwacht je dan van hem? Tot nu toe ben je alleen maar teleurgesteld door verwachtingen te hebben die hij niet waar maakt. En wat hier boven staat, hij heeft het over de naam, maar niet over de zorg, de kosten, de bevalling en alle andere dingen die véél belangrijker zijn dan inbreng hebben bij het kiezen van de naam. 

Jouw verwachtingen zullen best realistisch zijn, maar hoor hem eerst aan en luister of hij dat zelf ook heeft bedacht. 

Catwoman

Catwoman

31-03-2022 om 08:30 Topicstarter

duizel schreef op 30-03-2022 om 22:17:

ik zou die afspraak in ieder geval wel aangaan. Veel mensen hier schrijven hem al helemaal af als vader. Ik zou hem ook niet alleen laten met jullie kind als hij nog gebruikt maar aan de andere kant zou ik wel kijken of er contact kan zijn tussen kind en vader. In het belang van jullie kind. Maar wel op voorwaardes (nuchter, afspraken nakomen enz) en daarover kun je wellicht wel praten.

Ja zo zie ik dat ook inderdaad. Ik weet dat hij heel goed is met kinderen en dat hij niet slecht is als persoon. Het is alleen het blowen wat hem lui en laks maakt. Ik heb ook gezegd dat hij morgen nuchter moet komen. En als de baby er is kunnen we inderdaad afspreken dat hij bij mij de baby kan zien

Catwoman

Catwoman

31-03-2022 om 08:33 Topicstarter

ArianneH schreef op 30-03-2022 om 23:34:

Ik zou het aanhoren en noteren wat hij wil (zowel geven qua geld of anderszins) als waar hij 'recht' op denkt te hebben. Daarna zou ik er eerst even rustig over nadenken. Er is volgens mij geen reden om hier overhaast beslissingen over te nemen. Het is best serieus dus ik zou er wat tijd voor nemen. Of heb je een reden om er meteen afspraken over te willen maken? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Bovendien is het handig dat je het per mail aan hem bevestigt wat hij voorgesteld heeft. En evt. of je het ermee eens bent of zaken anders wil. Dan ligt het vast, niet alleen mondeling. Dat kan nog handig blijken als hij het niet nakomt. Waarmee je denk ik wel serieus rekening moet houden.

Nee ik heb er geen haast mee dus ik ga er wel over nadenken. Ja dat bevestigen is wel een goed idee

Catwoman schreef op 30-03-2022 om 21:19:

[..]

We hebben vanavond even gebeld en hij zei dat hij de afgelopen weken nix had laten horen omdat hij dacht dat ik geen contact meer wilde nadat ik het had uitgemaakt. Dus hij had mij met rust gelaten en was aan het wachten totdat ik hem iets zou laten weten over de baby. En het geld had hij niet overgemaakt want hij heeft het gevoel dat hij alleen goed genoeg is om geld voor de baby neer te leggen. Dit vult hij allemaal zelf in en ik heb gezegd dat dat niet klopt. Hij wil nu vrijdag langskomen om te praten over de baby en afspraken te maken

Wat een ontzettende lul-de-behanger en wat 'n ontzettend goedkope smoesjes. Geen idee wat hij vrijdag komt doen.

Lijkt me eigenlijk het beste dat hij zich er zo min mogelijk mee bemoeit. En afspraken maken met hem, dat was toch al niet mogelijk. 

Het enige waar meneer zich druk over maakt, behalve over z'n eigen hobby's, is over de naam. Niet over opvoeden, wat daarbij komt kijken, de kosten, etc. 

Catwoman schreef op 31-03-2022 om 08:22:

[..]

Ik snap het. Ik ga ook het gesprek niet beginnen, hij mag eerst zijn zegje doen. En ik ga alleen daarna zeggen wat ik verwacht van hem en dan inderdaad nadenken over zijn voorstel

Oei, Catwoman. Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen wat je van hem wil en wat je van hem verwacht.

Op basis van al je posts zou ik, als ik jou was, mijn verwachtingen terugbrengen tot nul. Dat zou ik niet uiten naar hem maar voor jezelf daar wel realistisch in zijn.

Je kunt hem, nadat je hem aangehoord hebt, natuurlijk wel vertellen wat je van hem zou willen. 
Maar dus zonder verwachtingen van jouw kant.

Hoe eerder je hem ziet zoals hij doet, dus hem beoordelend op zijn gedragingen en niet op zijn mooie woorden, en hoe lager je verwachtingen van hem, hoe minder je teleurgesteld zal raken als hij het weer verzaakt en hoe makkelijker je leven zal worden.
En mocht het meevallen, dan is dat natuurlijk fijn.

Catwoman

Catwoman

01-04-2022 om 03:56 Topicstarter

ArianneH schreef op 31-03-2022 om 23:23:

[..]

Oei, Catwoman. Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen wat je van hem wil en wat je van hem verwacht.

Op basis van al je posts zou ik, als ik jou was, mijn verwachtingen terugbrengen tot nul. Dat zou ik niet uiten naar hem maar voor jezelf daar wel realistisch in zijn.

Je kunt hem, nadat je hem aangehoord hebt, natuurlijk wel vertellen wat je van hem zou willen.
Maar dus zonder verwachtingen van jouw kant.

Hoe eerder je hem ziet zoals hij doet, dus hem beoordelend op zijn gedragingen en niet op zijn mooie woorden, en hoe lager je verwachtingen van hem, hoe minder je teleurgesteld zal raken als hij het weer verzaakt en hoe makkelijker je leven zal worden.
En mocht het meevallen, dan is dat natuurlijk fijn.

Goed punt! Ik had er zo nog niet over nagedacht. Maar inderdaad, ik kan beter zeggen wat ik wil ipv van wat ik verwacht. En mijn verwachtingen laag houden zodat ik niet weer teleurgesteld word. Ik merk ook aan mezelf dat ik boosheid voel naar hem toe. Dat komt weer omhoog sinds hij contact zoekt. Ik vind dat hij zich er weer te makkelijk vanaf maakt met zijn smoesjes. Ik ga vanavond wel aanhoren wat hij te zeggen heeft en zeggen wat ik wil en dan laat ik het weer los. Hij gaat dan maar eerst acties laten zien voordat hij iets van mij kan verwachten

die boosheid is normaal en mag je ook laten zien hoor. Laat hem maar merken dat hij het helemaal anders moet gaan doen als hij contact wil met jullie kind. Je ligt er midden in de nacht wakker van. Misschien een lijstje maken, op papier (of telefoon of waar dan ook) met wat je van hem wil. Sluit er iemand aan bij het gesprek? 

Catwoman

Catwoman

01-04-2022 om 05:24 Topicstarter

duizel schreef op 01-04-2022 om 04:17:

die boosheid is normaal en mag je ook laten zien hoor. Laat hem maar merken dat hij het helemaal anders moet gaan doen als hij contact wil met jullie kind. Je ligt er midden in de nacht wakker van. Misschien een lijstje maken, op papier (of telefoon of waar dan ook) met wat je van hem wil. Sluit er iemand aan bij het gesprek?

Ja ik lig er weer wakker van inderdaad. Dat was ook nadat ik erachter kwam dat hij weer blowde en we daar gesprekken over hadden. Dat heeft in totaal iets van 2 weken geduurd en ik lag toen alle nachten wakker omdat ik gewoon zoveel boosheid voelde. Daarna een maand elkaar niet gezien en toen werd ik rustiger en daarna spullen opgehaald en nu elkaar 5 weken niet gezien. Ik weet niet of het nou puur en alleen door de situatie komt of dat mijn hormonen hier ook nog iets mee te maken hebben. Normaal ben ik nooit boos en ik ken dit niet van mezelf. Maar op zich werkt het wel goed als bescherming. Ik laat me niet zo snel meer overhalen door hem en toe te geven aan wat hij wil. Ik denk nu wel meer in het belang van mezelf en de baby

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

01-04-2022 om 06:30


Veel sterkte vandaag! En onthoud alsjeblieft vooral, àls je je erop betrapt hem iets te beloven of iets te gunnen: hij manipuleert je dan om je tot iets verplicht te voelen, maar de enigen aan wie jij iets verplicht bent zijn jezelf en je kind.

succes vandaag en hou deze gedachte vast:
"Actions speaks louder than words"

Gaat er nog iemand mee naar het gesprek? Dat zou best goed zijn. Om het zakelijk re houden en de kans op manipulatie door hem te verkleinen. vindt hij misschien niet leuk, maar dat is zijn probleem.
De belangrijkste ‘opdracht’ aan jezelf is: hem niets toezeggen. Als dat lukt is het al geslaagd. Daarna kan je het laten bezinken, zijn toezeggingen schriftelijk naar hem bevestigen en dan maar eens kijken wat hij waarmaakt.
En laat je geen schuldgevoel aanpraten. Hoor het aan. Schrijf het op en zeg niets toe.
Succes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.