Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Veel stress van ex


Het gaat denk ik niet zozeer om gebrek aan financiële steun maar om gebrek aan prioriteiten. Het is niet dat deze man geen geld heeft, hij koopt alleen liever drugs dan dat hij het uitgeeft aan zijn ongeboren kind. Dat betekent dat op dit moment zijn verslaving sterker is dan zijn vadergevoel en dat het niet veilig is om het kind bij hem te brengen als er drugs in huis is en wordt gebruikt. Dat zou je wel als argument kunnen gebruiken.
Mocht hij voor bezoekjes bij jou komen, is het de vraag of hij daarin betrouwbaar gaat zijn. Dat lijkt me geen onredelijke eis.
Ik zou hem verder ook niet wakker maken over erkenning, gezag, omgangsregeling etc. Als hij dat echt wil, kan hij zelf de moeite doen om dat uit te zoeken en dat juridisch te regelen. Dat kost tijd, moeite en geld, maar daarmee kan hij wel laten zien dat hij het echt wil en ook bereid is daarin te investeren.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

19-02-2022 om 12:32

Tickel schreef op 19-02-2022 om 11:45:

[..]

Vaderschap komt niet alleen met rechten maar ook plichten. Hij kan ook eerst laten zien dat hij een goede vader is.

Moeten moeders ook eerst laten zien dat zij goede moeders zijn? Het kind is er nog niet dus hij kan nog niet laten zien wat voor vader hij is. 

BlueFawn schreef op 19-02-2022 om 12:32:

[..]

Moeten moeders ook eerst laten zien dat zij goede moeders zijn? Het kind is er nog niet dus hij kan nog niet laten zien wat voor vader hij is.

Dat kan hij wel. Hij kan af gaan kicken en aanwezig zijn. Laten zien dat hij betrouwbaar is en zijn afspraken nakomt. Aantonen dat zijn prioriteiten het kind zijn en niet zijn verslaving. Hij liet niet eens wat van zich horen. Dat zijn geen tekenen van een goede vader. Iemand die alleen klaar staat als het hem uit komt.

Overigens geld dat allemaal net zo goed voor een moeder. Echter is zij nu eenmaal degene die het kind draagt, wat het een stuk ingewikkelder maakt. Maar in principe denk ik er dan exact hetzelfde over.

Het gaat namelijk niet om het geluk en de wensen van de ouders, maar om de belangen van het kind. En een kind heeft niks aan een ouder die te stonef is om zijn verantwoordelijkheid te nemen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

19-02-2022 om 12:39

BlueFawn schreef op 19-02-2022 om 12:32:

[..]

Moeten moeders ook eerst laten zien dat zij goede moeders zijn? Het kind is er nog niet dus hij kan nog niet laten zien wat voor vader hij is.

Dus hoeft ze hem niet direct rechten te schenken. Die man heeft z'n prioriteiten niet op orde. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

19-02-2022 om 12:54

Lollypopje schreef op 19-02-2022 om 12:38:

[..]

Dat kan hij wel. Hij kan af gaan kicken en aanwezig zijn. Laten zien dat hij betrouwbaar is en zijn afspraken nakomt. Aantonen dat zijn prioriteiten het kind zijn en niet zijn verslaving. Hij liet niet eens wat van zich horen. Dat zijn geen tekenen van een goede vader. Iemand die alleen klaar staat als het hem uit komt.

Overigens geld dat allemaal net zo goed voor een moeder. Echter is zij nu eenmaal degene die het kind draagt, wat het een stuk ingewikkelder maakt. Maar in principe denk ik er dan exact hetzelfde over.

Het gaat namelijk niet om het geluk en de wensen van de ouders, maar om de belangen van het kind. En een kind heeft niks aan een ouder die te stonef is om zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Ze zijn uit elkaar toch? Dus hoe moet hij aanwezig zijn? En als het erop aan komt zal de rechter bepalen in het belang van het kind, niet of hij wel goed genoeg als vader is en zijn prioriteiten wel op orde heeft, hij heeft blijkbaar een vaste baan en een woning en die kan hij ook behouden dus wat dat betreft lijkt mij dat hij wel enig verantwoordelijkheidsgevoel heeft.

Moeders schenken geen rechten aan vaders en pakken ze die ook niet af. Vaders verkrijgen erkenning en gezag door of een soort van juridisch partnerschap met de moeder aan te gaan (bijv huwelijk, geregistreerd partnerschap) of door erkenning en gezag afzonderlijk te regelen. Dit regelen is iets wat de vader gewoon zelf in doen. Het is niet een cadeautje van de moeder aan de vader.
Ik zou zelf geen statement doen dat hij geen deel gaat uitmaken van het leven van je kind en al helemaal niet vanwege geld. Je maakt daar alleen maar ruzie mee.
Ik zou wel mijn eigen zaken gewoon zo goed mogelijk regelen. Dus zorgen dat mijn huis is ingericht op een kind. Dat ik gezond ben. Dat ik helpende en prettige mensen in mijn omgeving heb.Geldzaken op orde. Dat soort zaken. Als de vader erkenning en gezag belangrijk vindt, dan neemt hij vanzelf contact met jou op. Het is belangrijk om voor jezelf op een rijtje te hebben of je daar wel of niet achter staat en dan met name achter het gedeelte van gezag. Je zou ook kunnen aangeven dat je dat samen met hem met een advocaat wil afstemmen omdat gezag vraagt om een ouderschapsplan.
Ik weet overigens niet of die afhankelijkheid juridisch er echt ligt, maar ik zou het zo wel stellen want anders is er de komende twintig jaar kans om over ieder detail te soebatten. 
Met of zonder erkenning en met of zonder gezag, je kind heeft recht op te weten wie zijn vader is en deze te leren kennen in een veilige context. Er zijn heel veel mogelijkheden om aan dat stuk tegemoet te komen.

BlueFawn schreef op 19-02-2022 om 12:54:

[..]

Ze zijn uit elkaar toch? Dus hoe moet hij aanwezig zijn? En als het erop aan komt zal de rechter bepalen in het belang van het kind, niet of hij wel goed genoeg als vader is en zijn prioriteiten wel op orde heeft, hij heeft blijkbaar een vaste baan en een woning en die kan hij ook behouden dus wat dat betreft lijkt mij dat hij wel enig verantwoordelijkheidsgevoel heeft.

En dan moet hij zelf dus maar die gang naar de rechter maken.

Om vader te zijn hen je meer nodig dan een huis en een woning. Dan moet je kind prioriteit zijn. Moet je je verantwoordelijkheid kunnen nemen voor dat kind. In staat zijn je aan je afspraken te houden. Moet je voor dat kind kunnen zorgen. Allemaal dingen die hij nu niet kan en die hij ook niet na de geboorte op miraculeuze wijze opeens wel gaat kunnen, zolang hij niks veranderd.

Dus ik zou hem zeker niet wijzer maken en als hij vader wil zijn, dan moet hij dus maar naar de rechter. Dan laat hij in elk geval zien dat hij bereid is enige moeite te steken in zijn kind. 


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

19-02-2022 om 13:15

Lollypopje schreef op 19-02-2022 om 12:58:

[..]

En dan moet hij zelf dus maar die gang naar de rechter maken.

Om vader te zijn hen je meer nodig dan een huis en een woning. Dan moet je kind prioriteit zijn. Moet je je verantwoordelijkheid kunnen nemen voor dat kind. In staat zijn je aan je afspraken te houden. Moet je voor dat kind kunnen zorgen. Allemaal dingen die hij nu niet kan en die hij ook niet na de geboorte op miraculeuze wijze opeens wel gaat kunnen, zolang hij niks veranderd.

Dus ik zou hem zeker niet wijzer maken en als hij vader wil zijn, dan moet hij dus maar naar de rechter. Dan laat hij in elk geval zien dat hij bereid is enige moeite te steken in zijn kind.


Ik ken hem verder niet dus ik zou niet met stelligheid kunnen zeggen dat hij inderdaad niet voor een kind kan zorgen, en  TO zou zich beter voorbereiden op dat hij wel een gang naar de rechter kan maken en zij daar dan gewoon in meemoet. En alimentatie niet als kijkgeld zien.

  Of ze dat nu wil of niet. Deze problemen waren haar ook niet onbekend voor zij zwanger werd dus daar verander je niet zoveel aan.

BlueFawn schreef op 19-02-2022 om 13:15:

[..]

Ik ken hem verder niet dus ik zou niet met stelligheid kunnen zeggen dat hij inderdaad niet voor een kind kan zorgen, en TO zou zich beter voorbereiden op dat hij wel een gang naar de rechter kan maken en zij daar dan gewoon in meemoet. En alimentatie niet als kijkgeld zien.

Of ze dat nu wil of niet. Deze problemen waren haar ook niet onbekend voor zij zwanger werd dus daar verander je niet zoveel aan.


Voor zij zwanger was dacht ze dat hij succesvol was afgekickt en dat had de situatie heel anders gemaakt. Nu is ze zwanger en wil hij dat niet opnieuw doen. Niet eens voor zijn eigen kind. Een kind dat, zoals TO later ook aangaf, ook door hem gewenst was. Voor mij zegt dat heel veel over zijn geschiktheid als vader.

Dat TO er rekening mee moet houden dat hij die gang naar de rechter zal maken lijkt me vrij logisch. Daar is nu eenmaal altijd een kans op. Maar ik zou er niet over beginnen naar hem.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

19-02-2022 om 13:25

Lollypopje schreef op 19-02-2022 om 13:19:

[..]


Voor zij zwanger was dacht ze dat hij succesvol was afgekickt en dat had de situatie heel anders gemaakt. Nu is ze zwanger en wil hij dat niet opnieuw doen. Niet eens voor zijn eigen kind. Voor mij zegt dat heel veel over zijn geschiktheid als vader.

Dat TO er rekening mee moet houden dat hij die gang naar de rechter zal maken lijkt me vrij logisch. Daar is nu eenmaal altijd een kans op. Maar ik zou er niet over beginnen naar hem.

Een kliniek is geen magisch wondermiddel waardoor je meteen genezen bent he? En ik lees dat hij nog niet zo lang ervan af was dus een terugval is zo vreemd niet. Dat is juist het ellendige van verslaving, er komt altijd een dag dat je onderuit gaat. 

BlueFawn schreef op 19-02-2022 om 13:25:

[..]

Een kliniek is geen magisch wondermiddel waardoor je meteen genezen bent he? En ik lees dat hij nog niet zo lang ervan af was dus een terugval is zo vreemd niet. Dat is juist het ellendige van verslaving, er komt altijd een dag dat je onderuit gaat.

En dat begrijp ik en weet ik. Maar het begint met de wil tonen. Met zelf inzien dat als je de hele dag stoned voor pampus op de bank ligt, je niet voor een kind kunt zorgen. Dat als je een actieve rol als vader wilt je op zijn minst moet proberen opnieuw te stoppen. En nee ik zeg niet dat dat makkelijk is, want dat is het absoluut niet. Maar hij wil het niet eens proberen. En uiteraard is dat zijn goed recht als mens, maar voor mij persoonlijk zou dat consequenties hebben in de rol die ik hem als moeder als vader zou willen laten spelen. Als moeder, en als kind, heb je namelijk vrij weinig aan een vader die niet in staat is zijn verantwoordelijkheid te tonen en zijn afspraken na te komen. Dus moet ze simpelweg niet op hem rekenen en geen rekening met hem houden tot hij heeft laten zien dat wel te willen en te kunnen.


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

19-02-2022 om 13:45

Lollypopje schreef op 19-02-2022 om 13:34:

[..]

En dat begrijp ik en weet ik. Maar het begint met de wil tonen. Met zelf inzien dat als je de hele dag stoned voor pampus op de bank ligt, je niet voor een kind kunt zorgen. Dat als je een actieve rol als vader wilt je op zijn minst moet proberen opnieuw te stoppen. En nee ik zeg niet dat dat makkelijk is, want dat is het absoluut niet. Maar hij wil het niet eens proberen. En uiteraard is dat zijn goed recht als mens, maar voor mij persoonlijk zou dat consequenties hebben in de rol die ik hem als moeder als vader zou willen laten spelen. Als moeder, en als kind, heb je namelijk vrij weinig aan een vader die niet in staat is zijn verantwoordelijkheid te tonen en zijn afspraken na te komen. Dus moet ze simpelweg niet op hem rekenen en geen rekening met hem houden tot hij heeft laten zien dat wel te willen en te kunnen.


Je moet uiteraard wel in het belang van je kind denken, niet aan je eigen belang als moeder. En eisen dat iemand afkickt kan in een relatie maar niet daarbuiten, dan heb je daar niet zoveel meer over te zeggen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

19-02-2022 om 13:50

Ninoea schreef op 19-02-2022 om 12:55:

Moeders schenken geen rechten aan vaders en pakken ze die ook niet af. Vaders verkrijgen erkenning en gezag door of een soort van juridisch partnerschap met de moeder aan te gaan (bijv huwelijk, geregistreerd partnerschap) of door erkenning en gezag afzonderlijk te regelen. Dit regelen is iets wat de vader gewoon zelf in doen. Het is niet een cadeautje van de moeder aan de vader.

Ik gebruik het woord schenken om aan te geven dat TO het de man niet op een presenteerblaadje hoeft aan te reiken. Als hij iets wil kan hij dat zelf regelen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

19-02-2022 om 13:55

BlueFawn schreef op 19-02-2022 om 13:45:

[..]

Je moet uiteraard wel in het belang van je kind denken, niet aan je eigen belang als moeder. En eisen dat iemand afkickt kan in een relatie maar niet daarbuiten, dan heb je daar niet zoveel meer over te zeggen.

Ik heb het idee dat jij denkt dat erkenning en gezag in het belang van het toekomstige kind is. 

BlueFawn schreef op 19-02-2022 om 13:45:

[..]

Je moet uiteraard wel in het belang van je kind denken, niet aan je eigen belang als moeder. En eisen dat iemand afkickt kan in een relatie maar niet daarbuiten, dan heb je daar niet zoveel meer over te zeggen.

Klopt, dat kan ook niet. En juist daarom is het in het belang van het kind niet te rekenen op de vader, tenzij hij zelf bereid is moeite te doen voor zijn kind. Want ik ben het met je eens dat het belang van het kind voorop staat, alleen niet dat erkenning dat per definitie is. Wel vind ik dat een kind altijd het recht heeft te weten wie zijn verwekker is, maar dat staat los van de erkenning.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.