Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


@Wilgentak wauw dat klinkt echt heftig. Goed dat je zelf op je strepen ben gaan staan! Fijn dat je wel met een goed gevoel terug kijkt op de bevalling en dat je lieve mensen om je heen hebt. Je klinkt heel sterk. Ga er nu lekker van genieten, en ik hoop dat jullie snel naar huis mogen! ♥️

@Pinguin gefeliciteerd, ik hoop dat het goed gaat met jullie en dat je lekker aan het genieten bent!

Ik vind het ook een prima idee om hier te blijven, ik schrijf bij viva in 1 topic, maar de meeste zitten hier ook Leuk om verder te lezen hoe iedereen bevalling en daarna gaat!

@Neweve, vreselijk he zulke nachten dat je moet kolven. Mijn zoon is nu net een week oud dus ik kolf nu overdag een voorraad voor de nacht. Dan ben ik vaak te moe om te kolven. Hij pakt nog steeds mijn linker borst niet helaas. Rechts wel en die produceert ook als de malle dus ik heb wel genoeg productie gelukkig. Moet alleen oppassen dat links nog wel gestimuleerd blijft. Maar flesje geven met moeder melk is ook heel leuk voor de band tussen papa en zoon Zo schattig!
Ik heb vannacht voor het eerst echt een fijne nacht gehad, hij kwam elke 3 a 4 uur, en kon verder goed slapen! Dan voel je je overdag zoveel beter!
Gelukkig zat mijn zoon al na 6 dagen weer op geboortegewicht en doet hij het dus heel goed. Navelstreng is er ook vannacht afgevallen en de kraamhulp is net weg, voor het laatst was ze er vandaag. Wat gaat zo'n week snel zeg!

Fijn om te horen dat het goed gaat firsttimemom, je klinkt erg positief. 

Ik heb een vraagje over de baby die na zoveel uurtjes komt, dat lees ik steeds, ook bij andere mensen. Wat betekent dat nou precies? Bedoelt men dan dat hij het dan op een huilen zet zodat je weet dat je weer moet voeden? En als dat altijd na zoveel uurtjes gebeurt, is het dan niet aan te raden dat "komen"/huilen te voorkomen en uit jezelf al te gaan? Bedoel dit niet als kritiek hoor, ik snap oprecht niet wat mensen nou precies bedoelen! 

Dat betekent inderdaad dat hij zelf aangeeft dat hij honger heeft, of een natte luier, of een boertje/krampje wat dwars zit. Dit begint bij mij iig niet met huilen, maar meer al met geluidjes maken. Je hoort vanzelf dat hij wakker wordt, ik laat het iig niet zover komen dat hij keihard gaat huilen. Dan voel ik vaak eerst even of de luier vol is en hoeveel tijd er voorbij is sinds zijn laatste voeding. Als het tijd is voor weer een voeding dan weet ik dat hij wakker wordt omdat hij honger heeft.

Overigens doe ik dus voeden op verzoek, maar je kan ook een schema aanhouden met bijvoorbeeld elke 3 uur voeden. Ik persoonlijk vind dat niks, want dan moet je soms dus de baby helemaal uit zijn diepe slaap halen omdat hij gevoed moet worden. Dit is dan lastig met borstvoeding, omdat hij dan slaperig is en niet echt wilt aanhappen/drinken. En een baby heeft sommige tijdstippen meer honger dan andere tijdstippen. Wij eten ook niet precies elke zoveel uur. Maar dat is persoonlijk en hoe het voor mij/ons werkt. Je moet uiteraard doen waar jij je goed bij voelt

Oke, thanks voor je uitleg! Fijn dat je lekker een paar uur kan slapen, en je baby niet gelijk huilt maar eerst geluidjes maakt! Dat wist ik niet. Ben erg benieuwd hoe het zal gaan bij mij. Ik denk dat ik de eerste paar nachten de baby op mijn eigen kamer wil, dus dan zal ik die geluidjes wel gaan leren kennen. Ik wil trouwens ook borstvoeding gaan geven, kan me goed voorstellen dat elke zoveel uur wakker maken dan niet wenselijk is. Begin het nu wel spannend te vinden allemaal. 

@Aviendha, spannend allemaal he! Wanneer ben jij uitgerekend?
Ik ben ook pas een week voor de eerste keer moeder en het is veel uitvogelen wat voor jullie werkt. Borstvoeding geven vind ik wel heel zwaar, maar ben blij dat ik genoeg productie heb. 
Wij hebben overigens de baby ook op onze kamer, laat dat voorlopig nog wel zo

ik ben de 29e uitgerekend!

Heb net perineumcreme geprobeerd (lekker laat, maarja) en het was GEEN succes. Ik kan de draai niet maken met mijn hand die nodig is voor de juiste massagemove. En dit door mijn man laten doen gaat me te ver. Mijn verloskundige denkt trouwens dat die creme vooral commercie is. Jullie hier ervaring mee? 

Geen ervaring mee, maar ik geloof er zelf niet in. Ik ben er van overtuigd dat dat soort dingen gewoon bij voorbaat voorgeschreven zouden worden als ze zouden werken namelijk.

Aviendha: hier ook geen ervaring. Verloskundige vindt het onzin en zei dat zij gedurende de bevalling beter kunnen helpen dan die creme. Heb het dus niet geprobeerd. Ze heeft mij wel aanbevolen om dadels te gaan eten ivm vele positieve effecten, dus dat doe ik wel. Eet je die?

Firsttimemom: Fijn dat je zo'n goede productie hebt en dat je hier de uitleg geeft. Zo kunnen we het -nu en straks- met zijn allen een beetje uitvogelen haha. Ga je nog kijken hoe je je linkerborst meer kan stimuleren?

TweeAapjes: Hopelijk knapt je man snel op en laat de baby nog even op zich wachten.

Hier voeden we in principe op verzoek maar wel met max 3 uur ertussen (meestal komt ze zelf na 2,5 heel soms iets later). Zodra ze echt goed aankomt kunnen we er wat meer mee spelen. Gistermorgen was ze igg weer iets zwaarder dus hoef nu maar de helft te kolven. Ik geef telkens 1 borst als hoofdgerecht en de ander als toetje, het toetje kolf ik nu waardoor ze makkelijker de iets vettere melk krijgt. Vannacht ging mega goed, ze is een stuk langer actief aan het drinken. Dat betekent vandaag weer volledig aan de borst en alleen kolven als ze te moe is om lang genoeg te drinken. Yeah! Geen elektrische geluiden meer in de nacht. 

Ook nog een heads-up voor de rest. De visite stelt soms ongemakkelijke vragen over de bevalling en mijn lijf. Echt niet iedereen hoeft te weten of ik ben ingescheurd of niet (en wat antwoord je als het wel zo was "ja totaal ruptuur, het is nu een groot gapend gat daaronder"). 

ik denk dat je gelijk hebt hoor, puzzelstuk. Ze (het merk/de markt) spelen toch gewoon in op de angsten vd vrouw, en geven haar daarmee een stukje schijncontrole.

@Vivavetta dadels eet ik ook idd! Ik had een onderzoek gelezen dat gebaseerd was op 6 dadels per dag maar dat red ik nooit. Ik eet er nu 2 ofzo 

@Neweve fijn dat het zo goed gaat met borstvoeding! Ik word eigenlijk best wel blij van jullie verhalen. In het echt hoor ik veel meer negatieve verhalen (ellenlange bevallingen die alsnog uitmonden in keizersnee, veel struggles met borstvoeding, huilbaby drama, enz.) Of de pechvogels moeten statistisch gezien nog komen  geintje, ik denk dat het vaak gewoon redelijk goed gaat maar de negatieve dingen beter blijven hangen. 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook zo iemand ben die vragen stelt tijdens kraambezoek. Ik ben gewoon té benieuwd hoe het is gegaan en ja ook of iemand uitgescheurd is. Ik heb zelfs een keer een appje gekregen met: "lieverd, straks aub geen vragen stellen over de bevalling." Die wist dat ik alles vraag wat in me opkomt. Toen deed ik het natuurlijk niet (en was ook niet gepikeerd om het appje haha, vond het juist heel fijn dat ze het gewoon aangaf)

neweve: ik moest even grinniken over het hoofdgerecht en toetje

Aviendha: ik geloof ook niet zo in crèmes. Dat spul komt nooit verder dan de opperhuid, en een scheur gaat juist wel iets verder dan dat natuurlijk. Zelfde geldt voor die crèmes en oliën die bescherming tegen striae beloven. Maar die ruiken tenminste nog lekker en een beetje buikmassage is ook lekker, dus dat gebruik ik dan weer wel (maar heeft dus geen striae voorkomen, helaas).

Phlora: klagen mag hoor! Voor mij werkt momenteel de kleermakerszit waarbij ik een klein beetje achteroverleun tegen de bank het best. Maar ik heb geen idee of dat een goede optie is als je ook nog kampt met bekkeninstabiliteit.

Leuk om te horen dat het met de geboren baby's goed gaat!

Hier vandaag 40 weken. Ik grapte er tegen mijn familie over dat dit een zomerbaby is en dat hij dus wacht op zomers weer. Zodoende zou hij dit weekend moeten komen, maar ik heb helaas nog geen serieuze voortekenen. A.s. dinsdag heb ik een afspraak in het ziekenhuis om een evt inleiding deze week te bespreken, en als het kan zullen ze dan gelijk strippen. Maar gezien ik nog altijd 0 oefenweeën heb gehad verwacht ik niet dat er al ontsluiting is.

Mmm, misschien toch maar dadels gaan eten als ik jullie zo hoor. 😊

Lapjeskat: Spannend hoor zo'n afspraak in het ziekenhuis om een eventuele inleiding te bespreken. Hoe sta je daar tegenover? 

@Advienha ik ken die creme niet, maar zou er niet teveel waarde aan hechten. Ook al die striae cremes enzo geloof ik niet in. Maar als jij je er wel goed bij voelt, moet je vooral lekker smeren. Baat het niet..

Ik vind niet erg dat je al die vragen stelt. Is toch lekker anoniem hier haha. Voor mij was ook alles nieuw, dus wilde ook alles weten. Nou vroeg ik dat dan weer niet aan mensen in het kraambed, maar verhalen op internet van andere is ook erg interessant.
Ik denk dat ik wel geluk heb met zo'n bevalling hoor, kan natuurlijk ook heel anders verlopen. Luister vooral naar de verloskundige wat je moet doen en wanneer. Als ze zegt stop met persen, stop dan. Ook al is dat erg lastig, puf de wee weg, dat scheelt met inscheuren! Ik ben zelf niet ingescheurd, maar heb schaafwondjes. Die moesten wel gehecht worden en ze hadden geen verdoving meer. Dus dat was geen pretje. Gelukkig heb ik erna echt geen last ervan gehad en de meeste zijn al opgelost. Zag erg op tegen de grote boodschap, maar heb er niks van gevoeld mocht je nog meer willen weten, hoor ik het wel!

@Neweve ik wacht inderdaad niet uren voordat hij zelf komt, maar moet zeggen dat ons mannetje het zelf goed aangeeft. Hij is al erg aan het clusteren, herken jij dat ook? In de ochtend kan hij zo 4 uur slapen en tegen de avond wil hij elke 2uur aan de borst. Wij noemen het gekolfde ook het toetje hahaha. Grappig dat jullie dat ook doen!
Vervelend dat visite die intieme vragen stelt zeg! Dat heb ik gelukkig (nog) niet gehad. Met sommige mensrn heb ik het wel uitgebreid over de bevalling gehad, maar dat waren mijn moeder, beste vriendin en schoonzus (die is ook zwanger van de 1e). Hoe heb je geantwoord op die vragen?

@lapjeskat wat spannend, komt goed dichtbij nu dan! Heb je er zin in of kijk je er ook tegenop? Is dit jou eerste? (Heb je vast al genoemd, maar mn geheugen laat mij soms in de steek haha)

Ik weet even niet meer wie het vroeg,want ik forum mobiel en dat werkt niet zo lekker. Ik stimuleer mijn 'foute' borst dus door het elke 3 a 4 uur te kolfen en steeds toch proberen bij elke voeding of hij em wil aanhappen. Dit gaat steeds beter, ook al is het maar een paar minuten. Morgen komt er tepelhoedje binnen en ga ik dat via die manier proberen. Ik heb gewoon lastige borsten, ook volgens de lactatiedeskundige. Dus ben allang blij dat de ene borst wel goed lukt. En ons mannetje komt nu al een paar dagen 60 gram per dag aan. Dus volgens de verloskundige heb ik slagroom ipv melk haha. 

Verder nog een kleine tip, zorg dat je wel iets van kunstvoeding in huis hebt. Van nutrilon heb je zo'n kleine verpakking van een paar euro, zitten 3 zakjes in. Bij ons ging het de 2e dag totaal niet met borstvoeding en was hij 7% van zn geboorte gewicht afgevallen. We hebben hem toen bijgevoed met kunstvoeding zodat hij kracht kreeg en toen lukte borstvoeding daarna wel. Bij ons was dit op een zondag en is hier alles gesloten, dus was blij dat we dit achter de hand hadden. 
Borstvoeding kan best zwaar zijn, laat dus echt iemand meekijken met het aanhappen van de borst. Als dit verkeerd gaat krijg je erg gevoelige of kapotte tepels! 

@firsttimemom dankjewel voor je uitgebreide verhaal en de tips 
de verdoving op?!  dat vind ik niet kunnen hoor. Dat spul wordt toch alleen gebruik voor hechten en zit standaard in de verlostas?

ja dat vond ik ook bijzonder. Ze wilde het wel gaan halen, maar ik dacht doe maar gewoon dan is het klaar. Waren maar paar kleine hechtingen dus dat scheelt haha

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.