Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


ok, gisteren misschien de boel vervloekt. Kleine bleef lang wakker en afwisselend huilerig en blij. Man heeft haar rond 9 uur mee naar beneden genomen. Vervolgens kwam ze om half 10 weet voor een voeding en heeft ze daarna op mij geslapen. Toen haar weggelegd en zelf in bed gekropen maar een half uurtje later wilde ze weer eten. Dus uiteindelijk tot een uur of 4 grotendeels met haar op me of aan de borst in een stoel "geslapen". En nu is het half 9 en slaapt ze dus al sinds 4 uur (had ze dit vannacht niet kunnen doen). 
Kraamvisite komt gelukkig.laat vandaag dus in ga straks nog een poging doen voor een middag dutje. 

@pinguin, knuffel. 
Ik hoor in mijn omgeving vaker dat 2 kinderen weer hele nieuw uitdagingen meebrengen. Is het mogelijk dat je oudste een dagje of 2 uit logeren gaat? Dan heb jij wat meer tijd voor jezelf en de kleine. 

Pinguïn, dat slecht in slaap komen herken ik wel, zowel van de 1e als nu. Als het me echt niet lukt in slaap te vallen, dan neem ik een melatonine pilletje (heb zelf 5mg). Dat is geen slaappil, maar een lichaamseigen stof. Weet alleen niet of het mag met borstvoeding.  (ik heb ook Temazepam, maar dan ben je écht van de wereld, bij melatonine ben je gewoon helder)

Gefeliciteerd Aviendha!! Fijn dat alles goed met jullie gaat. Ben benieuwd hoe je bevalling is gegaan. 
Nachten zijn hier ook pittig. Eerste paar heb ik nauwelijks geslapen en moest ik overdag terug naar bed. Nu gaat het iets beter en slaapt ze in ieder geval tussen de voedingen door dus soms twee uur, soms drie uur, maar ik slaap in ieder geval wat. Ik kolf wanneer mijn vriend haar het vorig gekolfde flesje geeft en hij of ik verschoon haar dan. Dat midden in de nacht kolven vind ik wel vermoeiend, maar gelukkig zit ik met 10 minuten al wel aan 110 cc. Dat drinkt ze trouwens ook al op. Soms vraag ik me af of ze niet teveel drinkt, maar de kraamzorg zei dat ze dat wel mag hebben en het is borstvoeding. 
Ze slaapt ‘s nachts wel goed in haar bedje (cosleeper) en soms even knuffelen na het voeden en dan valt ze op de buik al in slaap. Overdag is ze al best veel wakker en kan dan ook ineens gaan huilen. Bij ons liggen helpt dan vaak. Die geborgenheid vind ze fijn. 
Hier de kraamzorg en verloskundige afgerond. Nu over op het consultatiebureau. Ben benieuwd hoe dat is..

Ik ben verder nog niet de oude. Mentaal voel ik me wel heel goed, maar lichamelijk nog niet. Heb nog veel pijn van onderen denk door de hechtingen en pijn rondom mijn stuit. Kan wel goed een rondje lopen maar gewoon zitten op de bank gaat niet. Kan alleen op mijn zij liggen. Mijn vriend moet de 24e weer beginnen met werken. Ik hoop dat ik dan wel weer wat fitter ben, omdat hij nu echt nog veel doet. 

ze valt bij ons op de buik in slaap bedoel ik. Niet op haar eigen buik 🙈

Lampje279 schreef op 12-08-2021 om 14:01:

ze valt bij ons op de buik in slaap bedoel ik. Niet op haar eigen buik 🙈

Hier valt ze soms ook op haar buik in slaap tijdens de "tummy time". Is ze eerst heel actief en legt ze dan haar hoofd neer en valt ze in slaap. Ik blijf er dan wel bij maar laat haar gewoon lekker slapen. 

Wat betreft herstel, ik kon veel eerder hele afstanden wandelen dan gewoon stilstaan. Bij koken ging ik dus zitten op een barkruk. Blijkbaar vergt dat meer/een andere stabiliteit van je bekken dan in beweging zijn. Nu is het al minder maar ik merk het nog steeds (bijvoorbeeld jij een lange rij in de winkel. 

Dat klopt inderdaad dat stil staan meer belastend is voor je bekken dan bewegen. Als je toch stil moet staan moet je er aan denken om niet je knieën ‘op slot’ te zetten. 

Hier ligt zoontje overdag ook vaak te slapen op zijn buik. We kijken af en toe hoe het gaat. Hij kan sinds een tijdje ook zijn hoofd optillen en naar de andere kant draaien, dus dat geeft al een fijner gevoel. 

Dankje Neweve en Lenthe! Heb het nu ook (eindelijk) écht uitgesproken naar man, hij had niet in de gaten dat het zo erg was (ik barstte in tranen uit toen hij zag dat ik nog wakker was om 6 uur). Oudste zoontje zou eventueel bij m’n ouders kunnen slapen, alleen hij wil daar nooit slapen dus dat wordt wel drama. En hij is nu ziek, dus dat is ook niet heel handig. Misschien een idee voor over een paar weken. 
Melatonine kan ik nog wel proberen! Dat hebben we in huis (man heeft/had slaapproblemen). Ik geef geen borstvoeding dus dat kan ik sowieso proberen. Niet eens zelf aan gedacht. 

wat goed dat hij al zijn hoofdje zelf om kan draaien pinguin. Vervelend zeg dat je niet goed in kunt slapen. Ik heb niet echt tips maar wel een virtuele knuffel. 
Ik merkte vandaag met het koken ook dat ik echt even moest gaan zitten tussendoor. Net of alles inzakte van onderen. Wandelen gaat op zich wel goed. 
Hoe is het bij jullie qua bloedverlies? Wanneer werd dat minder? Ik vind die verbandjes zo broeierig. Hoop dat het snel minder wordt zodat ik wat minder in hoef.

Pff, er wordt lekker veel geschreven. Ik hoop dat ik alles een beetje bij kan houden en op iedereen reageer! Wel fijn dat iedereen hier zijn verhaal kwijt kan! 😊

Aviedha: Gefeliciteerd! Geniet van je kraamtijd!

Phlora: Ik herken veel van wat je schrijft. Het gaat hier hartstikke goed en wij hebben echt een makkelijke baby, maar ik vraag me heel vaak af of wij dit kunnen, hoe het allemaal gaat in de toekosmt etc. Eigenlijk alles wat jij ook schrijft. Best een gek gevoel, maar ik ga er maar vanuit dat dit normaal is. Vorige week kon ik hier overigens ook echt om huilen, dat is nu iets minder (en beter). Ik hoop wel dat ik weer snel emotioneel mezelf ben. 

Verder een dikke knuffel om je lichamelijke klachten. Verschrikkelijk om mee te maken, maar gelukkig is je man lief en supportive en ik hoop voor je dat het snel beter gaat!

Neweve: best lastig hè, zo’n dag/nacht dat je de hele tijd met voeden en troosten bezig bent. Hopelijk slaapt ze vanavond beter.

Pinguin: Vervelend dat je je zo voelt. Hoe is je oudste met de kleine? En inderdaad, hopelijk kan in je omgeving wat geholpen worden en kan jezelf snel een beetje bijkomen. 

Lampje: Bloedverlies hield bij mij binnen een paar dagen op. Ik draag nog wel maandverband en dat broeierige herken ik (van de hechtingen). Ik hoop voor je dat het snel afneemt. En die geborgenheid herken ik, onze jongen wordt daar ook heel rustig van (en ik vind het heerlijk!).

Kolven: Ik ben benieuwd hoe de bv/kolven bij jullie gaat. Hier was de opstart goed maar stagneert het nu. Als ik kolf, is dit max 60-100ml per keer (waarvan max 20 uit linkerborst, de rest rechts). Als ik bv geef, is de kleine ook vaak nog onrustig (ook na 40-45 minuten drinken). Pas na een extra flesje (gekolfde melk), wordt hij rustig. Ik red het steeds NET qua kolven en geven van genoeg voeding en daar word ik zo onzeker van. Vandaag een call gehad met een lactatiekundige, maar ben benieuwd hoe het verder gaat..

Lampje; dankje!
Bij mij is het bloedverlies na ongeveer 3 weken gestopt, maar ik durf sinds gister pas ‘s nachts zonder inlegkruisje (morgen is zoontje 4 weken). Ik was elke keer ‘bang’ dat het weer kwam. Overdag durf ik nog niet (als je actiever wordt kan het weer komen trouwens). Ik moest van de vlk kraamverband blijven gebruiken voor de hechtingen, omdat er in maandverband veel plastic zit, maar je hebt ook katoenen maandverband. Dus dat heb ik toen maar gebruikt. 

Vivavette: oudste zoontje is meestal wel lief hij kan alleen op momenten wel jaloers zijn, maar dat snap ik ook wel. Vanmiddag was man even weg en toen was het wel even pittig. Zoontje moest fles en oudste zat te jengelen en te klieren. Op een gegeven moment heb ik hem maar gewoon even binnen gezet zodat ik rustig de fles kon geven. Dan maar even zo. 
Qua kolven; ik geef nu geen bv, maar bij de oudste wel gedaan. Het kwam toen niet op gang en heb toen op aanraden van de lactatiekundige fenegriek gebruikt (koop je bij Holland&Barrett) en later nog een recept gekregen voor Domperidon. Een medicijn wat als bijwerking heeft dat er melk uit je melkklieren komt. Het heeft bij mij beide niet echt geholpen (ik kolfde doen 50ml ipv 20. In totaal), maar wellicht dat dat bij jou wel helpt. Er bestaat ook nog neusspray met oxytocine, die kun je via je huisarts op recept krijgen.

 
Vind het trouwens nog wel spannend. Oudste zoontje is ziek en hoest best wel erg. Nu begint de neus van jongste zoontje ook verstopt te raken. Hopelijk gaat dat goed..

Spannend Pinguin. Hopelijk steekt je oudste zoontje de jongste niet aan. 
Qua kolven moest het bij mij erg op gang komen en blijkbaar zijn mijn tepels wat naar binnen getrokken. Daarom lukt drinken aan de borst niet. Dochter is dan ook heel ongeduldig/driftig. Ik heb oxytocine neusspray gekregen om de toeschietrefkex beter op gang te helpen. Ik kolf dus alleen maar en kolf wanneer dochter haar vorig gekolfde flesje leegdrinkt. Dus iedere 3 uur ongeveer. Nu kolf ik zo’n 120cc per keer. Links komt zo’n 50 en de rest rechts. ‘S nachts maken we soms 1 flesje kunstvoeding omdat ik dan graag het kolven een keer over sla. Maar verder werkt dit nu prima. 
Bij mij is de bevalling nu ruim een week geleden en bloed nog steeds best veel. Maandverband vliegt erdoor. Ik gebruik die van lidl nu. Inderdaad zonder plastic. En ga ‘s avonds even met alles uit op een handdoek op bed liggen om te ‘luchten’. Heerlijk. 

Sterkte iedereen met moeilijke nachten! Lijkt me slopend. Hier hebben we wat moeilijke middagen en avonden gehad en dat was al pittig, maar 's nachts is hij tot nu toe heel makkelijk geweest en krijgen we dus een redelijke portie slaap.

Phlora: ook een virtuele knuffel van mij. Wat heb jij een hoop te verstouwen in je kraamtijd. Niet gek hoor, dat je er dan soms emotioneel doorheen zit (ook zonder hormonale aspecten). Ook hier af en toe het gevoel van " waar zijn we aan begonnen", met name als hij al een paar uur niet van mijn borst te krijgen is zonder in huilen uit te barsten, maar dat trekt al snel weer bij als ik even een uurtje of 2 voor mezelf heb. Gisteren heeft mijn moeder hem een tijdje meegenomen uit wandelen en dat was wel echt even heerlijk. En ik was ook weer heel blij toen hij eenmaal terug was.

Nu heb ik vorig jaar door overspannenheid een tijd therapie gevolgd om te leren omgaan met mijn drang om alles vooral zelf en perfect te doen en daarbij ook geleerd om mijn stress te beheersen en daar heb ik nu veel profijt van merk ik. Net als neweve laat ik de kleine soms eventjes huilen als ik mijn boterham of kop thee nog niet op heb of als ik onder de douche sta. Ook slaapt hij 's nachts inmiddels in zijn eigen kamertje omdat mijn man niet goed kan slapen met de kleine geluidjes. Dat laatste vond ik wel lastig, maar hij slaapt daar dus prima en wij ook en dat is erg belangrijk.

Pinguin: ook jij hebt het erg pittig zo te lezen. Als je zo somber blijft, trek je dan wel aan de bel bij de huisarts of verloskundige?

Bloedverlies: is nooit veel geweest bij mij dankzij de keizersnee waar ze al een hoop zooi meteen weg hebben gehaald. Nu is het gereduceerd tot spotting.

Borstvoeding: ik voed volledig op verzoek en dat gaat eigenlijk prima. Wel pittig als hij veel wil drinken zoals de afgelopen 3 dagen, dan is er bijna geen tijd meer zonder baby aan de borst, maar gelukkig ben ik al handig geworden in het hanteren van een tablet of boek terwijl we bezig zijn. Helaas wil de baby niet drinken met Netflix aan, ik vermoed dat dat gewoon teveel prikkels zijn voor hem. Kolven wil ik gaan proberen als hij ongeveer een maand oud is. Ik heb dus geen idee hoeveel hij precies drinkt, maar te oordelen naar zijn hamsterwangen, onderkin en spekarmpjes en beentjes en het feit dat hij uit zijn eerste kleertjes is gegroeid zit het wel goed.

Wat zijn bij jullie opvallende uiterlijke kenmerken aan je baby? Bij de onze is het dat de kleine een beetje getint is, terwijl ikzelf en zijn vader juist een hele lichte huidskleur hebben. Mijn man had een Indonesische grootvader en dat komt bij onze zoon weer doorschemeren. Mooi vind ik het wel! Van mijn kant heeft hij zijn blonde haardos en een extra kruintje op zijn voorhoofd meegekregen dat iedereen aan mijn vaders kant van de familie heeft. Bijzonder hoe die genen gemixt zijn geraakt!

Wat wordt er veel geschreven. Leuk! Ik reageer even in het algemeen.

Emoties ik ervaar het deze keer als wat "gemakkelijker" dan de vorige keer. Maar herken jullie gevoelens wel van na geboorte van zoon. Vriend ging na de kraamweek weer aan het werk. Zoon huilde veel (althans dat vond ik) en ik schoot bij elk huiltje in een paniekstand. Gevoel van falen en het niet goed doen. Ik heb dat ook lang niet tegen vriend durven zeggen. Uiteindelijk wel verteld en bij de huisarts geweest. Wat extra hulp ingeschakeld van oma's en inderdaad ook melatonine gebruikt. Deze keer op voorhand al hulp gevraagd, ook met name voor zoontje, zodat hij ook voldoende aandacht krijgt. En vriend is nog tot half sept vrij.
Bespreek het ook met je partner.

Phlora een dikke knuffel voor jou! Je hebt veel meegemaakt in korte tijd en daar bovenop nog de hormonen die je parten spelen. Schakel hulp in als het niet gaat! 
Qua incontinentie had ik hetzelfde als wat jij omschrijft. Kon niks ophouden. Voelde me er heel ellendig door en dacht dat dit zo voor altijd zou blijven. Maar ik merk nu bijna 2 weken na de bevalling dat het steeds beter gaat. Aandrang voor ontlasting voel ik nog steeds laat, maar nu wel weer ruim optijd om naar de wc te kunnen gaan. Ik hoop voor je dat, dat voor jou ook zo gaat gelden. En bekkenfysio is sowieso een goede tip, ongeacht of je klachten hebt of niet.

Bloedverlies was 5 dagen na de bevalling eigenlijk al minimaal. Nu nog wat bruin bloedverlies en bij inspanning wat roder.

Nachten eindelijk hadden we vannacht een goede nacht. Dochter heeft geslapen van 1.00u tot 4.30u.  Zo lekker na bijna 2 weken gebroken nachten. Voel me gelijk stuk beter. Waarschijnlijk jinx ik het nu en is het vannacht weer bal haha. 

Uiterlijk: dochter is best donker. Grote bos donker haar en donkere wenkbrauwen, wat donkere huid. Vriend en ik waren als kind hoogblond en ook zoontje kwam met hele lichte blonde haartjes. Daar zie je nog steeds amper zn wenkbrauwen. 

Nachten gaan hier steeds beter. Geen krampjes meer en hij slaapt goed. Nu nog leren in zn eigen bedje, maar stapje voor stapje komen wij er wel!

Uiterlijk onze zoon is een kopie van mijn man als baby. Hij is heel erg blond, terwijl wij allebei donker zijn. Mijn man was als kind wel eerst dus heel blond. Ben wel heel erg benieuwd naar zijn eigen over een half jaar. Ze zijn nu nog blauw maar ik heb hele groene ogen en mijn man bruin

Bloedverlies heb ik heel weinig gehad. Ook tijdens de bevalling had ik erg weinig bloedverlies en kon na de kraamweek al over op inlegkruisjes. Ben wel benieuwd wanneer mijn ongesteldheid begint, mag nog wel even wegblijven haha. Morgen alweer 5 weken geleden! Tijd vliegt

fotoshoot, gister een newborn (niet echt newborn meer haha) fotoshoot gehad. Was erg leuk en zoontje deed het super goed!

Ontwikkeling, ik merk echt dat hij zo anders is als bijvoorbeele vorige week. Kijkt heel erg om zich heen en naar ons. Geeft lachjes. Kan zijn nekje al goed bewegen en omdraaien als hij ligt. Langer wakker. Zo leuk om hem zo op te zien groeien. Hij maakt ook ineens allemaal geluidjes en vind het leuk als wij daarop reageren. Eerste weken vond hij verschonen en verkleden niks en moest dan huilen, nu is dat eigenlijk helemaal niet meer zo. 
Wat merken jullie op aan de ontwikkeling?

Lieve meiden, ik heb nog niet bijgelezen (20+ berichten) maar wil jullie snel laten weten dat alles goed gaat. Bevalling was top, 20 minuten geperst. Herstel gaat top, zoontje gaat top. We krijgen sinds de ochtend van dag 1 kraambezoek. Ik wil dat zelf heel graag. Wel is het gewoon hard werken natuurlijk. De nachten zijn iets minder top ivm de maagkrampjes. 1 dag voelt als 4 dagen en ik probeer zoveel mogelijk in bed te liggen op de momenten die dat toelaten. Zonder telefoon want dat hoofd van mij stroomt over. Zullen de hormonen wel zijn. Dus ben minder actief hier. Als mijn brein en dagen straks wat kalmer zijn, ga ik heerlijk alles lezen hier.

Even een paar dagen wat minder actief geweest, dus heb nog niet alles helemaal bijgelezen. De nachten blijven hier wisselend gaan. De ene keer gaat hij na zijn fles meteen slapen, de andere keer is hij nog lang wakker en heel erg onrustig. Soms lijkt hij dan nog honger te hebben en geven we hem nog 30 cc extra, maar vaak wil hij niet iets extra's en zijn het krampjes die hem wakker houden. 

Emoties: Ik merk dat deze alle kanten op schieten. Waar ik bij de eerste amper last had van kraamtranen, heb ik hier nu ruim 2,5 week na de bevalling nog last van. Geen idee of dit komt doordat de bevalling nu zelf op gang is gekomen en mijn lijf het dus zelf heeft geregeld i.p.v. de geplande keizersnede bij de eerste. Nu heb ik ook ergens gelezen dat de weeënopwekkers er ook een rol bij kunnen spelen. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik mezelf hier de tijd voor ga geven tot de nacontrole bij de verloskundige en dat ik anders bij die afspraak aan de bel ga trekken.

Bloedverlies: Dit is gelukkig al een heel stuk minder, al is het wel weer een beetje meer geworden nu ik wat actiever ben. Gewoon maandverband is voldoende. Bij de eerste was ik er binnen 6 weken vanaf, dus hoop dat dit nu weer zo zal zijn. 

Uiterlijk: Ik vind het heel erg leuk om te zien dat de kleine man op zijn vader lijkt: donker haar, zoals het er nu naar uit ziet donkere ogen en echt de vorm van het gezicht van zijn vader. Onze eerste lijkt namelijk als twee druppels water op mij als kind (donkerblond haar en grote blauwe ogen), dus erg gaaf om te zien dat de tweede echt op mijn man lijkt. 

Ontwikkeling: We zien dat hij steeds meer bewust om zich heen aan het kijken is. Ook kan hij zijn nek al best goed omhoog houden en draait hij zijn hoofd netjes naar de zijkant als hij even op zijn buik ligt.

Aviendha, wat fijn dat je zo positief terugkijkt op de bevalling en dat je herstel voorspoedig gaat. Pak inderdaad de rust als je merkt dat je dit nodig hebt. Maagkrampjes zijn wel echt heel erg vervelend. Hopelijk wordt dit snel minder.

Firsttimemom: Leuk zo'n fotoshoot! Die willen we hier ook nog inplannen. 

Mirriemirrie: En is de nacht nog goed gegaan?

Pinguin: Hoe gaat het nu met je oudste zoon en zijn verkoudheid? Heeft de baby er nu ook last van? De eerste week hadden wij dat ook hier en ik weet nog dat ik het toen ook heel spannend vond met de baby. Die heeft de verkoudheid toen wel overgenomen, maar was er gelukkig ook al vrij snel weer vanaf. 

Lampje: Hoe gaat het nu fysiek met je? Nog steeds last van de hechtingen?

Phlora: Hoe gaat het nu met je? 

Hopelijk gaat het ook goed met Plukje, daar heb ik al een hele tijd niks meer van gelezen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.