Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Teleurgesteld over geslacht van het kindje


AS2022 schreef op 24-06-2024 om 15:42:

[..]

Hoi! We hebben inderdaad toestemming gekregen voor deze oproep. Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Heeft iemand bijvoorbeeld op een natuurlijke manier geprobeerd invloed op het geslacht uit te oefenen? Bijvoorbeeld: het volgen van bepaalde diëten of het moment van conceptie strak gepland op/rond de ovulatie?

Ik ken een vrouw die per se meisjes wilde. Ze had gehoord dat zaadcellen die jongens maken sneller zwemmen dan zaadcellen die meisjes maken, maar dat die laatste juist weer langer overleven. Het idee was dus om vóór de ovulatie seks te hebben. De 'mannetjes' (om het zo even te noemen) kwamen dan aan in een lege eileider en gingen dood. Na de ovulatie zouden er alleen nog maar 'vrouwtjes' in leven zijn om de eicel te bevruchten. 

Het werkte niet. Ze kreeg 3 jongens en geen meisjes. Wat ik wel treurig vond, was dat zelf ik wist waarmee ze bezig was, terwijl ik haar maar vaag ken. Arme jongetjes, die moeten ongetwijfeld hebben gehoord dat ze meisjes hadden moeten zijn.

AS2022

AS2022

25-06-2024 om 13:58 Topicstarter

rionyriony schreef op 21-06-2024 om 10:25:

Ik denk dat er wel landen te vinden zijn waar je het geslacht mag uitkiezen. Ik zou het overigens het kind niet aandoen om je teleurstelling over zijn geslacht uit te spreken. Dus óf naar zo'n land, óf genoegen nemen met wat je krijgt, óf van zwangerschap afzien.


Dat klopt inderdaad. Je kan naar bijv Cyprus om een IVF traject te doorlopen en dan uiteindelijk te kiezen voor een jongetje of een meisje. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou graag eens horen hoe dat in zijn werk gaat!

Je kan anders ook mailen naar annesophie.van.den.toren@eo nl

Dymo schreef op 24-06-2024 om 17:34:

[..]

Ik ken een vrouw die per se meisjes wilde. Ze had gehoord dat zaadcellen die jongens maken sneller zwemmen dan zaadcellen die meisjes maken, maar dat die laatste juist weer langer overleven. Het idee was dus om vóór de ovulatie seks te hebben. De 'mannetjes' (om het zo even te noemen) kwamen dan aan in een lege eileider en gingen dood. Na de ovulatie zouden er alleen nog maar 'vrouwtjes' in leven zijn om de eicel te bevruchten.

Het werkte niet. Ze kreeg 3 jongens en geen meisjes. Wat ik wel treurig vond, was dat zelf ik wist waarmee ze bezig was, terwijl ik haar maar vaag ken. Arme jongetjes, die moeten ongetwijfeld hebben gehoord dat ze meisjes hadden moeten zijn.

Zou die vrouw dan nu reikhalzend uitkijken naar het moment dat een van de zoons roept dat hij toch een meisje is, of zou het dan ook niet goed zijn?

het kan aan mij liggen, maar de eo die dit soort ervaringsverhalen opvraagt?
Ik vind het niet helemaal passen geloof ik.

Nomade schreef op 25-06-2024 om 15:05:

het kan aan mij liggen, maar de eo die dit soort ervaringsverhalen opvraagt?
Ik vind het niet helemaal passen geloof ik.

daar kijk ik idd ook van op. ik krijg dan niet meteen het idee dat dit met een open blik en respectvol wordt verslagen, maar hopelijk heb ik het mis

Broadway schreef op 25-06-2024 om 15:51:

[..]

daar kijk ik idd ook van op. ik krijg dan niet meteen het idee dat dit met een open blik en respectvol wordt verslagen, maar hopelijk heb ik het mis

Waarom? Ik vind de EO in hun programma’s vaak wel heel respectvol naar mensen. Ook als die anders in het leven staan dan zij. Ik zie vaak meer een nieuwsgierigheid naar wie de ander is, en waarom diegene de keuzes maakt die hij/zij maakt.

Overigens denk ik dat de meesten die in dit draadje reageren niet persé erg overeenkomen met de EO. En ook hier lees ik weinig respect voor mensen die daarom kiezen voor een abortus. Waar ik zelf eerlijk gezegd ook heel veel moeite mee heb. Ik vind dat ook moeilijk te begrijpen dat het geslacht zó belangrijk is (los van medische redenen).

Mijn eigen ervaring is, dat mijn lichte voorkeur voor het geslacht zelfs veranderde tijdens de zwangerschap. En beide keren was het niet wat in eerste instantie mijn voorkeur had. Het was in mijn geval ook geen sterke voorkeur, ik was beide keren al heel blij dat ik eindelijk (blijvend) zwanger was. Het duurde bij allebei 3 jaar voor ik zwanger werd.

Oog

Oog

25-06-2024 om 17:43

Hoi Anne-Sophie,

Aan je OP merk ik dat je je verhaal eigenlijk al klaar hebt en dat je nu via dit forum zoekt naar bevestiging van je hypothese. Wat maakt dat je denkt dat dit vaak voorkomt? En “je hebt gehoord” dat mensen zelfs een abortus laten uitvoeren omdat de baby niet van het wensgeslacht zou zijn. Van wie heb je dat gehoord? En over welke aantallen hebben we het dan? Je vindt die bevestiging duidelijk niet hier in de reacties.

Begrijp me niet verkeerd, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die naar het buitenland uitwijken omdat ze perse een jongen of meisje willen, maar ik word altijd een beetje argwanend van dergelijke journalistiek: je vindt één casus en “dan moeten er wel meer zijn”. En als je ze niet kunt vinden, geen probleem, want: “het is ook niet iets waar je makkelijk over praat, er is veel schaamte”. 

Misschien zit ik er helemaal naast hoor en heb jij nu allemaal feiten en cijfers beschikbaar waaruit dat blijkt. Dan hoor ik dat natuurlijk heel graag.

Waarom zou je in hemelsnaam dit onderwerp als ‘journalist’ willen bespreken? Het is niet om mensen een hart onder de riem te steken, welnee, het is onvervalste sensatiezucht om te zoeken naar mensen die een abortus hebben ondergaan vanwege het geslacht. Ik vind het echt van laag niveau. Bah. 

AS2022

AS2022

28-06-2024 om 17:21 Topicstarter

Oog schreef op 25-06-2024 om 17:43:

Hoi Anne-Sophie,

Aan je OP merk ik dat je je verhaal eigenlijk al klaar hebt en dat je nu via dit forum zoekt naar bevestiging van je hypothese. Wat maakt dat je denkt dat dit vaak voorkomt? En “je hebt gehoord” dat mensen zelfs een abortus laten uitvoeren omdat de baby niet van het wensgeslacht zou zijn. Van wie heb je dat gehoord? En over welke aantallen hebben we het dan? Je vindt die bevestiging duidelijk niet hier in de reacties.

Begrijp me niet verkeerd, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die naar het buitenland uitwijken omdat ze perse een jongen of meisje willen, maar ik word altijd een beetje argwanend van dergelijke journalistiek: je vindt één casus en “dan moeten er wel meer zijn”. En als je ze niet kunt vinden, geen probleem, want: “het is ook niet iets waar je makkelijk over praat, er is veel schaamte”.

Misschien zit ik er helemaal naast hoor en heb jij nu allemaal feiten en cijfers beschikbaar waaruit dat blijkt. Dan hoor ik dat natuurlijk heel graag.

Hoi Oog! 

Dankjewel voor je kritische opmerkingen. Ik snap je huivering, het is ook een gevoelig onderwerp. Maar we zijn er niet op uit om een spectaculair verhaal te maken. Het is een journalistieke podcast van Radio 1 waarin we waarheidsgetrouw en genuanceerd het thema geslachtsteleurstelling gaan behandelen. Dat is een heel breed thema, dus er komen allerlei verschillende deskundigen, ervaringsverhalen van vrouwen en mensen uit het werkveld aan het woord. En die hebben ook elk hun eigen mening/perspectief op dit onderwerp. Aangezien het ene perspectief makkelijker te vinden is dan de ander, hebben we deze oproep gedaan. Wie weet reageert er iemand op en kunnen we er wat mee. Maar we hebben genoeg bronnen in onze research verzameld om deze oproep te kunnen doen. Dus ik hoop dat je daarin op onze integriteit als journalist vertrouwt!


Groeten,
Anne-Sophie

AS2022 schreef op 28-06-2024 om 17:21:

[..]

Hoi Oog!

Dankjewel voor je kritische opmerkingen. Ik snap je huivering, het is ook een gevoelig onderwerp. Maar we zijn er niet op uit om een spectaculair verhaal te maken. Het is een journalistieke podcast van Radio 1 waarin we waarheidsgetrouw en genuanceerd het thema geslachtsteleurstelling gaan behandelen. Dat is een heel breed thema, dus er komen allerlei verschillende deskundigen, ervaringsverhalen van vrouwen en mensen uit het werkveld aan het woord. En die hebben ook elk hun eigen mening/perspectief op dit onderwerp. Aangezien het ene perspectief makkelijker te vinden is dan de ander, hebben we deze oproep gedaan. Wie weet reageert er iemand op en kunnen we er wat mee. Maar we hebben genoeg bronnen in onze research verzameld om deze oproep te kunnen doen. Dus ik hoop dat je daarin op onze integriteit als journalist vertrouwt!


Groeten,
Anne-Sophie

Maar wat cijfers ter onderbouwing is toch niet teveel gevraagd?

Aviendha schreef op 21-06-2024 om 10:45:

[..]

Haha toen ik zwanger was heeft Letterkoekje me ongeveer in 3 topics gevraagd wanneer ik nou eindelijk ging bevallen. Denk dat het voor anderen héél lang lijkt duren zo op een forum

Da's waar, lieve Aviendha!! Heb ik je eigenlijk al gefeliciteerd? Bij deze alsnog! Want ik durfde het op den duur niet meer vragen. (*)

En inderdaad, mij lijkt het of Moederkareltje 'al lang over tijd is'. Maar ik vraag het haar niet

(*) ik zit hier te schokken van het lachen als ik er nog aan denk, telkens weer van 'is de baby er nog niet?'. Maar op jou heeft het toch ook indruk gemaakt dat je het nog weet. 

letterkoekje schreef op 28-06-2024 om 19:26:

[..]

Da's waar, lieve Aviendha!! Heb ik je eigenlijk al gefeliciteerd? Bij deze alsnog! Want ik durfde het op den duur niet meer vragen. (*)

En inderdaad, mij lijkt het of Moederkareltje 'al lang over tijd is'. Maar ik vraag het haar niet

(*) ik zit hier te schokken van het lachen als ik er nog aan denk, telkens weer van 'is de baby er nog niet?'. Maar op jou heeft het toch ook indruk gemaakt dat je het nog weet.

Ik schrijf toevallig net in het topic weekend plannen: persen. Ik ben vandaag uitgerekend. 

Moederkareltje schreef op 28-06-2024 om 19:33:

[..]

Ik schrijf toevallig net in het topic weekend plannen: persen. Ik ben vandaag uitgerekend.

Voorspoedige bevalling gewenst en een wolk van een dochter! Proficiat op voorhand.

Moederkareltje schreef op 28-06-2024 om 19:33:

[..]

Ik schrijf toevallig net in het topic weekend plannen: persen. Ik ben vandaag uitgerekend.

Succes met de bevalling!

dankjulliewel 🥚

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.