Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Stress van ex


Veel geld krijgen kan voor een verslaafde ook betekenen dat hij meer gaat gebruiken omdat het makkelijker te financieren is. Dat zou in zijn nadeel zijn wat betreft omgang met de kleine. Zo lang de verslaving sterker is dan hij zelf zou dat zomaar kunnen gebeuren.
Als hij een advocaat in de arm neemt, dan is dat zo. Dat laat in ieder geval zien dat hij moeite doet voor een omgangsregeling. Gezien zijn gebruik en jouw dossier kan het ook net zo goed zo zijn dat een rechter verblijf bij vader geen goed idee vindt en dan sta je veel sterker. 

Catwoman schreef op 13-11-2022 om 20:55:

[..]

Ja en wat als hij wel een advocaat in de arm neemt? Hij heeft net de erfenis van zijn moeder gekregen dus geld genoeg. Ik ben zo bang dat de rechter hem in gelijk gaat stellen en dat ik de kleine moet meegeven. Ook al kan ik een dossier overhandigen waarin staat dat hij gebruikt en zijn dreigementen.

Temet is jurist en heeft je een eerste bezoek aan een advocaat bespaard. Wat ze zegt is: Je hebt op dit moment geen advocaat nodig om te bepalen hoe dit gaat. Jij hebt het gezag. Jij bent dus de baas. Je kunt het hem gewoon opleggen. Vervolgens moet je zijn gedram en gedreig het ene oor in het andere oor uit laten gaan. Dan moet ex in actie komen. Geld heeft hij kennelijk maar wie weet geeft hij dat liever aan drugs uit dan aan een advocaat. Advocaten zijn duur als je ze zelf moet betalen. Het is dus maar helemaal de vraag of jouw ex voorbij het dreigstadium gaat komen. Misschien vindt hij het al snel teveel gedoe, die strijd om dat kind. In dat geval kom je er genadig vanaf. Dan spreek je gewoon met hem een omgangsregeling af, voor zover hij daarin dan nog geïnteresseerd is.

Als hij wel een advocaat neemt en je een brief krijgt, kun je alsnog contact opnemen met een jurist. Misschien zal die jou dan ook adviseren wat Temet hier adviseert: nog even niet via een advocaat antwoorden maar gewoon als privé-persoon. En het onderhands proberen te regelen. Pas als er echt een zaak tegen je wordt aangespannen, heb je ‘echt’ een advocaat nodig. Maar, als jij onzeker bent over jouw strategie, vraag dan juridisch advies en neem het verhaal van Temet mee. Je kunt ook een tijdje via advocaten brieven heen en weer sturen. Er kan vanalles. Maar niet teveel haast maken, levert tijdwinst op en dat is als het over een baby gaat alleen maar goed! 

Als je denkt dat je mentaal niet tegen hem opgewassen bent als hij gaat dwingen en dreigen moet je daar bondgenoten en hulp bij organiseren. Heb je dat al? 

En heel kinderachtig, bewerk de foto's een beetje, minder scherp, een bepaalde hoek, misschien scheelt het een beetje

Catwoman schreef op 13-11-2022 om 20:55:

[..]

Ja en wat als hij wel een advocaat in de arm neemt? Hij heeft net de erfenis van zijn moeder gekregen dus geld genoeg. Ik ben zo bang dat de rechter hem in gelijk gaat stellen en dat ik de kleine moet meegeven. Ook al kan ik een dossier overhandigen waarin staat dat hij gebruikt en zijn dreigementen.

Nou ja, wat Mijah zegt dus. Dan, maar ook pas dan, neem je zelf ook een advocaat in de arm. Eerder niet. Eerst maar eens zien of hij wel energie en geld in een advocaat wil steken 

Catwoman

Catwoman

13-11-2022 om 23:17 Topicstarter

Mija schreef op 13-11-2022 om 21:53:

[..]

Temet is jurist en heeft je een eerste bezoek aan een advocaat bespaard. Wat ze zegt is: Je hebt op dit moment geen advocaat nodig om te bepalen hoe dit gaat. Jij hebt het gezag. Jij bent dus de baas. Je kunt het hem gewoon opleggen. Vervolgens moet je zijn gedram en gedreig het ene oor in het andere oor uit laten gaan. Dan moet ex in actie komen. Geld heeft hij kennelijk maar wie weet geeft hij dat liever aan drugs uit dan aan een advocaat. Advocaten zijn duur als je ze zelf moet betalen. Het is dus maar helemaal de vraag of jouw ex voorbij het dreigstadium gaat komen. Misschien vindt hij het al snel teveel gedoe, die strijd om dat kind. In dat geval kom je er genadig vanaf. Dan spreek je gewoon met hem een omgangsregeling af, voor zover hij daarin dan nog geïnteresseerd is.

Als hij wel een advocaat neemt en je een brief krijgt, kun je alsnog contact opnemen met een jurist. Misschien zal die jou dan ook adviseren wat Temet hier adviseert: nog even niet via een advocaat antwoorden maar gewoon als privé-persoon. En het onderhands proberen te regelen. Pas als er echt een zaak tegen je wordt aangespannen, heb je ‘echt’ een advocaat nodig. Maar, als jij onzeker bent over jouw strategie, vraag dan juridisch advies en neem het verhaal van Temet mee. Je kunt ook een tijdje via advocaten brieven heen en weer sturen. Er kan vanalles. Maar niet teveel haast maken, levert tijdwinst op en dat is als het over een baby gaat alleen maar goed!

Als je denkt dat je mentaal niet tegen hem opgewassen bent als hij gaat dwingen en dreigen moet je daar bondgenoten en hulp bij organiseren. Heb je dat al?

Dit stelt me wel gerust. Ik lees op internet allerlei verhalen van vrouwen die hun kind moeten meegeven aan verslaafde exen en dat maakte me zo bang. 

Nee Ik zit er mentaal doorheen. Ik had vorige week ook tegen hem gezegd dat ik er doorheen zit maar hij snapt niet dat het door hem komt. Hij denkt dat het door de kleine komt. Ik zit bij een psycholoog, daar heb ik morgen weer een gesprek mee. Verder heb ik geen andere hulp. Ik weet niet precies wat jij bedoeld.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-11-2022 om 08:36

Catwoman schreef op 13-11-2022 om 23:17:

[..]

Dit stelt me wel gerust. Ik lees op internet allerlei verhalen van vrouwen die hun kind moeten meegeven aan verslaafde exen en dat maakte me zo bang.

Nee Ik zit er mentaal doorheen. Ik had vorige week ook tegen hem gezegd dat ik er doorheen zit maar hij snapt niet dat het door hem komt. Hij denkt dat het door de kleine komt. Ik zit bij een psycholoog, daar heb ik morgen weer een gesprek mee. Verder heb ik geen andere hulp. Ik weet niet precies wat jij bedoeld.

Heb je vrienden en/of familie die je bij kunnen staan?

Catwoman schreef op 13-11-2022 om 23:17:

[..]

Dit stelt me wel gerust. Ik lees op internet allerlei verhalen van vrouwen die hun kind moeten meegeven aan verslaafde exen en dat maakte me zo bang.

Nee Ik zit er mentaal doorheen. Ik had vorige week ook tegen hem gezegd dat ik er doorheen zit maar hij snapt niet dat het door hem komt. Hij denkt dat het door de kleine komt. Ik zit bij een psycholoog, daar heb ik morgen weer een gesprek mee. Verder heb ik geen andere hulp. Ik weet niet precies wat jij bedoeld.

Je bent bang voor hem en voor wat hij gaat doen en zegt daardoor allerlei dingen toe waar je helemaal niet achter staat. En je brengt je bezwaren niet vooraf in in het gesprek met die maatschappelijk werkers. Dat zou ik zeker bespreken met die psycholoog. 

Maar net als Tickel denk ik ook dat je hulp nodig hebt in situaties dat hij druk op je gaat uitoefenen, als hij gaat drammen, dreigen om langs te komen, misschien zelfs wel langskomt. Je moet zo sterk worden dat je kan denken: hij doet maar wat hij niet laten kan. Dat is niet gemakkelijk want hij wil jou onder druk houden dus hij doet en zegt dingen waarvan hij weet dat je er gevoelig voor bent. Maar dan heb je op dat moment iemand nodig die je kan bellen en die je eraan kan herinneren dat hij geen macht over je heeft en dat je alleen datgene moet doen waar jij voor kiest, vanuit jouw waarden, niet omdat hij de duimschroeven aandraait. 

Catwoman

Catwoman

14-11-2022 om 10:49 Topicstarter

Tickel schreef op 14-11-2022 om 08:36:

[..]

Heb je vrienden en/of familie die je bij kunnen staan?

Ja dat heb ik wel gelukkig. Ik heb ook elke dag wel met iemand afgesproken zodat ik geen dag alleen ben.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-11-2022 om 12:55

Catwoman schreef op 14-11-2022 om 10:49:

[..]

Ja dat heb ik wel gelukkig. Ik heb ook elke dag wel met iemand afgesproken zodat ik geen dag alleen ben.

Misschien kun je het volgende gesprek met de maatschappelijk werkers opnemen. Kan me zo voorstellen dat sommige dingen langs je heen gaan als je het gevoel krijgt in een hoek gedrukt te worden of min of meer tot afspraken gedwongen wordt waar je niet achter staat. 

De maatschappelijk werkers zouden toch vandaag terugbellen? Hebben ze dat gedaan, Catwoman?
En wat kwam daar dan uit?

Tickel schreef op 14-11-2022 om 12:55:

[..]

Misschien kun je het volgende gesprek met de maatschappelijk werkers opnemen. Kan me zo voorstellen dat sommige dingen langs je heen gaan als je het gevoel krijgt in een hoek gedrukt te worden of min of meer tot afspraken gedwongen wordt waar je niet achter staat.

Indien iemand mee zou gaan zou ik iemand mee laten gaan. Je ziet het allemaal goed, maar als je er middenin zit kan je er nog niet goed mee omgaan.

Met die ander doorspreken wat je maximaal aan omgang wilt en onder welke voorwaarden (vader erbij) en wat je niet wilt (meer contact dan op de overdrachtsmomenten).

Mocht hij meer willen dan zou ik zeggen: nee nu niet, dus nu wil ik het zo doen. Over het andere moet ik nadenken (na de sessie).

Dan kan diegene je daarmee helpen.


Hoewel ik me blijf afvragen of deze therapeuten zo’n dwingende ex aankunnen. Dus of je daarmee door moet gaan.

Catwoman

Catwoman

14-11-2022 om 18:36 Topicstarter

ArianneH schreef op 14-11-2022 om 18:07:

De maatschappelijk werkers zouden toch vandaag terugbellen? Hebben ze dat gedaan, Catwoman?
En wat kwam daar dan uit?

Ja ik heb ze gesproken. Ze hebben advies gevraagd bij veilig thuis. Die adviseren om de kleine niet mee te geven als ik het niet vertrouw. Als hij het daar niet mee eens is zal hij een advocaat moeten inschakelen. Andere optie is de kleine meegeven en veilig thuis op hem af sturen. Maar ik weet niet wat dat inhoud dus ik ga ze zelf morgenochtend even bellen daarover. Zodat ik een keuze kan maken. De therapeuten hebben morgen ook nog contact met jeugd en gezin en ik hoor nog wat daar uit komt. Dus morgen weer contact met hun

Catwoman schreef op 14-11-2022 om 18:36:

[..]

Ja ik heb ze gesproken. Ze hebben advies gevraagd bij veilig thuis. Die adviseren om de kleine niet mee te geven als ik het niet vertrouw. Als hij het daar niet mee eens is zal hij een advocaat moeten inschakelen. Andere optie is de kleine meegeven en veilig thuis op hem af sturen. Maar ik weet niet wat dat inhoud dus ik ga ze zelf morgenochtend even bellen daarover. Zodat ik een keuze kan maken. De therapeuten hebben morgen ook nog contact met jeugd en gezin en ik hoor nog wat daar uit komt. Dus morgen weer contact met hun

Ik zou voor optie 1 gaan. Je kind inzetten in een mogelijk onveilige situatie zou ik niet doen. 

En het mag gezegd worden, de maatschappelijk werkers houden zich keurig aan de meldcode. Dat is goed teken, toch adviseer ik je om hulp te zoeken bij hulpverleners die expertise hebben op huiselijk geweld patronen. (Fier, blijf groep, arosa, kwintes, kadera, moviera etc)

Ik las dat je tegen je ex zei dat je er doorheen zat/zit. Ik denk dat je dit niet tegen hem moet zeggen/appen/mailen. Hij is niet de persoon die je daarin kan vertrouwen. Daarnaast kan hij het als verwarrend ervaren dat je geen relatie meer met hem wilt, maar wel dit soort dingen zegt. Vanuit die verwarring kunnen verwachtingen komen die hij er doorheen wil drukken.

Jullie hebben geen liefdesrelatie meer, en probeer het daarom ook zakelijk te houden. 

Catwoman

Catwoman

14-11-2022 om 20:01 Topicstarter

Tatemae schreef op 14-11-2022 om 18:51:

[..]

Ik zou voor optie 1 gaan. Je kind inzetten in een mogelijk onveilige situatie zou ik niet doen.

En het mag gezegd worden, de maatschappelijk werkers houden zich keurig aan de meldcode. Dat is goed teken, toch adviseer ik je om hulp te zoeken bij hulpverleners die expertise hebben op huiselijk geweld patronen. (Fier, blijf groep, arosa, kwintes, kadera, moviera etc)

Ik las dat je tegen je ex zei dat je er doorheen zat/zit. Ik denk dat je dit niet tegen hem moet zeggen/appen/mailen. Hij is niet de persoon die je daarin kan vertrouwen. Daarnaast kan hij het als verwarrend ervaren dat je geen relatie meer met hem wilt, maar wel dit soort dingen zegt. Vanuit die verwarring kunnen verwachtingen komen die hij er doorheen wil drukken.

Jullie hebben geen liefdesrelatie meer, en probeer het daarom ook zakelijk te houden.

Ja dar was 2 weken geleden dat ik dat zei. Maar dat ga ik nu ook nier meer doen inderdaad. 

Hij appte vandaag weer, nu met de vraag of ik al een afspraak bij de mediator had gemaakt. Terwijl we nu mediation doen bij die therapeuten dus weer een stomme vraag. Doodmoe word ik ervan...

Catwoman

Catwoman

14-11-2022 om 20:03 Topicstarter

Temet schreef op 13-11-2022 om 19:37:

Nee, nu nog niet naar een advocaat. Ik zal dat uitleggen.

Jij hebt in je eentje het gezag (zorg dat dat zo blijft) en daarmee heb jij, juridisch gesproken, alles te zeggen over jullie kind. En hij niet.

Jij kan nu in je eentje bepalen of hij contact heeft met jullie kind, en onder welke voorwaarden. Houdt hij zich niet aan jouw voorwaarden, dan kan je de omgang stilleggen. Jij staat nu juridisch ijzersterk.

Als ex meer omgang wil of onder andere voorwaarden dan jij bereid bent toe te staan, dan kan hij bij de rechtbank verzoeken om een omgangsregeling vast te leggen. Zo'n verzoek kan alleen maar worden ingediend door een advocaat. Als hij naar een advocaat gaat, zal die advocaat vragen wat er aan de hand is. Hij gaat dan een huilverhaal ophangen over hoe jij hem het contact met zijn kind ontzegt. De advocaat gaat jou een brief sturen "Geachte mevrouw Catwoman, tot mij wendde zich meneer Ex, de vader van uw kind Ukje. Cliënt wenst een omgangsregeling met zijn kind, graag hoor ik uw standpunt hierover". Jij kan die advocaat dan uitleggen welke voorwaarden je stelt. Advocaat gaat eea met Ex bespreken. En pas als duidelijk wordt dat jullie er echt niet uit gaan komen, zal de advocaat een verzoek bij de rechter indienen. Dat is dan het moment om zelf een advocaat in de arm te nemen.

Jij zit nu in de positie dat je alle troeven in handen hebt. Als Ex wat wil, moet hij of naar jou luisteren, of een advocaat zoeken, met die advocaat praten, de zaak uitleggen, naar zo iemand luisteren en de rekeningen betalen (ook als hij een toevoeging krijgt geldt er een eigen bijdrage). Het is maar de vraag of hij dat voor elkaar krijgt. Hoe hard loopt hij echt, als hij meer moet doen dan alleen mekkeren en boe roepen?

Als jij nu een advocaat in de arm neemt, zal hij zich aangevallen/beledigd voelen. En dan 'moet' hij zelf wel een advocaat nemen natuurlijk en dan ligt er voor je het weet een verzoekschrift. Niet doen. Ga je eigen gang, en wacht rustig af of hij inderdaad verdere juridische stappen zet of niet. Als een brief van zijn advocaat op de mat valt is het vroeg genoeg om er zelf eentje te zoeken. Grote kans dat het zover niet komt

Bedankt voor de uitleg! Hier kan ik zeker wat mee. Weet jij ook of hij er slechter voor staat bij de rechter als hij een strafblad heeft?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.