Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Stress van ex


Catwoman schreef op 14-11-2022 om 18:36:

[..]

Ja ik heb ze gesproken. Ze hebben advies gevraagd bij veilig thuis. Die adviseren om de kleine niet mee te geven als ik het niet vertrouw. Als hij het daar niet mee eens is zal hij een advocaat moeten inschakelen. Andere optie is de kleine meegeven en veilig thuis op hem af sturen. Maar ik weet niet wat dat inhoud dus ik ga ze zelf morgenochtend even bellen daarover. Zodat ik een keuze kan maken. De therapeuten hebben morgen ook nog contact met jeugd en gezin en ik hoor nog wat daar uit komt. Dus morgen weer contact met hun

Optie 1 vind ik ook beter klinken, het is veiliger voor je kind. Bovendien, laat je je ex dan aan zet. Stel, veilig thuis komt langs (als ze al komen) en hij heeft het opgeruimd en houdt een goed verhaal? Dan trekt veilig thuis de conclusie dat er niets aan de hand is en sta jij met lege handen... 


Verder contact inderdaad zakelijk houden, laat je niet verleiden tot emoties. Die alsof jij alles onder controle hebt. Weleens van de grey rock methode gehoord? 
Wij hadden een soort van per ongeluk de afspraak gemaakt dat ik 1x per week hem op de hoogte zou houden. Daar heb ik achteraf heel veel profijt van gehad, de rechter heeft het ook over genomen dat we 1x per week contact hebben. Dat gaf mij heel veel rust, want mijn ex lijkt erg op de jouwe heb ik het idee. Heb je je al eens ingelezen over moeilijke mensen? Er blijken veel van die moeilijke exen rond te lopen en verbazend genoeg is er heel veel herkenning onderling, je mag me wel pb sturen als je daar meer over wilt weten.
Ik zou in ieder geval de 1x per week mailen er in te krijgen voor meer rust. 

Catwoman schreef op 14-11-2022 om 20:03:

[..]

Bedankt voor de uitleg! Hier kan ik zeker wat mee. Weet jij ook of hij er slechter voor staat bij de rechter als hij een strafblad heeft?

Vziw is daar niks algemeens over te zeggen. Het zal afhangen waar hij voor veroordeeld is, hoe vaak, en hoe ernstig. Een strafblad op zich is geen reden om omgang te weigeren, de vraag is altijd in hoeverre er nu een concreet risico voor het kind is.

Bonuspunten levert het uiteraard ook niet op.

Catwoman

Catwoman

15-11-2022 om 11:02 Topicstarter

Ik heb net veilig thuis gebeld voor advies. Zij adviseren om de kleine niet mee te geven aan mijn ex als ik het niet vertrouw. Maar er is een grote kans dat mijn ex daar niet mee akkoord gaat. Dan moet hij een advocaat inschakelen en een rechtszaak gaan starten. Zij vertelde dat hij dan eerst gezag moet aanvragen alvorens hij een omgangsregeling mag opeisen. Dat gezag krijgt hij nu waarschijnlijk niet omdat hij gebruikt. Maar wat als hij stopt en dan wel gezag krijgt? Ik heb liever dat hij dan een omgangsregeling krijgt en geen gezag. Want hij kan altijd weer terugvallen in gebruik en dan zit ik met iemand met wie ik alles moet overleggen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-11-2022 om 11:12

Catwoman schreef op 15-11-2022 om 11:02:

Ik heb net veilig thuis gebeld voor advies. Zij adviseren om de kleine niet mee te geven aan mijn ex als ik het niet vertrouw. Maar er is een grote kans dat mijn ex daar niet mee akkoord gaat. Dan moet hij een advocaat inschakelen en een rechtszaak gaan starten. Zij vertelde dat hij dan eerst gezag moet aanvragen alvorens hij een omgangsregeling mag opeisen. Dat gezag krijgt hij nu waarschijnlijk niet omdat hij gebruikt. Maar wat als hij stopt en dan wel gezag krijgt? Ik heb liever dat hij dan een omgangsregeling krijgt en geen gezag. Want hij kan altijd weer terugvallen in gebruik en dan zit ik met iemand met wie ik alles moet overleggen.

Kunnen zij je misschien helpen met omgang onder toezicht? Er kan dan misschien ook wel een urinecontrole plaatsvinden.

Catwoman

Catwoman

15-11-2022 om 11:44 Topicstarter

Tickel schreef op 15-11-2022 om 11:12:

[..]

Kunnen zij je misschien helpen met omgang onder toezicht? Er kan dan misschien ook wel een urinecontrole plaatsvinden.

Nee hun doen dat niet, daar moet ik een andere instantie voor inschakelen 

Catwoman schreef op 15-11-2022 om 11:02:

Ik heb net veilig thuis gebeld voor advies. Zij adviseren om de kleine niet mee te geven aan mijn ex als ik het niet vertrouw. Maar er is een grote kans dat mijn ex daar niet mee akkoord gaat. Dan moet hij een advocaat inschakelen en een rechtszaak gaan starten. Zij vertelde dat hij dan eerst gezag moet aanvragen alvorens hij een omgangsregeling mag opeisen. Dat gezag krijgt hij nu waarschijnlijk niet omdat hij gebruikt. Maar wat als hij stopt en dan wel gezag krijgt? Ik heb liever dat hij dan een omgangsregeling krijgt en geen gezag. Want hij kan altijd weer terugvallen in gebruik en dan zit ik met iemand met wie ik alles moet overleggen.

Je bent onjuist voorgelicht. Hij heeft in principe recht op omgang omdat hij de vader is (ook de juridische vader, hij heeft erkend). Ook al heeft hij geen gezag, recht op omgang heeft hij wel. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-11-2022 om 11:51

Catwoman schreef op 15-11-2022 om 11:44:

[..]

Nee hun doen dat niet, daar moet ik een andere instantie voor inschakelen

Ik denk dat je vast moet houden aan omgang onder toezicht, op jouw voorwaarden. Als hij wel geld wil uitgeven om gezag aan te vragen, dan kun je op dat moment kijken wat je nodig hebt. Mijn advies is wel om alles bij te houden in een document en je whatsapp regelmatig te back-uppen en doorsturen naar je e-mail. 

Catwoman

Catwoman

15-11-2022 om 12:04 Topicstarter

Temet schreef op 15-11-2022 om 11:51:

[..]

Je bent onjuist voorgelicht. Hij heeft in principe recht op omgang omdat hij de vader is (ook de juridische vader, hij heeft erkend). Ook al heeft hij geen gezag, recht op omgang heeft hij wel.

Ja dat dacht ik ook. Dus hij kan omgang eisen en hoeft niet eerst het gezag op te eisen?

Tickel schreef op 15-11-2022 om 11:51:

[..]

Ik denk dat je vast moet houden aan omgang onder toezicht, op jouw voorwaarden. Als hij wel geld wil uitgeven om gezag aan te vragen, dan kun je op dat moment kijken wat je nodig hebt. Mijn advies is wel om alles bij te houden in een document en je whatsapp regelmatig te back-uppen en doorsturen naar je e-mail.

Of desgewenst sowieso overstappen op mail, omdat je daar minder snel communiceert en minder snel van die ‘gesprekken’ krijgt die naar ik begrijp vrij zinloos en heel vervelend zijn.

En dan zijn er geen vinkjes die hij kan controleren. Communicatie via alleen mail geeft echt rust, TO.

Je bent wettelijk echt niet verplicht via wWhatsapp te communiceren. TO, goed om te bedenken wat jij wilt.

Catwoman schreef op 15-11-2022 om 11:02:

Ik heb net veilig thuis gebeld voor advies. Zij adviseren om de kleine niet mee te geven aan mijn ex als ik het niet vertrouw. Maar er is een grote kans dat mijn ex daar niet mee akkoord gaat. Dan moet hij een advocaat inschakelen en een rechtszaak gaan starten. Zij vertelde dat hij dan eerst gezag moet aanvragen alvorens hij een omgangsregeling mag opeisen. Dat gezag krijgt hij nu waarschijnlijk niet omdat hij gebruikt. Maar wat als hij stopt en dan wel gezag krijgt? Ik heb liever dat hij dan een omgangsregeling krijgt en geen gezag. Want hij kan altijd weer terugvallen in gebruik en dan zit ik met iemand met wie ik alles moet overleggen.

Dan is dat dus de route: aan je ex aangeven dat Veilig Thuis je heeft geadviseerd om je kind niet aan hem mee te geven in verband met zijn drugsgebruik. Hij zal dan gaan fulmineren dus zet je maar schrap. Als je bang bent dat hij ook gaat langskomen of als hij daarmee dreigt, misschien wat andere mensen inschakelen. Desnoods ook de wijkagent. 

Ik zou naar je ex dus ook echt Veilig Thuis naar voren schuiven als degene die hier verstand van hebben. Jij hebt dit niet zelf bedacht. Zij hebben het geadviseerd. En je kunt een VT-advies nou eenmaal niet naast je neerleggen (is ook echt zo). Jij kan er ook niks aan doen. Hij zal eerst zijn gebruik moeten stoppen om verder te kunnen gaan. 

En dan maar zien of hij een advocaat inschakelt. Ik vraag me nog wel even af wat je het beste kunt doen als ex zelf wil gaan onderhandelen. Stel dat hij ineens het boetekleed aantrekt en belooft dat hij gaat stoppen; hoe ga je daar dan mee om? Temet, jij een idee? Het lijkt me zo’n probleem om die verslaving te objectiveren. Bestaat dat, urinecontrole als voorwaarde voor omgang? Dan zal zijn huidige verslaving toch ook ergens onomstotelijk moeten vastliggen. Anders kan hij gewoon glashard ontkennen. 

Catwoman schreef op 15-11-2022 om 12:04:

[..]

Ja dat dacht ik ook. Dus hij kan omgang eisen en hoeft niet eerst het gezag op te eisen?

Ja, inderdaad. Het risico bestaat dat als hij toch omgang opeist bij de rechter, hij ook meteen het gezag vraagt, dan kan je aanvoeren dat omgang tot daar aan toe is, maar gezag geen goed idee. Maar dat zien we dan wel weer. In deze situatie lijkt de kans dat hij meteen ook gezag krijgt me niet meteen zo heel groot. 

Dan even de punten die Mijah opwerpt. Ik vind het een slim idee om hier VT naar voren te schuiven: ik heb dit met ze besproken en dit was hun advies. Alleen een belofte van beterschap is niet genoeg, dat heeft hij eerder gedaan en we weten hoe dat is afgelopen. Dus er moeten afspraken worden gemaakt om te waarborgen dat hij ook daadwerkelijk doet wat hij belooft. 

Je zou opnieuw kunnen bellen met VT en vragen waar je terechtkan voor omgang onder begeleiding (en of dat op doorverwijzing gaat) en of zij weten hoe je kan controleren of iemand drugsvrij is bij een omgangsmoment. Hij heeft toch eerder hulp voor zijn verslaving gehad, meen ik? Misschien dat die club die destijds de hulp heeft verleend hier tips voor heeft. Ik weet dat het wel eens voorkomt dat drugscontroles in enige vorm voorwaarde zijn voor contact tussen ouder en kind, al heb ik dat zelf alleen gezien in situaties waarin er al kinderbeschermingsmensen in de zaak zaten. Maar dat wil op zich niet zeggen dat het niet ook zou kunnen in situaties waarin ouders zelf dingen regelen.

Catwoman

Catwoman

16-11-2022 om 15:42 Topicstarter

Het is vanmorgen weer geëscaleerd met mijn ex. Hij kwam om de kleine op te halen. Toen hij binnen was ging hij eerst naar de schuur spullen halen en daarna zei hij binnen tegen mij dat hij een gesprek met mij wil. Ik zeg ik wil niet met je praten, alleen met de therapeuten erbij. Hij zei dat hij slecht contact met mij krijgt. Ik zeg het was ook de afspraak dat we zo weinig als mogelijk contact hebben. Hij zegt ja maar wel over de kleine, ik zeg ja als er wat belangrijk is dan hoor je het. Hij werd toen boos. Ik zeg ik wil niet dat je schreeuwt waar de kleine bij is. Hij zegt dat interesseert me nix. Ik zeg ik wil dat je weggaat. Hij zei dat ik er spijt van ging krijgen en dat er consequenties komen. Ik heb hem uiteindelijk de deur uit moeten duwen. Ik stond te trillen op mijn benen daarna. Ik heb de therapeut gebeld en die heeft een melding gedaan bij veilig thuis. Ik moet mijn ex nu laten weten dat ik geen contact meer wil en dat hij de kleine ook niet meer mag ophalen. De mensen van veilig thuis gaan nu eerst onderzoeken of het veilig is. 

Och meisje toch, wat heftig. Geen enkele ervaring of advies voor je, maar ik wens je moed, sterkte en vooral een goede afloop🍀

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-11-2022 om 15:52

Jeetje wat een lul. Misschien kun je hem beter mailen als je gaat aangeven geen contact te willen. Blokkeer hem op whatsapp. Dit kun je ook aangeven in een email. Misschien wel vermelden dat hij op de hoogte gehouden wordt mocht er echt serieus iets aan de hand zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.