Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuisonderwijs


Oskvarka schreef op 15-04-2024 om 19:27:

[..]

Jaa ik be niet dom ik wil dat niet doen als ik geen vrijstelling kan krijgen . Ik ben ook niet echt beslist dat ik dat wil (naturlijk voor vergelijkbare doelen lijk andere hier nog geschrijven). Ik ben maar geinteresteerd op de weg hoe het mogelijk is

Ik beweer niet dat het dom is; ik wijs je op het feit dat het moeilijk is onder de radar te blijven. Niets meer dan dat.

Maar later geef je aan wat je je kinderen wilt meegeven; zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zelf kennis te vergaren, in eigen tempo. Je gedachtegoed lijkt nog met meest op het principe van de Amerikaanse Helen Pankhurst. Dit was ook gebaseerd op homeschooling omdat in Amerika heel wat kinderen op afstand woonden van een school. Zo konden de oudsten de jongere kinderen helpen met het leren lezen terwijl moeder een ander kind hielp met rekenen. Het Dalton-onderwijs is op haar gedachtegoed gebaseerd:

https://www.onderwijsconsument.nl/wat-dalton/

Zie dat als een win-win situatie; kinderen krijgen op school mee wat jij hen thuis wilt leren en tegelijk hebben ze contact / spelen ze met kinderen uit de buurt of maken ze vrienden met klasgenootjes. Dit bevordert hun ontwikkeling van de Nederlandse taal.

Zelf hebben mijn kinderen in hun kleutertijd  een paar jaar in het buitenland gewoond. ‘s ochtends naar preschool en in de middag met mij het programma van de wereldschool volgen, daar we maar een paar jaar weg zouden blijven. Toch hadden de kinderen in eerste half jaar moeite met contact leggen als gevolg van te kort aan woordenschat. Ik heb het wereldschool- programma bijgesteld aan de behoefte van de kinderen;  meer Engels minder Nederlands zodat ze daar sterker werden in communiceren met andere kinderen en zich minder geïsoleerd voelden.

Oskvarka

Oskvarka

17-04-2024 om 11:45 Topicstarter

Ik geef mij kinderen nog geen les in Nederlands, en ook als ik het zal willen doen, laat ik dat op andere mogelijkheiden (taal apps mischien). Ik weet dat mij Nederlands nog niet goed is. Ik heb ook nog geschreven dat ik ben niet echt overtuigt om thuisonderweiy te doen, in nieuwe land. Ik will maar meer over dit mogelijkheid weten, voor het geval. Mijn kinderen zijn niet 24 uur thuis. Ze leren niet alles van mij of zelf, ze gaan op veel verschillende activitijten, die ze zelf kiezen. Mestaal zijn het ook activitijten waar ze met heel veel andere kinderen zijn. Ze hebben ook veel vrienden en kunnen ook met ze veel frije tijd hebben (ook kinderen die naar school gaan). - Chess klas, voetbal, handbal, fotografic club, Art les, touristic clas, wetenschap clas, boargames club in het Engels. Oudest zoon mischien rond 20 uur per week. Maar ze hebben het zelf kiezen. Second zoon is sterk introvert en hij heef minder activitijten met grote groepen kinderen - even ongeveer 6-8 uur per week. Dat is genoeg voor hem. Maar hij houdt van activitijten met zijn zus en ouders. En hij heel graag zelf leer, lees of speel. Met veel vrije tijd dacht ik meer dan als ze naar school gaan. Hier jonge kinderen ook niet lang op school zijn, maar als ze moeten (als ik niet reken op 4-5 * 5-10 minuten frije tijd), stil houden een luisteren, tekst schrijwen of beantworden stelde vragen. Zo is daar bijna geen tijd voor het meest belangrijk dingen - spel en spreken met andere - leren hoe met elkaar te leven. Een ook hebben wij leeftijd sorteren zo maar kinderen met dezelfde leeftijd meet een groep zijn (dat vind ik heel slecht). Dat vind ik ook het meest bellangrijk ding in schoolen voor dinderen tot en met 12 leeftijd- leren social samenleven met elkaar, maar ik denk dat het niet mochelijk is in "dit soort schoolen". Als ik kan kiezen echt zou ik mijn kinderen op en demokratische school in Nederland willen geven, maar het heel duur is, als ik da dat voor 4 kinderen wil. Maar toch is het goed dat het in je land is. In ons land hebben wij maar één en is duurder dan in Nederlands . Maar in Nederlands zijn er ook andere mogelijkheden - montessori en vergelijkbare soorten schoolen vind ik niet zo slecht - en goed is ook dat ze gratis zijn (in ons land jij ben thuisonderwijz als je op dit soort school gaat - ze zijn niet oficial een ook heel veel duur). Groote zwaare schooltasen met veel boeken een veel huiswerk gaan ik beter niet meer uitlegen, onze schoolsystem is zeer verouderd en verschillend van jullie, dat hoop ik.
Ik wil graag dit soort school voor mijn kinderen vinden. Het is ook niet gemaklijk, omdat ze vaak vol zijn of willen ze mijn kinderen eerst naar andere school taal laten leren. Ik kan ze ook wat van nederlands tuis laten leren tot zij naar school gaan (via duolingo bijvoorbield), maar ik wil ze niet dwingen te doe dat, omdat ik denk dat ze zelf op school met nieuwe vrienden al spelend en sprekend leer. Zelfs als ,wat ik hoop, Montessori (of andere dit soorten) schoolen, plaats voor dat zullen hebben. Wat denken jullie is dat waar?
Met de pesten, ik denk, ja broeren en zussen kan ook een beejte pesten met elkaar maar thuis met ouders is het 99 percent anders, en ik heb heel slecht ervaring met pesten van mijn eigen schooltijd. Wij waren met mij zussen ook niet echt vrienden maar ik kan het niet pesten nummen. Ik heb 3 zoons zo ik weet hoe het is als ze vechten met elkaar. Zo pesten is mijn echt grote angst, maar ik moet met dat leren te leven.

Er bestaat nieuwkomersonderwijs voor leerlingen van groep 3 leeftijd en ouder die nieuw naar Nederland komen. 

to in Nederland mogen kinderen die geen of onvoldoende Nederlands spreken niet instromen in het reguliere onderwijs! Ze moeten eerst naar de taalschool (basisschool) of ISK (internationale schakelklas voor middelbaar onderwijs). Daarna stromen ze in in het reguliere onderwijs. En online taalles of duolingo is absoluut niet toereikend om Nederlands te leren dat op niveau is. Heel mooi als aanvulling! Maar geen vervanging voor echt onderwijs. Daar komt bij dat jij ze hierin niet kunt ondersteunen en jullie op die manier geen cultuur en gewoontes leren kennen. 

Jij vraagt wat er kan. En in Nederland is dat heel erg weinig. Er is hier schoolplicht. Met controle door instanties. Er zijn genoeg Nederlandse gezinnen die de grens overgaan naar België ivm de regels. 

En Nederland is als land gericht op diploma's. Die halen jouw kinderen niet op deze manier. Zonder middelbare school diploma geen vervolgopleiding en geen baan (tenzij jouw kinderen ongeschoold werk, kunstenaars of zelfstandige willen worden). Er zijn er die staatsexamen doen. Maar dat is vanuit een immigrantengezin zonder regulier taalonderwijs heel lastig (en duur). 

Ga eens kijken naar Montrssori, Dalton, vrije school of democratische school (kostbaar maar alle vrijheid). 

Zelf je kinderen Nederlands leren zou ik afraden. Je bent het zelf nog aan het leren.
Op school krijg je ook geen Duits of Frans van een docent die zelf net een paar weken duo lingo.

20 uur per week aan clubjes besteden is heel veel. Dat lukt in Nederland niet. Ja, alleen topsporters met een aangepast rooster misschien. Er zijn ook geen clubjes onder schooltijd, omdat vrijwel alle kinderen naar school gaan. En trainers veelal ook een baan hebben. Ik geef zelf atletiektraining. De enige groepen die overdag trainen is een wandelgroep met senioren en wat parttimers van 50+ die die dag niet werken. Helemaal prima, maar niet geschikt/passend voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

Op school ben je vooral om te leren lezen, schrijven, rekenen, zaakvakken, algemene kennis, maatschappelijke ontwikkelingen etc. te leren. En ja, dat doe je samen met leeftijdsgenoten. Ik snap niet zo goed wat er fout aan zou zijn als kinderen in een klas zitten met leeftijdsgenootjes. Er zijn ook scholen met combinatiegroepen. Volgens mij heeft montessori groep 3/4/5 (6-9 jaar) en groep 6/7/8 (9-12 jaar) bij elkaar zitten.
Samen spelen doe je in de pauze. En na school is daar ook nog tijd voor. Je hoeft echt niet tot je 12e hele dagen alleen maar te spelen. Stil zitten, luisteren, opletten, leren, lezen, schrijven, rekenen zijn ook belangrijk. Op een middelbare school heeft een kind die vaardigheden nodig en die worden daar ook niet meer aangeleerd maar bekend verondersteld. 

Overdag zullen je kinderen weinig contact hebben met leeftijdsgenootjes omdat die allemaal op school zitten. Onderling gaan je kinderen echt geen Nederlands spreken, dat is heel onnatuurlijk voor ze. En op clubjes zijn de lessen/trainingen wel in het Nederlands, maar dat is nogal beperkt qua vocabulaire. Je kunt weten wat hoogspringen, verspringen, kogelstoten en sprinten of een overslag, flik-flak, koprol of radslag is, maar daarmee kun je geen gesprekje voeren of iets vragen aan iemand.

Daarnaast is er in Nederland geen dagopvang voor kinderen ouder dan 4 jaar omdat die op school zitten. En de buitenschoolse opvang is vaak gekoppeld met bepaalde scholen. 
Er zal dan dus één ouder thuis moeten blijven en niet werken. Want als je heel de dag vanuit thuis moet werken, kun je geen onderwijs geven. Dan moet de andere ouder wel heel erg veel verdienen wil je daarvan met een gezin met vier kinderen kunnen rondkomen én die kinderen ook nog allemaal 5 clubjes laten doen, inclusief brengen en halen.

Als je nu tevreden bent met jullie situatie en het thuisonderwijs, dan zou ik dat zo laten en niet gaan verhuizen. In ieder geval niet naar Nederland.

Oskvarka

Oskvarka

17-04-2024 om 13:08 Topicstarter

MamaE
Jaa hier alle lessen en aktivitijten hebben kinderen na middach. Als ze geen personal lerar hebben (wij hebben het niet, maar de vriend
van mijn zoon heeft viool les ook ochtend)

Nou, ik denk dat we inmiddels wel uitgebreid genoeg hebben geantwoord met zijn allen.
Nee, thuisonderwijs is in Nederland in principe geen optie, tenzij je aan allerlei voorwaarden voldoet, en dat doen jullie niet.
Nee, thuisonderwijs moet je niet willen voor je kinderen als je in het buitenland gaat wonen, want je ontneemt je kinderen de kans op integratie, de taal goed leren en contacten met leeftijdsgenoten.
Nee, dat kun je in Nederland niet vervangen door allerlei clubjes en dergelijke, omdat in Nederland bijna alle kinderen gewoon naar school gaan. Daarnaast gaan ze (gemiddeld genomen) naar 1 sportles en 1 hobby-achtige club. Kinderen in Nederland gaan niet elke dag na school van alles doen. En van 1 sportles en 1 clubje gaan je kinderen niet heel veel vrienden krijgen en ook de taal niet goed genoeg leren.
Dus: kies je voor Nederland als nieuw land, dan gaan je kinderen gewoon naar school. Wil je ze per se thuis lesgeven, dan zul je een ander land moeten kiezen.
Succes met je beslissing.

Oskvarka, houd ook rekening met de omgeving waar je heen immigreert. In Amsterdam zal het misschien wel mogelijk zijn om 20 uur aan clubjes buiten schooltijd te vinden. Maar als je in een dorp buiten de Randstad gaat wonen, lukt je dat echt niet. Vooral ook omdat ons systeem is ingericht op kinderen die 5 dagen in de week naar school gaan. Meeste ouders vinden dan 2, 3 dagen per week een clubje wat 2 uur duurt wel voldoende.

MamaE schreef op 17-04-2024 om 12:08:

Zelf je kinderen Nederlands leren zou ik afraden. Je bent het zelf nog aan het leren.
Op school krijg je ook geen Duits of Frans van een docent die zelf net een paar weken duo lingo.

20 uur per week aan clubjes besteden is heel veel. Dat lukt in Nederland niet. Ja, alleen topsporters met een aangepast rooster misschien. Er zijn ook geen clubjes onder schooltijd, omdat vrijwel alle kinderen naar school gaan. En trainers veelal ook een baan hebben. Ik geef zelf atletiektraining. De enige groepen die overdag trainen is een wandelgroep met senioren en wat parttimers van 50+ die die dag niet werken. Helemaal prima, maar niet geschikt/passend voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

Op school ben je vooral om te leren lezen, schrijven, rekenen, zaakvakken, algemene kennis, maatschappelijke ontwikkelingen etc. te leren. En ja, dat doe je samen met leeftijdsgenoten. Ik snap niet zo goed wat er fout aan zou zijn als kinderen in een klas zitten met leeftijdsgenootjes. Er zijn ook scholen met combinatiegroepen. Volgens mij heeft montessori groep 3/4/5 (6-9 jaar) en groep 6/7/8 (9-12 jaar) bij elkaar zitten.
Samen spelen doe je in de pauze. En na school is daar ook nog tijd voor. Je hoeft echt niet tot je 12e hele dagen alleen maar te spelen. Stil zitten, luisteren, opletten, leren, lezen, schrijven, rekenen zijn ook belangrijk. Op een middelbare school heeft een kind die vaardigheden nodig en die worden daar ook niet meer aangeleerd maar bekend verondersteld.

Overdag zullen je kinderen weinig contact hebben met leeftijdsgenootjes omdat die allemaal op school zitten. Onderling gaan je kinderen echt geen Nederlands spreken, dat is heel onnatuurlijk voor ze. En op clubjes zijn de lessen/trainingen wel in het Nederlands, maar dat is nogal beperkt qua vocabulaire. Je kunt weten wat hoogspringen, verspringen, kogelstoten en sprinten of een overslag, flik-flak, koprol of radslag is, maar daarmee kun je geen gesprekje voeren of iets vragen aan iemand.

Daarnaast is er in Nederland geen dagopvang voor kinderen ouder dan 4 jaar omdat die op school zitten. En de buitenschoolse opvang is vaak gekoppeld met bepaalde scholen.
Er zal dan dus één ouder thuis moeten blijven en niet werken. Want als je heel de dag vanuit thuis moet werken, kun je geen onderwijs geven. Dan moet de andere ouder wel heel erg veel verdienen wil je daarvan met een gezin met vier kinderen kunnen rondkomen én die kinderen ook nog allemaal 5 clubjes laten doen, inclusief brengen en halen.

Als je nu tevreden bent met jullie situatie en het thuisonderwijs, dan zou ik dat zo laten en niet gaan verhuizen. In ieder geval niet naar Nederland.

En vergeet vooral niet dat al die clubjes ook betaald moeten worden en meestal niet echt cheap zijn. Weet iemand inmiddels al waarom TO naar Nederland wil emigreren? 

Oskvarka

Oskvarka

17-04-2024 om 13:51 Topicstarter

Martje80 schreef op 17-04-2024 om 13:38:

Oskvarka, houd ook rekening met de omgeving waar je heen immigreert. In Amsterdam zal het misschien wel mogelijk zijn om 20 uur aan clubjes buiten schooltijd te vinden. Maar als je in een dorp buiten de Randstad gaat wonen, lukt je dat echt niet. Vooral ook omdat ons systeem is ingericht op kinderen die 5 dagen in de week naar school gaan. Meeste ouders vinden dan 2, 3 dagen per week een clubje wat 2 uur duurt wel voldoende.

Voor kinderen die naar school moeten gaan viend ik dat ook meer dan genoug

Oskvarka, waarom willen jullie naar Nederland?

Oskvarka

Oskvarka

17-04-2024 om 14:06 Topicstarter

Nick90 schreef op 17-04-2024 om 13:47:

[..]

En vergeet vooral niet dat al die clubjes ook betaald moeten worden en meestal niet echt cheap zijn. Weet iemand inmiddels al waarom TO naar Nederland wil emigreren?

Natuurlijk. Dat weet ik. Dat is ook één redem waarom is beter om naar school te gaan. Ook niet alle aktivitijten van mijn zoon zijn heel veel voor kenis te maken, maar meer voor tijd met interesante dingen met andere kinderen (maar verschilende leeftijd groepen).

en de combinatie school en activiteiten is prima mogelijk. Een van mijn kinderen zat op atletiek en was daar heel goex in en trainde 3 keer in de week.  Hij zat ook op vioolles en op zijn muziekschool zaten alle kinderen dan ook in een orkest. In dit jeugdorkest leerden ze dan samen spelen en hadden ze ook af en toe een optreden. En hij had ook nog vriendjes om mee te spelen. 

Mijn dochter heeft verschillende sporten gedaan. En heeft harp gespeeld en zat op kunstlessen. 

Er is heel veel mogelijk. Ook als je kinderen naar school gaan. En wij woonden niet in Amsterdam maar gewoon in een kleinere stad ergens buiten de randstad.  

Oskvarka

Oskvarka

17-04-2024 om 14:30 Topicstarter

MamaE schreef op 17-04-2024 om 12:08:

Zelf je kinderen Nederlands leren zou ik afraden. Je bent het zelf nog aan het leren.
Op school krijg je ook geen Duits of Frans van een docent die zelf net een paar weken duo lingo.

Maar om te lachen: mijn jongere zus op basisschool had lerar duits die was haar Engels klas geven (school had geen lerar engels maar ouders wilden Engels lessen). Zo is het ook soms op school
Ik ben ook niet heel goed in het Engels. Ik heb 11 jaar klasiek school engels onderwijz, maar ik was verschrikelijk slecht. Waneer ik met mijn kinderen van baby leeftijd ik het engels begonen te spreken en boeken te lezen, iedereen zei dat ik kan ze niet goed engels leren. Engels van mijn oudste is nu beter dan mijn. Een ik heb ook heel veel geleerd en verbeterd, tijdens de jaren thuisonderwijs met mijn kindere, selfs het Engels taal. Maar ja ik vind niet dat hen mijn doel, ik was ze niet zelf leren- ze hebben audioboeken, duolingo, youtube, reizerers van andere landen voor gesprek...
Maar toch inderdaat denk ik dat ze beter nederlands gaan leren in het Nederland - maar mischien kan ik met hen wat een beetje duolingo beginnen .

Waarom willen jullie verhuizen naar Nederland? En wat wil je hier zelf gaan doen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.