Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuisonderwijs


Je hoeft niet per se een godsdienst aan te hangen voor thuisonderwijs. Maar wel een levensovertuiging. En dat moet dus gaan over de 'richting' van een school, niet de inrichting van het onderwijs. Pedagogische redenen zijn sowieso geen reden voor thuisonderwijs. Je kinderen zijn het 'zo gewend', maar de jongste twee zijn vier en zes, dus die hebben nog amper kunnen wennen aan school.
Het gaat dus eigenlijk om principieel tegen onderwijs in het algemeen zijn. 
Ik kan eigenlijk niks vinden op internet voor nieuwkomers die vrijstelling van de leerplicht willen aanvragen. Ik vermoed ook omdat het niet in het belang van de integratie van die kinderen is.

Oskvarka

Oskvarka

19-04-2024 om 16:15 Topicstarter

Izza schreef op 19-04-2024 om 14:48:

To zodra jullie kinderen in Nederland staan ingeschreven (bij de gemeente) gaat er een signaal naar de afdeling leerplicht (ook onderdeel van de gemeente). In Nederland zijn alle systemen aan elkaar gekoppeld. Daar is men veel verder in dan in andere landen. Afhankelijk van de drukte op die afdeling kan jij brieven, telefoontjes en zelfs huisbezoeken gaan verwachten. Het aanvragen van vrijstelling is ingewikkeld. Dat jij het nu zo doet, het beter is voor je kinderen of ze het niet gewend zijn is bijvoorbeeld geen reden. Je moet kunnen aantonen dat er nergens een geschikte school is, dat jullie een zeer specifieke godsdienst aanhangen. Geen enkel kind mag naar school. En je kunt het dus niet proberen om er vervolgens op terug te komen.

In veel gevallen maakt de gemeente melding bij veilig thuis (overheidsorganisatie voor het welzijn van kinderen). Dan kom je in een enorme toestand terecht van onderzoeken waaraan je verplicht moet meewerken en waarin ook je kinderen worden betrokken. Je kinderen een school ontzeggen kan worden gezien als verwaarlozing. Daarbij komt dat jullie zeer jonge kinderen hebben. Jij afwezig bent (door werk) en vader niet beschikbaar (vanwege thuiswerken). En jullie de taal en cultuur niet tot onvoldoende kennen (en jullie kinderen ook niet). Jouw Nederlandse taal is erg goed! Maar ik lees nergens dat jouw man of kinderen ook zo goed de taal beheersen.

Ik heb alleen het idee dat jij al deze informatie niet wilt horen. Je wilt gewoon verhuizen en je kinderen thuis hun eigen ding laten doen. Waarbij oudere kinderen verantwoordelijk zijn voor jongere.

Ja mijn man is Nederlands aan het leren maar hij is niet even goed als ik. Maar hij begrijpt meer, mischien omdat hij goed Duits kan. Mijn oudste zoon is nog 4 jaren ook Duits aan het leren. Ik hoop dat dat kan hem een beetje ook helpen. 

Nee ik wil inderdaad niet mijn kinderen in huis houden. Ik wil dat ze vrienden hebben en daar Nederlands al sprekend en spelend een lerend leren.  Ik wil ze graag naar vriendelijk school laten gaan omdat ik het ook zie als de beste manier om het te doen. De goede basisscholen (veel betere dan in onze land) is één reden (niet einige) waarom wij de Nederland kiezen. Ik will gewoon meer informatie ook over thuisonderwijs hebben voor een geval dat iets heel verkeerd gaat op het school. Een ook als ik dat zal beslissen te doen ik zal iedereen doen dat mijn kinderen veel andere nieuwe kontakten hebben, daarom ik weet dat dat nodig voor hen is. Ik doe het ook nu in Slowakije. 

Oskvarka schreef op 19-04-2024 om 16:15:

[..]

Ja mijn man is Nederlands aan het leren maar hij is niet even goed als ik. Maar hij begrijpt meer, mischien omdat hij goed Duits kan. Mijn oudste zoon is nog 4 jaren ook Duits aan het leren. Ik hoop dat dat kan hem een beetje ook helpen.

Nee ik wil inderdaad niet mijn kinderen in huis houden. Ik wil dat ze vrienden hebben en daar Nederlands al sprekend en spelend een lerend leren. Ik wil ze graag naar vriendelijk school laten gaan omdat ik het ook zie als de beste manier om het te doen. De goede basisscholen (veel betere dan in onze land) is één reden (niet einige) waarom wij de Nederland kiezen. Ik will gewoon meer informatie ook over thuisonderwijs hebben voor een geval dat iets heel verkeerd gaat op het school. Een ook als ik dat zal beslissen te doen ik zal iedereen doen dat mijn kinderen veel andere nieuwe kontakten hebben, daarom ik weet dat dat nodig voor hen is. Ik doe het ook nu in Slowakije.

Oh oké, nou thuisonderwijs is hier in elk geval een moeilijk te realiseren iets, het is eerder uitzondering dan regel zeg maar. Ik zou me eerder concentreren om een huis te kopen in deze oververhitte huizenmarkt hier en vooral een dikke portemonnee mee brengen want die zul je nodig hebben, als je in deze tijd een huis wil kopen in een grote stad moet je ook een heel behoorlijk inkomen hebben. 

Als je kinderen eenmaal naar een school zijn geweest, krijg je geen vrijstelling van leerplicht meer op grond van richtingsbezwaar. Je moet dat normaal al regelen voordat de oudste leerplichtig is. 

Oskvarka

Oskvarka

19-04-2024 om 16:36 Topicstarter

TineWinkel schreef op 19-04-2024 om 14:53:

[..]

helemaal eens! Ik zat inderdaad ook te denken, dat de oudere kinderen met de kleinere op stap gaan en daar dan ook verantwoordelijk voor zijn. Zeker in een land waar ze de taal en gebruiken niet kennen, lijkt me dat niet verstandig.

Dat doe ik nooit. Ik laat mijn kinderen nooit huis self een ook wacht ik niet dat ze zorgen over elkaar. Jonge zusje gaat met broer soms zelf maar zij kan (wil) ook wel zonder broer gaan. Maar inderdaad heb ik betere gevoel als ze samen gaat. Het is goed compromis om te groeien onafhankelijkheid. Mijn oudste zoon was nooit dwongen om zijn zus een broers zorgen, als hij het zelf wilde. Een als hij het soms in de train doet is het altijd wanneer hij dat wil. Een ook ik heb altijd andere wegen hoe het 100 percent veilig zal zijn. Maar ik hoef je dat niet uitleggen voor jouw. Toch moet jij mij niet geloven als jij kan denken dat een moeder kan haar verantwoordelijkheid op haar kinderen met elkaar laten en danaar heb ze vrije tijd. Ik weet dat zulke moeders kan bestaan maar toch...

Maar als de kwaliteit van het onderwijs hier een reden is om naar Nederland te verhuizen, dan is thuisonderwijs toch helemaal geen optie? Dan kun je net zo goed blijven waar je nu bent...
Hebben jullie als ouders al een idee wat jullie hier voor werk willen doen?

@Oskvarka, In je vorige draad beschreef je de opleiding en de functie van je man en de wens dat hij als zelfstandige in dergelijke functie aan de weg wilt timmeren. Hier in Nederland, hebben landopmeters een mbo- opleiding en verdienen tussen de 2,2 en 2,8k per maand, veelal via een uitzendbureau of in loondienst. Vereiste ( zie omschrijvingen landopmeter in bv Friesland of Dronten) is dat ze de Nederlandse taal goed beheersen.
Besef ook dat een opleiding aan een universiteit in Slowakije in Nederland anders beoordeeld kan worden; zo heeft de moeder van mijn schoonzoon een universitaire studie in Warschau gevolgd, maar kreeg hier ook een functie paar niveau’s onder haar kunnen; kwestie van eerst laten zien hoe goed je bent.
Is het niet verstandiger dat je man hier eerst alleen naar toe komt en zo probeert een vast inkomen te genereren, voor hij het hele gezin meeneemt?

PS, als hij betere beheersing heeft van de Duitse taal, maakt hij daar ( in Duitsland) meer kans.

Oskvarka

Oskvarka

20-04-2024 om 08:10 Topicstarter

Promethium schreef op 12-04-2024 om 18:15:

In Nederland is ook een aantal democratische scholen. Bijvoorbeeld De Vrije Ruimte in Den Haag, daar mogen kinderen heel erg zelf kiezen wat ze willen leren. Zou zoiets misschien bij jullie passen?

Ja dat wij van plan...maar niet naar Haag daarom daar heel duur is. Ik zal zien als het voor ons mogelijk zal zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.