Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuisonderwijs


absor schreef op 12-04-2024 om 20:48:

[..]

Wikipedia zegt dit;

In Nederland worden maar weinig kinderen thuis onderwezen, ongeveer 0,05% van de leerplichtige kinderen. In 2022 hadden 1771 kinderen vrijstelling van inschrijving op een school onder 5 sub b van de Leerplichtwet 1969, allen krijgen thuisonderwijs. Schattingen van kinderen die onder 5 sub a of onder een andere regeling thuisonderwijs krijgen lopen uiteen van 200 tot 2000.



sub b is op basis van levensovertuiging dus dat zijn kinderen die bewust thuis onderwijs krijgen en niet uitvallen om andere redenen. (Dat zijn er ook veel dus)



Ah, wikiwijsheid. Hiermee geef je iig aan dat het 2x zoveel leerlingen zijn dan je zelf zei. Hierin deze cijfers zijn niet al die uitgevallen leerlingen meegenomen die dus thuis zitten. Die zijn namelijk nog wel aan een onderwijsinstelling verbonden. 

SuzyQFive schreef op 13-04-2024 om 08:32:

[..]

Ah, wikiwijsheid. Hiermee geef je iig aan dat het 2x zoveel leerlingen zijn dan je zelf zei. Hierin deze cijfers zijn niet al die uitgevallen leerlingen meegenomen die dus thuis zitten. Die zijn namelijk nog wel aan een onderwijsinstelling verbonden.

Klopt. Maar voor die leerlingen is thuisonderwijs geen bewuste keuze, maar iets wat ze overkomen is. Als er überhaupt al sprake is van thuisonderwijs, want een deel zal helemaal geen onderwijs krijgen. Voor het grootste deel is het ook geen definitieve keuze, maar wordt er gezocht naar een passende oplossing (bijvoorbeeld speciaal onderwijs).

Als je in Nederland komt wonen, moeten je kinderen naar school. Ook als je asiel aanvraagt of expat bent of uit de EU komt. Doe je dat niet, dan kunnen de boetes flink gaan oplopen. 

Niet alleen kunnen de boetes oplopen, maar de kinderbescherming gaat zich ermee bemoeien, en dat is zelden tot genoegen van de ouders.

leerplicht en de kinderbijslag
https://puc.overheid.nl/svb/doc/PUC_1016_20/6/

Als ik dit artikel lees, lees ik hierin een stopzetting van de kinderbijslag door de SVB voor die kinderen die niet voldoen aan de leerplicht. Dus als je kinderen in Nederland worden ingeschreven en daardoor o.a. zorg ontvangen als ze ziek worden  en daarbij ook kinderbijslag ontvangen, komt wrs de leerplichtambtenaar ( lpa) bij  je ‘aan de deur’ wanneer je kinderen, waarvan de drie oudste kinderen reeds leerplichtig zijn, met de vraag waarom ze niet bij een school staat ingeschreven. Bij weigeren van onderwijs, kan hij of zij de SVB sommeren te stoppen met het overmaken van de kinderbijslag wanneer je geen vrijstelling kan tonen. 

Verder:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/immigratie-naar-nederland/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-regelen-als-ik-in-nederland-kom-wonen

Immigratie betekent  ook aanmelden bij SVB en school. Het lijkt mij dat deze instanties met elkaar samenwerken; is een kind dat in aanmerking komt voor kinderbijslag, ook ingeschreven bij welke school.

Thy

Thy

13-04-2024 om 23:01

Ik vind ben niet tegen thuisonderwijs, ik denk dat dat voor sommige kinderen heel geschikt zou zijn.
In het geval van emigratie en integratie kijk ik daar anders naar.
Als het de bedoeling is dat jullie hier blijven wonen, is het denk ik heel belangrijk om je kind(eren) hier ook 'wortels' te geven. Dit is dan het land waarin zij ( in principe ) zullen blijven wonen, het land waarin zij kansen gaan krijgen en pakken, het land waarin zij een eigen netwerk gaan opbouwen en vooral: het land dat hun thuis gaat zijn; misschien wel voor altijd.
Als je als ouder de taal goed spreekt, het land goed kent, een heldere visie en een breed netwerk hebt, dan kun je bovenstaande wellicht bereiken zonder je kinderen deel uit te laten maken van het Nederlandse onderwijssysteem. Heb je dat niet, dan denk ik dat je het wel heel moeilijk maakt voor je kinderen door bij voorbaat uit dat systeem te stappen. 

'Inderdaad daarom ben ik ook tegen bijzonder onderwijs. En dan bedoel ik niet onderwijs vorm (montesorri, vrije school)' 😂 😂😂 Ik vind dit zo grappig!
Rudolf Steiner mag dus wel, religie mag niet, en dat doen we om ervoor te zorgen dat we een we samenleving hebben waarin iedereen geïntegreeerd is.😂 😂😂
Tsjor

Oskvarka

Oskvarka

15-04-2024 om 19:23 Topicstarter

tsjor schreef op 14-04-2024 om 08:40:

'Inderdaad daarom ben ik ook tegen bijzonder onderwijs. En dan bedoel ik niet onderwijs vorm (montesorri, vrije school)' 😂 😂😂 Ik vind dit zo grappig!
Rudolf Steiner mag dus wel, religie mag niet, en dat doen we om ervoor te zorgen dat we een we samenleving hebben waarin iedereen geïntegreeerd is.😂 😂😂
Tsjor

heel grappig.. maar Steiner is Walfdorf (frijeschool? den ik in nederlands)

Oskvarka

Oskvarka

15-04-2024 om 19:27 Topicstarter

 Dus als je kinderen in Nederland worden ingeschreven en daardoor o.a. zorg ontvangen als ze ziek worden en daarbij ook kinderbijslag ontvangen, komt wrs de leerplichtambtenaar ( lpa) bij je ‘aan de deur’ wanneer je kinderen, waarvan de drie oudste kinderen reeds leerplichtig zijn, met de vraag waarom ze niet bij een school staat ingeschreven. Bij weigeren van onderwijs, kan hij of zij de SVB sommeren te stoppen met het overmaken van de kinderbijslag wanneer je geen vrijstelling kan tonen.


Jaa ik be niet dom ik wil dat niet doen als ik geen vrijstelling kan krijgen . Ik ben ook niet echt beslist dat ik dat wil (naturlijk voor vergelijkbare doelen lijk andere hier nog geschrijven). Ik ben maar geinteresteerd op de weg hoe het mogelijk is  

Oskvarka

Oskvarka

15-04-2024 om 20:05 Topicstarter

Thy schreef op 13-04-2024 om 23:01:

Ik vind ben niet tegen thuisonderwijs, ik denk dat dat voor sommige kinderen heel geschikt zou zijn.
In het geval van emigratie en integratie kijk ik daar anders naar.
Als het de bedoeling is dat jullie hier blijven wonen, is het denk ik heel belangrijk om je kind(eren) hier ook 'wortels' te geven. Dit is dan het land waarin zij ( in principe ) zullen blijven wonen, het land waarin zij kansen gaan krijgen en pakken, het land waarin zij een eigen netwerk gaan opbouwen en vooral: het land dat hun thuis gaat zijn; misschien wel voor altijd.
Als je als ouder de taal goed spreekt, het land goed kent, een heldere visie en een breed netwerk hebt, dan kun je bovenstaande wellicht bereiken zonder je kinderen deel uit te laten maken van het Nederlandse onderwijssysteem. Heb je dat niet, dan denk ik dat je het wel heel moeilijk maakt voor je kinderen door bij voorbaat uit dat systeem te stappen.



Ja, dat is echt een echt goede doel, waarom wijger ik mijn kinderen niet thuis laten blijven. Ik ben het met je eens. Maar toch ben ik heel echt tevrijden met thuisonderwijs, dat wij nog hebben. Iemand vroeg me iets over te schrijven so doe ik dat wel. Maar jullie moeten veel gedoeld met mijn slechte nederlands hebben. het spijt me heel erg. (Maar ik kan ook al schrijvend mijn nederland oefenen ) "Homescchooling" is ook niet in mijn land heel gemakklijk- een ook niet "normal". Wij hebben ook maar rond 1700 lerlingen (5 mil. bewoners land). En de regels zijn ook slecht (wij moeten ook 2 keer per schooljaar examen passen). En andere nadelen. In tegenstelling kan ik veel voordelen elke dag zien. Omdat wij hebben het nog 6 jaren in onze huis. De kinderen kunnen goed jeself leren kennen. Wij worden ook goed met elkaar leren kennen. Geen pesten. Meer tijd met familie. Zij kunnen zijn eigen pas hebben in alles wat ze leren. Zij leren verantwoordelijkheid hebben voor zijn eigen kennis. Zij leren veel verschilende metoden hou een kennis te krijgen. Zij leren hoe te leven in zijn echte leven met veiligheid in zijn eigen huis. Zij kunnen missen maken, veel missen. Zij Kunnen heel grote dingen allein doen. Zij geloven in zichself. Zij kunnen veel activiteiten doen, wat ze verkozen omdat ze veel vrije tijd hebben. (art, koken, sporten, lezen, spelen, schaken spelen, algebra leren, audiobooks luisteren, talen leren, ..). En het is echt groete mis denken dat als kinderen niet naar school gaan, en wij geven hen het niet als hun eigen plicht, dat ze het moeten doen, dat ze moeten iets leren (Wat wij volwassene weten wat het is), dat zij maar games zullen spelen of niets zullen doen.

Het gaat volgens mij niet om het leren - als je als ouder echt gemotiveerd bent en er de tijd voor hebt/neemt, denk ik dat je het minstens zo goed kunt doen als op school. Maar ik denk wel dat je kinderen sociaal minder goed/snel ontwikkelen. Want ze komen (veel) minder in aanraking met leeftijdsgenoten. En het is een heeeeeel groot misverstand dat broers en zussen elkaar niet (kunnen) pesten.
Maar zeker als je emigreert gaat het over veel meer dan alleen maar de cognitieve ontwikkeling op school. Het goed leren van de taal lukt echt alleen als ze onder peers zijn. Dat leer je niet uit een boek of van een site. Ook niet als je 8 bent. De gewoonten en gebruiken in een land leer je ook niet vanuit het huis met je import-ouders. Ik zie echt niet in waarom je zou willen emigreren en dan je kinderen thuishouden. Wat wil je daar dan mee bereiken? Je wil ze toch juist een bredere blik op de wereld geven, hoe kan dat vanuit je eigen huiskamer? Je kunt het leven toch niet ervaren vanuit je eigen huis? Dat is een beetje als in een dierentuin rondlopen en dan vinden dat je de jungle hebt ervaren…

Wat mij altijd opvalt aan mensen die thuisonderwijs willen geven is dat ze vaak met van die dingen komen die kinderen dan kunnen doen. Want extra tijd. Zoals dit lijstje.

art, koken, sporten, lezen, spelen, schaken spelen, algebra leren, audiobooks luisteren, talen leren

Mijn kinderen hebben dit ook allemaal gedaan. En ze gingen naar school. Zo lang is de school in Nederland niet en huiswerk is er nauwelijks tot niet. Kinderen kunnen prima naar school gaan en daarnaast nog van alles erbij doen. 

Mijn dochter studeert nu maar is nog steeds dol op bakken, houdt van kunst (ze kan heel goed tekenen), traint voor een halve marathon en leest heel veel klassieke boeken in het Engels. Haar broers hebben weer andere bezigheden. Het een sluit het ander niet uit hè? 

school in NL zijn inderdaad vergeleken met andere landen relatief korte dagen plus zeer veel vakantie.  Je kinderen zullen zeker tijd houden voor hun hobby’s 

wat ik mis in je verhaal; waarom willen jullie naar nederland emigreren?

Dat jouw Nederlands niet zo goed is, is niet zo vreemd en ook niet zo erg. Maar wel als je met dat Nederlands je kinderen les gaat geven. Het probleem zit hem er dan in dat je kinderen uiteindelijk niet zelfstandig kunnen functioneren in Nederland omdat ze én de taal niet (goed) spreken én nooit naar school zijn geweest. 
Met broers en zussen ga je toch vaak anders om dan met vrienden. Het zijn ook niet per se leeftijdsgenoten of hebben dezelfde interesses. Jezelf leren kennen doe je ook in een groep met andere kinderen. Dan leer je weer andere kanten van jezelf kennen. Hoe je in sociale settings functioneert kan echt verschillen van hoe je privé thuis functioneert.

To waarom willen jullie naar Nederland en wil je hier ook langdurig blijven? 

Als jouw kinderen hier willen gaan studeren of werken hebben ze diploma's nodig. Daar is het land behoorlijk op gericht. 

Jouw Nederlands is onvoldoende om je kinderen dit te kunnen leren op een niveau dat nodig is voor een diploma of vervolgstudie. Dat is niet erg en ook logisch! Je gaat immers zelf nog les volgen. Daarnaast is er ook het leren van de cultuur en gewoontes. Ook dat leren ze op school. Schooltijden hier zijn maar kort in vergelijking met andere landen (08.30 tot 15.00 uur ongeveer). Ze hebben tijd genoeg voor buitenschoolse activiteiten, sport of muziek. 

Een andere optie is online internationaal onderwijs in het Engels. Maar dat is zeer kostbaar met meerdere kinderen. En feitelijk verplaatst je een volledig schoolprogamma dan naar huis. Dat bedoel jij waarschijnlijk niet.

Als ouder vind ik het belangrijk, misschien nog wel meer dan lesstof aanleren, is dat je op een (basis)school in contact komt met kinderen van allerlei achtergronden. Het zien hoe het anders kan, de nieuwsgierigheid naar de ander, leren samenwerken, weerbaarheid en het respecteren van elkaar. (Ik vind dit belangrijk gezien de wereld waarin zij opgroeien die meer verbonden is dan vroeger)
Met thuisonderwijs is de kans toch kleiner om een diversiteit aan kinderen tegen te komen waar je samen dingen leert zoals "art, koken, sporten, lezen, spelen, schaken spelen, algebra leren, audiobooks luisteren, talen leren, .." (deze dingen leren mijn kinderen ook op school)

Zoals ook eerder is gezegd, is de school al vroeg uit, dan is er veel tijd om allerlei extra dingen te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.