Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuisonderwijs


To in Nederland is geen cultuur van thuisonderwijs. Sterker nog mensen die dat willen krijgen te maken met tal van installaties (gemeente, leerplicht zelfs jeugdzorg is niet uitzonderlijk). Onderwijs is in Nederland van een goed niveau, zo goed als gratis (in vergelijking met andere landen) en er zijn tal van stromingen. 

Als jullie hier willen blijven is een goede kennis van de taal en cultuur essentieel. En dat kan jij ze niet geven omdat jij dat zelf niet beheerst. Bijna alle scholen zijn niet meer actief bezig met het geloof. Alleen echte evangelische scholen of horend bij een bepaald geloof. Dus katholiek in de naam zegt niets. Je hebt hier trouwens ook democratisch onderwijs, vrije scholen en meer alternatieve manieren van leren. Maar particulier dus kostbaar. 

Omdat het zeer ongebruikelijk is (en mensen er ook niet zo positief tegenover staan). Krijg je te maken met veel kritiek. En jouw kinderen ook. En er zijn bijna geen groepen waar jouw kinderen zich bij kunnen aansluiten. 

Als jij dit echt wilt zou ik eigenlijk niet voor Nederland kiezen. Sommige mensen vertrekken hier juist vanwege problemen om te kunnen thuisonderwijzen. 

In Nederland is het inderdaad bijna niet te doen om thuis onderwijs te geven zonder dat je in de problemen komt met leerplichtambtenaar (en die boetes lopen snel op).

Ik ken iemand die zijn kinderen een jaar thuisonderwijs wilde geven om zo een jaar te kunnen rondreizen. Ze kregen geen toestemming voor thuisonderwijs. Uiteindelijk heeft hij het hele gezin laten uitschrijven bij de gemeente. Maar dan kun je dus ook geen vaste verblijfplaats hebben in NL. Kortom niet wat jij wil denk ik. 

Als je echt thuis onderwijs wilt dan kun je dus het beste niet naar NL komen. Alternatief is zoeken naar een school die aansluit bij je wensen. Er zijn ontzettend veel verschillende vormen van onderwijs dus grote kans dat er iets aansluit bij jouw visie.

Ik zou niet naar Nederland trekken, maar naar België.

Hier is thuisonderwijs wél een mogelijkheid.
Er hangen allerlei regels aan vast en er wordt vanuit de overheid gevolgd dat kinderen effectief thuis leren, ingeschreven staan voor vakken en examens afleggen via de examen-commissie, maar het is wel gewoon een optie.

Het sociale kan je ook gewoon in hobby's en sporten gaan zoeken.

In Nederland is ook een aantal democratische scholen. Bijvoorbeeld De Vrije Ruimte in Den Haag, daar mogen kinderen heel erg zelf kiezen wat ze willen leren. Zou zoiets misschien bij jullie passen?

het klopt niet dat mensen zeggen dat het in nl niet mogelijk is    En heel streng zijn ze ook niet.  Als jij een goed plan presenteert kwa onderwijs kan je het ook nog aanvragen op basis dat je weer verder wil reizen bijv.    En Ook als atheïst lukt kan je denkbeelden hebben die niet passen bij reguliere scholen en krijg je echt wel vrijstelling 

.  Wat niet kan is je kinderen eerst een jaar naar school sturen of het ene kind wel en het andere kind niet.   Je moet direct besluiten thuisonderwijs te starten.  Soort systeem van eens gekozen blijft gekozen. (wat wel kan is eerst thuisonderwijs starten en dan alsnog toch maar naar school)

Er zijn ongeveer 1000 kinderen in nl die thuisonderwijs krijgen, meeste wel in randstad hoor.  Het is best ook Eén community die veel contact met elkaar heeft.  Zoek even op facebook paginas enzo dan vind je ze wel.  Zij kunnen je het best informeren



zelf blijf ik erbij dat je voor je kinderen bestwil ze echt best naar school kan sturen in nl als je wil dat ze lekker integreren en erbij horen 

Ik heb geen ervaring met thuisonderwijs, maar vraag me wel af waarom je naar Nederland wil komen als je vervolgens je kinderen niet naar een normale school wil laten gaan en dus de mogelijkheid op integratie voor hen enorm ingewikkeld maakt. En je zelf blijkbaar ook niet wil gaan werken (of combineer je dat met thuisonderwijs geven?), waardoor je met je gezin een behoorlijk geïsoleerd leven gaat leiden. Wat is er dan zo aantrekkelijk aan Nederland dat je hier wil wonen?

absor schreef op 12-04-2024 om 18:33:

het klopt niet dat mensen zeggen dat het in nl niet mogelijk is En heel streng zijn ze ook niet. Als jij een goed plan presenteert kwa onderwijs kan je het ook nog aanvragen op basis dat je weer verder wil reizen bijv. En Ook als atheïst lukt kan je denkbeelden hebben die niet passen bij reguliere scholen en krijg je echt wel vrijstelling

. Wat niet kan is je kinderen eerst een jaar naar school sturen of het ene kind wel en het andere kind niet. Je moet direct besluiten thuisonderwijs te starten. Soort systeem van eens gekozen blijft gekozen. (wat wel kan is eerst thuisonderwijs starten en dan alsnog toch maar naar school)

Nederland heeft helemaal geen formele procedure om thuisonderwijs goed te keuren. Als je in Nederland vrijstelling krijgt van leerplicht dan is dat ook echt vrijstelling van leerplicht. Oftewel niemand controleert dan nog of het kind daadwerkelijk iets leert thuis.

Daar is ooit wel een wetsvoorstel voor gemaakt: https://wetgevingskalender.overheid.nl/Regeling/WGK009318

Maar dat is na de val van het derde kabinet Rutte controversieel verklaard, en nooit meer uit de kast gekomen.

absor schreef op 12-04-2024 om 18:33:

het klopt niet dat mensen zeggen dat het in nl niet mogelijk is En heel streng zijn ze ook niet. Als jij een goed plan presenteert kwa onderwijs kan je het ook nog aanvragen op basis dat je weer verder wil reizen bijv. En Ook als atheïst lukt kan je denkbeelden hebben die niet passen bij reguliere scholen en krijg je echt wel vrijstelling

. Wat niet kan is je kinderen eerst een jaar naar school sturen of het ene kind wel en het andere kind niet. Je moet direct besluiten thuisonderwijs te starten. Soort systeem van eens gekozen blijft gekozen. (wat wel kan is eerst thuisonderwijs starten en dan alsnog toch maar naar school)

Er zijn ongeveer 1000 kinderen in nl die thuisonderwijs krijgen, meeste wel in randstad hoor. Het is best ook Eén community die veel contact met elkaar heeft. Zoek even op facebook paginas enzo dan vind je ze wel. Zij kunnen je het best informeren



zelf blijf ik erbij dat je voor je kinderen bestwil ze echt best naar school kan sturen in nl als je wil dat ze lekker integreren en erbij horen

Je cijfers kloppen niet, het zijn veel meer kinderen waarvan veruit het grootste deel is uitgevallen in het reguliere onderwijs. Die krijgen les via organisaties als ivio. 

Heel eerlijk: ik zie niet in hoe je je kinderen tot goed staatsburgers op kunt voeden zónder ze volledig deel te laten nemen van de maatschappij. 

Ik vind ook dat we als maatschappij dit sooet situaties niet moeten willen, integreren is zo onwijs belangrijk. 

Desideria schreef op 12-04-2024 om 19:41:

Heel eerlijk: ik zie niet in hoe je je kinderen tot goed staatsburgers op kunt voeden zónder ze volledig deel te laten nemen van de maatschappij.

Ik vind ook dat we als maatschappij dit sooet situaties niet moeten willen, integreren is zo onwijs belangrijk.

Inderdaad daarom ben ik ook tegen bijzonder onderwijs.  En dan bedoel ik niet onderwijs vorm (montesorri, vrije school) 

SuzyQFive schreef op 12-04-2024 om 19:30:

[..]

Je cijfers kloppen niet, het zijn veel meer kinderen waarvan veruit het grootste deel is uitgevallen in het reguliere onderwijs. Die krijgen les via organisaties als ivio.

Wikipedia zegt dit;

In Nederland worden maar weinig kinderen thuis onderwezen, ongeveer 0,05% van de leerplichtige kinderen. In 2022 hadden 1771 kinderen vrijstelling van inschrijving op een school onder 5 sub b van de Leerplichtwet 1969, allen krijgen thuisonderwijs. Schattingen van kinderen die onder 5 sub a of onder een andere regeling thuisonderwijs krijgen lopen uiteen van 200 tot 2000.



sub b is op basis van levensovertuiging dus dat zijn kinderen die bewust thuis onderwijs krijgen en niet uitvallen om andere redenen. (Dat zijn er ook veel dus)



In Nederland zijn er 2 groepen. Tijdelijk thuisonderwijs bij ernstige ziektes. En vrijstelling vanwege streng religieuze redenen of mensen in de alternatieve hoek. En kinderen (de grootste groep) die vanwege ernstige lichamelijke, sociale of psychische redenen geen school kunnen vinden. Noodgedwongen dus. 

Ik ken iemand die het op alternatieve redenen is gelukt. Een jaar procederen heeft het gekost. Als de vrijstelling er eenmaal is dan is er geen enkele controle of toezicht meer. Jouw kind bestaat niet meer voor instanties. Als het niets zou leren mag dat dus ook....Zij is heel actief (unscooling). Die kinderen gaan naar alle musea, meerdaagse festivals, buitenlandse reizen en zijn onderdeel van alternatieve gemeenschappen. Er wordt geen waarde gehecht aan diploma's of toetsen. Ze leren echt in de praktijk en online. Ouders zijn dus erg actief en die kinderen komen met heel veel mensen in contact. Spreken meerdere talen en zijn erg creatief. Komen waarschijnlijk ook in die wereld terecht later. Want ik zie ze niet in "gewone" beroepen functioneren. 

Marty1984 schreef op 12-04-2024 om 18:13:

Ik zou niet naar Nederland trekken, maar naar België.

Hier is thuisonderwijs wél een mogelijkheid.
Er hangen allerlei regels aan vast en er wordt vanuit de overheid gevolgd dat kinderen effectief thuis leren, ingeschreven staan voor vakken en examens afleggen via de examen-commissie, maar het is wel gewoon een optie.

Het sociale kan je ook gewoon in hobby's en sporten gaan zoeken.

Als de kinderen uiteindelijk een soort staatsexamen moeten afleggen, moeten ze wel de taal leren. Waar doen ze dat dan? Thuis, van een ouder die de taal ook niet goed beheerst? In ieder geval niet voldoende om les in te geven en kennis over te dragen. 
Natuurlijk kan dat in de eigen taal, maar dan nog heb je met de examens een probleem.

Daarnaast wordt het ook lastig om bij een sportclub trainingen te volgen als je de taal niet beheerst. Je leert geen Nederlands van een paar uurtjes per week sporten. Zeker niet omdat het hoofddoel daar is om te sporten en niet om de taal te leren.

In Nederland is vrijstelling van de leerplicht dus echt vrijstelling en dan kun je thuis iets doen, maar als je dat niet doet, kraait geen haan ernaar. Wel is het mogelijk om staatsexamens te doen als je naar een vervolgopleiding wil. Maar dat moet je dan zelf allemaal regelen, bekostigen en ervoor studeren. 

De democratische school is een vorm van particulier onderwijs, dus niet gefinancierd door de overheid. Gefinancierde scholen, ongeacht van welke stroming, moeten namelijk aan bepaalde eisen voldoen qua wat kinderen er leren en wat ze aan het einde moeten kennen en kunnen. En of je dat nu op een katholieke, gereformeerde, vrije of montessori school leert, dat maakt niet uit. Bij een democratische school bepalen kinderen zelf wat ze willen leren, ze gaan uit van intrinsieke motivatie. Een kind kan dus uiteindelijk ook zelf besluiten dat het staatsexamen wil doen in bepaalde vakken en dan ondersteunt de school daarbij dat er een vakdocent komt bijvoorbeeld.
Maar als een kind niets schools wil leren, dan heb je straks een 18-jarige die niet kan lezen, schrijven, rekenen, functioneren in de samenleving, geen baan kan vinden, geen opleiding kan doen. Mijn keuze zou het niet zijn.
Even gegoogled; die democratische school in Den Haag kost ongeveer 400 euro per maand per kind. Bij het tweede en volgende kind wel wat korting, maar ik ken weinig mensen die een slordige 1500 euro per maand kunnen betalen voor het onderwijs van hun kinderen. Dat is echt heel veel geld. 
Bovendien is het een school, dus als het op enig moment niet meer te betalen is, kun je niet terugvallen op vrijstelling van leerplicht op levensbeschouwelijke gronden. Want je kinderen zijn dan ooit naar school geweest.

Ik heb als kind thuisonderwijs gehad. Een bewuste keuze van mijn ouders. Ik ben (net als mijn siblings) prima terecht gekomen maar heb er als kind ook wel veel stress van gehad (rechtzaken, jeugdzorg, etc.). In Nederland is het erg moeilijk, zeker als je de taal niet machtig bent en je niet volledig op de hoogte bent van alle regeltjes en kleine lettertjes. Daarnaast lijkt school me ook een hele fijne omgeving voor kinderen die willen (moeten) integreren in Nederland. 

Veel mensen die in Nederland thuisonderwijs willen geven verhuizen uiteindelijk (bijvoorbeeld naar België) omdat het in Nederland erg lastig is. Mocht je daar dus aan vast willen houden, dan zou ik niet voor Nederland kiezen. 

Ik heb zo het idee dat precies dezelfde vraag al eens eerder is gesteld door iemand uit dezelfde regio als deze vragenstelster. Ook zij vertelde dat ze Nederlands aan het leren was en thuisonderwijs wilde geven als ze naar Nederland gingen verhuizen. En toen kwamen ook dezelfde opmerkingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.