Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Welke speelgoed vind jij verschrikkelijk?


Nooit gedacht dit te zeggen maar: lego.
Zit er altijd mee te klooien om het in elkaar te zetten of te herstellen (neen, hij kan dit nog niet alleen).
Wat geluid betreft: omdat mijn broer grote fan was van Spongebob kreeg hij jaren geleden zo'n knuffel met het kenmerkend lachje als je erop kneep. Vond hij keileuk als decoratie voor zijn kamer tot op een nacht die knuffel automatisch begon te lachen en niet stopte; hij heeft hem toen verzopen in een emmer water.

Alle knuffels. Oudste werd geboren toen we in een driekamerappartement woonden. En al het kraambezoek kwam met een knuffel aanzetten. En dan ook nog veel in mint en lila, want dat waren de overheersende babykleuren in die tijd. We eindigden met 27 van die zinloze ruimtevreters, de een nog monsterlijker dan de ander. En zo breed hadden we het nou ook weer niet, ik had liever een pak luiers gehad.

Lawaaiig speelgoed met batterijen was alleen voor in de box. Win - win.

Herfstappeltaart schreef op 30-03-2024 om 18:21:

[..]

Waarom vind je klei zulk vervelend speelgoed?

Klei zoals de generatie van rond de 60 het kent is niet zo erg.  Dan maakte je iets liet het drogen en kon het schilderen.

Nu heb je play doh, een chemisch goedje waar je wat van kan boetseren en daarna weer in het potje doen om er later weer mee te spelen.  Heel langzaam wordt het wat droger en brokkeliger en dat geeft een troep door je hele huis!

Met een beetje pech krijgt je kind er de ijsmachine bij waarmee je toeven "softijs" op plastic hoorntjes kunt spuiten en dan heb je echt een bende in huis, vreselijk. Toen ik jaren geleden op de kinderen van mijn zus paste stond er een vriendinnetje van mijn nichtje voor de deur met die doos onder de arm en de meiden gingen aan de slag.  Toen ik ging helpen opruimen mopperde ik een beetje op de bende, kleine plakkerige korreltjes op tafel, op de stoelen en op de grond.  Zegt dat vriendinnetje: Ja daarom mag ik er thuis niet mee spelen!

Toen ik eenmaal kinderen had is er hier een play doh verbod gekomen. 

------

Bakblik schreef op 30-03-2024 om 20:12:

[..]


Nu heb je play doh, een chemisch goedje waar je wat van kan boetseren en daarna weer in het potje doen om er later weer mee te spelen. Heel langzaam wordt het wat droger en brokkeliger en dat geeft een troep door je hele huis!

Met een beetje pech krijgt je kind er de ijsmachine bij waarmee je toeven "softijs" op plastic hoorntjes kunt spuiten en dan heb je echt een bende in huis, vreselijk. 

ik vond het juist geweldig. Juist omdat het lekker uitdroogt en brokkelig wordt. Gewoon een dagje wachten en hop de stofzuiger erover... Hier hadden we dus de kapsalon, dat je dat play doh door dunne gaatjes duwt en dan 'haren' krijgt, van die slierten die je kunt knippen,  vonden ze geweldig! En de laatste beetjes werden dan korreltjes, lekker laten drogen en opruimen. 

En terugkomend op een van de dingen waar ik dus een hekel aan heb: geen vlekken, dus top. 


En m.b.t. vlekken, inderdaad, op school werd ook buiten gespeeld, mijn kinderen wilden dus liefst ook in gewone kleren naar school. Maar als we ergens op bezoek gingen voor een feest, zo blij in hun 'nieuwe' of sjieke jurkje en dan gingen stempelen met van die onuitwisbare inkt. Bleh. 

Ik kan alles hebben, ik heb maar van één ding gezworen dat het grondig vernietigd zou worden als ik het tegenkwam en dat is dat afschuwelijke enge ding met die tanden. Huggy Wuggy. Echt NIET dat dat mijn huis in komt.

Bakblik schreef op 30-03-2024 om 20:12:

[..]

Klei zoals de generatie van rond de 60 het kent is niet zo erg. Dan maakte je iets liet het drogen en kon het schilderen.

Nu heb je play doh, een chemisch goedje waar je wat van kan boetseren en daarna weer in het potje doen om er later weer mee te spelen. Heel langzaam wordt het wat droger en brokkeliger en dat geeft een troep door je hele huis!

Met een beetje pech krijgt je kind er de ijsmachine bij waarmee je toeven "softijs" op plastic hoorntjes kunt spuiten en dan heb je echt een bende in huis, vreselijk. Toen ik jaren geleden op de kinderen van mijn zus paste stond er een vriendinnetje van mijn nichtje voor de deur met die doos onder de arm en de meiden gingen aan de slag. Toen ik ging helpen opruimen mopperde ik een beetje op de bende, kleine plakkerige korreltjes op tafel, op de stoelen en op de grond. Zegt dat vriendinnetje: Ja daarom mag ik er thuis niet mee spelen!

Toen ik eenmaal kinderen had is er hier een play doh verbod gekomen.

Bakblik schreef op 30-03-2024 om 20:12:

[..]

Klei zoals de generatie van rond de 60 het kent is niet zo erg. Dan maakte je iets liet het drogen en kon het schilderen.

Nu heb je play doh, een chemisch goedje waar je wat van kan boetseren en daarna weer in het potje doen om er later weer mee te spelen. Heel langzaam wordt het wat droger en brokkeliger en dat geeft een troep door je hele huis!

Met een beetje pech krijgt je kind er de ijsmachine bij waarmee je toeven "softijs" op plastic hoorntjes kunt spuiten en dan heb je echt een bende in huis, vreselijk. Toen ik jaren geleden op de kinderen van mijn zus paste stond er een vriendinnetje van mijn nichtje voor de deur met die doos onder de arm en de meiden gingen aan de slag. Toen ik ging helpen opruimen mopperde ik een beetje op de bende, kleine plakkerige korreltjes op tafel, op de stoelen en op de grond. Zegt dat vriendinnetje: Ja daarom mag ik er thuis niet mee spelen!

Toen ik eenmaal kinderen had is er hier een play doh verbod gekomen.

Echt een verbod? 

Mijn kinderen mochten met play doh spelen en mijn kleinkinderen nu ook. Ik herken echt niet wat je bedoelt met 'troep' door je hele huis.

Hier wordt met play doh  alleen gespeeld aan de keukentafel. 

Na het spelen even over de tafel en de stoelen een doekje en de stofzuiger over de vloer. Dat duurt max 5 minuten. 

Wat is nu 5 minuutjes 'werk'? 

Fiorah schreef op 30-03-2024 om 20:53:

Ik kan alles hebben, ik heb maar van één ding gezworen dat het grondig vernietigd zou worden als ik het tegenkwam en dat is dat afschuwelijke enge ding met die tanden. Huggy Wuggy. Echt NIET dat dat mijn huis in komt.

Oh ja! Echt een naar ding. Hier liep een kleuter ermee. Hij had natuurlijk geen idee van de bijbehorende video maar brr!

Ik vond playdoh juist fantastisch. Dochter had de taartjesmaker en ook iets met groenten. Hele maaltijden werden er bereid.

Ik heb echt iets tegen LOL surpriseballen en aanverwante zaken. Al dat verpakkingsmateriaal. Gelukkig hebben ze daar hier nooit interesse in gehad. 

gelukkig ging kind hier meteen op eigen instrument spelen en niet eerst op de blokfluit. Gelukkig koos ze niet voor de viool trouwens. 

Al genoemd:
Lawaaispul
Slijm
Goedkope troep
Pistolen

Verder heb ik een hekel aan aquabeads. Het leek zo slim, een soort strijkkralen zonder strijken. Maar het wordt hier een grote zompige plakkerige bende.

Oja! Nog iets dat er hier niet in komt: van die eieren die je in water moet doen en waar dan in een paar dagen een dino 'uitkomt'. Vies slijmerig plastic beest krijg je daar dan uit. Zo goor.

Ik zag laatst bij de kringloop die playdoh kapsalon poppetjes. 😍

Zoon werd bij DeJongeOnderzoekers helemaal zen van het werken met klei en een draaischijf.

Muziekinstrumenten vonden we prima, zolang er maar echt voor gewerkt moest worden. Dus niet zelf herriemakend op batterijtjes.

Alleen de vuvuzela moest "kwijt raken".

Alles wat mijn interieur in gevaar brengt; vingerverf is wel bijzonder lelijk in het tapijt of tegen je behang. Ik begrijp moeders daarom ook niet. Ik denk dat de kinderen er niets permanents aan overhouden als ze in hun jeugd geen kliederverfschilderijen mogen maken.

KillerQueen schreef op 30-03-2024 om 15:33:

Valt verf ook onder speelgoed? Knutselen prima, maar verven... Liever niet.
Voordat ik alles heb klaar gezet (tafelkleed, verf, potjes water, doekjes, etc etc) zijn we een kwartier verder. Dan wordt er een kwartiertje geverfd en daarna nog een half uur opruimen, kwasten uitspoelen en schoonmaken...
Nee. Verven doe je maar op de opvang en op school.

Onze dochter heeft een eigen tafeltje en stoeltje, daar mag ze knutselen wat ze wil. Daarna doekje eroverheen, of stofzuiger eronder door en klaar.

Mijn moeder maakte ook altijd veel gedoe over knutselen. Dan had je er al geen zin meer in, voor je kon beginnen.  Terwijl knutselen toch een belangrijk deel van de ontwikkeling is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.