Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Welke speelgoed vind jij verschrikkelijk?


Mijn moeder had het te druk met zes kinderen als die allemaal Picasso-neigingen hadden gehad. En alles zelf laten opruimen door de kinderen kreeg ze er maar ten dele in. Dus papierknippen, breien en tekenen mocht wel maar een brok klei zag ze met grote bedenkingen haar huis inkomen. Ja ik heb pas de boel gedaan; kan je ermee in de badkamer gaan zitten? Niet in de huiskamer. En dan wist ze wel dat je niet in je eentje in de badkamer ging zitten.

Bakblik schreef op 30-03-2024 om 20:12:

[..]

Klei zoals de generatie van rond de 60 het kent is niet zo erg. Dan maakte je iets liet het drogen en kon het schilderen.

Nu heb je play doh, een chemisch goedje waar je wat van kan boetseren en daarna weer in het potje doen om er later weer mee te spelen. Heel langzaam wordt het wat droger en brokkeliger en dat geeft een troep door je hele huis!

Met een beetje pech krijgt je kind er de ijsmachine bij waarmee je toeven "softijs" op plastic hoorntjes kunt spuiten en dan heb je echt een bende in huis, vreselijk. Toen ik jaren geleden op de kinderen van mijn zus paste stond er een vriendinnetje van mijn nichtje voor de deur met die doos onder de arm en de meiden gingen aan de slag. Toen ik ging helpen opruimen mopperde ik een beetje op de bende, kleine plakkerige korreltjes op tafel, op de stoelen en op de grond. Zegt dat vriendinnetje: Ja daarom mag ik er thuis niet mee spelen!

Toen ik eenmaal kinderen had is er hier een play doh verbod gekomen.

Maar dat weet ik wel hoor hahaha. We hebben twee kleinkinderen waar we twee dagen in de week op passen. Ik heb zelf een doos playdoh in huis met een popje waar de haren van klei van kunnen groeien, een kleipersje met verschillende inzetstukken en een soort tosti-ijzer met vormpjes. Ze spelen er graag mee. Ze moeten dit wel aan een speciaal tafeltje (zonder vloerkleed eronder) en wij helpen een beetje (ik boetseer gezellig mee). Ik heb voor allebei een kleur en ik probeer wel om de kleuren een beetje gescheiden te houden. Als het erg uitdroogt ga ik bij Action om nieuwe potjes.

Zeespiegel schreef op 31-03-2024 om 08:01:

[..]

Onze dochter heeft een eigen tafeltje en stoeltje, daar mag ze knutselen wat ze wil. Daarna doekje eroverheen, of stofzuiger eronder door en klaar.

Mijn moeder maakte ook altijd veel gedoe over knutselen. Dan had je er al geen zin meer in, voor je kon beginnen. Terwijl knutselen toch een belangrijk deel van de ontwikkeling is.

In mijn post schrijf ik ook dat knutselen prima is. Er wordt hier bijna elke dag geknutseld en dat mag gezellig aan de eettafel. Knippen, plakken, kleuren met potlood, stiften, pennen en krijt. Plakband, lijm, glitters en stickers. Allemaal prima.

 Maar als er geverfd wordt is dat meer dan achteraf even een doekje eroverheen, stofzuigen en klaar. 

KillerQueen schreef op 31-03-2024 om 09:20:

[..]

In mijn post schrijf ik ook dat knutselen prima is. Er wordt hier bijna elke dag geknutseld en dat mag gezellig aan de eettafel. Knippen, plakken, kleuren met potlood, stiften, pennen en krijt. Plakband, lijm, glitters en stickers. Allemaal prima.

Maar als er geverfd wordt is dat meer dan achteraf even een doekje eroverheen, stofzuigen en klaar.

Dat ben ik met je eens. Hier mag in principe veel maar met verf ben ik ook bang dat het op de muren terecht komt. (mijn kleinkinderen zijn drie en vier).

Poezenmeisje schreef op 30-03-2024 om 17:06:

We moesten de boekenkast verplaatsen. OMG, toen was de oranje vuvuzela ineens teruggevonden na ruim 10 jaar...

haha... Mijn buurjongetje was met zijn vader naar de vrijmarkt geweest. Jochie enthousiast: Mam mam kijk wat ik heb gekocht! 

Een VUVUZELA! Ik hoor de buurvrouw nog zuchten: Nee he 

oudmaarnognietkoud schreef op 31-03-2024 om 10:32:

[..]

haha... Mijn buurjongetje was met zijn vader naar de vrijmarkt geweest. Jochie enthousiast: Mam mam kijk wat ik heb gekocht!

Een VUVUZELA! Ik hoor de buurvrouw nog zuchten: Nee he

Dat werd vervolgens een echtscheiding bij de buren?

Poezenmeisje schreef op 31-03-2024 om 10:50:

[..]

Dat werd vervolgens een echtscheiding bij de buren?

Een aantal jaren daarna zijn zij idd gescheiden. Maar ik weet niet of dat door die vuvuzela kwam. Er zal best meer hebben meegespeeld. Ik vond het juist zo'n leuk stel maar je weet nooit wat er achter de voordeur gaande is. 

Ik verf momenteel erg vaak. Heb ik in mijn volwassen leven trouwens erg veel gedaan. Dus het feit dat men vroeger dit niet bepaald aanmoedigde (buiten school en buiten de clubs) heeft op mij geen invloed gehad.

Koken en bakken, wat ik vroeger heel graag deed, doe ik daarentegen amper meer. Ik heb er echt een broertje aan dood. Koop veel liever iets bij een goede bakker. 

Knutselen, verven...dat vind ik allemaal best. Wel liever waterverf dan plakkaatverf, maakt veel minder troep. Magic sand wordt hier ook nog wel mee gespeeld. Ik heb een groot dienblad waar het dan op moet blijven. Werkt ook goed. Mijn middelste zoon heeft voor zijn verjaardag een pakket met speksteen gehad. Geeft ook enorme rotzooi (stof), maar toch geweldig. Ik ben ook direct begonnen aan een beeldje haha.

Afschuwelijk is een groot woord, maar ik heb helemaal niks met lego. Zag het ook al eerder genoemd in dit topic. Mijn kinderen vinden het in elkaar zetten leuk, maar daarna doen ze er niks meer mee. Dan heb je dus bouwwerken staan die je niet kunt opruimen. Komt allemaal stof in en staat in de weg. Vallen uit elkaar, kinderen weten niet meer hoe je ze in elkaar kunt zetten en dan blijft het dus half in elkaar ergens slingeren. Of er komen kinderen spelen die ermee spelen en valt het ook uit elkaar. Ik vind het helemaal niet geschikt om mee te spelen nadat je het in elkaar hebt gezet. En dan al die steentjes, dingetjes, priegeltjes die ik overal vind. Blij als ik dat allemaal op Marktplaats kan zetten.

Herrie speelgoed is ook niet mijn ding. Gelukkig zijn ze inmiddels op een leeftijd dat ze daar niks meer mee hebben. Mijn kinderen spelen sowieso weinig met speelgoed. Het is eigenlijk altijd creatief, buiten, gezeldschapspellen of scherm.

ik heb van die grote placemats om te knutselen. Dat mag gewoon aan de eettafel. Tie-en-die mocht niet binnen. In de tuin, vuilniszak over tuintafel geplakt en aan de slag. Ook vuilniszak over kleren gedaan trouwens daarbij.

Er is hier weinig dat niet mag, maar er kunnen wel voorwaarden gesteld worden aan tijd en plaats. Met een bal spelen doe je buiten, in de speeltuin, want de tuin is te klein.
Verven mocht ik als kind bijna nooit, ook op school heel weinig, terwijl ik het super leuk vond. Dochter mag dat wel, soms doe ik mee. Maar niet een half uur voor we gaan eten de hele verfspullen uit de kast halen en klaarzetten. En ook niet net voordat ze naar bed gaat. 

Speelgoed met geluid vind ik niks. Vooral als het zingt. Ik HAAT gezongen reclames ook echt met hart en ziel. Dan heb ik tv uit het raam gooi neigingen en zo.
Gelukkig had en heeft dochter er weinig mee.

Oh ja...glitter. Dochter is er al sinds ze op tweejarige leeftijd het bestaan ervan ontdekte idolaat van. Ik hoopte dat het een fase was maar toen ik me verdiepte in autisme bij meisjes en 'fascinatie voor glitter' las was een zenuwinzinking een eufemisme voor mijn gemoedstoestand. Ze vindt het zelf echt prachtig maar de keer dat ze het op de BSO in d'r haar had geflikkerd kan ik niet vergeten omdat we nog steeds handdoeken en beddengoed met glitters hebben. 

Oh en volgens mijn moeder gingen we vroeger op school altijd verven als we net wat nieuws aan hadden. Altijd. Dat bedachten de leraren natuurlijk om haar te klieren.

Ik had vroeger een hekel aan Knex. Wij hebben heel veel van een vriendin van mij gekregen. Haar zoon deed er niks mee. Het was best duur speelgoed maar ik moest mijn zoon helpen en kreeg het zelf ook niet voor elkaar. Dat is voor mij wel het speelgoed wat de meeste irritatie heeft opgebracht. Alles is naar de Kringloper gegaan. Weg ermee. 
Ik ben wel blij dat mijn zoon nooit van knutselen heeft gehouden. Die genen heb ik goed over gebracht. Hij was op de kleuterschool niet zo goed in knutselen dus ik vond dat ik thuis meer moest knutselen om hem beter te maken. Dus wij knutselen en we vonden het allebei niet leuk. Hij is nu 31 en ik weet nog wat we samen maakten. Een rolleke wc papier en dan een cirkel uitknippen en dat werd een paddenstoel. Hij zei mama ik vind dit echt niet leuk. Ik zei van ik ook niet maar wat wil je dan. Hij zei ik wil naar de kinderboerderij en dat hebben we toen gedaan en nooit meer geknutseld. 

Terwijl knutselen toch een belangrijk deel van de ontwikkeling is.
Eens, daarom liet ik dat de kinderen ook zoveel mogelijk zelf doen. Ik vind zelf knutselen namelijk echt heel erg NIET leuk... Mijn aversie hebben ze niet overgenomen, beiden hebben heel veel zitten knutselen, op de opvang en thuis.
Daarentegen, koken vind ik wel leuk. Dus zodra het kon mochten de kinderen helpen koken, 'knutselen met eten' dacht ik dan altijd maar . En dat vinden ze beiden nu ook heel leuk om te doen, gelukkig, dus mijn enthousiasme daarvoor heb ik weten over te brengen.

TineWinkel schreef op 31-03-2024 om 12:39:

Terwijl knutselen toch een belangrijk deel van de ontwikkeling is.
Eens, daarom liet ik dat de kinderen ook zoveel mogelijk zelf doen. Ik vind zelf knutselen namelijk echt heel erg NIET leuk... Mijn aversie hebben ze niet overgenomen, beiden hebben heel veel zitten knutselen, op de opvang en thuis.
Daarentegen, koken vind ik wel leuk. Dus zodra het kon mochten de kinderen helpen koken, 'knutselen met eten' dacht ik dan altijd maar . En dat vinden ze beiden nu ook heel leuk om te doen, gelukkig, dus mijn enthousiasme daarvoor heb ik weten over te brengen.

Dat is toevallig. Mijn grote hobby is koken en mijn zoon heeft dat nu 31 ook. Ik mag nu hij op zichzelf woont vaak bij hem komen eten. Ik vind het moeilijk om toe te geven maar hij kookt beter dan ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.