Vera89
24-11-2024 om 15:15
Zoon van 8, Adhd, vooral thuis dwars
al weken gaat het thuis niet goed, zodra het weekend is, veranderd onze zoon in een ander kind.
Hij provoceert enorm, zit heel erg dwars en wilt niet luisteren. Als we iets afspreken, de volgende minuut doet hij wat anders en blijft hij de grens opzoeken.
Doordeweeks krijgt hij medicatie, tentin kortwerkend 5mg in het weekend krijgt hij geen medicatie, omdat hij bij de metylfenidaat enorme bijwerkingen had, uit angst voor overdosering is dit afgesproken met de arts. We geven hem wel medicatie als we weggaan of een drukke dag verwachten maar dan een half tabletje. We merken toch dat dit niets meer doet en ondanks dat er bijv een thuisdag hebben, medicatie nodig is.
Ook slaapt hij steeds moeilijker. Hij weigert om buiten te spelen, als hij dan buiten gaat spelen gaat dit gepaard met duizenden opvolgacties en bezwaren.
In zn kamer spelen of samen iets doen gaat gepaard met heel veel kabaal en geschreeuw. Ook stopt hij dingen in zn mond, raapt kauwgom van straat en eet het op, verzamelt stenen en troep van buiten.. praten heeft geen zin, hij neemt niets serieus. En laat ik maar niet beginnen over de Sinterklaas drukte.. we weten het even niet meer en dit gaat al weken zo. Elk weekend is het raak..
Iemand nog tips? Het voelt zo enorm uitzichtloos..
S.ndra
24-11-2024 om 15:18
Met de arts bellen en hem in het weekend ook medicatie geven. Bij onze dochter geven we het ook op niet-schooldagen, omdat het anders niet te doen is, in de eerste plaats voor haarzelf. Wat je aan de buitenkant ziet is het topje van de ijsberg. Kun je nagaan wat een chaos je kind moet voelen als hij zich zo gedraagt.
-Nienke-
24-11-2024 om 15:51
Yes, inderdaad overleggen met de kinderarts. Wij hebben voor onze zoon vanaf een jaar of 8 ook in de weekenden en schoolvakanties uiteindelijk de medicatie door laten lopen, omdat hij zichzelf zó enorm in de weg zat. De bijwerkingen (slecht slapen, minder eetlust en daardoor randje ondergewicht) waren minder heftig dan de terugval bij het stoppen met medicatie. Inmiddels is ‘ie 18 en nog steeds merkt de hele omgeving het meteen als ‘ie sporadisch een keer z’n pilletje vergeet. Sneu, maar hij heeft dit gewoon echt nodig. (Slapen ging trouwens een stuk beter toen hij een tabletje melatonine ging slikken).
absor
24-11-2024 om 15:51
Eens met vorige post, overleggen met de arts of dit wel goed is voor je zoon om elk weekend ineens zonder medicatie te moeten doen
heb je ook ondersteuning en/of coaching bij de opvoeding? Dit kan ook echt verschil maken!
krulliebollie
24-11-2024 om 15:53
Ik zou overleggen met kinderarts. Wellicht zou het helpen om het schema van doordeweeks aan te houden. Zelfde tijd opstaan, ontbijten, een duidelijke planning op vrijdag maken met wat jullie gaan doen.. sommige kinderen zijn heel erg geblaat met die duidelijke structuur.
kaatjecato
24-11-2024 om 16:35
absor schreef op 24-11-2024 om 15:51:
Eens met vorige post, overleggen met de arts of dit wel goed is voor je zoon om elk weekend ineens zonder medicatie te moeten doen
heb je ook ondersteuning en/of coaching bij de opvoeding? Dit kan ook echt verschil maken!
Het laatste is zeker heel belangrijk: ouderbegeleiding bij ADHD blijkt op de lange termijn zelfs effectiever dan medicatie blijkt uit recent onderzoek. De opvoedkundige aanpak die bij kinderen zonder ADHD werkt, kan bij kinderen met ADHD echt averechts werken.
Voorsorteren op situaties die mogelijk tot ongewenst gedrag leiden is bijvoorbeeld heel belangrijk, evenals positief ombuigen van gedrag. Als dat niet voldoende lukt, krijgt een kind steeds meer negatieve ervaringen die juist voor externaliserend gedrag leiden. Dus eigenlijk zou ik willen pleiten voor ouder- én leerkracht begeleiding, gezien het grote gedeelte van de dag dat en kind op school doorbrengt.
Kiki91
24-11-2024 om 17:20
Bij dochter hebben we ervoor gekozen om haar ook in het weekend medicatie te geven, onze kinderarts stond daar helemaal achter. De schommelingen leken ons niet goed voor haar. En zelf vraagt ze er ook om, omdat het zonder medicatie een storm in haar hoofd is. Daar wordt ze echt niet gelukkig van zegt ze zelf.
De onderzoeken dat ouderbegeleiding en psycho-educatie 'beter' zijn dan medicatie ken ik. Alleen wordt daar wel altijd uitgegaan van de ideale situatie met een goede samenwerking tussen zorgverlener, ouders en school. Mijn ervaring met school en ADHD is niet goed (en dat is zacht uitgedrukt). Ik ben blij dat dochter medicatie krijgt; ze is blij, zit lekker in haar vel en op haar huidige school gaat het goed.
Vera89
24-11-2024 om 18:18
absor schreef op 24-11-2024 om 15:51:
Nee geen ondersteuning op de opvoeding, we hebben wel ouder begeleiding maar hier hebben we het niet eerder over gehad. Inmiddels heeft de begeleider wel aangeboden om verder mee te denken daar gaan we nu ook mee in gesprek.
Vera89
24-11-2024 om 18:24
krulliebollie schreef op 24-11-2024 om 15:53:
Ik zou overleggen met kinderarts. Wellicht zou het helpen om het schema van doordeweeks aan te houden. Zelfde tijd opstaan, ontbijten, een duidelijke planning op vrijdag maken met wat jullie gaan doen.. sommige kinderen zijn heel erg geblaat met die duidelijke structuur.
Schema aanhouden doen we al, voor hem is vanaf zaterdag niks meer voldoende. Alles moet maar meer en meer, harder, vervelender, meer prikkels hoe meer hoe beter. Met nog 2 andere kinderen zonder ADHD is dit niet te doen. Daarbij kunnen en willen we gewoon niet meer continu dit gevecht.. het is ook erg dubbel want hij kan er niets aan doen en tegelijkertijd zit hij vooral zichzelf zooo in de weg..
Vera89
24-11-2024 om 18:28
-Nienke- schreef op 24-11-2024 om 15:51:
Yes, inderdaad overleggen met de kinderarts. Wij hebben voor onze zoon vanaf een jaar of 8 ook in de weekenden en schoolvakanties uiteindelijk de medicatie door laten lopen, omdat hij zichzelf zó enorm in de weg zat. De bijwerkingen (slecht slapen, minder eetlust en daardoor randje ondergewicht) waren minder heftig dan de terugval bij het stoppen met medicatie. Inmiddels is ‘ie 18 en nog steeds merkt de hele omgeving het meteen als ‘ie sporadisch een keer z’n pilletje vergeet. Sneu, maar hij heeft dit gewoon echt nodig. (Slapen ging trouwens een stuk beter toen hij een tabletje melatonine ging slikken).
Bedankt voor je reactie. We gaan zeker even schakelen met de arts. Werd het daarna ook 'rustiger' voor jullie of bleef het, ondanks de medicatie een zoektocht?
-Nienke-
24-11-2024 om 19:28
Vera89 schreef op 24-11-2024 om 18:28:
[..]
Bedankt voor je reactie. We gaan zeker even schakelen met de arts. Werd het daarna ook 'rustiger' voor jullie of bleef het, ondanks de medicatie een zoektocht?
Het werd uiteindelijk rustiger. Wel met fases. Vaak betekende toegenomen onrust dat de dosis (vanwege een groeispurt) weer omhoog moest.
We hebben ook altijd enorm geïnvesteerd in structuur thuis. Vaste plekken aan tafel, vaste routines, … tot vervelens toe (bijvoorbeeld alleen op woensdag muesli en de rest van de dagen boterhammen, om discussie elke dag over welk ontbijt te voorkomen). Zelfs nu hij 18 is, is het af en toe nog zoeken welke aanpak werkt bij hem. Helemaal vanzelf ging / gaat het nooit.
Pippeltje
24-11-2024 om 20:18
Dit moet je hem en jullie gezin niet aan willen doen. Ik zou gaan voor langer werkende medicatie en dit echt gewoon ook op vrije dagen geven. Mensen hebben het vaak over bijwerkingen van medicatie, maar besef: het niet slikken van medicatie heeft ook (ernstige) bijwerkingen en dan wil ik met name noemen:
-Veel conflicten en verstoorde relaties met andere kinderen maar ook met de ouders (met alle gevolgen van dien);
- Laag zelfbeeld doordat er veel conflicten zijn en doordat allerlei zaken niet lukken door gebrek aan concentratie en de drukte in zijn hoofd.
- Slechtere cognitieve ontwikkeling waardoor hij altijd onder zijn niveau zal presteren; leerprestaties op school maar ook in allerlei zaken die anders buiten school geleerd worden. (binnen sport/leerzame spellen en /of huiswerk)
Ik spreek uit ervaring van mijn eigen zoon met ADHD/ licht autistische kenmerken en laag IQ. Toen hij een jaar of vier was waren wij beide praktisch overspannen door zijn gedrag en alle onrust die het verergerd had (opa overleden, net naar de basisschool, onderzoeken)
kaatjecato
24-11-2024 om 20:48
Kiki91 schreef op 24-11-2024 om 17:20:
Bij dochter hebben we ervoor gekozen om haar ook in het weekend medicatie te geven, onze kinderarts stond daar helemaal achter. De schommelingen leken ons niet goed voor haar. En zelf vraagt ze er ook om, omdat het zonder medicatie een storm in haar hoofd is. Daar wordt ze echt niet gelukkig van zegt ze zelf.
De onderzoeken dat ouderbegeleiding en psycho-educatie 'beter' zijn dan medicatie ken ik. Alleen wordt daar wel altijd uitgegaan van de ideale situatie met een goede samenwerking tussen zorgverlener, ouders en school. Mijn ervaring met school en ADHD is niet goed (en dat is zacht uitgedrukt). Ik ben blij dat dochter medicatie krijgt; ze is blij, zit lekker in haar vel en op haar huidige school gaat het goed.
Ja, ik bedoel ook zeker niet dat er alleen op ouderbegeleiding ingezet moet worden hoor. Maar medicatie lost ook niet alles op, dus inderdaad op beiden inzetten. Er is kennelijk meer nodig dan nu geboden wordt, en wellicht ook qua medicijnen uitbreiden naar het weekend.
Vera89
24-11-2024 om 21:11
Pippeltje schreef op 24-11-2024 om 20:18:
Dit moet je hem en jullie gezin niet aan willen doen. Ik zou gaan voor langer werkende medicatie en dit echt gewoon ook op vrije dagen geven. Mensen hebben het vaak over bijwerkingen van medicatie, maar besef: het niet slikken van medicatie heeft ook (ernstige) bijwerkingen en dan wil ik met name noemen:
-Veel conflicten en verstoorde relaties met andere kinderen maar ook met de ouders (met alle gevolgen van dien);
- Laag zelfbeeld doordat er veel conflicten zijn en doordat allerlei zaken niet lukken door gebrek aan concentratie en de drukte in zijn hoofd.
- Slechtere cognitieve ontwikkeling waardoor hij altijd onder zijn niveau zal presteren; leerprestaties op school maar ook in allerlei zaken die anders buiten school geleerd worden. (binnen sport/leerzame spellen en /of huiswerk)Ik spreek uit ervaring van mijn eigen zoon met ADHD/ licht autistische kenmerken en laag IQ. Toen hij een jaar of vier was waren wij beide praktisch overspannen door zijn gedrag en alle onrust die het verergerd had (opa overleden, net naar de basisschool, onderzoeken)
Bedankt voor je reactie. We hebben morgen al gelijk een belafspraak met de arts.
Ik ben niet bekend met langwerkende medicatie, merkte je hier veel verschil in tov kortwerkende medicatie? Nu werkt de tentin ongeveer 5 uurtjes, dat is voor op school voldoende.. maar thuis dan weer niet..
kaatjecato
24-11-2024 om 21:18
Vera89 schreef op 24-11-2024 om 21:11:
[..]
Bedankt voor je reactie. We hebben morgen al gelijk een belafspraak met de arts.
Ik ben niet bekend met langwerkende medicatie, merkte je hier veel verschil in tov kortwerkende medicatie? Nu werkt de tentin ongeveer 5 uurtjes, dat is voor op school voldoende.. maar thuis dan weer niet..
Dan heeft hij thuis dus vooral de rebound (en jullie ook). Langwerkende medicatie kan dan echt prettig zijn. Werkt 8 tot 12 uur lang, per persoon verschillend. Ik weet niet welke langwerkende medicatie bij deze leeftijd gangbaar is.
Fijn dat er morgen al een afspraak staat, hopelijk pakt de arts meteen door, en komt er een aangepast medicatie plan.
Kiki91
24-11-2024 om 21:19
kaatjecato schreef op 24-11-2024 om 20:48:
[..]
Ja, ik bedoel ook zeker niet dat er alleen op ouderbegeleiding ingezet moet worden hoor. Maar medicatie lost ook niet alles op, dus inderdaad op beiden inzetten. Er is kennelijk meer nodig dan nu geboden wordt, en wellicht ook qua medicijnen uitbreiden naar het weekend.
Er is inderdaad meer nodig dan alleen medicatie. Je moet uitvinden wat voor je kind werkt qua structuur en leren, ieder kind is anders. En weer opnieuw het wiel uitvinden wanneer ze ouder worden. Het blijft een interessante puzzel...