Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Carla

Carla

01-12-2015 om 08:32

Wel of niet pw laten maken?

Mijn zoon zit in 4gym en heeft ADHD en pdd nos. Volgende week begint voor hem de toetsweek. De eerste dag heeft hij meteen 3 pittige proefwerken. Voor deze vakken staat hij er niet zo goed voor. De andere dagen zijn minder vol en dan zijn ook de vakken aan de beurt waar we ons niet echt zorgen over maken.
Bij zoon op school is het zo dat als je ziek bent tijdens een pw je die in moet halen tijdens de inhaalpoule. De eerstvolgende is dan in januari.

Wij denken dat die eerste toetsdag voor zoon te zwaar is. Hij zou dan pas om 14.15 uur klaar zijn en is dan rond 14.45 uur thuis. De volgende dag heeft hij dan weer een pw waar hij veel voor moet leren. Wij denken dat die eerste dag hem zoveel energie kost dat hij niet meer echt goed kan leren voor de volgende dag. Natuurlijk heeft hij ook de avond nog, maar dan is hij niet meer op zijn best. We zouden hem dan sowieso extra medicatie moeten geven.
We zitten er nu over te denken om hem die eerste dag maar 2 proefwerken te laten maken en 1 pw in januari in te laten halen. Maar hoe pakken we dit aan?
Laten we hem zichzelf ziek melden na het 2e pw? Of toch nu communiceren met school dat we dat graag willen/gaan doen? We verwachten van school niet enorm veel begrip. We moeten vaak erg strijden om dingen geregeld te krijgen. Hij heeft een OPP., maar in de praktijk komt daar niet veel van terecht. Ambulant begeleider reageert slecht op mail en nu is het zeker te kort dag om haar hierin te betrekken.
Wat zouden jullie doen? We hebben nog niet met zoon overlegd overigens.

Jamie

Jamie

01-12-2015 om 08:36

tja

Waarom moet hij op maandagmiddag nog heel veel leren? Dat zou hij beter kunnen verdelen en nu dus al volle bak beginnen.

Hoe zit het met herkansen? Mag hij er ook eentje herkansen als je niet ziek bent geweest?

Maar goed, als je er mee door wil gaan: inderdaad dan moet hij zich zelf ziek melden na het tweede proefwerk, dat is gewoon het makkelijkste en dan thuis wel volle bak aan het werk gaan.

Carla

Carla

01-12-2015 om 08:44

Jamie

Natuurlijk is hij nu al aan het leren, dus het hangt niet echt alleen van die ene middag af om te leren voor 2e dag. Het gaat mij meer om de concentratie etc op de 1e dag. 3 pw is erg veel voor hem. We denken dat hij dit niet goed trekt. Zijn bang dat hij overprikkeld raakt en dat het dan sowieso ten koste gaat van resultaten. We willen de druk minder groot maken.

Paddington

Paddington

01-12-2015 om 08:52

Lastig

Het lijkt mij dat als hij nog heel veel moet leren dat hij te laat begint, maar dat is mijn mening. Natuurlijk moet hij nog wel wat herhalen, maar echt hard blokken??

Verder zou ik hem zichzelf ook gewoon laten ziek melden na het tweede proefwerk, als hij die tijd echt nodig heeft.

Wat vindt jullie zoon er zelf van?

alcedo atthis

alcedo atthis

01-12-2015 om 09:17

lastig

Lastig hoor, en herkenbaar. Wij hebben zoon (2 gym, ADHD en de nodige autistische trekken) laatst ook ziek gemeld omdat de druk rondom een aantal toetsen te hoog opliep. Ik heb dat niet met school overlegd, maar gewoon ziek gemeld. Voor mij valt 'niet kunnen functioneren door stress' ook onder de definitie ziek.

In jullie geval zou ik het nog even aankijken, en pas op de dag zelf beslissen wat je gaat doen. Dan kun je goed inschatten hoe het staat met de druk, misschien gaat het beter dan verwacht. Ik kijk dan ook gerust een beetje strategisch: voor welke toets zou hij wat extra voorbereidingstijd goed kunnen gebruiken? Dat alleen zou natuurlijk nooit een reden zijn om hem ziek te melden. Maar als we dat dan toch moeten doen, laten we dan ook maar de meest geschikte dag kiezen.

Pirata

Pirata

01-12-2015 om 09:48

hier

Mijn zoon met PDD-nos en Adhd is morgen ziek om deze reden. Het programma voor deze week is overbeladen, school wil niet meedenken. Dus morgen ziek, kan net anders.

Elisabeth

Elisabeth

01-12-2015 om 10:08

dochter

Mijn dochter heeft geen ADHD of PPD-nos, maar ook zij had vorige maand een enorm drukke toetsweek en ook zij had 3 toetsen op 1 dag en de volgende dag 2 en een informatie avond. Ze kan goed leren, werkt ook prima vooruit, maar hier kreeg zelfs zij stress van, terwijl ze de koelbloedigste is hier in het gezin. Ook ik heb gezegd dan ben je toch gewoon ziek. Nee, is niet "verstandig" en pedagogisch verantwoord misschien. Nou en!
Ze heeft het later ingehaald zonder stress. Ik zou, als je kind dat zelf ook een prettige gedachte vind, het ook zo doen....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-12-2015 om 10:17

Oh doen jullie dat?

Ben echt verbaasd door het grote aantal instemmende reacties, zonder oordeel overigens.

Ik sla hem op. Wie weet komt het van pas.
Ikzelf ben overigens wel een beetje huiverig voor: Niet helemaal eerlijk zijn tegen school. Dat kan als het erop aankomt tegen je werken denk ik dan.

Herkansen

"De eerste dag heeft hij meteen 3 pittige proefwerken. "

Toen mijn kinderen nog op school zaten stond er in het leerlingenstatuut dat het er niet meer dan 2 mogen zijn. Hoe is dat op de school van jouw zoon?

"We zitten er nu over te denken om hem die eerste dag maar 2 proefwerken te laten maken en 1 pw in januari in te laten halen. Maar hoe pakken we dit aan?"

Dat lijkt me inderdaad problematisch. Hoe wil je 'ziek' veinzen voor 1/3e deel van de dag?

Hoe zit het met herkansen?
De strategie van mijn dochter was steeds sluitend. Ze concentreerde zich op het haalbare deel en liet bewust dat wat niet haalbaar is schieten. Dat proefwerk maakte ze wel, maar kon ze dan herkansen.
Bij die herkansing had ze een betere kans juist omdat ze al eens een proefwerk over die stof had gemaakt. Ze mocht er uit elke proefwerkweek steeds 1 herkansen wegens te laag cijfer.

Zo deed ze voor de vakken waar ze slecht in was steeds 2 x een proefwerk.

Hoe is dat op de school van jouw zoon geregeld?

even een overweging

Mijn man begeleidt regelmatig stagiaires van een HBO opleiding. Laatst was er een jongen met 'etiket' die al op de tweede dag niet op kwam dagen. Bij navraag gaf de jongen aan niet tegen hoge werkdruk te kunnen en dan af en toe als het niet zo ging, thuis te blijven.
Mijn man heeft toen aangegeven dat hij er best open stond om te zoeken naar oplossingen als het 'druk' was (bijvoorbeeld een rustige werkruimte), maar dat thuis blijven geen optie was. Een week later meldde hij zich echter weer een dag ziek.
De stage is toen in overleg met de jongen en de school afgebroken, met de afspraak dat de hij terug kon komen als hij een andere manier gevonden had om met dit probleem om te gaan.

Nou is school wel een beetje anders, maar toch, ergens zul je aan het concept 'hoge werkddruk' moeten wennen en er je weg in vinden. Ziek melden elke keer als dit zich voordoet is in een werkomgeving in ieder geval geen optie meer.

alcedo atthis

alcedo atthis

01-12-2015 om 10:51

Jippox

Jippox, ik snap je reactie. En toch kijk ik er (inmiddels) een beetje anders naar. Natuurlijk moet een kind wennen aan werkdruk. Ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel druk 'het gewone leven' al oplevert voor sommige kinderen.

In deze draad gaat het om incidentele situaties waarin de werkdruk écht hoog is. Situaties waar ook 'probleemloze' kinderen vaak veel stress ervaren. Toetsweken met drie toetsen op een dag, ga er maar aan staan. En voor sommige kinderen is té. Dan kun je ze naar school sturen omdat 'ze er gewoon aan moeten wennen', maar dat kan (hoeft niet, maar kan) averechts werken. Langdurig en veelvuldig onder stressvolle omstandigheden functioneren, is slopend. Iedereen die wel eens overspannen thuis heeft gezeten, snapt dit precies.

Het is een misvatting om te denken dat je - als de emmer al overvol zit - vooral nog wat extra stress-momentjes moet aangaan omdat dat zo leerzaam is. Als de emmer vol zit, is het vooral belangrijk dat je je eigen grenzen leert kennen. En accepteren. En aangeven. En omdat scholen daar niet altijd voor open staan, is ziek melden dan dus de meest voor de hand liggende oplossing.

alcedo

Ik onderschat het zeker niet. En als we het hier hebben over eens een enkel keertje eens op zo'n manier ziek melden zie ik er ook niet zo'n probleem in (al zou ik dan eerder kiezen voor gericht herkansen als dat een optie is, zoals Miriam ook oppert)
Ik wil met mijn voorbeeld alleen maar aangeven, dat als dit soort problemen met werkdruk zich vaak voordoen, je je af moet vragen of dit wel een oplossing is. Er komt namelijk een punt waar het dat niet meer is. Die jongen waar ik het over had, gaat zijn HBO diploma niet halen als hij geen andere manier vindt om hiermee om te gaan, omdat hij zo geen stage kan lopen en trouwens ook geen baan zal vinden op dat niveau.
Kortom: ik bedoel het alleen maar om in het achterhoofd te houden. Op welk punt moet je kijken naar andere oplossingen dan ziek melden? Ik weet dat ook niet zo één, twee, drie...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-12-2015 om 11:03

Eens

Alcedo atthis.

Wat leren ze nou van steeds vastlopen en tekort schieten. Dat is echt niet helpend.
Bij een beroepsopleiding kan ik me nog wel iets voorstellen bij de houding van Jippoxman, maar op het vo gaat dit echt het verschil niet maken.
Al moet ik er wel eerlijk bijzeggen, dat wij juist voor deze stress voor havo ipv vwo gekozen hebben.

Nou Ginny

Wie heeft het hier dan over 'steeds vastlopen en tekort schieten'? De inschatting is dat deze situatie stress oplevert en dat dit mogelijk niet ten goede komt van de resultaten. Of het ook daadwerkelijk zo dramatisch uit zal pakken lijkt mij op zijn zachtst gezegd nog onzeker. Je kunt ook kijken hoe het gaat (zeker als er een mogelijkheid is om 1 toets te herkansen). En er is ook nog eens meer dan een half schooljaar om een eventuele misser weer op te halen.

Pirata

Pirata

01-12-2015 om 11:20

hier

Hier heb ik geprobeerd te overleggen met school over de situatie, ze willen het niet oplossen. Mede door hun toedoen moet mijn zoon NA school 4 keer 3 uur maatschappelijke stage lopen. In 1 week. Plus 4 proefwerken en normaal huiswerk. Dat is voor iemand zonder etiket al niet te doen. Dus hier is het ziekmelden een noodsprong.

mirreke

mirreke

01-12-2015 om 11:22

Hoe is de verhouding met school?

Als je een goede overlegmodus hebt, met bijvoorbeeld de mentor, dan zou ik dit gewoon bespreken en aangeven wat jullie voorkeur heeft.
Ik vind het inderdaad behoorlijk vreemd dat er die proefwerken op een dag ingepland worden. Op veel scholen mag dat niet. Kijk de schoolregels er eens op na.

Ik zou dit dus met de mentor bespreken. Mocht dit niet mogelijk zijn, en weet je van school dat die hierin halstarrig zijn, dan zou ik de derde toets met hoofdpijn afbreken of onder het mom van hoofdpijn na twee toetsen eerder weggaan. Dan sta je ziek en mag je inhalen.

Overigens: strategisch kiezen en plannen is heel gewoon hoor, op school. IN de bovenbouw en zeker in de examenjaren doen ze niet anders en ik vind er niets mis mee. Het verhaal van Miriam's dochter is wat ik hier ook meemaak en hoor. Heel gewoon.

Hoe vaak wordt in een werksituatie een afspraak niet verzet, wegens te veel op een dag of dubbele planning.

Ga voortaan gewoon met je zoon even zitten en de pw-planning bekijken, en dan beoordelen of het gaat of dat jullie strategisch moeten kana plannen.

Moni

Moni

01-12-2015 om 11:51

Inhalen ivm ziekte is geen herkansing

Dat is tenminste zo op het VO van mijn kinderen (twee scholen).
Herkansen kon bij oudste alleen in de laatste twee jaar van gym. En dat zijn er een beperkt aantal volgens het PTA.
Herkansen kan bij jongste niet, 3 vwo, tenzij daar heel bijzondere redenen voor zijn. In de bovenbouw wellicht wel.

Oudste heeft in overleg met school (toen 6 gym) enkele proefwerken niet gedaan in de gewone proefwerkweek maar in de inhaalweek. Gelukkig wilde school hieraan meewerken. Eén proefwerk heeft ze later nog herkanst.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-12-2015 om 16:45

Jippox

Verschil is dat er in een werksituatie misschien andere oplossingen te vinden zijn, zoals een rustige ruimte (hoewel ik denk dat dat het stress-gevoel niet wegneemt, maargoed) terwijl dat voor een situatie op een middelbare school veel lastiger zal z'n. Bovendien kun je in je werk kiezen voor een baan met minder stress enzo, terwijl school allemaal nog moet.

jota

jota

01-12-2015 om 20:53

strategisch toetsen enzo

Het gaat over een leerling met ass. Strategisch toetsen maken is vast niet zijn sterkste punt

Ik denk dat het ook helemaal niet (alleen) over presteren gaat. Het is (vaak) veel basaler en simpeler. Het gaat over zorgen dat de emmer niet overloopt.
Die emmer, die overloopt, dat zorgt voor heel wat naardere gevolgen dan slecht presteren alleen. (Al is slecht presteren in dit soort situaties ook vaak weer een trigger)

Krullevaar

Krullevaar

01-12-2015 om 21:04

hierna?

Ik snap dat je zoon in bescherming wilt nemen en hier slim om mee wil gaan, maar hoe ga je dat in de toekomst doen? Je kan dit trucje toch niet elke proefwerkweek herhalen?

Pirata

Pirata

01-12-2015 om 21:18

je kunt hem het beste leren

Je kunt je kind het beste leren de inhoud van die emmer zo te doseren dat hij of zij leert hoe die niet gaat overlopen.
Nu dat emmertje steeds laten overlopen onder het motto dat dat later absoluut ook gaat gebeuren levert je helemaal niks positiefs op, nu niet en in de toekomst niet. Het kind leert er niks van, want als die emmer overstroomt dan is "zo'n" kind niet meer leerbaar.
Ik vind school sowieso al behoorlijk veel stress opleveren qua huiswerk, het is echt behoorlijk veel voor de kinderen. Tenminste hier wel (zoals gezegd, PDD-nos met ADHD jongen in 2 VMBO-T regulier). Gelukkig zijn er vaak leraren die wél meedenken. Helaas bij ons deze keer niet.

Pirata

Pirata

01-12-2015 om 21:34

Carla

Ik zou even afwachten hoe het gaat dit weekend. Misschien zit de stof er zondagavond al supergoed in bij je zoon? Dan zou de druk alsnog kunnen meevallen.
Je kunt altijd nog op het laatste moment besluiten dat het beter is hem deels ziek te melden. Hoe staat hij er trouwens voor bij die drie vakken en hoe zwaar telt het mee? Ook nog een overweging.

bieb63

bieb63

01-12-2015 om 21:35

Ik snap sowieso die proefwerkweken niet zo goed

Waarom moet dat? Het levert voor ieder kind stress op, ondanks dat er meestal verder geen lesuren zijn, dus meer vrije tijd en tijd om te leren. Maar dan nog. Waarom niet gewoon door het hele jaar heen proefwerken en als het even kan de docenten dat enigszins met elkaar afstemmen (dus die week een proefwerk wis en de volgende week en proefwerk NL). Het zal wel een jarenlang 'systeem' zijn, maar ik heb het altijd nogal vaag gevonden.

Knuppel

Knuppel

01-12-2015 om 22:17

Verkeerde oplossing voor verkeerde keuze

Ik ben ook verbaasd over het aantal instemmende reacties. En ik vind het opvallend dat het dat het allemaal gymnasiasten betreft. Als een kind mentaal niet tegen een hoge werkdruk bestand blijkt, die dat schooltype nou eenmaal met zich meebrengt, ligt de oplossing in het heroverwegen van de schoolkeuze. Want inderdaad, hoe ga je dat de volgende proefwerkweek aanpakken, of bij de schoolexamens?

Mijn oudsten zijn op de gymnasiumafdeling van een scholengemeenschap gestart. Na de tweede hadden ze het wel bekeken met al het extra werk dat Grieks en Latijn opleverde. Met de jongste zijn we er ondanks een hoge eindcito niet eens meer aan begonnen. Die zit nu in 3 atheneum en haar proefwerkweken zijn een stuk minder afgeladen dan die van haar broers.

Ik heb zelf op een gymnasiumafdeling gezeten. En behalve dat ik mijn oudsten bijles heb gegeven om de overgang naar drie atheneum veilig te stellen, heb ik er nooit meer iets mee gedaan. Nou vooruit, ik kan simpele teksten in het Spaans en het Italiaans lezen. Best leuk hoor, daar niet van. Maar het is mij echt een raadsel waarom je een ADHD'er met zoveel extra werk zou willen belasten.

jota

jota

01-12-2015 om 22:26

ik spreek natuurlijk

voor mezelf, en niet voor ts.
Maar er is simpelweg weinig keuze voor slimme, prikkelgevoelige kinderen.
Er is gewoon weinig aanbod aan onderwijs voor deze kinderen.
Over middelbaar kan ik weinig zeggen, want dat trok mijn kind niet. Maar op bs moesten we het ermee doen. Uitdaging, op cognitief gebied was er juist veel te weinig. Waardoor het nog ondraaglijker voor kind was.

Uitdaging op cognitief gebied staat volledig los van manieren waarop onderwijs ingericht is.
De werkelijkheid is gewoon niet zo simpel (ach, eigenlijk wel!)
een niveau lager lost de problematiek niet op.

Krullevaar

Krullevaar

01-12-2015 om 22:32

Eens

Uiteindelijk doe je dit je kind zelf aan. Waarom? Het levert hem zoveel stress op.

Je vindt dat de druk voor hem te hoog wordt en tegelijkertijd leg je dit hem zelf op. Is dat het allemaal wel waard? Een gestresst en onzeker kind dat extra medicatie nodig heeft. Atheneum is toch ook meer dan prima. Dan krijgt hij wellicht ook meer zelfvertrouwen en voor het diploma maakt het niet eens uit.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-12-2015 om 23:08

Gymnasium

Zelf heb ik atheneum gedaan, vond dat ook altijd prima en heb het nut van gymnasium nooit zo gezien. Momenteel kom ik voor vrijwilligerswerk veel op middelbare scholen, en daar zat vorige week ook een categoraal gymnasium bij. En ik begreep meteen waarom mensen voor zo'n school kiezen, dit is een school waar ik me zelf heel erg thuis gevoeld zou hebben en waar m'n zoon, ADD en houdt erg van rust om zich heen, ook graag naartoe zou gaan. Maarja, wel een gymnasium... (En te ver weg, dus we hoeven het hier geeneens in overweging te nemen, maar toch)

Pirata

Pirata

02-12-2015 om 07:24

heu

Hoezo betreft het allemaal gymnasiasten? Zoals ik zei, mijne doet VMBO-T. Hoger zou hij inderdaad niet trekken. En denk niet dat je per defintie weinig huiswerk opkrijgt. Hij moet ook meer dan 100 woorden stampen voor een SO. Er is uiteraard verschil in het niveau, maar je moet gaan waar het je past en niet kijken naar een paar uitzonderlijke periodes in het jaar. Het gaat hier om een ongelukkig ingedeelde PW-week en niet om een reguliere schoolweek. Hoe kun je dan zomaar zeggen dat iemand maar lager moet?
Bovendien kan "zo'n" kind ziek worden van de overbelasting. Dat is geen aanstellerij, dat is reeel. Een kind met astma mag zich wel ziekmelden als hij last heeft en een kind met ASS niet?

Emma

Emma

02-12-2015 om 08:45

Ziekmelden

Een keertje ziekmelden omdat het anders teveel stress geeft vind ik niet zo erg. Wel als je kind gestructureerd teveel stress ervaart en het dus waarschijnlijk niet aankan.
Natuurlijk moet je op een hbo of universiteit ook met stress kunnen omgaan. Maar dan studeer je ook in een richting die je gekozen hebt en dan ben je ook wel een paar jaartjes ouder en wijzer.
Ikzelf werk prima op mijn niveau. Maar soms is het rooster zodanig dat ik het fysiek en geestelijk niet voorelkaar krijg. Dan kun je drie dingen doen: melden bij de arbodienst of voor die ene dag zelf wat rommelen met je rooster, lokalen en studenten of ziekmelden. Voor ieders gemoedsrust zullen de meeste mensen voor optie 2 of 3 kiezen. Ik vind het bezopen, al die toetsen in het vo. Ts heeft het over een proefwerkweek met 3 toetsen op een dag. Mijn dochter had er vaak 5 of 6 in een week, en ook meerdere op een dag, en dat het hele jaar door. En dat was VMBOT!!! Ik zat zelf op het gymnasium maar ik kan me dat niet herinneren. Waar is dat goed voor? Moet alles getoetst worden? En dan eerst een so, dan een diagnostische toets en dan een proefwerk. En dat voor elk hoofdstuk van ik weet niet hoeveel vakken? En dan geen toetsweek, maar gewoon het hele jaar door elke week, elke dag, elk weekend toetsstress..... Er zijn scholen waar ze dat beter kunnen. Niks mis met een dagje ziekmelden hoor.

Elisabeth

Elisabeth

02-12-2015 om 09:20

Emma

Helemaal mee eens. Als het 1 keer in het jaar voorkomt dat ze zich ziek meldt om die reden is het veel! Zou het elke toetsperiode zijn, dan wordt het lastiger. Volgens haar gebeurd het wel hoor, dat een bepaalde leerling elke toetsweek ziek is en het op zijn/haar tempo kan inhalen. Ik vind de druk ook best groot. Misschien ligt dat aan mij, ik kan me ook niet herinneren zoveel toetsen en tussentijdse toetsen en so's, werkstukken die altijd samen gemaakt moeten worden, waardoor er altijd stress is, wie wat nou wel of nog niet gedaan heeft, sollicitatiegesprekken voeren om aangenomen te worden op een vervolgopleiding...ik vind het nogal wat. Oja, verplicht naar voorlichtingsavonden voor vervolgopleidingen en daar een verslag over maken, ook weer samen. Ik vind het nogal wat! Ze doet Havo.

Pirata

Pirata

02-12-2015 om 10:31

ik kan het me ook niet herinneren

Ik kan me ook niet herinneren dat wij zoveel "moesten". Ik deed Atheneum in de jaren '80. Natuurlijk af en toe een proefwerk, een gepland SO of een onverwacht SO. Ik was vooral bezig met andere dingen dan huiswerk, ik heb nauwelijks iets hoeven uitvoeren.
Volgens mij wordt er nu veel meer geeist van de leerlingen. Wij hebben er zelf ook een flinke kluif aan want plannen is niet zoons sterkste kant. Snel werken helaas ook niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.