Evanlyn
26-11-2014 om 12:09
School doet weer moeilijk
Zoon is net op het VO begonnen en doet het daar volgens mij goed. Eén vak wil nog niet zo lukken, maar de leerkracht is dan ook nogal warrig volgens oudere zus, die hem ook gehad heeft. Ook werkstukken willen nog niet zo, al zie ik wel verbetering. Huiswerk opschrijven is ook een aandachtspunt. Maar zoon is gelukkig en groeit razendsnel, zowel geestelijk als lichamelijk. Zijn cijfers zijn prima, op dat ene vak na. Maar ja, er zijn "zorgen". Men vraagt zich af of hij op deze school wel op zijn plek is. HUH??
Binnenkort gesprek (door ons aangevraagd). Hoe zorg ik dat ik niet ontplof? Wat werkt en wat niet? Graag tips. Helaas is het huiswerk in Magister laten zetten geen optie op deze school.
Ik wil gewoon dat er niet op deze manier naar mijn zoon gekeken wordt. In andere klassen zitten kinderen die zich misdragen en regelmatig stoned in de les komen, maar mijn brave en slimme zoon wordt onder een vergrootglas gelegd. Dat moet stoppen, maar hoe?
Leen13
19-12-2014 om 12:46
geen compromis
Je kunt geen niet passende zorg als een lifecoach accepteren. Dat belast je kind en staat het onderwijs juist in de weg. Kind wordt al begeleid door Psycholoog en ambulant begeleider.
Het moet nu vanuit school om onderwijs gaan en niet om 'zorg'.
Leen13
19-12-2014 om 12:59
lifecoach
Je kunt ook niet de psycholoog verruilen voor de lifecoach omdat bij een mogelijke schoolwissel niet ook nog wil veranderen van een schoolgebonden lifecoach. Een lifecoach is vermoedelijk ook een normaliseringsdingetje met algemene adviezen waar je kind met autistische trekken en angststoornis niets aan heeft, zelfs integendeel de weg nog verder kwijt kan raken.
De psycholoog kan wel je kind met haar angsten helpen uit te dagen en leren met zichzelf om te gaan en de omgeving.
De school, en de overheid met die normaliserings bezuingingsdingen, kan wel wensen dat je het aanbod van de school accepteert, maar als het niet bij je kind past moet je je kind daartegen beschermen.
School zit er niet mee als je kind nog verder de weg kwijt raakt. Daar heb jij last van en je kind.
Een eigen heldere opstelling gaat je mogelijk helpen met de school en de instanties en uiteindelijk mogelijke rechtzaken.
Argumenten op orde. En zelf ben je in het voordeel. Jij hebt het overzicht en de argumenten en je stort je er op. De school heeft het vaak maar fragmentarisch in beeld.
Die krijgen er ook genoeg van en kunnen op een gegeven moment meegaan in jou voorstel als het voor henzelf weinig gedoe verder geeft en ze er ook vanaf zijn.
Labello
19-12-2014 om 13:20
onderwijsconsulent
Ik zou alle stappen die je neemt in overleg doen met de onderwijsconsulent en niet op eigen houtje de mail naar school sturen.
Leen13
19-12-2014 om 13:24
Gesprek eind januari
Goed dat er eind januari een gesprek is. Je kind gaat dan al weer een tijdje naar het opdc. De psycholoog kan uitleggen dat kind voorlopig voor langere tijd niet geschikt is voor regulier onderwijs en dat kind psychologische begeleiding nodig heeft voor angsten en autisme. Intussen kan de LPA jou voorstel ondersteunen, nu toetsen, zonodig volgend jaar wereldschool en speciaal onderwijsbegeleiding, anders gewoon doorgaan met leren en toetsen, als dat goed gaat.
Zorg in elk geval dat alle betrokkenen, is de jeugdarts al betrokken?, van jou voorstel op de hoogte zijn en de argumenten daarbij.
Dan heb je een kans dat het al rond is voor het gesprek eind januari gehouden wordt.
Leen13
19-12-2014 om 13:43
school bevestigen
Je kunt school bevestigen dat je kunt voorstellen dat ze een lifecoach willen inzetten. Dat zou mogelijk kunnen aan het begin als een kind nog niet zo lang uitgevallen is. Die neergaande route kan je kind niet overdoen alleen om de lifecoach een kans te geven. Nu zijn de psycholoog en ambulant begeleider aan zet. En school voor passend onderwijs.
M Lavell
19-12-2014 om 13:43
Wees eens precies agatha
De school heeft je bij herhaling een voorstel gedaan en een keuze voorgelegd: of je accepteert de lifecoach, of je vraagt vrijstelling aan.
Annej heeft begrepen dat dat voorstel ondersteund wordt door de leerplichtambtenaar. Is dat waar? Heb je van de leerplichtambtenaar op gemeentelijk papier en met de handteking van het gezag een voorstel waarin je vrijstelling wordt geboden?
Sterker nog: heb je zo'n document op gemeentelijk papier waarin je feitelijk voor de keuze gesteld wordt: of de schooloplossing accepteren, of vrijstelling accepteren, of vervolgd worden?
Als dat zo is, dan moet je met dat papier naar de krant. Anders nog: dan zeg je tegen de leerplichtambtenaar óf je werkt met mij mee, waarborgt mijn kimd het recht op onderwijs, of ik ga naar de krant met mijn verhaal.
Je kunt dan bovendien ook heel goed terecht bij de Kinderombudsman en de Nationale ombudsman. Die eerste is zelfs gewend om concrete hulp te bieden in dit soort gevallen.
Ik denk dat het anders zit. De keuze is je voorgelegd door school. De reactie van de leerplichtambtenaar zou moeten zij: vrijstelling kun je vergeten. Of je werkt mee met school, of ik moet je vervolgen.
Ik denk bovendien dat je een misverstand bij jezelf weg moet nemen. Meewerken met school betekent nog steeds dat je kind niet naar school hoeft als het ziek is, of in enige psychische nood verkeert.
Leen13
19-12-2014 om 13:52
ja Miriam
Zo gaan die dingen niet. Bij mij werd gewoon uitgelegd door de leerplichtambtenaar dat je niet vervolgd wordt als je een vrijstelling hebt. En mij erop gewezen waar ik het aanvraagformulier kon vinden waarmee ik die vrijstelling bij haar kon aanvragen.
Net als de dissidenten in de 1e kamer krijg je niet op voorhand te horen of ze gaan instemmen met jou aanvraag. Eerst invullen.
Wij hebben die vrijstelling overigens gekregen. Gelukkig ging de aanvraag voor speciaal onderwijs ondertussen gewoon door.
Agatha
19-12-2014 om 13:53
M Lavell
Even een paar vragen/opmerkingen n.a.v. je laatste posting.
'Ik denk dat het anders zit. De keuze is je voorgelegd door school. De reactie van de leerplichtambtenaar zou moeten zij: vrijstelling kun je vergeten. Of je werkt mee met school, of ik moet je vervolgen.'
Waarom denk je dit? De LPA wil ons niet beboeten, omdat zij ziet hoe het werkelijk zit, ze staat dus eigenlijk aan onze kant, maar zij moet iets en daarom heeft ze een vrijstelling toegezegd. We zijn nog niet zover dat het op gemeentelijk papier staat, maar we hebben het wel op papier staan.
'Ik denk bovendien dat je een misverstand bij jezelf weg moet nemen. Meewerken met school betekent nog steeds dat je kind niet naar school hoeft als het ziek is, of in enige psychische nood verkeert.'
Wat kan ik met deze laatste alinea? Dit klinkt positief, maar hoe moet ik dit aankaarten?
Agatha
19-12-2014 om 13:55
AnneJ
Wat jij zegt in postings 156 en 158, zo zie ik het ook. Inmiddels contact gehad met steunpunt passend onderwijs. Nu nog per saldo bellen over de vraag over ophoging van het PGB.
Agatha
19-12-2014 om 13:56
Labello
Misschien is dat verstandiger nu, alles via de onderwijsconsulent laten lopen, maar ik wil zo graag voor de vakantie duidelijkheid, wij willen rust hier.
Leen13
19-12-2014 om 13:56
Meewerken
Natuurlijk kun je protocollair, voor de vorm, meewerken.
Echter het moet realistisch haalbaar zijn dat je kind er niet slechter van word. angstige kinderen met autisme is elk gesprek, vooral zware gesprekken waarin ze gevraagd wordt te presteren waar ze juist onder stress onder bezweken zijn, ondermijnt hun welzijn en leercapaciteit.
Anders zou je de lifecoach nog protocollair kunnen accepteren.
Je kunt ook nog denken, dan praat ouder wel met de lifecoach. Maar waarschijnlijk is het een jeugdzorgdingetje, mevrouwtje, dat op zoek gaat naar hele andere zaken en als er dan een conflict met school komt weten zij teveel van jou, zaken die ze allemaal in een negatief daglicht kunnen zetten. Dat wil je ook niet.
Labello
19-12-2014 om 13:59
Agatha
Op vrijdagmiddag voor de kerstvakantie gaan ze echt niets meer doen met een mail die je stuurt. Je hebt niet voor niets een onderwijsconsulent ingeschakeld. Laat die zijn of haar werk doen.
Agatha
19-12-2014 om 14:07
Bellen
Ik was al van plan om te bellen, Labello. Maar ik weet het, ze hebben vakantie... Ze droppen dit nog net even voor de vakantie bij ons en dan gaan ze zelf onbezorgd genieten van hun welverdiende vakantie..
Leen13
19-12-2014 om 14:08
rust
Rust is een valkuil Agatha. Ik denk dat Labello gelijk heeft. Eerst de onderwijsconsulent. En hoe langer het duurt des te beter, ondertussen heeft je dochter rust op school. en krijgen jij en onderwijsconsulent de kans om jou voorstel onder de aandacht te brengen.
School heeft het nu echt heel druk. Zit jij je kruit te verschieten en reageren zij toch pas in het nieuwe jaar en dan zijn er al weer hele andere ontwikkelingen maar grijpen zij terug op jou mail van nu.
Zoek rust op andere manieren want die onrust blijft. Heb ik nog, het kan steeds weer onrustig worden of blijven.
Agatha
19-12-2014 om 14:10
Toetsen
Het lastige hieraan is wel, dat kind herhaaldelijk heeft gevraagd om toetsen. Wij wilden haar eigenlijk niet belasten met deze vervelende ontwikkeling, maar ik heb er laatst toch iets (niet te veel) over moeten zeggen.
M Lavell
19-12-2014 om 14:13
Heb je dat op papier?
Ik denk dat et anders is omdat dat nu juist de crux van de wet passend onderwijs is. Met de wet passend onderwijs kan er iemand de schuld krijgen van thuiszitten: de ouders omdat ze niet mee willen werken met school, of de school omdat die weigert de zorgplicht in te vullen.
Als de leerplichtambtenaar het eens is met jullie, dan doet de school kennelijk te weinig. Dan moet de leerplichtambtenaar de school vervolgen.
Het kan zijn dat deze lpa zo gewend is vrijstellingen te verlenen, thuiszitters te creëren, dat ie in z'n riedeltje is blijven hangen. Pas wel op, dat kan alsnog in je gezicht ontploffen. Als dieLPA op zijn donder krijgt dan krijg jij alsnog de schuld.
Lobello heeft trouwens gelijk. Doe niks. Laat die onderwijsconsulent zijn werk doen.
Leen13
19-12-2014 om 14:20
Toetsen
Kan ook nog zijn dat er toetsen gewoon geschrapt worden en er in het volgende jaar weer vers begonnen word mits je dochter de toetsen die ze wel aangeboden heeft gekregen wel goed maakt.
Je kunt het beter tegen je dochter wat neutraal houden. Je bent met school in gesprek hoe dat nu met toetsen gaat.
Neem haar vragen, maar ook angsten, daarover serieus, maar leg uit dat je zaken oplost als het zover is. En het onmogelijke wordt niet van kind geeist. 10 toetsen op een dag om in te halen gaat niet gebeuren.
Agatha
19-12-2014 om 14:37
Vast wel
Er zullen vast toetsen geschrapt kunnen worden.
Dat neutraal houden, in het begin vond ik dat heel lastig. Nu gaat het meestal goed, maar door de schrik afgelopen week lukte dat helaas even niet. Bedankt voor de tips, AnneJ.
Leen13
19-12-2014 om 14:41
AMK
"Ook werd vaak gehoord dat leerplichtambtenaren uiteindelijk een zorgmelding bij het AMK deden. Dit
leidde echter niet tot enige verbetering, omdat ook het AMK of de gezinsvoogd geen geschikte school
voor hun kind kon vinden, waardoor de problemen voor de ouders nog groter en gecompliceerder
werden."
Je verweer tegen het AMK om daar niet in mee te gaan mocht het onverwacht toch zover komen.
http://www.dekinderombudsman.nl/ul/cms/fck-uploaded/2013.KOM002OnderwijsThuiszitters.pdf
Agatha
19-12-2014 om 14:42
Wel op papier van LPA
hebben we haar steun aan deelname aan het traject waar kind nu in zit. Dat was n.a.v. ons eerste gesprek met school, LPA en hulpverlening. Zij heeft n.a.v. dat gesprek geconcludeerd dat dit het beste traject is voor kind, dat dit haar verder zal helpen in haar onderwijsontwikkeling.
Agatha
19-12-2014 om 14:44
AMK
Dat had ik ook gelezen, inderdaad. We hopen dat het zover niet zal komen, maar wellicht hebben we hier dan iets aan.
M Lavell
19-12-2014 om 22:51
Wanneer?
Hoe lang is dat dan geleden, die brief? Hoe kan het dan dat de lpa nu de school ondersteunt door vrijstelling als optie aan te bieden?
Er is ook nog iets ander geks. Vanaf 1 januari moet de gemeente voor jeugd ggz en hulp op alle fronten zorgen. Als de lpa veijstelling verleent, dan valt jouw kind uit het ( landelijke) onderwijsbudget zo op rekening van de gemeente. Jij wil geen vrijstelling vanwege de kosten. Precies dat argument geldt voor de gemeente ook.
Agatha
19-12-2014 om 23:05
M Lavell
De brief is van begin september, toen is al geconstateerd dat het niet lukte om naar school te gaan. De LPA biedt de vrijstelling volgens mij alleen maar aan omdat ze met ons begaan is en ons niet wil beboeten.
Wat jij zegt over de gemeente, wat zou dat concreet voor ons inhouden dan?
Leen13
20-12-2014 om 18:48
Per Saldo
Ik ben wel benieuwd of je al wijzer bent geworden van Per Saldo. Of het mogelijk is dat je met een voldoende budget zelf voor afstandsonderwijs zou kunnen zorgen. Mits jou toegestaan wordt een voorziening als de werelschool daarvoor aan te trekken.
Misschien zou je hen zelf kunnen bellen wat dat kost en of er ouders zijn die dat wel gelukt is en hoe dat dan gelukt is.
Zoals je aan de media hebt gezien, zeilmeisje en zeiljongens, is het formeel zo dat je buiten Nederland moet zijn om daar gebruik van te mogen maken.
Maar er zijn wel wat initiatieven al zijn die soms tijdelijk. Inderdaad soms met autismeklassen. Maar volgens hun website altijd naar besluiten van de school. Die financieren dat ook.
http://www.ivioschool.nl/nietnaar-school
Als er beperkingen zijn kan een kind ook voor de 3e keer naar de brugklas. Ik ken een kind waar dat gebeurde.
Ik zou ook nadenken hoe je je dochter thuis kunt begeleiden. Met huiswerk of in periodes van thuiszitten.
Als een kind, zeker een kind met autistische trekken, stopt met leren is het heel heel moeilijk om dat weer aan de gang te krijgen.
En zolang er de boeken van school zijn kun je gewoon doorgaan.
En als je dat niet zelf lukt kun je mogelijk begeleiding, per se een op een, op vaste tijden regelen. Niet wachten tot er een crisis is.
Hopen op een permanente 'oplossing' is wat te optimistisch. Zoals je aan het verhaal van Evanlyn, maar ook dat van mijn kinderen, en anderen hier op OOL kunt zien blijft de schoolgang van een kwetsbaar kind een zorg. En blijf je scherp of dat allemaal wel doorgaat.
Het gaat uiteindelijk om het diploma. Misschien wel via staatsexamen of uiteindelijk volwassenenonderwijs. Maar wachten tot school het op gaat lossen is te optimistisch.
Mijn dochter viel uit vanaf groep 3. Nou had ze aanvankelijk natuurlijk geen huiswerk. Maar als ik niet scherp opgelet had dat ze die periodes van schooluitval, uiteindelijk ook nog driekwart jaar aaneen thuisgezeten, niet gewoon doorging met leren zat ze nu niet in de bovenbouw van HAVO/VWO met een exact vakkenpakket.
En haar school zorgt voor het staatsexamen en verdeelt dat over een paar jaren. Zonodig mag ze er ook langer over doen, maar ze is niet blijven zitten. En niet gestopt met leren.
Dat is ook beter voor haar zelfvertrouwen.
Leen13
20-12-2014 om 18:56
In een halfjaar
Zelfstandig lerend kun je ook in een half jaar het hele schooljaar doen. Gewoon omdat er efficient geleerd wordt, zonder afleidend klassegedoe en extra vakken en loopjes overal naartoe.
Hopelijk staat de planning van de vakken, de lesplannen, de inhoud waar men welk moment mee bezig is, op de electronische leeromgeving. Dan weet je wat er verwacht wordt en wat je dochter nog mist en in moet halen.
Zonder dat je de nadruk erop legt dat het om het halen van het jaar gaat. Dat is niet het doel. Doorgaan met leren is het doel.
Anders kan een kind ook nog afhaken als blijkt dat het het jaar niet gaat halen.
Evanlyn
20-12-2014 om 23:21
Droom
Vannacht gooide ik een schoolbestuurder, die iets verkeerds zei over een van mijn kinderen, in een ravijn. Ik was niet eens erg boos en had erna ook geen spijt, maar een heel tevreden, rustig gevoel.
Daar zit nog wel wat onverwerkte rotzooi, schat ik zo in...En dat gaat pas verwerkt worden als ik niet meer alert hoef te zijn. Jammer dat het zo moet. Niet dat in het ravijn gooien bedoel ik, maar die alertheid.
Agatha
21-12-2014 om 00:08
Per saldo
was biet bereikbaar op vrijdag, maandag weer bellen.
AnneJ, jij hebt het over een kind dat voor de derde keer naar de brugklas ging, nou dat kan hier niet hoor. Dan is aansluiting helemaal niet mogelijk, daarvoor is ons kind al te 'groot'.
Evanlyn, ik had het nooit voor mogelijk gehouden, maar inmiddels ben ik ook zo ver dat ik bijna niemand meer vertrouw.
Leen13
21-12-2014 om 01:56
beperken
Ik denk dat je zelf onnodig beperkingen oplegt Agatha.
Als je een slim kind hebt en je laat het afstromen kan het ook de 'aansluiting' missen. Bovendien los je de beperkingen van je kind niet op door het te laten afstromen.
Op zich heb ik helemaal geen bezwaar tegen een lager schooltype. Ik heb zelfs overwogen om te vragen of mijn kind na groep 7 met een zwakker vriendinnetje mee mocht naar het praktijkonderwijs. Om maar van de nare situatie op de basisschool af te zijn.
Je weegt het af. Maar ik heb al lang geleden geleerd dat sommige kinderen, die soms juist goed kunnen leren, een langere weg hebben door het schoolsysteem. Steeds opnieuw kijk je waar de kansen liggen.
En juist als ze communicatief niet sterk zijn kun je maar beter zorgen dat ze wel een zo goed mogelijke schoolopleiding hebben. Om zo goed mogelijk voor zichzelf te kunnen zorgen later.
Het kan later helpen om kwalitatief geschikter werk te vinden.
Sluit niet op voorhand zaken uit die je van pas kunnen komen.
Leen13
21-12-2014 om 02:01
Aansluiting
Op jongere leeftijd hadden mijn kinderen weinig aansluiting met leeftijdgenootjes. Vaak eerder met jongere of veel oudere kinderen of met volwassenen. Dat kun je niet afdwingen of aanleren.
En het is ook vanzelf goed gekomen. Kinderen leren ook van andere mensen sociale vaardigheden.
Teveel nadruk op leeftijdgenoten, het 'heeft geen vriendjes' verhaal, kan kinderen ook onnodig een minderwaardigheidsgevoel bezorgen.
Lukt het niet met leeftijdgenoten, dan lukt het wel met buurtgenoten, familie, vrienden, opa's en oma's, leerkrachten, concierges, neefjes en nichtjes.
Agatha
21-12-2014 om 09:35
Aansluiting
Dat hele verhaal snap ik wel en daar gaat het ook niet om. ik vind dat een jongere van ruim 14 niet in de brugklas past, daar gaat het me om. En kind hier is niet klein of jong voor leeftijd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.