Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Meisjes met adhd of add

Ik zou graag in contact komen met andere ouders die een dochter hebben met add of adhd. Mijn dochter is 12.

S.ndra

S.ndra

01-05-2024 om 09:58 Topicstarter

Dat soort dingen kun je regelen met schermtijd als je wilt. Dat zit vaak al op de mobiel of je kunt een app daarvoor downloaden. Je kunt ook een mp3-speler gebruiken, daar kun je niet mee communiceren. Het kan ook een smoes zijn om de mobiel bij zich te houden.

Maar voor mijn dochter zou ik niet kiezen voor geluiden afspelen met wat voor apparatuur dan ook, want alles is een volgende aanleiding om bezig te blijven. De speaker ligt op de verkeerde plek, het geluid is te hard/zacht, de liedjes zijn niet goed, het werkt niet zoals zij graag wil, de liedjes blijven in haar hoofd zitten en ze kan daardoor niet slapen etc etc.

Die melatoninebepaling heb ik nog nooit van gehoord bij de behandelaar. Onze kinderarts zei dat we het gewoon bij de drogist moesten kopen. Bij mijn dochter helpt het wel, ze slaapt beter met dan zonder, maar eraan denken om het op tijd in te nemen als ze nog huiswerk zit te doen wil nog wel eens lastig zijn. En het is ook niet zaligmakend bij ons, het verbetert het slapen wel iets, maar niet heel veel.

S.ndra

S.ndra

05-10-2024 om 06:22 Topicstarter

Ik ben even benieuwd wat jullie hiervan denken. M’n dochter heeft hard moeten werken voor school door de adhd en dat zal dit jaar ook wel zo zijn. Ze zit op een sport en traint 2x per week. Nu zijn er binnenkort wedstrijden waar ze aan mee kan doen. Mij lijkt dat heel leuk voor haar, maar mijn man vindt dat ze alleen maar school mag doen. Ze mag ook nauwelijks afspreken met vriendinnen. Baantje mag niet van hem. Ik vind school zeker ook belangrijk en tot nu toe ben ik ook degene die haar helpt met school als dat nodig is. Maar ik vind andere dingen ook belangrijk voor haar ontwikkeling. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

S.ndra schreef op 05-10-2024 om 06:22:

Ik ben even benieuwd wat jullie hiervan denken. M’n dochter heeft hard moeten werken voor school door de adhd en dat zal dit jaar ook wel zo zijn. Ze zit op een sport en traint 2x per week. Nu zijn er binnenkort wedstrijden waar ze aan mee kan doen. Mij lijkt dat heel leuk voor haar, maar mijn man vindt dat ze alleen maar school mag doen. Ze mag ook nauwelijks afspreken met vriendinnen. Baantje mag niet van hem. Ik vind school zeker ook belangrijk en tot nu toe ben ik ook degene die haar helpt met school als dat nodig is. Maar ik vind andere dingen ook belangrijk voor haar ontwikkeling. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Waarom helpt vader niet met huiswerk?

Mijn dochter met add zat op dans en op een ander creatief cubje. Ze deed vmbot, ze slikte methylfenidaat. Dat werkte wel, ze had ook begeleiding. Toch heeft ze het daar niet gered, heeft kader afgerond op een hele gezellige vakschool. En daar ook nog een bijbaan (3u pw vakken vullen) bij. Inmiddels zit ze op het hbo, doet nog steeds waar ze goed in is, en niks geen methylfenidaat meer.

Nu is ze me dankbaar dat ze naar die vakschool mocht (mocht he?).

Laat die kinderen alsjeblieft zichzelf zijn, dat is al moeilijk genoeg voor ze op die leeftijd. En ze komen er heus wel, linksom of rechtsom. We zullen sommige ouders eens eenzaam opsluiten met alleen studieboeken en verder niks. Komop zeg! 

Laat je kind ook alsjeblieft leuke dingen doen! Waarom is school zo heilig voor jouw man? Natuurlijk moet ze een diploma halen die bij haar past maar haar puberteit verpesten door haar leuke dingen te ontzeggen vind ik niet ok.

Het is echt niet gezond om alleen maar met school bezig te zijn en daar niks naast te doen. Vrije tijd en je ontwikkelen op andere gebieden is ook belangrijk. Als het echt nodig is om alle tijd aan school te besteden, is het niveau waarschijnlijk te hoog gegrepen. Juist door er ook dingen naast te doen, moet ze rekening leren houden daarmee in haar planning. 
Ik vind het overigens los staan van een diagnose. Je gaat een kind toch niet straffen voor het hebben van iets als adhd, dat is echt al lastig genoeg zonder het oordeel of de straf van een ander.
School is zeker belangrijk en soms moet je dan ook keuzes maken. Dus elke dag een clubje, wedstrijden in het weekend en ook nog een baantje, dat is waarschijnlijk te veel. Bij sport en een baantje leer je ook weer andere vaardigheden die je op school niet leert. 

S.ndra

S.ndra

05-10-2024 om 09:05 Topicstarter

Hij helpt haar soms ook wel met huiswerk, maar van mij neemt ze het beter aan.

Hij vindt dat focus op school en studie voor hem juist goed heeft gewerkt. Maar zij is niet hetzelfde als hij.

Die wedstrijden zijn niet elke week en ook niet verplicht. Je kunt je inschrijven wanneer je dat zelf wilt.

S.ndra schreef op 05-10-2024 om 09:05:

Hij helpt haar soms ook wel met huiswerk, maar van mij neemt ze het beter aan.

Hij vindt dat focus op school en studie voor hem juist goed heeft gewerkt. Maar zij is niet hetzelfde als hij.

Die wedstrijden zijn niet elke week en ook niet verplicht. Je kunt je inschrijven wanneer je dat zelf wilt.

Die (in mijn dochters geval: hyper-) focus is inderdaad goed en werkt als een trein. Maar als die focus op een ander gebied ligt dan economie en aardrijkskunde leren uit boeken, dan heb je het echt heel zwaar. Zeker als je dan ook nog niet mag sporten of geen sociale contacten mag hebben.

Sport is een geneesmiddel tegen ADHD! Of nee, het geneest het niet, maar het verzacht de symptomen wel degelijk. Dus als ze meer sport, zal ze beter kunnen studeren. Zeg dat maar tegen je man.

Kinderen die veel sporten presteren beter op school. Het helpt bij het aanleggen van verbindingen in de hersenen waardoor ze beter gaan samenwerken en waardoor je beter kan presteren. 

Eens met wat hiervoor al gezegd is. Ze heeft moeite met school, doet erg haar best, en wordt dan nog gestraft ook door nog harder te moeten werken. Kinderen met ADD (en andere etiketjes) moeten harder werken dan het gemiddelde kind. Ze rijpen ook minder snel dan het gemiddelde kind. Omdat alles meer moeite kost. Als je man wil dat ze zich ook op andere vlakken kan ontwikkelen, zoals op sociaal vlak, emotieregulatie en zich kunnen concentreren, zal hij haar de ruimte moeten geven om op school een stapje minder hard te lopen. Natuurlijk, een diploma is belangrijk, maar er zijn echt vele wegen die naar een diploma leiden!

Geef mijn zoon maar als afschrikwekkend voorbeeld: die heeft zo hard gewerkt aan school dat hij overspannen is geraakt. En vervolgens bleef zitten, afstroomde van vwo naar havo en moest overstappen naar speciaal onderwijs. Allemaal tegelijk. Dat wil je niet voor je kind.

Voor zoon was dit uiteindelijk een goede keuze. Hij heeft op zijn gemak zijn havo-diploma gehaald. Kreeg daardoor weer wat zelfvertrouwen en ging naar het hbo. Echt, er is geen groter cadeau om je kind te geven dan op het juiste niveau te zitten op school. En dat is niet het hoogst haalbare, maar het hoogst haalbare wanneer er daarnaast ook nog ruimte is voor vriendinnen, hobby’s, sport en vooral ontspanning.

Want in ontspannen toestand kunnen de hersenen alle opgedane kennis en indrukken pas verwerken. Mijn zoon noemde dat ‘opruimen’. Alles wat hij op de dag had gehoord/gezien moest in het goede laatje worden opgeborgen, zodat hij de belangrijke dingen terug kon vinden. Dat vond ik zelf altijd een hele mooie en heldere uitleg. Want bij iemand met ADD komen alle indrukken even hard binnen. Zij filteren dus pas later uit wat niet relevant is. Dat kost heel veel tijd en energie. Hier had zoon het meeste aan na schooltijd eerst lekker spelen met K’nex, Lego, Kapla of lekker tekenen. Dan waren zijn handen bezig en konden zijn hersenen ontspannen alles verwerken. Meteen huiswerk maken had helemaal geen zin. Er kon na schooltijd gewoon niks meer bij…

Ik heb dit topic pas ontdekt (en ben nog niet helemaal bij gelezen) en lees met veel interesse de ervaringen. 

Wat mooi dat mensen kinderen met ADD ook echt zien en hen hulp willen geven. Ik ken namelijk ook de andere kant van 'niet echt gezien worden' en aan lot overgelaten worden.

Jonagold schreef op 06-10-2024 om 18:03:

[..]

Eens met wat hiervoor al gezegd is. Ze heeft moeite met school, doet erg haar best, en wordt dan nog gestraft ook door nog harder te moeten werken. Kinderen met ADD (en andere etiketjes) moeten harder werken dan het gemiddelde kind. Ze rijpen ook minder snel dan het gemiddelde kind. Omdat alles meer moeite kost. Als je man wil dat ze zich ook op andere vlakken kan ontwikkelen, zoals op sociaal vlak, emotieregulatie en zich kunnen concentreren, zal hij haar de ruimte moeten geven om op school een stapje minder hard te lopen. Natuurlijk, een diploma is belangrijk, maar er zijn echt vele wegen die naar een diploma leiden!

Geef mijn zoon maar als afschrikwekkend voorbeeld: die heeft zo hard gewerkt aan school dat hij overspannen is geraakt. En vervolgens bleef zitten, afstroomde van vwo naar havo en moest overstappen naar speciaal onderwijs. Allemaal tegelijk. Dat wil je niet voor je kind.

Voor zoon was dit uiteindelijk een goede keuze. Hij heeft op zijn gemak zijn havo-diploma gehaald. Kreeg daardoor weer wat zelfvertrouwen en ging naar het hbo. Echt, er is geen groter cadeau om je kind te geven dan op het juiste niveau te zitten op school. En dat is niet het hoogst haalbare, maar het hoogst haalbare wanneer er daarnaast ook nog ruimte is voor vriendinnen, hobby’s, sport en vooral ontspanning.

Want in ontspannen toestand kunnen de hersenen alle opgedane kennis en indrukken pas verwerken. Mijn zoon noemde dat ‘opruimen’. Alles wat hij op de dag had gehoord/gezien moest in het goede laatje worden opgeborgen, zodat hij de belangrijke dingen terug kon vinden. Dat vond ik zelf altijd een hele mooie en heldere uitleg. Want bij iemand met ADD komen alle indrukken even hard binnen. Zij filteren dus pas later uit wat niet relevant is. Dat kost heel veel tijd en energie. Hier had zoon het meeste aan na schooltijd eerst lekker spelen met K’nex, Lego, Kapla of lekker tekenen. Dan waren zijn handen bezig en konden zijn hersenen ontspannen alles verwerken. Meteen huiswerk maken had helemaal geen zin. Er kon na schooltijd gewoon niks meer bij…

Zo mooi en goed omschreven.

S.ndra

S.ndra

08-11-2024 om 07:06 Topicstarter

Heeft iemand een tip. Mijn dochter is 14 en heeft adhd en dyslexie. We zijn verhuisd en ze zit op een nieuwe school, waar ze het helaas nog niet zo naar haar zin heeft.

Nu heeft ze een toetsweek en ze is daar al met een meltdown van tevoren aan begonnen. Ze is heel bang dat ze het verknalt en alles loopt fout. Te laat gaan slapen, om 6 uur opstaan omdat kleine zus dat had bedacht, compleet in de stress omdat ze dacht dat er wifi-storing was op school, ov kaart kwijt, bijna de trein gemist, een botsing met de fiets, en op school werden de toetsen niet aangeleverd zoals vanwege de dyslexie afgesproken. Kortom, ze is helemaal ontregeld en over haar toeren en dit was nog maar de eerste dag, Ze heeft nog een week en 10 toetsen te gaan. 

Heeft iemand tips wat ik kan doen dat ze die week wat beter door komt?

Hier hielp het soms om te brengen, dat scheelde in elk geval de stress van de reis.

S.ndra

S.ndra

08-11-2024 om 08:25 Topicstarter

Ja, dat doen we idd de dagen dat we dat kunnen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.