Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Karmijn

Karmijn

11-03-2013 om 14:39

Interessant? (adhd en voeding advies rivm)

http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/350021003.pdf

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Das is waar

ADHD gaat nooit over, dat is waar. Maar ik denk dat je bij ADHD(-onderzoek) niet in absoluten moet denken. Zo van, het is of helemaal waar (dieet tegen ADHD) maar eerder als een extraatje dat een duwtje in de juiste richting geeft. Misschien komt er zoiets uit als dat bepaalde stoffen in onze voeding bepaald aanwezig gedrag versterkt of verergert. En misschien zijn juist die voedingsstoffen voor ADHD-ers iets verslavender dan voor anderen, juist omdat ADHD-ers altijd op zoek zijn naar dat fijne midden (waar ze steeds als een metronoom langs schieten).

Stel, over 10 of 20 jaar kunnen we 4-jarige onder de MRI leggen en dan komt er een leerlandschap uit: deze soort dyslexie, wel of geen dyscalculie, adhd etc.. Of misschien zelfs met wat dna. Tot dan, is al het onderzoek naar ADHD een duiding die je nog met veel omhaal hard genoeg moet zien te maken. Helaas nu nog vooral afhankelijk van de ervaring en kunde van de professionals.
ADHD is nog niet volledig ontdekt. Men is het bezig te ontdekken. Althans, zo zie ik het. [En wat heeft dat lang geduurd voor mensen met adhd-klachten serieus werden genomen.]

Karmijn

Karmijn

24-03-2013 om 11:51

Judith

Ben het helemaal met je eens.
Maar Pelsser stelt dat zij wetenschappelijk bewezen heeft, dat zij met haar dieet, 70% van de adhd-ers symptoomvrij kan maken. Zodat zij dus geen medicatie meer hoeven te gebruiken. Dat is nogal wat. En het is niet waar.

anna van noniemen

anna van noniemen

24-03-2013 om 13:11

Spijker op zijn kop karmijn!

>Onder bepaalde omstandigheden kunnen veel adhd-ers tijden lang super goed functioneren. Dan zie je niets, merk je niets. Maar die adhd neemt je met je mee. Het blijft niet. Als de omstandigheden weer veranderen, komt het allemaal weer terug.<

De valkuil waar school met zoon2 in is gelopen. Hij heeft Autisme met ADHD-kenmerken, maar die ADHD-kenmerken zijn het meest zichtbaar. Daarvoor krijgt hij nu Ritalin. School ziet verbetering en denkt, ah, zie je wel, nu gaat het goed....Maar wat zij vergaten te doen, ook hun eigen gedrag en aanpak te bezien, dus na een paar weken van goed gedrag van zoon met medicatie, zijn we weer terug bij af, is hij weer net als voorheen overprikkeld en gefrustreerd op school.... Daar helpt geen doos Ritalin tegen hoor!

Adrie van der Horst

Adrie van der Horst

24-03-2013 om 17:16

Gezinstherapie?

Ik ben bezig om me in te lezen in de ADHD-problematiek.
Wie weet óf en waar er resultaten gemeld zijn van gezinstherapie?
Zijn er hier ouders die daar zelf ervaring mee hebben?

Karmijn

Karmijn

24-03-2013 om 18:19

Gezinstherapie

Gezinstherapie helpt natuurlijk niet bij/tegen adhd. Het kan wel helpen om de gevolgschade van adhd (verstoorde relaties, gedragsproblemen, negatief zelfbeeld) te verbeteren. Maar die dingen zijn geen adhd, die zijn er het gevolg van.

Karmijn

Karmijn

24-03-2013 om 18:20

Enne

ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.

Fiorucci

Fiorucci

24-03-2013 om 19:35

Nee

Nee, ik heb geen ervaring met gezinstherapie, de kinderarts kent ons gezin en vond het geen toegevoegde waarde hebben voor mijn zoon met ADD.

anna van noniemen

anna van noniemen

24-03-2013 om 20:03

Wat versta je onder gezinstherapie?

Wij hebben wel van diverse kanten begeleiding gehad bij onze oudste zoon, maar of dat onder gezinstherapie valt?

Adrie van der Horst

Adrie van der Horst

24-03-2013 om 21:42

Het hele gezin wordt betrokken

Met gezinstherapie bedoel ik een vorm van begeleiding waarbij de interacties tussen de leden binnen het gezin worden geobserveerd met als doel om vast te stellen óf door de wijze van reageren-op-elkaar gedragingen versterkt worden. Bevindingen worden met de gezinsleden doorgesproken en aangepaste reactiewijzen voorgesteld en uitgeprobeerd.

Andere vragen:
[1a] Op welke leeftijd wordt ADHD voor het eerst gediagnostiseerd? [1b] Is het gedrag al van af kort na de geboorte waarneembaar, of ontwikkelt het zich later?
[2a] Zijn er gezinnen met meerdere kinderen die ADHD-gedrag vertonen? [2b] Zoja verschilt dat gedrag dan van elkaar? [2c] Of is het doorgaans één kind binnen het gezin dat ADHD-gedrag vertoont?

Evanlyn

Evanlyn

24-03-2013 om 23:10

Adhd

Duidelijk waarneembaar vóór de geboorte. Als je een aantal kinderen hebt gedragen waarvan één met ADHD, voel je het verschil. Tenminste, ik wel. En na de geboorte al helemaal.

Verder zijn zowel ADHD als autisme genetisch bepaald, dus je hebt vaak bijv. een autist en een ADHD er, of kinderen die net niet het een of het ander zijn maar er wel trekjes van vertonen.

anna van noniemen

anna van noniemen

24-03-2013 om 23:25

Eh.

Nou, wij hebben niet zo'n soort gezinstherapie gehad nee, wel een uitgebreide begeleiding.

1a] Op welke leeftijd wordt ADHD voor het eerst gediagnostiseerd? In het geval van oudste, de officiele diagnose was toen hij bijna 8 was, maar ik liep toen zelf al jaren met hem te leuren om hulp, erkenning enz! Zoon 2 heeft autisme met ADHD-kenmerken, die ADHD-kenmerken zijn in groep 4, toen hij 7 was vastgesteld, maar omdat ik eigenwijs ben heb ik het onderzoek doorgezet, omdat er meer speelde.

[1b] Is het gedrag al van af kort na de geboorte waarneembaar, of ontwikkelt het zich later?
Bij zoon 1 kan ik zeggen dat het al vlak na de geboorte zichtbaar was, een ontzettende onrustige baby, huilbaby noem maar op. Zoon 2 heeft lang gelift op de structuur die we oudste boden, dus was het pas later zichtbaar.

[2a] Zijn er gezinnen met meerdere kinderen die ADHD-gedrag vertonen? Ja, zoals je ziet heb ik 2 zonen met ADHD of ADHD-kenmerken. Ook autisme is hier bekend.

[2b] Zoja verschilt dat gedrag dan van elkaar? Ja en nee, beiden kunnen erg druk zijn.

[2c] Of is het doorgaans één kind binnen het gezin dat ADHD-gedrag vertoont? Nou, nee, over het algemeen niet. Daarnaast zijn diverse kenmerken ook bij mijn man zichtbaar, hebben mijn beide zussen een kind met ADHD of bijv Autisme enzenz

Karmijn

Karmijn

24-03-2013 om 23:52

Hier

[1a] Op welke leeftijd wordt ADHD voor het eerst gediagnostiseerd? Onze zoon was zeven toen hij de diagnose kreeg. Daarvoor hebben we jaren lopen zwoegen. Daarna hebben we ook nog jaren lopen zwoegen. [1b] Is het gedrag al van af kort na de geboorte waarneembaar, of ontwikkelt het zich later? Onze zoon kon met tien maanden al lopen. En de eerste keer dat hij liep, liep hij gelijk een meter of twintig. Alsof hij wilde zeggen: hehe, ik kan nu eindelijk mijn gang gaan. Hij was in mijn buik rustiger dan zijn zus, maar die verdenken we ook van adhd, dus dat is niet te benoemen als een normale zwangerschap.

[2a] Zijn er gezinnen met meerdere kinderen die ADHD-gedrag vertonen? Bij ons vertonen alle kinderen adhd gedrag. [2b] Zoja verschilt dat gedrag dan van elkaar? Ja heel sterk. Ze zijn allemaal slecht geconcentreerd, moeite met het sturen van de aandacht, zeer impulsief en zeer luidruchtig/beweeglijk. Maar de een is meer chaotisch, de ander meer dromerig, de ander is meer explosief, etc. [2c] Of is het doorgaans één kind binnen het gezin dat ADHD-gedrag vertoont? Bij ons niet dus.

Dieet

"Maar Pelsser stelt dat zij wetenschappelijk bewezen heeft, dat zij met haar dieet, 70% van de adhd-ers symptoomvrij kan maken."

Pelser zegt misschien dat ze het bewezen heeft maar er is meer onderzoek nodig (dat wordt toch ook gezegd nl). Niet alles wat eenmalig onder de noemer wetenschappelijk onderzoek naar buiten komt is ook altijd waar buiten die (gecontroleerde) setting. Het is waar in die setting. De echte waarde ervan moet nog bewezen worden.

Een vriendin van mij heeft haar kind (add) ook aan een dieet gezet. Volgens haar met veel succes. Daarnaast zit haar kind op een aantal sporten om te leren concentreren. Dat is ook alles wat er ze aan doet en wil doen. Tja, laat ik het zo zeggen, dat is niet zoals wij dat hier doen. Ik zie veel gemiste kansen. Vooral als ik vriendin hoor hoeveel moeite het dagelijks leven haar kost aan energie, dat alles zo moeilijk en zwaar gaat. Maarja, misschien is zo'n dieet wel deel van de grote oplossing en onthoud ik mijn kroost iets.

Karmijn

Karmijn

25-03-2013 om 09:28

Judith

Wij zijn het eens. Maar het feit dat Pelsser dat ongefundeerd beweert, dat was nu precies mijn reden om dit draadje te starten. Dat kan namelijk niet genoeg gezegd worden.

En verder moet ik me aansluiten bij de ouders van Colin Benders (Kyteman). Die vertellen in een documentaire over hem, dat ze altijd aan het twijfelen zijn geweest of ze hem wel op de goede manier benaderden. Ze weten het nog steeds niet. In de documentaire (die alweer een paar jaar oud is), zie je een jong volwassen man, die veel begeleiding nodig heeft. Die duidelijke beperkingen heeft.
En ik ben naar een concert van hem geweest. Onvoorstelbaar mooi vond ik het. Wat een liefde, wat een samenwerking, wat een muziek! Die jonge man met een duidelijke beperking, is ook duidelijk geniaal.

Ik heb een (niet geniaal) kind met een stoornis en ik probeer er maar wat van te maken, van dat leven dat ik met mijn kind leidt. Want er is werkelijk geen zinnig woord over te zeggen. Je kunt nooit vergelijken of het beter was geweest als....

Elke dag stuur ik mijn zoon weer naar school. School is een uitermate slechte omgeving voor hem. Slecht voor zijn zelfbeeld, slecht voor zijn adhd, slecht voor zijn levenslust. Omdat hij naar school gaat, slikt hij medicijnen. Ging hij niet naar school, had hij ook geen medicijnen nodig. Ik betwijfel of hij op school iets zinnigs leert. Doe ik daar dan goed aan? Ik heb werkelijk geen idee? Ik hoop het.
Niet naar school gaan is ook slecht voor hem. Het geeft een hoop gedoe (leerplichtambtenaar, bureau Jeugdzorg) en dan krijgt hij geen diploma. Misschien kan hij prima zonder diploma zijn weg vinden in het leven. Maar de kans bestaat van niet.
Er is zo weinig over te zeggen.

Onderzoek naar kleurstoffen in voeding

Een tijd geleden kwam ik een onderzoek tegen, gedaan in opdracht van of vanuit de EU over kleurstoffen (met name de gele en rode). De test had betrekking op een klas kinderen op het schoolplein, als ik het me nog goed herinner. De uitkomst was dat de rode kleurstoffen maakten druk en de gelen agressief. Het advies erbij was om voortaan fabrikanten op EU niveau te verbieden deze kleurstoffen te gebruiken. Als je weet dat in elk chocolade product rode kleurstof zit, is dat een forse verandering. Dat onderzoek is stilgehouden en enigszins afgeserveerd.

Tineke

Tineke

26-03-2013 om 16:28

judith

Ik ben eens een onderzoek tegengekomen waarbij de kinderen een feestje hadden. Kinderen van feestje 1 kregen veel kleurstoffen, kinderen van feestje 2 niet. Maar de moeders werd het tegengestelde vertelt. Alle moeders konden de effecten heel goed merken. Kinderen van het feestje met kleurstoffen waren erg druk, kinderen zonder waren erg rustig, terwijl de werkelijkheid dus andersom was.
Het is dus allemaal bijzonder gevoelig voor suggestie.

Kaat

DAt kan maar dat kan ook heel goed niet. Afhankelijk van het onderzoek. Het is jammer dat ik het onderzoek waar ik het over heb, niet meer terug kan vinden.

Tineke

Tineke

26-03-2013 om 18:15

Judith

Maar: ik heb zeker wel het idee dat voeding een rol speelt bij gedrag, of liever gezegd: bij hoe we ons voelen.

Kaat

Nu wordt het een open deur, kaat .

Kaatje en judith-t

Kaatje, bedoelde je dit filmpje? De moeite van het bekijken waard Judith-t!

http://www.youtube.com/watch?v=Yh1NihohHIU (deel 2 staat ook wel ergens in de buurt)

skik

Adrie van der Horst

Adrie van der Horst

28-03-2013 om 17:12

Gebrek aan zonlicht?

Verstoorde biologische klok
ADHD en slaap
Invloed van tablets en smartphones

http://pers.uu.nl/effect-zonlicht-adhd/

Filmpje en artikel

Adrie, dat artikel komt op mij over als de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.

Kaat en Skik, grappig en helder filmpje maar het onderzoek waar ik het over had ging over kleurstoffen. Het gedrag van kinderen werd door de onderzoekers beoordeeld en bekeken tijdens de pauze op het schoolplein. Met controle groep etc.. Mocht ik het tegenkomen, zet ik het hier neer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.