Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vervalt machtiging en/of rekening na overlijden van één van de ouders?

Mijn hoogbejaarde ouders hebben mij een tijd geleden gemachtigd op hun en/of rekening. We zijn daarvoor met ons drieën naar de bank gegaan en hebben alle drie getekend.
Nu is mijn moeder onlangs overleden. Ik zou voor mijn vader wat bestellingen en betalingen doen, maar kan tot mijn schrik niet meer bij de rekening. Die is compleet uit mijn bankapp verdwenen. De rekening is niet geblokkeerd, mijn vader kan er nog wel bij. Maar die snapt met zijn 87 jaar niks van online bestellen, dus cadeautjes voor de kleinkinderen regel ik altijd, net als boodschappen die worden thuisbezorgd.
Weet iemand hoe dat zit? Het is toch raar dat ik voor mijn vader niks meer kan doen, terwijl hij ook heeft getekend dat ik bij die rekening kan? De notarissen zitten zo vol dat we pas half juli een afspraak hebben voor de akte van erfrecht (en dat zal nog wel even duren dan). Ik ben nu alles aan het voorschieten, maar dat kan ik ook niet maanden blijven doen. 
Stel je voor dat mijn vader compleet dement was, dan kan de bank toch niet zomaar de toegang tot zijn rekening afsluiten? Hij had me niet voor niets gemachtigd!


Ik zou met deze vraag de betreffende bank bellen. Dat zal sneller zijn dan via de notaris.
Voor zover ik weet had jij gewoon toegang tot de rekening moeten hebben, inderdaad omdat jij door beiden gemachtigd bent.

Oh, en natuurlijk gecondoleerd met het verlies van je moeder.

Pennetje

Pennetje

18-06-2024 om 22:28 Topicstarter

Dank je wel, Jonagold, voor mijn moeder is het een zegen dat ze geen pijn meer heeft, maar we missen haar natuurlijk wel. Dit soort gedoe met de bank kan ik er eigenlijk niet bij hebben. Ik ga ze morgenochtend meteen bellen.

Zeker even bellen. De Rabobank geeft bijv aan dat de rekening beschikbaar zou moeten blijven. https://www.rabobank.nl/particulieren/overlijden/als-een-dierbare-overlijdt/volmacht

En natuurlijk nog gecondoleerd. Hopelijk is het snel opgelost.

Pennetje

Pennetje

19-06-2024 om 10:49 Topicstarter

Ik heb gebeld naar de ING en het is beleid dat de machtiging wordt ingetrokken als één van de ouders overlijdt. Wat mij betreft totaal idioot beleid. Wij hebben een akte van erfrecht nodig, wat ook totaal idioot is, want de rekening was al van mijn vader (en mijn moeder samen). Het was een heel aardig meisje aan de telefoon, maar je komt natuurlijk geen steek verder. Ze vertelde dat er meer mensen tegen hetzelfde aanliepen. Ik heb haar gevraagd het in een werkoverleg mee te nemen. Als mijn vader in de tussentijd dement was geworden, hadden we echt een probleem gehad. Denk je alles goed geregeld te hebben...

Wat je wel zou kunnen overwegen is om nu een en/of rekening met je vader te openen en dan het saldo over te hevelen (dat moet hij dan doen, maar dat kan als jij ernaast zit). Dan kan je gewoon verder totdat die akte van erfrecht er is. 

Al zeg ik erbij dat ik niet weet of eea fiscaal nog gevolgen heeft (in de zin dat het saldo dan ook bij jouw vermogen moet worden opgeteld), maar dat is denk ik alleen een punt als je in de buurt van de vermogensrendementheffing komt. 
En als jij een uitkering ontvangt kan een en/of rekening met een ander buiten je gezin een probleem opleveren, afhankelijk van het soort uitkering.

mijn ouders hadden mij gemachtigd,  maar aangezien het nooit nodig was, heb ik die opgeheven. 
Eind Januari is mijn vader overleden en zoals bij de generatie vask gewoon is, stond alles op zijn naam.
Ik ben 4 maanden bezig geweest hem van de en/of rekening te krijgen, zelfde met mobiel abonnement.
Nu doe ik gewoon mijn moeders zaken met haar account op mijn telefoon, of op haar telefoon. 

Max88 schreef op 19-06-2024 om 12:32:

mijn ouders hadden mij gemachtigd, maar aangezien het nooit nodig was, heb ik die opgeheven.
Eind Januari is mijn vader overleden en zoals bij de generatie vask gewoon is, stond alles op zijn naam.
Ik ben 4 maanden bezig geweest hem van de en/of rekening te krijgen, zelfde met mobiel abonnement.
Nu doe ik gewoon mijn moeders zaken met haar account op mijn telefoon, of op haar telefoon.

Zo hebben wij het inderdaad ook geregeld en dus zonder machtigingen om dit soort situaties te voorkomen!

Ja ik hier toen ook met mijn ouders, wellicht niet legaal, maar gewoon de bank app van hen ook op mijn telefoon. 

Pennetje schreef op 19-06-2024 om 10:49:

Ik heb gebeld naar de ING en het is beleid dat de machtiging wordt ingetrokken als één van de ouders overlijdt. Wat mij betreft totaal idioot beleid. Wij hebben een akte van erfrecht nodig, wat ook totaal idioot is, want de rekening was al van mijn vader (en mijn moeder samen). Het was een heel aardig meisje aan de telefoon, maar je komt natuurlijk geen steek verder. Ze vertelde dat er meer mensen tegen hetzelfde aanliepen. Ik heb haar gevraagd het in een werkoverleg mee te nemen. Als mijn vader in de tussentijd dement was geworden, hadden we echt een probleem gehad. Denk je alles goed geregeld te hebben...

Nou ja zeg, wat een raar beleid. Wel goed om te weten, ga dat even met mijn ouders en broer (hun gemachtigde) bespreken, dan kunnen we dat nu vast beter regelen...

Jonagold schreef op 20-06-2024 om 15:50:

[..]

Nou ja zeg, wat een raar beleid. Wel goed om te weten, ga dat even met mijn ouders en broer (hun gemachtigde) bespreken, dan kunnen we dat nu vast beter regelen...

Is bij vrijwel alle banken het geval want het is de bankenrichtlijn

Ysenda schreef op 20-06-2024 om 16:49:

[..]

Is bij vrijwel alle banken het geval want het is de bankenrichtlijn

Maar wat is dan het nut van iemand machtigen? Ik vind het echt heel raar. Mijn broer is officieel (vastgelegd bij de notaris) gemachtigde. Waarom zou je dat dan nog vast laten leggen? Eigenlijk is het dus altijd drama/ingewikkeld na een overlijden voor wat betreft financiën als ik het zo lees...

Jonagold schreef op 20-06-2024 om 17:31:

[..]

Maar wat is dan het nut van iemand machtigen? Ik vind het echt heel raar. Mijn broer is officieel (vastgelegd bij de notaris) gemachtigde. Waarom zou je dat dan nog vast laten leggen? Eigenlijk is het dus altijd drama/ingewikkeld na een overlijden voor wat betreft financiën als ik het zo lees...

Ja, maar een gemachtigde hoeft geen erfgenaam te zijn. Daarom blokkeren ze de rekening.

Pennetje

Pennetje

20-06-2024 om 19:30 Topicstarter

Mijn vader erft alles, maar hij is het er ook mee eens dat ik gemachtigd ben. En het was ook ZIJN rekening. Hij kan er zelf wel bij. Dus mocht hij geen erfgenaam zijn, dan kan hij alsnog alles wegsluizen. Dus rare toestand.

Temet schreef op 19-06-2024 om 11:46:

Wat je wel zou kunnen overwegen is om nu een en/of rekening met je vader te openen en dan het saldo over te hevelen (dat moet hij dan doen, maar dat kan als jij ernaast zit). Dan kan je gewoon verder totdat die akte van erfrecht er is.

Al zeg ik erbij dat ik niet weet of eea fiscaal nog gevolgen heeft (in de zin dat het saldo dan ook bij jouw vermogen moet worden opgeteld), maar dat is denk ik alleen een punt als je in de buurt van de vermogensrendementheffing komt.
En als jij een uitkering ontvangt kan een en/of rekening met een ander buiten je gezin een probleem opleveren, afhankelijk van het soort uitkering.

In een en/of-rekening betaalt ieder de belasting over hetgeen diegene dat jaar ontvangen heeft, dus geen fiscale gevolgen.

https://www.spaarrente.nl/faq/en-of-rekening-belasting#:~:text=Als%20je%20samen%20met%20iemand,bedrag%20opgeven%20bij%20de%20Belastingdienst.

Toen mijn vader in 2018 nog leefde, heeft mijn moeder een en/of rekening geopend met mijn broer zodat hij er bij kon om haar rekeningen te betalen. Er werd alleen haar aow op gestort. Dit op advies van de bankmedewerker. (Zo werd de machtiging aanvraag omzeilt). Scheelde een hoop gedoe toen vader overleed.

Flanagan schreef op 20-06-2024 om 19:51:

[..]

In een en/of-rekening betaalt ieder de belasting over hetgeen diegene dat jaar ontvangen heeft, dus geen fiscale gevolgen.

https://www.spaarrente.nl/faq/en-of-rekening-belasting#:~:text=Als%20je%20samen%20met%20iemand,bedrag%20opgeven%20bij%20de%20Belastingdienst.

Toen mijn vader in 2018 nog leefde, heeft mijn moeder een en/of rekening geopend met mijn broer zodat hij er bij kon om haar rekeningen te betalen. Er werd alleen haar aow op gestort. Dit op advies van de bankmedewerker. (Zo werd de machtiging aanvraag omzeilt). Scheelde een hoop gedoe toen vader overleed.

Maar hoe was het voor je vader geregeld dan?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.