Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vervalt machtiging en/of rekening na overlijden van één van de ouders?


Pippeltje schreef op 20-06-2024 om 23:15:

[..]

Maar hoe was het voor je vader geregeld dan?

Mijn vader was in de laatste jaren van zijn leven dement; voorheen vulde hij overschrijvingsbriefjes in en stuurde deze in envelop naar de bank. Maar hij maakte fouten en stuurde ze in de verkeerde enveloppen. Bank trok aan de bel en zo heeft mijn broer internetbankieren opgestart op naam ouders en kon mijn broer alle bankzaken regelen.
In die tijd heeft mijn moeder ook een en/of rekening met mijn broer geopend zodat zij bij haar geld kon, los van mijn vader. ( gescheiden rekeningen).

Ik weet eigenlijk niet of hun en/of- rekening geblokkeerd werd toen mijn vader overleed. Daar heb ik mijn broer niet over gehoord, terwijl er toch een bedrag op stond van het koophuis. Toen 4 jaar later mijn moeder overleed, is de rekening wel geblokkeerd.

Ik denk wel dat de bankwereld voorzichtiger geworden zijn.

Pennetje

Pennetje

21-06-2024 om 09:04 Topicstarter

Waar ik me nog het meeste aan stoor, is dat de bank bij het regelen van die machtiging niet heeft gezegd: let op, als er eentje overlijdt, dan wordt de machtiging ingetrokken. Dan hadden we kunnen overwegen het anders te doen. Wij dachten het netjes volgens de regels te hebben geregeld en dan krijg je dit. Ik heb mijn vader inmiddels gevraagd zijn inlogcodes op een kaartje in zijn kluis te leggen. Op dit moment kan hij mij het bedrag dat ik voor hem heb uitgegeven nog gewoon overmaken, maar mocht er iets met hem gebeuren, dan kan ik erbij (ik heb de code van de kluis). 

Interessant dit. Mijn ouders hebben een machtiging 'klaar staan' voor mij en mijn broer voor als dit nodig gaat zijn (als ze zelf iemand bij hun bankrekening willen). Wij kunnen er nu dus nog niet bij omdat het niet nodig is. Ik zal nog eens vragen hoe dat precies geregeld is (dit is net vorig jaar gedaan).

Ik weet wel: als iemand overlijdt (van je ouders), dan niet meteen melden bij de bank. Zolang de bank niet weet dat er iemand overleden is, heb je nog gewoon toegang en kun je nog dingen regelen.

Wij losten dit heel eenvoudig op. Een van de kinderen heeft de toegangscode van de rekening, zonder machtiging. Die kan gewoon online bankieren voor de ouder. 

Pennetje schreef op 21-06-2024 om 09:04:

Waar ik me nog het meeste aan stoor, is dat de bank bij het regelen van die machtiging niet heeft gezegd: let op, als er eentje overlijdt, dan wordt de machtiging ingetrokken. Dan hadden we kunnen overwegen het anders te doen. Wij dachten het netjes volgens de regels te hebben geregeld en dan krijg je dit. Ik heb mijn vader inmiddels gevraagd zijn inlogcodes op een kaartje in zijn kluis te leggen. Op dit moment kan hij mij het bedrag dat ik voor hem heb uitgegeven nog gewoon overmaken, maar mocht er iets met hem gebeuren, dan kan ik erbij (ik heb de code van de kluis).

eh, nee, want als de laatste overlijdt wordt de rekening ook geblokkeerd want ook dan heb je weer die verklaring van erf recht nodig, dus moet je die rekening leeghalen voor zijn overlijden gemeld wordt. Dat is wel heel snel handelen in een tijd dat je daar even nog niet mee bezig bent.

Pennetje

Pennetje

21-06-2024 om 12:06 Topicstarter

Ik bedoel als hij nu een hersenbloeding of dementie krijgt, niet als hij overlijdt. Ik weet dat de rekening dan wordt geblokkeerd. Mochten we aan zien komen dat hij gaat overlijden, zoals we dat bij mijn moeder ook wisten, dan zullen we zorgen dat in ieder geval de kosten voor de uitvaart op mijn rekening staan. 

Ysenda schreef op 21-06-2024 om 11:57:

[..]

eh, nee, want als de laatste overlijdt wordt de rekening ook geblokkeerd want ook dan heb je weer die verklaring van erf recht nodig, dus moet je die rekening leeghalen voor zijn overlijden gemeld wordt. Dat is wel heel snel handelen in een tijd dat je daar even nog niet mee bezig bent.

Maar dan moet je niet hoger gaan zitten dan het officiële schenkingsbedrag anders moet je er weer belasting over betalen. 
Wij hebben in overleg met onze laatste ouder (moeder) een paar dagen voor het overlijden (er zou euthanasie komen) aan alle kinderen de maximale schenking gedaan. Verder z.s.m na de uitvaart de verklaring van erfrecht aangevraagd en bij de bank ingediend. Na ongeveer 2-3 weken was de rekening weer beschikbaar. Uitvaart organisatie weet vaak wel van dit soort dingen en vond het geen punt om na die drie weken betaald te worden. Hypotheek en alle vaste lasten gingen natuurlijk ook nog door totdat het huis verkocht was. Gelukkig had mijn moeder nog wel genoeg op haar rekening staan en ik ook nog wat reserves, maar als je krap bij kas zit dan moet je dit echt goed proberen te regelen. (ik kreeg bijvoorbeeld na een jaar nog een naheffing van het waterschap)

Dan kun je beter nu bij de notaris een levenstestament op laten stellen. Eentje die direct in gaat. Dan kun je namelijk ook (als je dat vast laat leggen) beslissingen nemen mbt verkoop van huis, medische beslissingen, schenkingen etc. 

Zolang de bank geen bericht van overlijden heeft gekregen kun je met een machtiging gewoon de rekening blijven gebruiken. 

Inderdaad nooit meteen de bank informeren. Eerst geld vrijmaken voor de eerste maanden. Die maak je dan over naar iemand van het gezin met de beschrijving : kosten uitvaart en lopende rekeningen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.