Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vaste lasten?


lennest

lennest

07-05-2017 om 22:58

75 euro per week

Hoe ik dat doe? Ik koop praktisch alleen de aanbiedingen, te beginnen met Aldi/Lidl, wat ik te kort kom, AH/Jumbo. Dat is 1. Nummer 2: lijstje maken wat ik nodig heb en de rest links laten liggen. Nummer 3: vlees bij de boer kopen, vorige week had ik 24 kg varkensvlees, van een kleine varkenshaas tot mooi half om half gehakt, speklapjes, karbonades alles door elkaar heen. Prijs: 6,50 per kg. Alles wordt in lapjes aangeleverd en ik pak alles per 4 lapjes in. Dit scheelt echt enorm! Nummer 4: ik ga vaak tegen sluitingstijd naar de winkel, er wordt dan veel afgeprijsd, tel uit je winst. Nummer 5: eigen merk eerst, pas als dat echt niet lekker is, wil ik iets anders proberen. Nummer 6: kook/maak zoveel mogelijk zelf. Geen zakjes, geen pakjes, geen vruchtenyoghurt maar gewone yoghurt, zelf pizza's incl. het deeg maken, soms blikgroenten als de verse groenten te duur zijn, aardappels uit eigen tuin, geen voorgesneden groenten, maar zelf snijden etc. Nummer 7: ik weeg het eten af, dat betekent dat ik nauwelijks iets weg hoef te gooien en als er iets overblijft: in de vriezer of de andere dag als lunchhapje mee. Nummer 8: vaak voor meerdere dagen tegelijk koken, zeker bij aanbiedingen. In porties invriezen, reuze handig op dagen dat je weinig tijd hebt, maar wel lekker wil eten. Vereist wel een goede 'administratie' van je vriezer: hoe lang zit 't er ook al weer in? Ook handig bij pastasaus: 1 keer een grote pan maken, in 8-10 bakjes in de vriezer. Ok, even veel werk met het snijden van de groenten, maar goed, financieel scheelt het veel. Nummer 9: van de eventuele restjes verse groenten, een pan groentesoep maken. Nummer 10: door de week geen chips, geen fris, geen alcohol, in het weekend soms wel. We drinken veel thee en water.
Zo dus.

opvangkosten

In de openingsposting zag ik opvangkosten staan onder de vaste lasten. Die kosten dalen als het inkomen daalt, althans, dan zou de toeslag moeten stijgen. Wel de wijzigingen doorgeven aan de Dienst Toeslagen natuurlijk.

Als een inkomensdaling het gevolg is van een terugloop in gewerkte uren kan het zelfs zijn dat opvangkosten geheel of gedeeltelijk wegvallen, maar ook als dat niet zo is zouden de kosten moeten dalen (of beter gezegd: zou de toeslag moeten stijgen).

Het kan ook nuttig zijn om te kijken of er recht bestaat op andere toeslagen waarop eerst geen recht bestond.

Groeten,

Temet

Elfje65

Elfje65

08-05-2017 om 19:41

Nou respect dan

Wij zijn ook echt bewust bezig. Weekboodschappen eerst lidl daarna door naar de Jumbo. Gewoon de normale boodschappen echt geen gekke dingen. Ok wel doordeweeks merkfris/sap. In het weekend bier, wijn, chips en nootje. OK doordeweeks soms met visite ook. Wij gooien ook bijna niets weg en vriezen in. Als ik een goedkope week heb is dat 150 euro.

Elfje65

Elfje65

08-05-2017 om 20:35

Oja

Het is wel inclusief drogisterijartikelen.

Jasmijn

Jasmijn

09-05-2017 om 08:47

Even opgeteld; ik kom op 60 per week

Ik heb alleen even naar de boodschappen gekeken. Ik hou al mijn bonnetjes bij (al sinds eind 2014) dus ik heb wel wat overzicht. Ik heb de boodschappen van het jaar 2016 opgeteld en gedeeld door 52 weken en kom op 58 euro per week uit. (dat is inclusief verjaardagen of kerstinkopen e.d.)
We zijn met 1 volwassene en 2 pubers van 18 en 20 en er eet regelmatig nog een puber extra mee. En ik heb beslist niet het gevoel dat we weinig te eten hebben of alleen maar lopen te schrapen. Totaal niet.
Wat erg scheelt is, dat ik een week menu heb, dus doe alleen boodschappen op maandag voor de hele week, was in het begin best even wennen, maar scheelt enorm veel tijd en geld. En als je het eenmaal gewend bent, wil je niet anders. Natuurlijk vergeet ik wel eens iets en ga ik tussendoor nog naar de super maar dat komt niet zo vaak voor. Ik drink zelden wijn of bier, dus dat wordt alleen met feestjes gekocht en dan komen de restjes gedurende het jaar wel op.
Ik let maar een klein beetje op de aanbiedingen, check het wel even, en dan pas ik het menu er op aan, als bijv. de courgettes in de aanbieding is, dan eet ik dat meer. Bier was toevallig deze week in de aanbieding bij de AH en ik heb een feestje volgende week, dus meteen gehaald, dat is altijd wel even handig.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2017 om 09:46

Elfje

Met hoeveel mensen zijn jullie thuis?

Punct

Punct

09-05-2017 om 12:04

85 p/w

Voor 4 volwassenen. Dat is puur supermarkt, eens per week. Drogist max 10 euro en niet elke week.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

09-05-2017 om 12:10

Jasmijn, weekmenu

Jasmijn, heb je daar inmiddels maandmenu's van gemaakt? Zodat je niet iedere week hetzelfde eet?
Ik bedoel het zo. Ik probeer ook al jaren structuur aan te brengen in eten en boodschappen doen, maar het lukt me maar niet. Ten eerste hebben we te veel voorraad in huis. Als de spaghetti, rijst, blikjes bonen en dat soort basisdingen in de aanbieding zijn, slaan we altijd veel in. Waardoor we te veel voorraad hebben. Maar ik ben er ook wel achter dat dit soort basisdingen bijna altijd in de aanbieding zijn. Lijkt wel eens per drie weken.
Ten tweede kan ik weinig varieren. Een probleem daarbij is dat (voornamelijk ik) een slechte eter ben. Ik lust absoluut geen kaas, room en andere zuivelellende. Vallen al heel wat recepten af.

Hoe pak ik t goed aan om zoiets te beginnen? Ik heb nu van een site waar je weekmenu's kan krijgen een weekmenu gemaakt. Je krijgt 20 suggesties en dat kies je er daar zeven uit. Helaas zijn het deze week allemaal nieuwe recepten.....

Kortom, ik zou graag willen dat iemand me de gouden tip geeft om er structuur in aan te brengen.

Je eigen menus

Ik maak een lijstje van extras zoals kruiden, eieren, olie of shampoo of wc papier, net wat er nodig is. En dan kijk ik in de supermarkt wat er in de aanbieding is wat betreft vlees, fruit en groente. Altijd aardappelen. Altijd paprika en uien. Zodat er een aantal keren AVG op het menu staat. Je hebt zakjes met groenten voor pasta, daar heb ik altijd wat van in de vriezer. Dan maak ik een keer pasta of rijst. Verse groenten en diepvriesgroenten zijn niet duur. Vaak courgettes of prei of andere aanbiedingen. Als ik rode kool haal, vers, dan haal ik er ook goudreinetten of andere zure appels bij. Ik heb geen voorraad blikken. Hooguit een voorraad wc papier, shampoo, tandpasta, afwasmiddel, wasmiddel.
Aardappelen, kruiden en soms uien, haal ik bij de Turkse winkel.
Ik vraag de kinderen wat ze willen, nootjes of koekjes, en soms haal ik dan shoarmavlees of vlees voor hachee. Als de pizza's in de aanbieding zijn, haal ik een keer pizza.
's maandag is het brood in de aanbieding, dus dan haal ik brood voor de hele week.
Wij doen hier 80 euro in de week.

ijsvogetje

ijsvogetje

09-05-2017 om 12:40

Sfera

Sfera, zo'n week of maandmenu kun je toch gewoon zelf maken? Met recepten die je gewend bent om te maken en graag eet? Volgens mij heb je daar helemaal geen websites voor nodig.

Bijvoorbeeld iedere maandag aardappelen, groente, vlees. De eerste week van de maand met bloemkool en een gehaktbal, de tweede week met brocoli en kipfilet (ik roep maar wat), de derde week met spinazie en een worstje. Iedere dinsdag pasta. In week 1 met courgette en rode saus, in week 2 met garnalen, in week 3 met .... Iedere woensdag rijst. Een week met kipkerrie en ananas, tweede week met sambalboontjes, derde week met.... Iedere donderdag een overschotel. Etc.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

09-05-2017 om 12:43

Goedidee

IJsvogeltje, dat is een goed idee. Ik maak het mezelf veel te moeilijk door te veel te willen varieren. Maar zo is het ook gevarieerd.

Ijsbergsla

Ik heb meestal ijsbergsla, want dat gaat wel een week mee in de groentela. Kun je een paar keer bij het eten doen. Soms is er andere sla in de aanbieding, dan doe ik dat, dan maar wat minder sla in de week. Soms zijn de radijsjes in de aanbieding.
Vooraf bedenken wat je wil kan iets meer kosten, even puzzelen in de winkel raak je ook aan gewend. Als je verse spinazie hebt denk je meteen even na of je nog wel genoeg eieren hebt en nootmuskaat/aardappelen, en wat voor vlees je erbij wil. Liefst vlees in de aanbieding.
Aanbiedingen leg ik bij elkaar op de kassa en dan vraag ik de bon en loop het meteen even na omdat het ook weleens fout gaat.

Half a twin

Half a twin

09-05-2017 om 13:16

En dan goed plannen

Dat de halve paprika die overblijft van de verse pizza's 2 dagen later in de macaroni kan. Dat de rest van de bleekselderij ook nog ergens in kan als je maar 3 stengels nodig hebt in een bepaald recept.

Hanne.

Hanne.

09-05-2017 om 13:59

en één dag niets plannen

Ik maak ook iedere week vooraf een menu. Vooral omdat ik maar 1x per week boodschappen wil doen en niet steeds voor iets kleins terug wil, maar het werkt ook om niet te veel 'over' te houden of weg te hoeven gooien.

Standaard plan ik voor 1 dag niets in. Die dag vult zich op de een of andere manier vanzelf. Of we eten restjes, of er veranderde toch iets in de planning of ik maak iets met 'voorraad zaken'.

En verder start ik het maken van het weekmenu altijd met een kort rondje door de koelkast. Wat ligt er nog en kan/moet ik binnenkort snel verwerken.

En zo komen wij (2 volwassenen, 2 pubers en een basisschool kind) gemiddeld aan iets meer dan 100 euro per week. Incl drogisterij, kerst, verjaardags etc boodschappen.

Bonen en linzen

Het is soms even zoeken maar bonen en linzen kun je in een zakje of karton kopen. De meeste soorten hoef je niet voor te weken. En die zijn ook gaar met een kwartiertje koken. Scheelt weer glazen potten of blikken. En het heeft meer 'bite'. Verse tomaten zijn lekkerder dan potjes tomaat. En je kunt er toch wel pesto of oregano bijdoen. Zelf pesto maken ben ik nog niet aan begonnen. Ik vind de geur ook wel wat doordringend.

Krisje

Krisje

09-05-2017 om 14:24

Weekmenu

Iedere donderdag tijdens het avondeten vraag ik suggesties. Dochter gilt als eerste standaard 'pataaaaaaat', maar dat mag niet.Zaterdag is brooddag, vaak met soep of ik maak tosti's. Dan plan ik de hoeveelheden want oudste (bijna 20) eet niet altijd mee. Ik zorg dat ik sommige dingen kan aanpassen, rijst met doperwten en saté kan ik natuurlijk voor 2, 3, 4 of 5 mensen maken. Als ik een grote bloemkool heb zorg ik dat ik dat plan op een dag dat iedereen thuis is. Ik vries ook bijvoorbeeld gehaktballen in, ik heb een hele grote braadpan, en die vries ik in verschillende hoeveelheden in. Makkelijk aan te passen. Pastasaus idem, verschillende porties in de vriezer. Ik wil graag iedere week een nieuw recept erbij, maar dat lukt niet altijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2017 om 14:38

Geen planning

Ik hou echt niet van een vast patroon. Zelfs al zouden we iedere week macaroni eten, dan wil ik dat als 'spontane' keuze houden. Weekmenu's van internet bekijk ik júist om er nieuwe recepten op te ontdekken.

Waar ik de fout mee in ga is dat ik alles wel bewaar, maar van opeten komt het dan niet. Stáát er weer een totaal verijsde bak van het een of ander in de vriezer, waar we van vergeten zijn wat er in zit..

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

09-05-2017 om 14:40

Invriezen

Dat is ook een deel vh probleem. Mijn probleem dan.
Ik maak spaghettisaus, gehaktballen, rode kool, nasi en nog wat dingen altijd in een grote hoeveelheid, want het is evenveel werk om saus voor 16 maaltijden te maken als voor 4. We hebben een magimix en ik snij daarin alle groenten. Ik koop geen zakjes gemengde groenten. Maar omdat het in de vriezer ligt, is de neiging om maar weer spaghetti te eten te groot.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

09-05-2017 om 14:41

Kaaskopje

Daarvoor koop je een rol afplaktape en steeds als je iets in de vriezer doet, plak je dat op de bak. Ik heb ook altijd eenpersoonsporties voor mijn oudste die op kamers woont, die onze vriezer ziet als het diepvriesmaaltijdenvak van de supermarkt

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2017 om 14:49

Sfera

Zo simpel! Ik heb het in huis.

Half a twin

Half a twin

09-05-2017 om 15:12

Datum erbij

Dan weet je meteen hoe lang het er al in zit als je het pakt. Ik gebruik Yoghurtemmertjes van onze favoriete yoghurt om bouillon en pastasaus in te vriezen. Schrijf ik zo op de deksel en als zeversleten zijn heb ik al een nieuwe voorraad bij elkaar gegeten.

Krisje

Krisje

09-05-2017 om 15:37

Ik heb een lijstjesafwijking

dus ik heb een lijstje van wat er in de tweede vriezer zit (die in de keuken is alleen voor brood). Ik heb een flinke voorraadkast met basisspul zoals pasta, rijst, maïs, tomatenblokjes, -puree, en daar heb ik ook een lijst van. Maar goed, ik word erg blij van lijstjes, dat heeft natuurlijk niet iedereen

Krisje

Krisje

09-05-2017 om 15:41

Yoghurtemmertjes

Op zich vind ik dat wel een goed idee, maar die zijn rond en dat vind ik in de vriezer niet zo handig. Ik heb me wel eens afgevraagd of je soep niet in een melkpak in zou kunnen vriezen, dat stapelt lekker.

Spender....?

Ik haal gewoon wat ik nodig heb en extra koken om in te vriezen doe ik niet. Kliekjes heb ik zelden, soms wat stamppot of soep, dat gaat in de vriezer.
Als ik een wat drukkere week heb met extra werken dan wil ik wel wat vooruit plannen, maar iedere Maandag pasta en Woensdag gehaktdag is niets voor mij.
Ik denk dat ik zo'n 100/125 euro per week uitgeef voor 3 volwassenen per week. Maar met spontaan terrasje pakken of eten halen zal het ook wel eens wat meer zijn. Als dat niet meer kan sla ik dat net zo makkelijk over en bak een ei en kook macaroni.

Jasmijn

Jasmijn

09-05-2017 om 15:50

Sfera o.a.

Ik maak inderdaad een weekmenu,maar dat is niet iedere week hetzelfde. Ik heb op mijn computer allemaal favoriete receptjes staan, zo nu en dan komt er eentje bij en die heb ik uitgeprint. In de keuken heb ik een knijper/klem, waarmee alle a4 tjes vast zitten en deze hangt aan een spijker zichtbaar wanneer ik aan het koken ben. (werkt makkelijk en wordt niet vies op deze manier)
Als ik het week menu ga maken, pak ik die stapel a4-tjes en kies eruit wat het deze week gaat worden. Soms is iets favoriet en komt het iedere week een keer terug, soms zijn we het zat en gaat ie voorlopig onderop de stapel a4-tjes.
Zoiets zou je kunnen doen? Op die a4tjes maak ik ook wel eens wijzigingen (die ik later in de computer verwerkt,als iets handiger kan of lekkerder is) Verder hetzelfde als Hanne beschrijft. Eerst kijken wat ik nog in huis heb en kan gebruiken/op moet en dan receptjes kiezen en op een boodschappenlijstje zetten. En hier ook minstens een niet ingevulde dag, die vul ik variabel in.
In het begin was ik ruim een uur bezig met het maken van een boodschappenlijstje/menu, maar nu gaat het razend snel, alhoewel ik ook nog steeds wel eens inspiratieloos ben hoor.

Jaina

Jaina

09-05-2017 om 16:12

Menus

Ik vraag de kinderen altijd om elke twee weken een maaltijd te bedenken.
Mijn regel is wel: er mag maar 1x hetzelfde worden gegeten.
Dus een iemand kiest patat meestal. Dat is prima. Maar dan mag het dus niet nog een keer worden gekozen.
Overigens eten wij patat gewoon ipv aardappels dus het is niet zo dat het alleen patat met snacks is. Het is gewoon frietjes met groente en vlees/vis/vega optie.
In elk geval heb ik zo elke week al een aantal suggesties. De rest van de week vul ik dan zelf in.
Ik heb een paar basis kookboeken en als een recept een succes is komt het op de lijst. Vanuit die lijst kies ik dan elke week de extra suggesties.
Ik experimenteer heel weinig maar ik hou ook niet van koken. Mijn man wel dus die experimenteert meestal. De dagen dat hij kookt laat ik ook open want hij bedenkt zelf wat hij wil maken.
Dus meestal hoef ik zelf nauwelijks wat te bedenken.

Ik maak dus het menu per twee weken maar alleen voor de avonden dat ik waarschijnlijk kook. ik doe alle boodschappen voor alle basis dingen en de avonden dat ik kook. Mijn man improviseert meer. Mijn man doet dan ook nog eens keer boodschappen want hij heeft daarin zijn eigen routine en winkels. Hij koopt dan voor de avonden dat hij kookt. We zijn daarin niet heel rigide, soms kook ik ipv hij of andersom maar dan koken we dus wel ons eigen menu,

zebra

zebra

09-05-2017 om 17:44

had ooit een weekmenu

dan keek ik naar de aanbiedingen van groenten en vlees en baseerde daar het menu op. Maar op den duur kwam de klad erin. Dan hadden de mannen hier zin in wat anders dat in die week niet op het menu voorkwam. Geen ramp verder maar als dat meerdere dagen per week gebeurt, dat maakt het wel lastig. Toch hoop ik na de zomer wat meer tijd te hebben doordat ik ga stoppen met een bijbaan en daardoor ook meer energie. Dan zal ik waarschijnlijk toch weer wat vaker voor een paar dagen een menu maken en voor de rest van de week een kliekjesdag, een makkelijke dag (broodje gezond) enzovoort

Elfje65

Elfje65

09-05-2017 om 18:20

Kaaskopje

4 volwassenen en regelmatig volwassen vrienden (ook van kinderen) 's avonds op bezoek. ja planning doen wij ook voor een hele week. We kijken ook goed wat we op voorraad hebben. De vers halen we nog wel halverwege bij. 75 euro per week 2.85 per dag per persoon?? Ok, ik weet dat het bij ons in het weekend soms wat minder kan, maar ik vind het echt knap als je het daarmee redt en ook nog lekker leeft. Nogmaals als je moet is het wat anders natuurlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2017 om 19:04

Elfje

Als je het kunt betalen is er niks met wat jullie uitgeven.

Als je het met minder moet doen, gaat er een stukje luxe af. Geen boer'n yoghurt met fruit, maar een pak yoghurt en een pak dubbelvla (bij ons dan ). Niet wekelijks vis van de visboer, maar een lekkerbekje van Jumbo (wat ik verrassend lekker vind). Geen fruitschaal vol, maar wel iedere dag een appel.

Ik zat gister eens rond te neuzen bij wat er in de omgeving mogelijk is op het gebied van kopen bij de boer. Omdat we geen auto hebben, is het wel een klus om alles op de fiets af te fietsen. Dan heb je nog Odin. Daar zijn producten van boerderijen uit de omgeving te koop. Ik zou het graag doen, maar het is echt flink duurder. Op dat soort momenten ben ik wel eens een béétje ontevreden met wat we kunnen, maar dat gaat ook weer over .

Elfje65

Elfje65

09-05-2017 om 19:21

Dat is t m juist

Wij eten niet elke week verse vis, kopen geen biologische groente of bij de scharrelslager. Zou best willen, maar dan ben ik nog meer kwijt. Wel weer scharrelkip maar echt geen superluxe producten. Ook gewoon vla en toetjes van de lidl. Ook drogisterijartikelen van de lidl, cremetje, shampoo, douchecreme, wasmiddelen, afwasblokjes, aftershave (3 mannen), tandpasta. Gewoon allemaal goede producten. Alleen mijn shampoo en alle deo's zijn wel merken. Als de huismerken lekker zijn blijven we daarbij, anders stappen we over naar merkartikelen. Dat bedoel ik, we doen echt niet gek.Ik snap er echt niets van. Wel drinken we merkproducten. Soms probeer ik eens wat maar dat wordt toch niet gewaardeerd, vinden ze echt niet lekker. Daar doe ik dan niet moeilijk over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.