Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

lievemama

lievemama

24-04-2016 om 12:32

Uitvaartverzekering noodzakelijk?


tonny

tonny

25-04-2016 om 14:56

die oude polissen

die zaten inderdaad ook bij de papieren van mijn onlangs overladen moeder. Echt van die gewichtige papierenn. Destijds zijn ze heel duur voor haar geweest, nu konden we er net de koffie van betalen. Dus toch nog wel meer dan wat Niki beleefde.

En de rest van de uitvaart ging van haar spaargeld. Er blijft na het kiezen van de steen nog iets over.

lievemama

lievemama

25-04-2016 om 15:57

ik ben eruit

Na lang twijfelen heb ik toch besloten om het niet te doen. Mede door de hulp van jullie en van http://uitvaartverzekeringwijzer.net/info/uitvaartverzekering-noodzakelijk/

tonny

tonny

25-04-2016 om 18:48

waardig, liefdevol en tegen een redelijke prijs

dat is de kunst als het om het regelen van een uitvaart gaat.
Iedereen weet: alles waar rouw of trouw voor staat is kassa! Het grote verschil is wel dat je over trouwen rustig nadenkt en alles zorgvuldig voorbereidt, terwijl de dood vaak (toch nog) onverwacht komt. Ook al heb je een jaar of zes, zeven geleden offertes aangevraagd, dan nog kan er veel veranderd zijn.

(Met crematies heb ik geen ervaring, wat kosten betreft.)

Het maakt uit welke uitvaartondernemer je kiest. In onze familiekring hadden we twee vergelijkbare situaties binnen drie maanden. De ene, een eenmanszaak, hanteerde zichtbaar lagere prijzen dan de ondernemer met een verder uitgegroeid familiebedrijf. In de praktijk ga je geen offertes vragen bij drie verschillende uitvaartondernemers. Het zou kunnen, maar de praktijk is anders. Zodra iemand overleden is, wordt een schouwarts gebeld en daarna wordt de begrafenisondernemer gebeld voor het eerste contact.

De laatste zorg - het eerste wat gebeurt- wordt tegen verschillende prijzen gedaan. Deze mensen in onze familiekring overleden in verschillende zorginstellingen, bij beide was een naaste aanwezig op dat zorgmoment, en de prijzen waren niet gelijk.

De ene overledene is meteen in de kist opgebaard, de ander op bed, en in beide gevallen was koeling nodig. Dus of je nu een uitvaartcentrum met al dan niet vaste bezoekmomenten kiest of opbaren thuis, zonder koeling kan dit meestal niet. Het halen, brengen en de huur voor het aantal dagen is dus sowieso nodig, met alleen die 'kist die er al stond in de vorm van een boekenkast' denk je wat simpel.

De ene uitvaartondernemer had de voordeligste kisten niet in zijn brochure staan (en als je niet weet dat die wel bestaan, vraag je daar ook niet om. Het voelt natuurlijk raar om je geliefde iets te willen geven wat te onbenullig zou zijn voor de brochure(, de andere wel. Milieu kan ook meespelen bij de keuze.

Kaarten levert een ondernemer graag compleet met postzegel, terwijl je misschien zelf wat zou kunnen bezorgen. Elk extra plaatje kost stevig geld.

Een liturgie kost veel. Zelf maken is zo gedaan en printen op school, bij een vereniging, club of kerk is een grote besparing.

Dragers zijn goed voor ettelijke honderden euro's. Zelf dragen is niet voor elke familie een optie.

De meeste kosten zitten volgens mij in het graf en wat daarbij komt, steen niet meegerekend.

Rouwbloemen zijn erg duur. Wij hadden voor mijn moeder een bloemstuk laten maken van haar kunst-kamerplantjes aangevuld met wat kunstgroen. Was prachtig geworden, kosten drie tientjes. Aan rouwlinten had ze een hekel, dus we hebben een loper gemaakt van een strook tafellaken en daarop met vilt (paars/lila/roze) de namen van kinderen, klein- en achterkleinkinderen.

Wat degene die de plechtigheid leidt, verschilt. Sommige kerkgenootschappen doen dat kosteloos, andere (lijdend onder de grijze golf) rekenen er een bedrag voor. Een humanistisch raadsman/vrouw of een andere voorganger kost natuurlijk ook geld. Het hangt helemaal van de situatie af of een betrokkene/familielid zelf de leiding wil en kan nemen bij de plechtigheid.

Advertenties in kranten/weekbladen zijn heel prijzig. Ik kreeg thuis mee dat je geboorte en dood ruim moet laten weten, maar in deze tijd van social media is dat toch anders geworden. Je kunt een kaart ook mailen naar verdere contacten. Dat ziet er minder goedkoop uit dan alleen maar een mail, maar het kosteneffect is gelijk.

Condoleren hoeft helemaal niet in een rouwcentrum, je kunt ook mensen elders uitnodigen (bij een kerk, clubgebouw, dorpshuis) waar minder pittige prijzen worden gerekend.

Bedankkaartjes - bij veel mensen gaan ze hop bij het oud papier. Dus wil je iets verzenden, zorg dan dat het een 'collectors item' wordt... Een bedankje in krant/clubblad o.i.d. kan ook.

Ik ben verre van compleet met mijn verhaal. Maar het is goed om naar aanleiding van de vragen van TS eens te bedenken wat je al dan niet wil en wat dat kost. Dan weet je wat voor buffer zinnig zou kunnen zijn. En het is sowieso goed hierover te praten met de mensen om je heen, ik weet door mijn vrijwilligerswerk dat dit lang niet vanzelfsprekend is.

Moeder van een overleden zoon

Moeder van een overleden zoon

25-04-2016 om 18:57

Zelf beslissen

Moet dat eigenlijk? Moet ik met mijn kinderen spreken over hoe ik mijn uitvaart wil hebben? Het zal mij eerlijk gezegd worst wezen. Als ik dood ben kan mij die hele uitvaart niks schelen.
Een uitvaart doe je eigenlijk niet voor de overledene maar voor de nabestaanden. En die mogen dat allemaal helemaal zelf weten voor mij.
Of is er een goede reden om dat wel te doen?

Op deze manier

Je kunt dat zo bespreken als je het nu vind. Dat je kinderen dat bepalen. Dat heb ik mijn kinderen ook verteld. Het is hun afscheid. Maar dat neemt niet weg dat ze dan ook wel mijn favorieten willen draaien, degene die ze aan mij herinneren.
En bovendien: mocht ik onverwacht overlijden, bellen ze hun oom en de Dela, en daarna hun vader. Toch wel goed om te weten.
En ze weten dat ik gecremeerd wil worden. We hebben het er wel eens over waar ik dan uitgestrooid wordt.
Als alleenstaande ouder maken de kinderen zich weleens zorgen dat ik er ineens niet meer ben, dus dat bespreken we.

Moeder van een overleden zoon

Moeder van een overleden zoon

25-04-2016 om 19:55

Regelen

Omdat er aan mijn eventuele overlijden nogal wat vervelende consequenties zitten, heb ik met een van mijn zonen uitgebreid doorgenomen wat hij moet doen. Dat vond ik wel belangrijk want ik wil dat mijn kinderen zo goed mogelijk alles kunnen regelen.
Maar bij de uitvaart heb ik nou echt geen gedachten of ideeën. Dat laat ik dan aan hen over.

Jaina

Jaina

25-04-2016 om 21:26

Wel wensen

Ik heb wel bepaalde wensen en die heb ik ook opgeschreven. Niet heel detaillistisch maar wel dat ik een kerkelijke uitvaart wil en een paar psalmen/verzen uit de Bijbel die ik zou willen plus nog wat andere dingen omtrent de advertentie en rouwkaart. En ook handig is het om een lijst met adressen te hebben en namen waar je rouwkaarten naar verstuurt wil zien. Kinderen weten soms niet alle oud collega's en studie vrienden. Verder gaan we nu dus een graf kopen waarschijnlijk dus het is ook wel duidelijk waar die begrafenis plaats moet vinden als dat er eenmaal is

Jaina

Jaina

25-04-2016 om 21:29

Als nabestaande vind ik het prettig als de overledene bepaalde wensen al heeft doorgegeven (begraven, cremeren, kerkelijk of niet, thuis opbaren of elders (of niet opbaren), besloten of niet, indicatie van muziek) omdat je anders heel erg moet gaan invullen voor de overledene. Dat hoeft natuurlijk niet maar ik zou geen muziek van Andre Hazes wil draaien voor iemand die daar een hekel aan had. Je wilt toch iets doen wat bij de overledene past en enig houvast is daar in wel prettig.

Moeder van een overleden zoon

Moeder van een overleden zoon

25-04-2016 om 21:47

Hortensia

Jij schrijft: Als die man sterft mogen mijn kinderen, die dankzij diezelfde man geen rode cent spaargeld meer blijken te hebben, daarvoor opdraaien.

Ik vind dit zo ongelooflijk egoïstisch, en vooral schrijnend voor mijn kinderen die vroeger of later hiermee geconfronteerd zullen worden en al genoeg confrontaties hebben gehad met/door die man.

Wat ik me afvraag en dat zul jij vast wel uitgezocht hebben, kunnen je kinderen geen verzekering afsluiten voor hun vader? Niet voor hem maar voor de kinderen zelf zodat ze daar zo min mogelijk kosten van hebben?

Uiterst sobere crematie

Dat is nog van gemeente tot gemeente anders, maar hier was de rekening 1.800 euro voor een crematie in besloten kring met een kort afscheid in de rouwkamer.

Geen kaarten, geen rouwbezoek, geen volgauto, een kort afscheidswoord en een kopje koffie voor het gezin. Kosten bestaan dan uit gemeentelijke leges, vervoer van het stoffelijk overschot, een eenvoudige kist, het afleggen en de crematie.

Hortensia

Hortensia

25-04-2016 om 22:24

Moeder van een...

"Wat ik me afvraag en dat zul jij vast wel uitgezocht hebben, kunnen je kinderen geen verzekering afsluiten voor hun vader? Niet voor hem maar voor de kinderen zelf zodat ze daar zo min mogelijk kosten van hebben?"

Ik vraag me af wat hen dat moet gaan kosten voor een man van tegen de zestig. Los van het feit dat zij nu hun volwassen leven zijn begonnen met amper een cent buffer en elk dubbeltje driedubbel om moeten draaien, en eigenlijk geen extra kosten kunnen permitteren.

Maar het is wel iets om over na te denken.

Het is allemaal superzuur.

Moeder van een overleden zoon

Moeder van een overleden zoon

25-04-2016 om 22:51

Zuur

Zuur is het zeker. Maar onvermijdelijk. Dood gaat hij hoe dan ook en het is ook duidelijk dat zij er voor opdraaien. Dan kun je maar beter voorbereid zijn want zoiets komt altijd op een slecht moment. Dus of een spaarpotje of een verzekering want ik denk dat niets doen geen optie is.
Echt ellendig voor je kinderen. Je zou ze heel wat anders wensen. Sterkte voor hen en jou.

Hortensia

Hortensia

25-04-2016 om 22:53

Dank je.

Het heeft ons allemaal hard geraakt toen er de afgelopen jaren allerlei lijken uit de kast kwamen rollen die daar al langere tijd in lagen. Ook financieel, helaas. Maar ik ga graag liever op zoek naar mogelijkheden om in ieder geval deze onvermijdelijke klap te verzachten, en ik sta open voor tips.

Hanne.

Hanne.

25-04-2016 om 23:19

Maakt niet uit hoe

Als het je niet uit maakt wat er na je overlijden met je gebeurt lijkt me dat ook heel zinnig om te bespreken. Idee is denk ik dat je door het bespreekbaar te maken nabestaanden de 'zekerheid' geeft dat ze niet een keuze maken waar jij niet achter staat.

Mij maakt het ook niet uit. Althans ik heb wel een voorkeur maar vindt het het allerbelangrijkste dat mijn nabestaandennabestaanden het regelen zoals zij dat willen. Ik maak het toch niet meer mee.

En dat weet mijn partner en zullen de kinderen tzt ook weten. Partner heeft wel een voorkeur en die zal ik tzt ook proberen in te willigen.

Hortensia

Ik las dat als niemand opdracht geeft voor een uitvaart, ook niemand aansprakelijk gesteld kan worden voor de kosten. Vanzelfsprekend kan je dan ook geen aanspraak meer maken op spullen of geld van de overledene. De overledene wordt dan door de gemeente begraven of gecremeerd. Dus als je zoons gewoon met de armen over elkaar en met de lippen stijf op elkaar blijven zitten als hun vader komt te overlijden hoeven ze de kosten niet te betalen.

Ik weet niet of, als iemand anders opdracht voor een uitvaart geeft (een achternicht, een buurman), de kosten alsnog op je zoons verhaald kunnen worden omdat zij wel in principe zijn erfgenaam zijn. Maar het lijkt mij haast van niet.

skik

Hortensia.

Als niemand een uitvaartondernemer opdracht geeft zal de gemeente het regelen. Gewoon omdat de overledene toch begraven moet worden.
Daarna zullen ze alsnog proberen het geld terug te vorderen bij de kinderen/ouders.

Dus de belangrijkste tip is idd wat Skik ook zegt, geen uitvaart regelen, nergens voor tekenen. Het verschilt per gemeente hoe ver ze gaan om de rekening te vorderen.

Volgens mij kan je niet voor iemand anders een uitvaartverzekering afsluiten, alleen voor je minderjarige kinderen.

Ik weet niet hoeveel kinderen jullie hebben, ik zou iedere maand 5 euro p.p in een potje stoppen. Sparen tot 2000 euro, low budget crematie is dan geregeld.

Noet

Noet

25-04-2016 om 23:52

skik

dat is onjuist.
Als de gemeente de uitvaart betaald mogen zij dit ALTIJD verhalen op de kinderen. Daar is een speciale wettelijke regeling voor. Ook als de kinderen geen opdracht geven en de erfenis verwerpen.

Als iemand de opdracht geeft is die verantwoordelijk voor die rekeningen. De kosten mogen uit de erfenis ontrokken worden, maar als daar onvoldoende middelen in zitten is de opdrachtgever verantwoordelijk voor die kosten.

Voor de kinderen van Hortensia is het te hopen dat iemand die opdracht voor de uitvaart geeft want dan zijn zij van het risico af.

hortensia

hortensia

26-04-2016 om 06:40

och...

Het zal vast niet kunnen, maar als de gemeente het verrekent met de schulden die bij bij de kinderen heeft, kan hij zelfs in een koets met paarden en dragers begraven worden.

Triva

Triva

26-04-2016 om 08:34

tja

Ik zou daar niet voor gaan sparen als dat nu niet kan, dat spaargeld hebben je kinderen zelf nu veel harder nodig. Ze weten dat het eens komt en wellicht is er tzt wel iets ten gelde te maken van zijn bezittingen maar als hij diep in de schulden zit verwerp je natuurlijk meteen de erfenis.

Dan wordt het gewoon de allergoedkoopste manier via de gemeente en dan betalen. Ik zou zeker niet een uitvaartorganisatie gaan bellen. Komt tijd komt raad en wie weet leeft die kerel nog 40 jaar.

Hortensia

Hortensia

26-04-2016 om 08:57

erfenis verwerpen

Die erfenis wordt niet aanvaard, dat weten de kinderen al sinds de boel daar mis liep. En of hij nog 40 jaar doorgaat weet ik niet, in zijn familie is het traditie om nogal onverwacht om te vallen. Er is verder nog een tweedegraadsfamilielid waarmee contact schijnt te zijn, maar ja, mijn kinderen zijn eerstegraads dus de eerste sjaak.

Ik vind het zo onrechtvaardig voor ze!!!

Maar goed, het is inderdaad nog niet zover.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-04-2016 om 08:58

Triva

Zou via de gemeente goedkoper zijn dan wanneer je het zelf helemaal low-budget doet? Ik kan me vooral voorstellen dat je dan wat extra toeslagen aan de gemeente moet betalen. "Verpakkings- en administratiekosten" ofzo, die dan best op zouden kunnen lopen, omdat bij de gemeente ook iemand er tijd in moet stoppen.

Triva

Triva

26-04-2016 om 09:30

Tijgeroog

Dat is dus wel de moeite waard om uit te zoeken. Zorg dat je weet hoe je zo goedkoop mogelijk als eerstegraads verwanten van een 'lijk' afkomt. Ik zou in ieder geval zeggen dat die kerel zijn lichaam aan de wetenschap moet geven. Als je een beetje geluk hebben hebben ze daar plaats voor hem en kom je zo goedkoop van het 'lijk' af. Ik weet dat ze graag hersenonderzoek doen bij psychisch uitgedaagde types dus wie weet? http://www.telegraaf.nl/gezondheid/25394671/__Hersenen_gezocht__.html

Ik zou dus wel druk om hem uit oefenen of hij zijn lichaam ter beschikking wil stellen want dat is op dit moment de grootste kans op een financieel voordeel.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-04-2016 om 10:01

Triva

Het gaat er bij een uitvaartverzekering om dat je je niet verzekert voor iets wat ZOU kunnen gebeuren maar voor iets wat 100% zeker gaat gebeuren. De vraag is alleen wanneer.===

Vertel mij wat Triva, ik heb net 5 weken zitten blokken op dit soort verzekeringen. Verzekeraars dekken áltijd een onzeker risico. Dus als je al een ziekte onder de leden hebt, of had, haalt dat een stukje van die onzekerheid af en daar mag je dus extra voor betalen. De vraag is vervolgens inderdaad wanneer het dan gebeurt en dat blijft onzeker. Ik, heel persoonlijk, vind dat de verzekeraars daarmee een slaatje slaan uit de 'narigheid' van een verzekerde. Hoe je het went of keert, je gaat een keer dood. Mijn man, met zijn herseninfarct, kan met dat gegeven nog steeds 100 worden.

- In het geval van iemand die al wat ouder is gaat het je dus per maand veel meer kosten omdat de kans groter is dat 'wanneer' sneller komt dan bij een jonger persoon. Als je daarboven op ook nog wat hebt waarbij de kans groter is dat je eerder overlijdt is daar gewoon niet tegenop te verzekeren door die maatschappij.===

Nou, dát lijkt me niet de reden. Ze willen gewoon (begrijpelijk) een acceptabel bedrag aan premie ontvangen, dus hoe ouder, hoe meer per maand/jaar. Zodra ik bij man invul dat hij 'iets' heeft, komt er premie bij. Dus naast de leeftijdsvermeerdering (die ik begrijpelijk vind) kwam bij een berekening 14 euro extra vanwege het infarct. 2/3 van de premie is de oorspronkelijke premie en 1/3 is voor het infarct.

Mijn schoonvader, als voorbeeld, heeft rond zijn 50ste een hartinfarct gehad. In die tijd leerde ik mijn man net kennen. Schoonvader werkte toen nog en heeft dat tot de VUT gedaan. Tot zijn overlijden heeft hij wel gekwakkeld, diabetes, maar pas vorig jaar, op zijn 82ste is hij overleden. Een zéér acceptabele leeftijd, die hij ook had kunnen behalen als hij pas op zijn 80ste een hartinfarct had gehad. Ondertussen had hij dus wel rond de 30 jaar extra premie moeten betalen. Ik denk dat mijn schoonouders meteen alles afgekocht hebben overigens. Dat deed hij ook na het overlijden van mijn schoonmoeder. Hij vulde de pot weer aan.
Ik vind het iets anders als je terminaal bent en jezelf nog even snel wilt verzekeren, terwijl je weet dat je maar kort premie kan gaan betalen. Hoe hard het ook is, dan snap ik de afwijzing van een verzekeraar.

- Juist daarom is het verstandig om vroeg te beginnen omdat je weet dat je dan altijd dat 'spaarpotje' hebt, ook als je vroeg komt te overlijden. In jullie situatie was het moeilijk om verzekerd te blijven maar het nu 'achterlijk' te vinden dat ze jullie nu niet meer willen hebben gaat mij te ver.===

Je hebt gelijk dat je vroeg moet beginnen, maar voor ons is dat nu een beetje 'as is verbrande turf'. Ik vind het zeker wel achterlijk dat ze mensen afwijzen vanwege een aandoening waarvan géén zekerheid bestaat dat dát je overlijden zal veroorzaken. Niemand gaat gezond dood, tenzij het om een ongeval gaat. Dat mag jou te ver gaan .

Hortensia

Hortensia

26-04-2016 om 10:06

Triva

Wie mij goed kent en weet wat er gebeurd is (ik vertel hier maar een puntje van de ijsberg) weet dat ik nu heel serieus ben als ik zeg: "Dat zou mooi onderzoekmateriaal zijn." En dat bedoel ik absoluut niet cynisch. Daarvoor is de situatie te triest voor mijn kinderen (alles bij elkaar genomen).

Winwinsituatie. Mijn kinderen niet in de geldzorgen, en hij een uitvaart.

@kaaskopje

' Ik, heel persoonlijk, vind dat de verzekeraars daarmee een slaatje slaan uit de 'narigheid' van een verzekerde.'

Inderdaad!!! Vriendin van dochter zou graag een huis kopen. Haar wederhelft heeft een aangeboren hartafwijking. Dat betekent dus onzekerheid bij de koopmogelijkheden én een hogere premie.
Dat gevoegd bij de korte arbeidscontracten maakt een stabiele start in het leven lastig.

Verzekeraars dekken alle risico's zoveel mogelijk af. In hun belang, niet in het belang van de kwetsbare persoon.

Triva

Triva

26-04-2016 om 10:23

dat zeg ik

Ik kén je goed genoeg om te hopen dat je tussen de regels door zou kunnen lezen en dat heb je gedaan. Dat bedoelde ik dus ook. Zorg dat hij je kinderen nog op 1 manier WEL kan helpen, op deze manier dus, een manier die HEM geen geld kost en de grootste kans op een financieel voordeel voor jullie kinderen (beschikking wetenschap, niet alleen dat hersenonderzoek, het moet een combi zijn).

Kaaskopje

Kaaskopje

26-04-2016 om 10:44

Twee linken

Ik kom doordat ik aan het struinen ben twee linken tegen:

https://www.uitvaartverzekeringsregister.nl/
https://www.uitvaartmarkt.nl/index.html

Op de eerste kun je registreren of je wel of geen verzekering hebt (het lijkt mij wel nuttig dat je ergens opschrijft dát je daar geregistreerd staat) en op de tweede kun je begrafenisondernemers zoeken en offertes opvragen.

Hortensia

Hortensia

26-04-2016 om 11:27

Triva

We begrijpen elkaar

Gemeentelijke begrafenis.

Als niemand de uitvaart regelt dan wordt het een begrafenis op een gemeentebegraafplaats.
Kosten zijn ongeveer 2000,-

Dat kost ook een low budget crematie ongeveer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.