Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Spijt nieuwe baan

Rigimoken

Rigimoken

19-01-2025 om 14:44 Topicstarter

Goede tip pippeltje, bedankt. Hoewel ik wel denk dat als ik mail om een gesprek aan te vragen dat ze al wel iets aan voelen komen.

Labyrinth schreef op 19-01-2025 om 13:57:

Je kunt inderdaad jouw arbeidsovereenkomst opzeggen. Zie CAO PO artikel 3.5 en 3.9. Je hebt een maand opzegtermijn, en je kan ook eerder weg maar dan moet je werkgever en jij daarover eens zijn. Staan er nog andere zaken in je arbeidsovereenkomst?
Zo snel mogelijk hierover het gesprek voeren, morgen al. Dan ben je er vanaf.
En van die reistijd begrijp ik goed. Een half uur reistijd vind ik meer dan prima, met de trein, maar niet elke dag in de auto daarvoor zitten. Zal de leeftijd zijn, maar dat trek ik niet meer en wil ik niet meer.

Er staat toch 2 maanden opzegtermijn? Een jaarcontract is het toch, CAO Primair onderwijs?

3.9.4.b. minimaal twee maanden als de arbeidsovereenkomst twaalf maanden of langer heeft geduurd.

Jesse_1 schreef op 19-01-2025 om 16:35:

[..]

Er staat toch 2 maanden opzegtermijn? Een jaarcontract is het toch, CAO Primair onderwijs?

3.9.4.b. minimaal twee maanden als de arbeidsovereenkomst twaalf maanden of langer heeft geduurd.

De overeenkomst heeft nog niet eens een maand geduurd.

Bovendien, bij een jaarcontract mag de opzegtermijn wettelijk gezien nooit langer dan 1 maand zijn.

IMI-x2 schreef op 19-01-2025 om 16:40:

[..]

De overeenkomst heeft nog niet eens een maand geduurd.

Bovendien, bij een jaarcontract mag de opzegtermijn wettelijk gezien nooit langer dan 1 maand zijn.

Ah, merkwaardige constructie.

Waar haal jij de informatie vandaag het de opzegtermijn van een jaarcontract niet langer mag zijn dan 1 maand?

NB ik vind het sowieso een opmerkelijk artikel in de CAO, vraag me af of dit wel goed is opgesteld, want bij exact 12 maanden is het vanuit de werkgever 1 maand en bij de werknemer 2 maanden. En dat mag volgens mij niet.

Zou het in het gesprek goed dik aanzetten. Wel zeggen dat het je enorm spijt, ook voor hen. Maar ook niet helemaal op de grond gaan liggen. Gewoon direct daarna waar je je helemaal op verkeken hebt. 
Want is jouw probleem ook die dagelijkse deelname aan het Nederlandse verkeer, wat mij zeker op spitstijden veel energie kost? Dan geef je dit aan, dat dit jouw teveel dagelijkse stress kost. (En met de trein is niet te doen?) In principe hoef je de reden niet te noemen, dat kan je ook nog overwegen. 

Ik heb in mijn arbeidzame leven een keer na een maand werken geconstateerd dat ik zwanger was, ook geen leuke mededeling. Werd goed op gereageerd. En ook een keer in de proeftijd, na 3 weken opgezegd, de organisatie was een loszand-puinhoop. Ook niet leuk, maar ook fijn als je de knoop zou duidelijk kan doorhakken. Kost daarna maar 1 gesprek. 

Rigimoken

Rigimoken

19-01-2025 om 17:21 Topicstarter

Met de trein is een goede mogelijkheid gaan ze ook mee komen denk ik. Maar ik heb spijt, wil gewoon terug naar dichtbij huis werken. Had het namelijk mooi voor elkaar
Ik wil niet meer met de trein, heb ik 8 jr gedaan in verleden. 
Nogmaals mijn keuze is een grote misser en dat is stom van mij, maar ik ben dus niet perfect dat blijkt.

Labyrinth schreef op 19-01-2025 om 17:15:

Zou het in het gesprek goed dik aanzetten. Wel zeggen dat het je enorm spijt, ook voor hen. Maar ook niet helemaal op de grond gaan liggen. Gewoon direct daarna waar je je helemaal op verkeken hebt.
Want is jouw probleem ook die dagelijkse deelname aan het Nederlandse verkeer, wat mij zeker op spitstijden veel energie kost? Dan geef je dit aan, dat dit jouw teveel dagelijkse stress kost. (En met de trein is niet te doen?) In principe hoef je de reden niet te noemen, dat kan je ook nog overwegen.

Ik zou het helemaal niet dik aanzetten. Wat is dat toch dat vrouwen denken dat ze zich overal voor moeten verantwoorden. Een arbeidscontract is een zakelijke overeenkomst, een contract opzeggen is niet hetzelfde als een relatie uitmaken, warbij je eerst nog zegt dat hij wel een leuke man is, maar dat jullie toch niet helemaal bij elkaar passen. 

"Ik heb gemerkt dat ik hier niet op mijn plek ben, dus ik wil hierbij mijn contract opzeggen. Met inachtname van mijn maand opzegtermijn en de anderhalve vakantiedag die ik nog tegoed hebt, zal mijn laatste werkdag xxx zijn." Dat is alles.
Geen zielige verhalen over reistijd, geen zielige verhalen over spijt, je hoeft ook niet te zeggen waar je hierna gaat werken. 

Annaniem2023 schreef op 19-01-2025 om 19:50:

[..]

Ik zou het helemaal niet dik aanzetten. Wat is dat toch dat vrouwen denken dat ze zich overal voor moeten verantwoorden. Een arbeidscontract is een zakelijke overeenkomst, een contract opzeggen is niet hetzelfde als een relatie uitmaken, warbij je eerst nog zegt dat hij wel een leuke man is, maar dat jullie toch niet helemaal bij elkaar passen.

"Ik heb gemerkt dat ik hier niet op mijn plek ben, dus ik wil hierbij mijn contract opzeggen. Met inachtname van mijn maand opzegtermijn en de anderhalve vakantiedag die ik nog tegoed hebt, zal mijn laatste werkdag xxx zijn." Dat is alles.
Geen zielige verhalen over reistijd, geen zielige verhalen over spijt, je hoeft ook niet te zeggen waar je hierna gaat werken.

Mijn boodschap was juist ook dat je het vrij nuchter mag benaderen en niet te emotioneel. Gewoon duidelijk en resoluut, niet weifelend, zodat er niet op doorgevraagd wordt. Want dat gaat ze inderdaad niet aan. Maar de reden kan je best noemen en waarom is die zielig? Waarom zou je moeten zeggen dat je niet op je plek zit, terwijl dit helemaal niet de reden is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.