Werk, Recht en Geld
Rigimoken
18-01-2025 om 15:40
Spijt nieuwe baan
Beste allemaal,
6 jan ben ik begonnen met een nieuwe baan. Ik sta al 30 jr voor de klas waarvan 20 jr heen en weer gereist. De laatste 6 jr werkte ik heerlijk dichtbij huis. Toch kriebelde het dat ik ooit nog eens wat anders wilde. Zag een vacature voor werk wat mij aansprak en ben daar nu begonnen. Dit is een baan op 35 min rijden. Dit was bij het nemen van een besluit al een grote twijfel, maar heb toch deze twijfel op de koop toegenomen.
Echter nu ik ben begonnen voel ik extreem veel spijt.
Mijn dienstverband opgezegd, vaste contract kwijt en ondervind echt last van heen en weer rijden. Ik voel mij alleen maar ongelukkig en heb heimwee naar de omstandigheden waar ik in zat.
Ik heb echt een verkeerde keuze gemaakt en wil zo snel mogelijk terug. Ik kan terugkeren bij de stichting waar ik voor werkte dat weet ik al.
Probleem is dat ik dit heel eng vind om te bespreken met mijn leidinggevende.
Ik voel mij nu heel naar en zou zeer opgelucht zijn als ik deze situatie snel kan stoppen.
Wat nu?
Tips?
EmmaT
18-01-2025 om 15:49
Er moet toch een reden zijn geweest waarom je daar bent weggegaan? Daar zou ik goed over nadenken. Is die reden er nog steeds? Kriebels is niet genoeg, want die heb je zo weer. Zo sta je steviger in je schoenen.
En ja hoor, het bestaat: mijn collega is na een 'uitstapje' van twee maanden gelukkig weer terug bij ons.
Wel jammer van contract/pensioen enz. Gelukkig is er werk genoeg in het onderwijs
Rigimoken
18-01-2025 om 15:58
ik wilde ooit nog eens wat anders dat was mijn reden. Wil ook niet terug naar mijn oude school, maar wel graag terug binnen de stichting die 12 scholen onder zich heeft. Wil deze situatie zo snel mogekijk terugdraaien. Heb heimwee als een kind naar het totaalplaatje en wil dichtbij huis werken. Ik heb een totaal verkeerde keus gemaakt en daar kom ik nu achter. Gevolg is dat ik mij nu ongelukkig voel.
Maar nu nog vertellen aan leidinggevende dat vind ik echt een ding.
Jonagold
18-01-2025 om 16:03
Ik neem aan dat je nog in je proeftijd zit? Dan kun je gewoon opzeggen, zelfs zonder opgaaf van reden. Dus ik zou zo snel mogelijk het gesprek aangaan met je leidinggevende en zorgen dat je snel weer terug kunt naar je oude baan. Natuurlijk is het jammer dat het tegenvalt, maar beter snel weer terug naar hoe het was, dan straks vastzitten aan een contract lijkt me. Je leidinggevende zal ook alleen maar blij zijn dat je het snel aankaart, dan blijft de schade ook voor je werkgever beperkt.
Ik kan niet uit je stukje halen of het werk je ook tegenvalt. Als ik het zo lees gaat het alleen over de reistijd, maar dat is toch niet zaligmakend lijkt me. Ik heb het er jarenlang graag voor over gehad dat reizen, omdat de werkgever en de baan zo fijn waren. Nu werk ik op wandelafstand van mijn huis, en dat is heerlijk, maar ik had voor deze baan ook prima een half uur willen reizen. Een leuke baan weegt daar voor mij zeker tegenop. Maar als jij zo zwaar tilt aan de reistijd en/of het werk, zo snel mogelijk weer opzeggen.
Rigimoken
18-01-2025 om 16:07
Het werk is te doen, maar ik voel alleen maar spijt betreft de reistijd. Dat klopt.
Ik heb een jaarcontract en daarvan wordt gezegd dat je die niet tussentijds mag opzeggen.
In mijn overeenkomst staat wel dat de benoeming valt onder de CAO PO en in de CAO staat dat je bij een contract met bepaalde tijd wel tussentijds mag opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
Proeftijd geldt alleen voor benoeming met onbepaalde tijd aldus CAO
EmmaT
18-01-2025 om 16:10
Rigimoken schreef op 18-01-2025 om 15:58:
ik wilde ooit nog eens wat anders dat was mijn reden. Wil ook niet terug naar mijn oude school, maar wel graag terug binnen de stichting die 12 scholen onder zich heeft. Wil deze situatie zo snel mogekijk terugdraaien. Heb heimwee als een kind naar het totaalplaatje en wil dichtbij huis werken. Ik heb een totaal verkeerde keus gemaakt en daar kom ik nu achter. Gevolg is dat ik mij nu ongelukkig voel.
Maar nu nog vertellen aan leidinggevende dat vind ik echt een ding.
Ga zo snel mogelijk praten bij de stichting waar je vandaan komt. Eerst zorgen dat je zeker weet dat je terug kunt. Je leidinggevende zal het niet leuk vinden, maar leuker moet je het ook niet willen maken. Het hoort erbij. Gelukkig is het dan een plek waar je weggaat, niet waar je start.
Rigimoken
18-01-2025 om 16:14
Heb mijn huiswerk gedaan, kan gelijk aan de slag op 1 van de scholen dichtbij huis en mag vanuit daar zoeken naar een school/groep die bij mij past voor het nieuwe schooljaar of evt blijven op die school kan ook.
Op zijn vroegst zou ik daar dan 1 mrt kunnen starten dan moet ik wel ontslagbrief voor 1 feb schrijven
Jonagold
18-01-2025 om 16:17
Rigimoken schreef op 18-01-2025 om 16:07:
Het werk is te doen, maar ik voel alleen maar spijt betreft de reistijd. Dat klopt.
Ik heb een jaarcontract en daarvan wordt gezegd dat je die niet tussentijds mag opzeggen.
In mijn overeenkomst staat wel dat de benoeming valt onder de CAO PO en in de CAO staat dat je bij een contract met bepaalde tijd wel tussentijds mag opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
Proeftijd geldt alleen voor benoeming met onbepaalde tijd aldus CAO
Oh, dat is wel een extra complicatie dan. Nou ja, dan voor 1 februari opzeggen en per 1 maart vertrekken. Dat is nog 6 weken, die kom je wel door.
Het zou ook nog kunnen dat je huidige werkgever ervoor kiest om je eerder te laten gaan, en dan bijvoorbeeld zonder salaris uit te keren. Zulke afspraken kun je onderling maken. Dus ga het gesprek aan, dat zal toch een keer moeten....
Thy
18-01-2025 om 16:20
Kun je dit jaar niet afmaken i.v.m. je jaarcontract?
Sta je voor een groep? Voor de continuïteit en rust is het voor een groep ( en school ) ook beter dat iemand niet halverwege een schooljaar weggaat.
Het geeft jou misschien perspectief, omdat je weet dat je na dit jaar hier niet meer hoeft te werken, je hebt tijd om in gesprek te gaan met de stichting waar je eerst werkte, je kunt je huidige werkgever zeggen dat je netjes je jaarcontract uitdient, maar daarna toch weer teruggaat naar je oude werkgever en je geeft je huidige leidinggevende ruim de tijd om een nieuwe werknemer te zoeken.
Rigimoken
18-01-2025 om 16:22
mijn keuze dat ik het snel wil terugdraaien is dat ik mijn baanzekerheid wil behouden. Ik kan nu terecht bij een school. Andere kant wil ik aanbieden om te blijven tot de meivakantie, omdat ik nu verkeerd gekozen heb en dat lullig vindt. Inwendig wil ik het zo snel mogelijk terugdraaien.
Mijn les is wel dat de drang iets anders te willen er vanaf is.
Rigimoken
18-01-2025 om 16:24
Thy, ik heb een contract tot jan 2026
En tot de zomervak blijven is ongunstig betreft weer terug naar een school bij mijn oude bestuur. Voor de zomer wil ik daar weer terug zijn, zodat je iets kan vinden wat bij je past voor het nieuwe schoolseizoen
Annaniem2023
18-01-2025 om 21:54
onthoud dat werkgevers ook niet denken in termen van lullig voor de werknemer als ze van je af willen. Veel vrouwen nemen een arbeidscontract veel te persoonlijk. Het is een zakelijke overeenkomst. Als jij daar weggaat zijn ze je binnen korte tijd weer vergeten. Dus ik zou zo snel mogelijk de vorige baan regelen op papier en dan opzeggen.
TrefleQ
18-01-2025 om 22:39
Maar als je voor de klas staat, dan heb je toch ook een verantwoordelijkheid naar de kinderen toe? Niet fijn als een docent halverwege het jaar vertrekt.
EmmaT
18-01-2025 om 22:42
TrefleQ schreef op 18-01-2025 om 22:39:
Maar als je voor de klas staat, dan heb je toch ook een verantwoordelijkheid naar de kinderen toe? Niet fijn als een docent halverwege het jaar vertrekt.
Nee, maar een docent op de verkeerde plek is ook niet in het belang van de kinderen.
Zonnebloempje
19-01-2025 om 08:18
Maar staat ze nu voor de klas dan ? Ze wilde toch juist een keer wat anders ?
Maar gewoon met de billen bloot en zo snel mogelijk opzeggen, makkelijkst als het nog in de proeftijd zou kunnen.
Ik heb me ook weleens vergist en na 3 maanden opgezegd. Kan gebeuren hoor, je niet schuldig voelen.
Rigimoken
19-01-2025 om 08:22
ja ik sta voor de klas maar op een totaal andere school, dus in die zin heb ik nu wat anders