Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Student

Student

09-10-2012 om 22:37

Sociaal leenstelsel

Het zet er al langer aan te komen. En ik ben ook voor. Ik vind het namelijk vreemd dat de timmerman meebetaalt aan de opleiding van de chirurg. Die chirurg kan achteraf prima achteraf zijn studie terug betalen.

Maar...okee, het gaat ook mijn kinderen raken. En tja, dat duwtje in hun rug zou ik ze graag mee willen geven. Misschien wel juist omdat ik het zelf niet heb gehad. Gaan jullie er nu anders mee om? Zet je meer geld aan de kant? Zoja, hoeveel dan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

10-10-2012 om 07:15

Student

Als het mogelijk zou zijn, zou ik geld opzij zetten,maar dat lukt dus niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-10-2012 om 10:09

Ja en bovendien

Hoe hoog is die beurs nu feitelijk?

Denk eerder dat studenten ervoor gaan kiezen om minder snel op kamers te gaan.

Ik zet geen extra geld opzij. Ik schat in dat wat ik nu aan kinderopvang betaal ruim genoeg moet zijn om ze straks te voorzien van basisvoorzieningen om te studeren.

Fred de Velde

Fred de Velde

10-10-2012 om 11:24

Terugbetalen naar draagkracht

Vind dit geen goede maatregel. Het wordt altijd gebracht alsof een hoge schul ab-so-luut geen consequenties heeft. Als je geen geld hebt hoef je niet terug te betalen.

Maar wie zegt dat dat zo blijft? Dat er straks niet een politcus, op zoek naar bezuiniging euro's de armlastige hoogopgeleiden ontdekt? En beslist dat het wel meevalt met die draagkracht? En stoer roept dat alles wat ze binnen krijgen boven de 800 euro alsnog naar de IBG moet?

Schulden afbetalen mensen, het huishoudboekje moet op orde!

Beleid is nooit voor eeuwig, en roeptoeterende polici schatten je 'draagkracht' altijd hoger in dan die is. 'Die lui kunnen wel wat missen hoor!

En dan de mensen die wel geld verdienen, maar niet zoveel... Die krijgen er een forse last bij. Gelukkig dat die beroepen, zoals leraar en verplegen on-ge-loofelijk populair zijn! of toch niet...

Een hoge schuld heeft heus consquenties, laat je niks wijsmaken!

Fred de Velde

Fred de Velde

10-10-2012 om 13:54

Op tijd af studeren, wellicht word je ervoor gestraft.

Misschien wil je niet thuis blijven wonen omdat de die je wil doen in Maastricht zit?

Misschien wil je niet werken omdat je op tijd af wil studeren? Wellicht komt die langstudeer boete over 4 jaar wel weer uit de kast vallen.. ben je mooi genaaid als je dacht een schuld te ontlopen en bij te werken.

Wie langer over zijn studie doet, begint later pas met veel belasting betalen. En verdringt al die tijd een lager opgeleid persoon.

En.. als mensen hun huis niet kunnen betalen is dat echt wel een probleem toch?

Zie ook dit fragment.. http://www.scienceguide.nl/201210/hoe-sociaal-is-leenstelsel.aspx

"Samsom zei dat het sociaal leenstelsel prima was, omdat alleen hoge inkomens terug hoeven te betalen. Alumni met een topfunctie konden dat best opbrengen na hun studie, de rest heeft geen probleem.

"Onzin. Sorry hoor, hij levert echt onzin daarover. Zelf bij de huidige prestatiebeurs is dat al niet waar. Probeer jij maar eens een kwijtschelding te krijgen van de IB groep (DUO) - afbetaling, zelfs een academicus zijn baan verliest. Elke HBO'er met een matig startsalaris betaalt vanaf dag één, want die staat meteen ingeboekt als "draagkrachtig" om af te
lossen.

Als Samsom nu doet of topinkomens en -functies moeten terugbetalen, dan moet hij eens zien wat de startsalarissen zijn van gediplomeerden met HBO-V, lerarenopleidingen of politiemensen. Zijn dat volgens hem topinkomens dus? Dat zijn jongeren die niet meer krijgen dan €23.000 per jaar en die wil hij verplichten hun studieschuld te verdubbelen. Dat is dan sociaal. Dat zijn nauwelijks middeninkomens.

Vanaf zo'n €17.000 bruto begint het terugbetalen bij DUO nu al. Het maximale bedrag betaalt de afgestudeerde bij een salaris van dertig- á veertigduizend euro. En let even op, het inkomen van de partner telt dan wel meteen mee. Bijvoorbeeld twee Pabo-studenten die samenwonen en beide een baan hebben zitten al op €500 in de maand aan verplichte terugbetaling bij de huidige studieschulden. Hoezo toppers alleen belasten?

Wat hij verzwijgt, of niet ziet, is dat deze nieuwe mensen voor de klas of in het ziekenhuis meteen een gat in hun salaris geslagen krijgen. Het levert nu al een groot huisvestingsprobleem op. Ze kunnen geen hogere huren betalen, vallen buiten de sociale sector en de studieschuld maakt hypotheken onmogelijk. In grote steden kan een nieuwe juf of verpleger gewoon geen woning meer betalen. Dat is dan sociaal en investeren in talent, bij al die tekorten aan goeie nieuwe mensen voor zulke banen. "

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2012 om 15:13

Wat weet jij veel over studenten! Ik heb er twee en herken ze helemaal niet in het door jou geschetste beeld. De een beoefent er nog een sport bij op een behoorlijk niveau en dat is passen en meten hoor. Geen tijd om te stappen en te slempen, om over dure gadgets helemaal maar te zwijgen. Waar moet je ze laten op je 11 m2?
De ander wil zijn studie gewoon graag halen. En dan zul je moeten eeeeeh........studeren.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2012 om 15:15

Fred

Inderdaad, het wordt gebracht als een briljant plan en het gaat helemaal probleemloos goedkomen. Nou, daar geloof ik geen bal van. Als ik vergelijk hoe het in mijn tijd ging met hoe het nu bij mijn kinderen gaat, dan is er verdomd veel veranderd in 30 jaar.

Tirza

Fred de Velde

Fred de Velde

10-10-2012 om 16:52

Risico

"Verstandig is het wel om een studie te doen, maar lenen hiervoor is toch risico."

Ze gaan er maar even vanuit dat je veel terug gaat verdienen. Maar dat is niet altijd zo.

En nee, dat betekent niet meteen dat je het kennelijk 'hebt verprutst'. Als verpleger verdien je ook niet veel terwijl je toch heel goed bezig bent.

studentenmoeder

studentenmoeder

10-10-2012 om 16:56

En binnen 1 gezin..

Onze oudste zoon is 2e jaars HBO student. Heeft alleen een basisbeurs voor thuiswonenden, een kleine 100 euro per maand dus. Hij werkt erbij en redt zich prima. Wij betalen zijn collegegeld en zijn boeken.
Zoals het er nu uitziet met de plannen zal hij gewoon tot het einde van zijn studie een beurs blijven behouden. Immers, het sociaal leenstelsel gaat in 2014 in, voor nieuwe studenten.
Zoon 2 in ons gezin zal in 2014 beginnen met een HBO studie en zal dus moeten gaan lenen. Als hij is afgestudeerd heeft hij een studieschuld opgebouwd waar onze oudste zoon schuldvrij zal zijn.
Dit wringt best bij mij. We hebben er voor gespaard om voor alle drie kinderen de collegegelden en boeken te kunnen betalen voor telkens 4 jaar studie. Om zoon 2 en 3 schuldvrij te houden moeten wij een flink bedrag extra gaan sparen en ik weet niet of dat gaat lukken. Kans is groot dat 2 zonen met een schuld blijven zitten en 1 dus niet. Zoon 1 heeft de mazzel gehad eerder geboren te worden.
Het trekt de verhoudingen binnen ons gezin wel scheef vind ik. Weet ook nog niet hoe ik hier mee om moet gaan.

saskia

saskia

10-10-2012 om 17:05

Nou p

Mijn zoon doet een opleiding waar er maar 1 van in Nederland is. Staat elke dag om 5 uur op vanwege de reistijd en komt soms na twaalven thuis ivm projectvergaderingen. In het weekend moet er bijgeslapen, gestudeerd en als het enigszins kan gesport worden. Geen tijd voor sociaal leven of bijbaan hoor!
Natuurlijk is ie druk op zoek naar een kamer waar hij voor zal moeten lenen.
Verder heb ik ook 1 kind die in 2014 gaat studeren, ik vind het vervelend dat het binnen ons gezin dus ook scheef gaat.

Thea

Thea

10-10-2012 om 18:03

Cabra

Een thuiswonende student (zoals jouw dochter straks...) krijgt een klleine 100 euro per maand. Dat is dus 1200 per jaar, 5000 per vier jaar. Dat is best een flink bedrag. Aan de andere kant is dat ook prima op te brengen als student-af zijn/haar eerste baantje heeft. De inkomsten gaan dan flink omhoog, ook met minimumloonbaantje.

Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen nu bijdragen aan studie van de kinderen. Ik heb bedrag vastgezet om straks boeken en collegeld van te kunnen betalen. De andere zaken moeten we dan maar uit ons maandelijkse budget betalen. Nu kosten kinderen ook geld: kinderopvang (700 euro pm), clubjes/muziekles (100 euro pm), kleding/schoenen (minimaal 100 euro opm).

Vic

Vic

10-10-2012 om 18:24

Thea

Aan die zaken die je opsomt die ook geld kosten ben ik veel minder kwijt. Sowieso gaat mijn 13-jarige niet meer naar de kinderopvang (daar tegenover staan schoolkosten van 50 euro per maand). Clubjes heeft ze niet en haar kleedgeld is geen 100 euro.
Ik was van plan alleen het door Duo berekende bedrag bij te dragen, en haar de rest zelf te laten bekostigen. Het is even afwachten hoe de plannen uiteindelijk uitpakken, ik vind het ook wat zuur om haar met een schuld van (tien-) duizenden euro's te laten starten.

Fiorucci

Fiorucci

10-10-2012 om 20:06

Ik herken jouw geschetste beeld van studenten he-le-maal niet. Mijn zoon betaald zelf zijn studie van de thuiswoonbeurs, kan er niet bij werken ivm zijn gezondheid, wij betalen zijn boeken, kleding etc.
Ik zie in zijn klas voornamelijk serieuze harde werkers. Dure gadgets? Dream on.

Henriette123

Henriette123

10-10-2012 om 20:44

Fio

Als je zoon vanwege zijn gezondheid niet een bijbaantje kan hebben, kan hij dan niet een gedeeltelijke wajonguitkering krijgen? Een van onze kinderen heeft die(tot onze verbazing)wel gekregen nadat iemand ons op die mogelijkheid gewezen heeft. Zij krijgt een wajonguitkering van rond de 300 euro per maand.

Marnie

Marnie

10-10-2012 om 22:19

Hoe ik het doe

Toen de kinderen klein waren was er geen ruimte om te sparen voor hun studie, onder andere omdat ik mijn eigen lening aan de duo aan het aflossen was. Nu er twee studeren ben ik meer gaan werken, van 2,5 naar 4,5 dag. Wordt dit sociaal leenstelsel ingevoerd dan ga ik vijf dagen werken en de studenten zelf zullen ook meer moeten werken. Mijn streven is dat ze zonder schuld afstuderen en dat ze volop student kunnen zijn, dus eventueel buitenlandstage, bestuursjaar en ook eigen netwerk opbouwen. Allemaal heel handig om later werk te vinden. Tot nu toe lukt het aardig. Maar wat zal ik blij zijn als ze over tien jaar allemaal klaar zijn, heerlijk weer minder werken!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2012 om 22:35

Het is heel eenvoudig

En ik heb het rekensommetje hier al vele malen neergezet: studeren kost 10.000 euro per jaar 12 maanden). Die 10.000 is het bedrag waar wij per jaar op rekenen - en dat doen we als volgt: het collegegeld is 1800; boeken, laptop, pen, papier, bieb. etc - dus de directe studiekosten is 1200. Dat is 3000 per jaar. Dan moet je ziektekostenverzekering gaan betalen, da's ook 1200. Huur van je kamer is 3600 - die bedragen bij elkaar maakt 7800. Is er nog 2200 beschikbaar voor eten, drinken, kleding, tandpasta - etc. Je zult hier en daar goedkoper uit zijn en hier en daar duurder, maar 10.000 is echt een aardige richtlijn.
De truuk is natuurlijk de inkomstenkant (ook per jaar), want die is er ook: stufi (uitwonend) 3600; zorg-huurtoeslag 600. Maakt 4200. Blijft er 5800 per jaar over die érgens vandaan zal moeten komen, oftewel bijna 500 per maand. Daar zijn drie opties voor (voor de student): krijgen, lenen, werken. Bij krijgen komen pa en moe om de hoek, de rest moge duidelijk zijn . Het maakt niet uit of je op kamers gaat of niet: als je op kamers zit, is je stufi hoger.
Cabra, hoe kom jij aan een basisbeurs van 265? Voor thuiswonenden is die nét onder de honderd, voor uitwonenden 293.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2012 om 00:46

Tirza

Ik vermoed dat Cabra zich vergist. Ik denk dat ze de basisbeurs en de aanvullende beurs bedoelt en dan zit je wel in deze richting.
Je berekening klopt niet helemaal, want je krijgt als armlastige student zorgtoeslag van 70 euro. Alleen dat is dus al 840 per jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2012 om 00:54

Wat was het voordeel voor ouders die nog wel boekengeld en schoolgeld moesten betalen?
In een andere reactie zeg je dat de postBEZORGER prima kan wonen. Je zal maar 35 jaar postbezorger zijn en je baan kwijtraken. 53 jaar, geen andere opleiding... Daar zit je dan in je mooie huis.

Fiorucci

Fiorucci

11-10-2012 om 07:09

Henriette ot

Ik weet het niet, hij heeft epilepsie. Zijn studie in combi met werken is te zwaar en zorgt voor meer aanvallen. Ik weet niet of dat grond geeft voor een wajong.

Henriette123

Henriette123

11-10-2012 om 10:54

Fio ot

Van wetten heb ik geen verstand; kijk eens op de site van het UWV of hij er voor in aanmerking komt.
Het klinkt in mijn oren dat jouw zoon in dezelfde situatie zit als ons kind, alleen begon ons kind gezond aan de opleiding.Kind werd tijdens de opleiding psychisch ziek, moest tijdelijk stoppen ivm behandeling,(opname) en heeft nu de studie hervat. Het is voor kind alleen een veel te zware belasting om naast de studie te werken. Het aanvragen was wat geregel, maar was niet ingewikkeld. Je moet op een gegeven moment naar een keuringsarts; zij kijken of de aanvrager in vergelijking met een gezond iemand in dezelfde situatie minder/niet kan werken.Verder moet je nooit gewerkt hebben, uitgezonderd bijbaantjes.

Fiorucci

Fiorucci

11-10-2012 om 11:37

Henriette

Ik zal het zeker uitzoeken, dankjewel.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2012 om 12:12

Student

Op je eerste vraag: ik sta ervoor. De oudste gaat volgend jaar naar het HBO en de jongste over 2 jaar. Beiden zijn dan zo oud dat ik vind dat ze ook hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Afgezien daarvan kan ik niet eens geld opzij zetten. We hebben niet echt kunnen sparen door ons lage inkomen en dat lage salaris hebben we nog steeds, dus het zal door lenen en zelf werken betaald moeten worden.

tonny

tonny

11-10-2012 om 14:41

Er is erg veel veranderd

met toen ik jong was.

Hier rhuis zijn we bijna door de studenten heen. We hebben er nog een en dat wordt de duurste. Het rekensommetje van Tirza klopt, ze heeft het hier keer op keer laten zien.

Jongste is net op kamers gegaan (vrije keus, ze kon thuis blijven qua afstand, al is het dit jaar lastig: ze moet soms om 7.30 beginnen of is pas om 23.00 klaar), omdat ze volwassener wil zijn dan thuis bij haar ouders. Ze is 21, ik denk dat ze gelijk heeft.

Ze had tot deze week een bijbaan (0-urencontract) in het ziekenhuis (ze is derdejaars geneeskunde) en ook daar wordt stevig bezuinigd; na wat onzekerheid en een nieuw contract per 1 september gaan alle studenten op die werkplek er per direct uit. Geen werk, geen geld.

Als je 21 bent, kun je niet zo makkelijk meer terecht in een winkel, te duur, dus het is nu weer hard zoeken geblazen terwijl de studie zelf ook veel energie en inzet kost.

Haar vader grinnikt 'dan komt ze maar weer thuis wonen' maar zo ligt dat niet natuurlijk.

Ik vind ook dat er erg makkelijk wordt gedaan over schuld maken en terugbetalen. Een hypotheek is veel minder makkelijk af te sluiten dan vroeger, zeker als je geen partner hebt, en een betaalbaar huurhuis is ook lastig door de veranderde grenzen die daarin worden aangehouden.
Ik weet wel dat men dokters (nou ja, na zes jaar ben je nog niks, eigenlijk, dan heb je nog een lange weg te gaan) als veelverdieners worden gezien - maar er zijn ook heel veel afgestudeerden in andere richtingen die het straks echt lastig krijgen. De wereld ziet er anders uit dan 15 jaar geleden.

Ondertussen besef ik dat we in Nederland niet te veel moeten zeuren. Laatst ging het in een ander draadje over studiekosten in het buitenland - nou, dan zitten we er hier nog relatief warmpjes bij. Maar de jaren waarin je kinderen studeren, die kosten heel wat meer dan alle babyspullen en kinderopvang bij elkaar.

Arawen

Arawen

11-10-2012 om 15:10

Is al sociaal

Ik vind ons stufie-stelsel al behoorlijk sociaal. Pas dit jaar mee te maken gekregen, toen oudste een 2-jarige MBO-studie begon (hij is 18). De basisbeurs is voor iedereen gelijk, met alleen onderscheid tussen uit- of thuiswonend. Logisch. De aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van de ouders. Ongeacht of die bij elkaar wonen of niet. Verdienen de ouders (volgens de DUO) genoeg, dan dienen beiden de aanvullende beurs te verzorgen. Verdienen ze niet genoeg, dan krijgt student aanvullende beurs. Vind student het totaalbedrag dan nog niet hoog genoeg, dan kan er altijd nog geleend worden.
Ofwel, is je vader of moeder chirurg, dan zul je geen aanvullende beurs krijgen en moeten je ouders het bedrag opbrengen. Is je vader timmerman, dan krijg je wel aanvullende beurs. Dus elk kind kan studeren. Dat van de chirurg en dat van de timmerman.
Vindt dit een heel logisch en redelijk stelsel. In principe dan. Want die ouderbijdrage aan de aanvullende beurs, dat is vrijwillig. Dus als (een van beide) ouders weigert te betalen, dan doet DUO daar niets aan. Kind heeft dan weinig andere keuze dan te gaan lenen. En dus te eindigen met een schuld (groter dan nodig). Verhaal hoor je vaak, en niet alleen bij gescheiden ouders. Ik zou zeggen; maak die ouderbijdrage verplicht. Zal heel veel leningen schelen.

Fred de Velde

Fred de Velde

11-10-2012 om 15:14

Andere landen.

"Ondertussen besef ik dat we in Nederland niet te veel moeten zeuren. Laatst ging het in een ander draadje over studiekosten in het buitenland - nou, dan zitten we er hier nog relatief warmpjes bij."

Het klopt dat in sommige andere landen mensen nog veel meer geld in hun studie steken.

Maar ook dat moet je in de juiste context zien. In die landen betaalt men vaak veel minder inkomstenbelasting dan hier.

Dus men heeft wel een hoge schuld, maar die is sneller afgelost, simpelweg omdat men een groter deel van zijn (riante) inkomen zelf mag houden.

Als de inkomstenbelasting over de midden en hogere inkomens omlaag gaat zul je mij niet meer horen klagen over een leenstelsel. Je studie is dan echt een investering die zich in veel gevallen wel terug betaalt.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2012 om 17:28

Er is geen verschil met iemand die zijn baan kwijtraakt. Maar de postbezorger is een uitstervend soort, waar dat mooie huis nu misschien te duur wordt. We hadden het niet over al die anderen.
Hoe bedoel je 'wie is er nog alleenverdiener tegenwoordig?' Er zijn toch alleenstaande werknemers?
Gaan ze het anders aanpakken? Dan moet ik toch eens aan man's vriend vragen wat hij nu doet? Ik heb geen idee ook of hij in een premie A huis woont. We moeten meer praten blijkbaar

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2012 om 23:11

De bedragen, p

Een thuiswonende krijgt net onder de 100 eu basisbeurs, ik weet even niet of het nou 93, 96 of 98 is. Per maand. Een uitwonende krijgt 293 per maand. Daar kun je vaak net je kamer netwelnetniet van betalen.
Verder krijgen ze een OV-kaart, voor doordeweeks reizen óf voor in het weekend. Toen die dingen werden ingevoerd waren ze de hele week geldig, zegt de term Ritzen-koeriers je nog iets? In de zomer is de kaart een maand lang niet geldig.
Voor de aanvullende beurs wordt er gekeken naar het inkomen van je ouders. Als dat te laag is, dan kom je daarvoor in aanmerking en wordt je basisbeurs zo'n 150 eu opgehoogd.
Als je een diploma haalt, hoef je de basisbeurs + ovkaart niet terug te betalen. Het is dan ook een zgn. prestatiebeurs Of je die aanvullende beurs terug moet betalen weet ik niet. Haal je geen diploma, dan moet je dus heel de bups terugbetalen. Voor de ovjaarkaart wordt dan iets van 60-70 eu per maand in rekening gebracht.

Tirza

Zusenzo

Zusenzo

12-10-2012 om 23:24

Bedragen

basis voor iedereen: 95 thuiswonend - 266 uitwonend; aanvullend: 225 thuiswonend - 245 uitwonend; plus OV
Terugbetalen als je geen diploma haalt binnen zoveel jaar. Haal je wel een diploma dan niet terugbetalen. Van deze bedragen kan een student nauwlijks rondkomen. College- en boekengeld is aanzienlijk. Dus of bijlenen of werken of pa en ma. Studeren kost de staat veel meer dan alleen deze studiebijdragen. De grote hap wordt al betaald uit de algemene middelen. Mijn idee zou zijn: basis afschaffen en aanvullend omhoog. Waar precies de grens ligt voor aanvullend weet ik niet. En wat als pa en ma niet willen meebetalen in het geval ze wel voldoende inkomsten hebben, weet ik ook niet. Iemand?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2012 om 01:01

Aanvullend omhoog

Als je aanvullend verhoogd is toch lood om oud ijzer? Dan kun je net zo goed de basisbeurs intact houden.
Waarom zouden pa en ma met genoeg geld niet willen meebetalen? Het gaat toch niet om de vrijwillige ouderbijdrage, maar om verplichte schoolkosten? Boetes dus voor wie niet betaalt.
Ik meen overigens dat je vroeger ook kon aangeven dat je ouders onwillig waren en dus niet bereid waren om mee te betalen aan de studie, waardoor de studiebijdrage van de IB-groep verhoogd werd. Ik weet niet of die mogelijkheid er nog is.

Zusenzo

Zusenzo

13-10-2012 om 11:20

Kaaskopje

Basis krijgt iedere student, aanvullend alleen de studenten waarvan inkomen ouders onder een bepaalde grens zitten. Schaf je basis af en verhoog je aanvullend dan krijgt een deel van de studenten dus niets meer en een deel juist meer. Bij een sociaal leenstelsel voor basis krijgt iedere student een schuld. Voor een deel van de studenten zullen pa en/of ma de schuld betalen, de rest heeft (meer) schuld bij het DUO.

Zusenzo

Zusenzo

13-10-2012 om 11:29

Ouders

Ik hoor van studenten om me heen dat er ouders zijn die niet of minder betalen dan door DUO berekend. Ik vraag me echt af hoe dat dan werkt. Op de site van het DUO staat: Je ouders zijn niet verplicht de ouderbijdrage aan jou te betalen. Zijn ze dan wel verplicht om je collegegeld te betalen? Of je boeken? En moet jij als student zelf achter je ouders aan om het geld los te peuteren. Het inkomen van ouders buiten beschouwing laten, kan alleen maar in bijzondere gevallen en is niet 1-2-3 geregeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.