Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Fred de Velde

Fred de Velde

02-11-2012 om 20:59

Oud, bijstand, vermogen interen. hoe blijf je dit scenario voor?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

"Zou het echt, in deze tijd, dat geluksvogels gaan sparen, niet voor mooie reizen maar voor zorg en bijstand, zodat het voor de pechvogels betaalbaar blijft?"
Nee. Je doet het voor jezelf.
Wat je telkens hardnekkig uit je vergelijkingen weglaat, is het leed dat afhankelijk zijn van een uitkering betekent. Het is veel fijner om voor jezelf te kunnen zorgen.
Voor wat je oude dag betreft: Je wil helemaal niet gratis naar een verpleeg- of verzorgingshuis. Je wil zo lang mogelijk op jezelf blijven wonen. Tegen die tijd kun je kiezen: of van je spaarcenten meebetalen in dat verpleeghuis, of thuis blijven en daar zelf zorg inkopen.
Die keuze wordt makkelijker als je meer geld hebt.
Ik denk dat je buurman het een stuk zuurder heeft in dat verpleeghuis.
Groet,
Miriam Lavell

Fred de Velde

Fred de Velde

06-11-2012 om 17:20

Regeltjes

"Wat je telkens hardnekkig uit je vergelijkingen weglaat, is het leed dat afhankelijk zijn van een uitkering betekent. Het is veel fijner om voor jezelf te kunnen zorgen."

Wat ik begrepen heb, ben je tijdens een opeetperiode net zo goed aan allerlei regeltjes gebonden en moet je dingen verantwoorden. Bovendien is er een max bedrag dat je per maand mag opeten.

"Voor wat je oude dag betreft: Je wil helemaal niet gratis naar een verpleeg- of verzorgingshuis. Je wil zo lang mogelijk op jezelf blijven wonen. Tegen die tijd kun je kiezen: of van je spaarcenten meebetalen in dat verpleeghuis, of thuis blijven en daar zelf zorg inkopen."

We gaan vanzelf zien wie gelijk heeft,

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

06-11-2012 om 18:39

Fred

"Wat ik begrepen heb, ben je tijdens een opeetperiode net zo goed aan allerlei regeltjes gebonden en moet je dingen verantwoorden. Bovendien is er een max bedrag dat je per maand mag opeten."

Volgens mij heb je gelijk, ja.
Als jij na de opeetperiode alsnog bijstand nodig hebt omdat je nog steeds geen werk hebt, mag je met bonnetjes en bankafschriften laten zien wat je met de centjes hebt gedaan. Ik geloof dat dat 1,3 of 1,5 x bijstand is. Je moet een verdomd goede reden hebben om daar bovenuit te mogen komen.

Valt reuze mee

"Wat ik begrepen heb, ben je tijdens een opeetperiode net zo goed aan allerlei regeltjes gebonden en moet je dingen verantwoorden. "
Daar is geen toezicht op. Het is controle achteraf. Bovendien mag je heel veel wel. Vooral veel meer dan je in de bijstand mag.
Vulpen"Ik geloof dat dat 1,3 of 1,5 x bijstand is."
Dat scheelt al een slok op een borrel.
Dan heeft de buurman het toch een stuk zuurder.
Ik zal eens kijken of ik er wat over kan vinden
Groet,
Miriam Lavell

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

06-11-2012 om 19:03

Valt wel mee...

Het is volgens mij inderdaad controle achteraf. Maar toezicht is toezicht

Gevonden

Hier staat het vrij precies http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/bijstandswet/artikelen/841/opmaken-(interen)-van-uw-vermogen-voor-de-bijstand.htm
Ook dat opeten van dat eigen huis valt mee.
"Een bedrag van 48.000 euro wordt vrijgelaten. Als de overwaarde van uw woning meer bedraagt, dan zal dit surplus door de gemeente als een lening aan u worden verstrekt."
Groet,
Miriam Lavell

Anderhalf maal de bijstandsnorm

Je mag interen met een snelheid van anderhalf maal de bijstandsnorm. Dat scheelt inderdaad een slok op een borrel. Bovendien, dat is het uitgangspunt, maar onder omstandigheden kan het meer zijn. Als jij bijvoorbeeld noodzakelijke uitgaven hebt - stel, er breken 2 kronen af - dan kan je die gewoon doen en daarnaast dan nog die anderhalf maal de bijstandsnorm uitgeven. Terwijl degene die bijstand heeft maar moet zien waar hij het geld vandaan moet halen. Verder heb je natuurlijk - naast het vrij te laten vermogen in de eigen woning, zie het stukje van Miriam - ook nog het vrij te laten bescheiden vermogen. De gemiddelde bijstandsgerechtigde heeft dat niet op de spaarrekening staan.

Groeten,

Temet

Advies gevraagd

Nu konkreter: mijn ww-klok tikt al en ik ben over de 50. Aangezien mijn laatste werkgever geen pensioen kent ben ik begonnen mijn hypotheek (deels spaar, deels aflossingsvrij) af te lossen. Afhankelijk van de berekening van de waarde van mijn huis zit ik nu met een overwaarde boven die 48.000. Voor mij is dat prettig, want mijn vaste hypotheeklasten worden zo minder en dat maakt het ook betaalbaar, zelfs als de ww en de bijstand toe zou slaan.
Maar wat moet ik nu doen? Toch nog aflossen? Of liever met de kinderen nog één keer op vakantie gaan? Of juist extra hypotheek nemen, zodat ik de badkamer nog opgeknapt heb voordat er echt grote problemen komen?
En het pensioen dat gespaard is bij de PGGM, moet dat ook op een of ander manier vrijgemaakt worden?
Vrij kapitaal heb ik verder niet. Ik probeer te denken in jaren: hoeveel jaar nog tot 67, hoeveel per jaar heb ik dan nog nodig etc.

Ja, de optie van 'werk vinden' heb ik zelf al bedacht, dus ik hoop niet dat iemand daarmee aan komt zetten.

Tsjor

Tsjor

heb je mijn posting over de IOAW gezien? Die regeling is nog niet afgeschaft.

En al wordt die wel afgeschaft en zou je op de bijstand aangewezen raken, dan nog is de consequentie hoogstwaarschijnlijk dat er bijstand onder hypotheek wordt verstrekt. Je kan dan gewoon in je huis blijven wonen, alleen als je verkoopt krijgt de sociale dienst een deel van de opbrengst. Nou, dat overleef je dan ook wel weer. En dan alleen voor zover je vermogen die 48.000 overschrijdt.

Laten we wel zijn: de gemeente kan ook niet iedere eigen-huizenbezitter tot verhuizen dwingen, want die mensen moeten dan naar goedkope huurwoningen die er niet zijn. Zo heet is die soep niet.

Wat pensioenregelingen betreft: in Amsterdam is het in elk geval zo te zien zo geregeld dat werknemersregelingen geheel worden vrijgelaten maar dat ook regelingen daarbuiten onder voorwaarden ongemoeid gelaten worden. Zie hier: http://www.werkvoorschriftenwwb.nl/hoofdstuk-6-middelen#_Toc63451
Als Amsterdam het zo doet, doen vast meer gemeentes het zo, maar dit kan per gemeente verschillen. Mogelijk is hier rechtspraak over, maar ik heb nu geen tijd om dat op te zoeken en ken het niet uit mijn hoofd.

Ik zou zeker geen nieuwe hypotheek nemen, want dat zou hogere lasten betekenen bij een lager inkomen. Dat was nou net niet de bedoeling. Ik zou dat geld voor die vakantie in de badkamer steken en met de familie een weekendje in een Nivonhuis oid gaan zitten

Sterkte met alle veranderingen (ik zag het draadje hieronder)

Temet

Nagekeken

Dat de IOAW al vanaf 50 jaar is wist ik niet. Met dank voor deze tip.
'de gemeente kan ook niet iedere eigen-huizenbezitter tot verhuizen dwingen, want die mensen moeten dan naar goedkope huurwoningen die er niet zijn.' Sterker nog, mijn hypotheek wordt zo langzamerhand nog minder dan de goedkoopste huurwoning, dus ik wil heel graag hier blijven wonen. En het zou raar zijn als de gemeenschap daar niet van profiteert, maar mij in een duurdere huurwoning zet, waarvoor ik dan ook nog huurtoeslag moet gaan vragen.
Of ik het red met dat geld om de badkamer op te knappen is nog de vraag, maar ik ga ernaar kijken. Badkamer is 40 jaar oud, dus daar mag wel iets aan gebeuren, maar het kost snel veel geld. Ik heb de afgelopen jaren wel genoten van mijn inkomsten. Twee keer met de kinderen op een vliegvakantie geweest (buiten het (duitse) seizoen, in Duitsland boeken, dat scheelt kapitalen)!
Voorlopig ga ik toch nog maar weer eens een toekomst plannen met werk. Volgend jaar word ik 55. Ik kan me neit voorstellen dat ik vanaf nu al 'met pensioen' ben. Of nog erger, huisvrouw.

Tsjor

Goudhandje

Goudhandje

07-11-2012 om 23:33

Hmm temet, weet je het zeker?

Hmm Temet, waar zie je dat "Wat pensioenregelingen betreft: in Amsterdam is het in elk geval zo te zien zo geregeld dat werknemersregelingen geheel worden vrijgelaten maar dat ook regelingen daarbuiten onder voorwaarden ongemoeid gelaten worden."?

Ik lees juist wat anders: pensioenen kunnen niet afgekocht worden, dus die kunnen niet "ingeteerd" worden. Alles wat afgekocht kan worden, valt onder vermogen en moet ingeteerd worden tot de vrijstellingsgrens. Alleen bij pensioenregeling van ex-zelfstandigen doet men iets soepeler (vrijlating 60 % van afkoopwaarde).

-------------------------------

6.3.4.5 Afkoopwaarde van koopsompolis, levensverzekering

De afkoopwaarde van financiële producten die niet zijn opgebouwd tijdens de bijstandsperiode, valt onder middelen waarover klant redelijkerwijs kan beschikken. Het gaat om de volgende financiële producten:

een beleggingsspaarplan;
kapitaalverzekering;
koopsompolis;
levensverzekering;
lijfrente;
pensioenverzekering.

Dat de afkoopwaarde lager is dan de inleg is niet relevant.

Goudhandje

Dat las ik ook, maar als je verder leest zie je dat er wel degelijk een vrijstelling geldt. En dat werknemerspensioenen vrijgelaten worden.

Maar goed, dat is wel Amsterdam, geen garanties voor de rest van Nederland.

Groeten,

Temet

Goudhandje

Goudhandje

08-11-2012 om 14:02

Ja wel werknemerspensioenen en ex-zelfstandigen, maar verder nie

Temem, ja wel werknemerspensioenen en ex-zelfstandigen, maar verder niet toch?

Werknemerspensioenen kun je niet openbreken/afkopen, dus daar kunnen ze niet aankomen.

Voor ex-zelfstandigen is een speciale regeling, gebaseerd op jurisprudentie.

Maar de ex-werknemere die wat geregeld had om pensioengat te dichten, die zal het gat weer moeten openmaken... en dan op een onvoordelige manier, er staat expliciet dat dat niet uitmaakt.

Ja, je hebt gelijk

Ja inderdaad, ik denk dat je daar gelijk in hebt. Bij een werknemer met een enorm pensioengat - bijvoorbeeld iemand die geen pensioen heeft opgebouwd, dat kan - zou ik dat trouwens nog wel eens in bezwaar willen uitvechten, want je kan betogen dat in dat geval zijn situatie zozeer op die van de ex-zelfstandige lijkt dat hij ook gelijk moet worden behandeld.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.